Lastebiler

Norge

×

Siste pressemeldinger

82 matches

1 of 5

  • Volvo Trucks lanserer en ny, patentert sikkerhetsfunksjon for elektriske lastebiler – Active Grip Control. Den nye teknologien gir betraktelig bedre stabilitet, akselerasjon og bremsing på glatte underlag.

  • Ventetiden er snart over. Tre år etter at Volvo Trucks kom på markedet med de første serieproduserte elektriske lastebilene, har turen kommet til de største modellene FM, FMX og FH. Og responsen har ikke latt vente på seg.

  • Nå har den første uavhengige testen av energieffektiviteten til en fullastet tung elektrisk Volvo lastebil blitt gjennomført i Tyskland. Den elektriske lastebilen overgikk den oppgitte rekkevidden og brukte halvparten av energien en tilsvarende dieseldrevet bil ville gjort.

  • Mange av oss har opplevd det – batteriet i mobilen mister effekt når sprengkulden setter inn. For å unngå samme skjebne har Volvo Trucks testet sine elektriske lastebiler i ekstremt kaldt vær nært Polarsirkelen. Resultatet? En funksjon for å beholde ytelsen i batteriet, selv når temperaturen er langt under null.

  • Volvo Trucks introduserer flere viktige oppdateringer på sine 11- og 13-liters Euro 6-motorer, og lykkes i å levere både redusert drivstofforbruk og samtidig forbedre kjøreegenskapene.

  • Volvo Trucks har mottatt en ordre på 100 FM Electric fra DFDS, Nord-Europas største shipping- og logistikkselskap. Avtalen er den største kommersielle ordren for Volvo elektriske lastebiler hittil, og en av verdens største ordre av tunge elektriske lastebiler noensinne.

  • Volvo Trucks setter søkelys på at det haster med å fremskynde overgangen til elektrisk godstransport ved å arrangere et globalt webinar. Målet er å vise hvordan man går over til elektrisk og inspirere transportselskaper til å komme i gang.

  • – I Volvo har vi 100 prosent tiltro til norske og lokale myndigheter, som har guidet oss så trygt gjennom pandemien og løpende kommet med anbefalinger som har sikret lavest mulig smittetrykk til enhver tid. I Volvo har vi også 100 prosent tiltro til at sjåfører og eiere av transportselskap har mer enn nok dømmekraft til å bedømme egen risiko ved å delta på messen, sier Bjørn Inge Haugan, direktør for salg, marked og kommunikasjon i Volvo Norge.

  • Med lanseringen av Volvo FH, FM og FMX elektriske lastebiler er Volvo Trucks fullt forberedt på å bidra til et raskt skifte til mer bærekraftig transport og en viktig oppsving i elektrifisering av tung veitransport. Ny teknologi basert på felles plattformer gjør dem svært godt egnet til en rekke ulike typer transport og langt flere transportselskaper har nå mulighet til å starte sin elektrifisering.

  • Under et arrangement hos Volvo Trucks i Gøteborg nylig, fikk norske Øystein Felle overrakt prisen for Skandinavias tøffeste FH16. Det var AB Volvos konserndirektør Martin Lundstedt som sto for overrekkelsen.

  • DFDS, Nord-Europas største transport- og logistikkselskap, og Volvo Trucks går sammen om å elektrifisere tungtransport. Som et første skritt vil DFDS drive en helelektrisk lastebil for å levere deler til Volvo lastebilfabrikk i nærheten av Gøteborg. Initiativet markerer et viktig skritt for å bygge en fossilfri forsyningskjede for Volvokonsernet.

  • For å forbedre sikkerheten har Volvo Trucks utviklet et akustisk varslingssystem med unike lyder for sine elektriske lastebilmodeller. Det Volvo-designede varselet vil øke sikkerheten ved å gjøre fotgjengere, syklister og andre trafikanter oppmerksomme på lastebiler som nærmer seg. Bilene ville ellers være nesten stille. Samtidig er lydene designet for å være hyggelige og lite påtrengende, både for sjåføren og andre i nærheten.

  • Salget av tre nye helelektriske tunge lastebilmodeller starter i år og Volvo Trucks mener tiden er inne for et raskt oppsving i elektrifiseringen av tungtransport. Det optimistiske synet på fremtiden er basert på Volvos elektriske lastebilers evne til å møte et bredt spekter av transportbehov. I EU kan for eksempel nesten halvparten av all lastebiltransport bli elektrifisert i nær fremtid.

  • Volvo Trucks nye Volvo FM-modell har vunnet Red Dot Award 2021 i kategorien Produktdesign for nyttekjøretøyer. Den nye Volvo FM er designet med et kompromissløst formål: Å være det optimale arbeidsverktøyet for et bredt spekter av transportoppgaver, alltid med føreren i første rekke.

  • Volvo Trucks’ I-Shift intelligente automatiserte manuelle girkasse er fortsatt en viktig milepæl i bransjen, takket være sin positive innvirkning på drivstofforbruk, kjøretøyytelse, sikkerhet og førerkomfort. Mot slutten av 2020 er mer enn én million Volvo Trucks-biler over hele verden solgt med I-Shift. Og når vi feirer 20 år siden lanseringen, er denne banebrytende drivlinjeteknologien fremdeles under utvikling med tanke på nye fremskritt.

  • DHL Freight, en av de ledende leverandørene av godstransport i Europa, og Volvo Trucks har inngått et samarbeid for å fremskynde innføringen av tunge elektriske lastebiler som skal brukes til regional transport i Europa. Den samlede innsatsen markerer nok et viktig skritt mot klimanøytrale transportløsninger.

  • Girteka Logistics, et av Europas ledende logistikkselskaper, har besluttet å investere i ikke mindre enn 2000 av den nyeste generasjonen Volvo FH lastebiler. Forbedret sikkerhet, økt førerkomfort og redusert drivstofforbruk er blant de forventede gevinstene med denne store flåtefornyelsen.

  • Det italienske transport- og logistikkselskapet Lannutti Group har bestilt 1000 nye Volvo FH-lastebiler med den nyeste drivstoffbesparende teknologien, I-Save. Selskapet anslår at de vil redusere drivstofforbruket opptil 10 prosent, samt redusere CO2-utslipp.

  • De nye Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene er nå tilgjengelig for bruk som utrykningskjøretøy med mannskapshytte for opptil ni personer. De nye variantene av de to modellene, utviklet i tett samarbeid med påbyggere og nødetater, har en rekke forbedringer spesielt designet for brann- og redningstjenestebiler.

  • NCC reduserte antall lastebillass med 1600 i en test av ny digital tjeneste med Volvo Trucks og Volvo Construction Equipment. Testen ble gjennomført i den svenske transportadministrasjonens prosjekt i Västlänken, delprosjekt Centralen, i sentrum av Gøteborg. I tillegg til redusert kjøring, følger også redusert støy og CO2-utslipp med som positive effekter.

82 matches

1 of 5