Lastebiler

Fossilfrie alternativer for tunge kjøretøy: Elektriske lastebiler, hydrogen og biogass

Lars Mårtensson
2023-05-29
Bærekraft Alternativt drivstoff Elektromobilitet
Author
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks

Transportsektoren må redusere CO₂-utslipp. Elektriske lastebiler, hydrogen og biogass er blant de mest aktuelle fossilfrie alternativene for tunge kjøretøy i Norge.

 

 

Elektriske lastebiler, hydrogen og HVO: Hvilke løsninger finnes allerede?

I dag finnes det flere lovende løsninger for nullutslippslastebiler. De viktigste alternativene er elektriske lastebiler, både batterielektriske og brenselcelleelektriske, samt drivstoff som hydrogen, HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) og biogass.

 

Disse teknologiene har ulike styrker og svakheter knyttet til utvikling, infrastruktur, kostnader og miljøpåvirkning gjennom hele livssyklusen.

 

 

Batterielektrisk vs. hydrogen: Fremtidens drivstoff for tunge kjøretøy

Maria Grahn er førsteamanuensis ved Chalmers teknologiske høyskole og spesialist på energisystemer og fremtidens drivstoff i transportsektoren. Hun forklarer at målet med forskningen er å gi bedre innsikt i hvilke drivstoffalternativer som er mest bærekraftige, slik at myndigheter og beslutningstakere kan ta gode valg. Selv om mange spørsmål fortsatt er åpne, viser dagens kunnskap tydelige trender.

 

Gjennom arbeidet sitt har Maria bidratt til modellering av hvilke drivstoff som trolig vil bli brukt i ulike transportformer, som skipsfart, luftfart, personbiler og tunge kjøretøy. For tunge lastebiler peker utviklingen i én retning.

 

– Hvis vi ser på Europa og de kommende kravene om null CO₂-utslipp fra eksos, gjenstår i praksis to hovedalternativer for tunge kjøretøy: batterielektrisk og hydrogen. Våre modeller viser at disse to løsningene mest sannsynlig vil dominere markedet fremover, sier Grahn.

 

Batterielektrisk eller brenselcellelastebil, hva passer din transport?

Begge teknologier vil ha en viktig rolle fremover. Om batterielektriske eller brenselcellelastebiler er det beste valget, avhenger av flere faktorer, som kjøretøyets størrelse, kjørelengde, tilgang til drivstoff og infrastruktur for lading eller fylling.

 

En stor utfordring i dag er infrastrukturen, særlig for hydrogen. Hydrogen er krevende å transportere og krever egne løsninger for lagring og distribusjon. I tillegg trengs store mengder strøm, ikke bare til elektriske lastebiler, men også til produksjon av hydrogen. Andre bransjer som stål og kjemisk industri vil også ha stort behov for hydrogen fremover. Derfor må samfunnet sikre tilgang på nok billig og fornybar strøm.


Batterielektriske lastebiler er i dag best egnet for kortere ruter, siden rekkevidden er begrenset og lading tar tid og plass. Til gjengjeld er teknologien moden, og slike lastebiler er allerede i drift i store deler av Europa. For langtransport kan hydrogenlastebiler bli et godt alternativ i fremtiden, takket være lengre rekkevidde og raskere etterfylling.

Kan biogass og electrofuels forlenge levetiden til forbrenningsmotorer?

Selv om elektriske lastebiler og hydrogenlastebiler blir stadig mer aktuelle, vil konvensjonelle forbrenningsmotorer fortsatt være i bruk en stund til. Teknologien er moden, og motorene kan tilpasses til å bruke alternative drivstoff i stedet for fossilt drivstoff.

 

Alternative løsninger som biogass, hydrogen og såkalte electrofuels gjør det mulig å bruke forbrenningsmotorer på en mer bærekraftig måte. Electrofuels produseres ved å kombinere hydrogen med karbon, og kan etterligne ulike typer tradisjonelle drivstoff. En stor fordel er at de ofte kan brukes i dagens motorer og fylles på med eksisterende infrastruktur.

 

Disse drivstoffene er spesielt aktuelle i transportsektorer der elektrifisering er mer krevende, som i luftfart, skipsfart og langtransport med tunge kjøretøy. Der batterielektriske eller brenselcellelastebiler ikke strekker til, kan hydrogen eller electrofuels være løsningen.

For transportører som opererer innenfor 300 kilometer per dag, er elektriske lastebiler allerede et praktisk og fossilfritt alternativ.

Tilgjengelige fossilfrie løsninger: Biogass, HVO, elektriske lastebiler

Mange forbinder utslippsfrie løsninger med teknologi som fortsatt er under utvikling, men flere alternativer er allerede tilgjengelige på markedet. Både biogassdrevne lastebiler for langtransport og batterielektriske lastebiler for distribusjon og regional transport brukes i dag i praktisk drift.


– For transportører med daglige kjøreruter på opptil 300 kilometer, er en elektrisk lastebil allerede et realistisk og fossilfritt alternativ, sier Lars Mårtensson, miljø- og innovasjonsansvarlig i Volvo Trucks. – Med én lading over natten, og mulighet for lading i løpet av dagen, kan rekkevidden bli enda bedre. Dette blir enklere etter hvert som antallet ladestasjoner øker.


Fornybare drivstoff som biodiesel, HVO og biogass er også i bruk, men tilgjengeligheten varierer fra land til land. I Frankrike øker for eksempel bruken av biodiesel. Samtidig utvider selskaper som Shell produksjonen av bio-LNG, og antall fyllestasjoner i Europa vokser raskt. Verdens største HVO-produksjonsanlegg er nå under utvidelse i Singapore, men råvaretilgang vil trolig være en begrensende faktor i fremtiden.


Volvo Trucks har gjennomført vellykkede tester med hydrogenbrenselcellelastebiler, og planlegger å starte kundetester i løpet av få år. Målet er å tilby slike kjøretøy for salg i andre halvdel av tiåret.

 

– Det finnes ikke én enkelt teknologi som løser klimautfordringen, sier Mårtensson. – Derfor utvikles flere løsninger parallelt. De ulike teknologiene skal ikke konkurrere, men utfylle hverandre. Transportører trenger ikke vente på én «vinner», de kan allerede nå vurdere hvilke alternativer som passer i deres lokale marked. Løsningen på å redusere karbonutslipp finnes allerede.



Vil du lære mer? Se en kortfilm der Maria Grahn deler sine perspektiver på hvordan transportbransjen kan bli fossilfri.