Det er ingen hemmelighet at drivstoff er et transportselskaps største utgift. For mange operatører står det for minst 1/3 av de totale kostnadene. Så hvordan forbedrer du drivstofføkonomien? Det handler om å vite hva hovedfaktorene er og hvordan de spiller inn. Denne siden dekker hva du bør tenke på hvis du vil redusere drivstoffregningen – fra lastebilspesifikasjoner og vedlikehold til sjåførytelse og flåtestyring.
En introduksjon til de viktigste faktorene som påvirker drivstofføkonomien.
Drivlinjen er en av de største faktorene i en lastebils drivstofføkonomi. Når dette er spesifisert, er mye av lastebilens drivstofforbruk fastsatt – så det er avgjørende å få det riktig. Selv om hver drivlinjekomponent utgjør en forskjell – fra bakakselen til oljen i girkassen – er de tre komponentene med størst påvirkning motoren, girkassen og cruisekontrollen.
I dag tar nye teknologiske fremskritt hver av disse komponentene til nye høyder av effektivitet. Turbocompound-motorer (som D13TC) leverer mye kraft og bedre drivstofføkonomi enn eSCR-er, og reduserer også AdBlue-bruken betydelig. En automatisert girkasse som I-Shift bruker kjøredata i sanntid for å gjøre hvert girskift ekstremt presist. Og introduksjonen av prediktiv cruisekontroll (I-See) gjør at sjåførene kan ta foten av gassen selv i kupert terreng – og spare enda mer drivstoff.
Utforsk disse løsningene for den optimale drivlinjen.
Aerodynamikk er en annen spesifikasjonsfaktor som har stor innvirkning på lastebilens drivstofforbruk. Ytelsen kan påvirkes av alt fra eksternt tilbehør til speil og frontspoilere, men det viktigste er:
Så hvordan forbedrer du en lastebils aerodynamiske ytelse? Når det gjelder førerhus, utgjør høyden, takvinkelen og utformingen en forskjell. Hva med takspoileren, sidespoilerne, sideskjørtet og skjermlistene? De forbedrer alle drivstofføkonomien, men pass på at takspoileren er fabrikkmontert – montering av den 5 cm for lavt eller 10 cm for høyt kan påvirke potensielle drivstoffbesparelser. Og angående tilhengere: Det å holde dem i topp stand og hjulene riktig justert er nøkkelen. Du kan vedlikeholde hele kjøretøyet på ett besøk med vår tilhengerservice.
Rullemotstand er den tredje største spesifikasjonsfaktoren som påvirker drivstoffet. Dette bestemmes først og fremst av:
For å minimere rullemotstanden kan du bruke drivstoffoptimaliserte dekk i stedet for «flerbruksdekk». Og sørg for at du ikke kjører med for lite luft i dekkene eller feiljusterte aksler. Feiljustering fører til ustabilitet i styringen og fører til at lastebilen tar opp mer plass på veien siden hjulene ikke kjører i samme bane. Dette øker luftmotstanden, noe som forverrer drivstofføkonomien.
De riktige tjenestene kan gjøre det enkelt å spore og forbedre drivstofforbruket samt holde bilparken i topp stand.
Det å investere i sjåførene dine er like viktig som å investere i lastebilene dine. Hvorfor det? Fordi kompetente og motiverte sjåfører er mer produktive, effektive og sikre. Når det gjelder å spare drivstoff, er det viktigste en sjåfør kan gjøre å utvikle gode vaner angående:
Andre faktorer inkluderer årvåken kjøring, tomgangskjøring og kjøring i bytrafikk.
Den sikreste måten å øke sjåførytelsen – og bunnlinjen på – er å dra nytte av våre sjåføropplæringskurs. I tillegg til å spare drivstoff, kan de også øke produktiviteten, øke sjåførenes bransjekunnskap, forbedre sikkerheten og hjelpe deg med å tiltrekke og beholde de beste sjåførene.