Du kan velge mellom lastebiler som drives av enten elektrisitet, diesel eller gass. Motorene i våre dieseldrevne og gassdrevne lastebiler er designet for å levere høy ytelse og effektivitet og tåle tøffe driftsforhold med et minimum av vedlikehold år etter år. Slik gjør vi det.
Alle dieselmotorene våre, bortsett fra den minste D5-motoren i Volvo FL, deler samme konsept. De er alle sekssylindrede rekkemotorer basert på samme designprinsipp – uansett om du velger en D16-, D13-, G13-, D11- eller D8-motor.
For å skape en enestående drivlinje trenger du ikke bare gode motorer, men også en drivlinje som utnytter motorkraften på den mest effektive måten. Vårt utvalg av I-Shift-versjoner og -funksjoner sammen med innovasjoner som I-Save sikrer at du kan få mest mulig ut av det motoren din leverer.
Oppetid er verdifullt og du kjøper en lastebil for å ha tilgang til den, ikke tilbringe tid på verksted. Derfor bygger vi motorene våre for å tilby høy ytelse og holdbarhet med serviceintervaller på opptil 150 000 km.
Ved å bruke et felles motorkonsept for hele motorserien kan vi hele tiden drive med trinnvis motorutvikling. Vi oppdaterer motorene våre kontinuerlig, og med hver finjustering vi gjør for å forbedre en av motorene våre, får vi erfaring og lærer hvordan vi kan forbedre en annen motor. Hvert trinn som resulterer i et bedre design er et trinn i utviklingen.
Sammenlignet med andre motorkonsepter har den sekssylindrede rekkemotoren mange fordeler som er avgjørende når du ønsker en holdbar motor med høy ytelse. For det første tilbyr rekkemotorkonseptet mer lagerområde for veivakselen slik at den skal tåle påkjenningen, noe som gir en slitesterk motor. For det andre er rekkemotorkonseptet mindre kompakt, noe som gir det bedre muligheter for å holde riktig driftstemperatur og optimalisert ytelse under varme forhold. I tillegg til det er en Volvo-motor laget av materialer av høy kvalitet og har potensial for reproduksjon etter at levetiden er over.
Det å velge mellom elektrisk, gass eller diesel involverer selvfølgelig faktorer som utslippsnivåer, investeringskostnader, støy og rekkevidde, for å nevne noen. Men disse alternativene tilbyr også forskjellig kraftoverføring og ulike kjøreegenskaper som passer til ulike behov for nyttelast.
Det finnes ingen hovedregel for hvilken type energi som passer dine behov. Men det er noen få viktige faktorer som kan brukes til å vurdere de forskjellige energitypene. Hvis du har behov for å kjøre langtransport uten å fylle før du kjører hjem igjen, er diesel vanskelig å slå, mens gasskraft tilbyr inntil 1000 kilometer rekkevidde og elektriske lastebiler må lades oftere. Gass har et enestående forhold mellom rekkevidde og klima – spesielt når man kjører på biogass. Og elektriske lastebiler kan levere mye kraft uten eksosutslipp, men med en mer begrenset rekkevidde. Klimarangeringene er basert på CO2-utslipp fra brønn til hjul.
Fra Volvo FL opp til Volvo FH16, strekker lastebilutvalget vårt seg fra 175 hk opp til 750 hk. Hver lastebilmodell har sine egne spesialiteter basert på effekten som er tilgjengelig sammen med andre kvaliteter som lastekapasitet, smidighet og terrengegenskaper. Som du kan se, er det effektoverlappinger og forskjellige energialternativer.
Se nærmere på de forskjellige energi- og effektalternativene som er tilgjengelige for hver lastebilmodell. Sammenlign alternativene og få informasjon om hvilken løsning som kan passe deres behov.
Volvo FH 16 | Volvo FH | Volvo FMX | Volvo FM | Volvo FE | Volvo FL
D16K er tilgjengelig med effektnivåer på enten 550 hk, 650 hk eller 750 hk, noe som gjør Volvo FH16 til en av de kraftigste lastebilene som finnes. Toppmodellen tilbyr et dreiemoment på opptil 3550 Nm, noe som gjør det lettere å trekke svært tung last effektivt med utmerket kontroll over kjøretøykombinasjonen.
Volvo FH er tilgjengelig med enten elektrisk drivlinje, gass- eller dieseldrivlinjer – fra 420 hk til 666 hk. Velg mellom to elektriske alternativer og to gassdrevne alternativer. Dieselmotorer er tilgjengelige i fire forskjellige effektnivåer. Tre av dieselmotorens effektnivåer er tilgjengelige med turbocompound-teknologi for å spare drivstoff, som en komponent i I-Save
De elektriske drivlinjene med to eller tre motorer er gode valg for krevende regionaltransport. De tilbyr umiddelbart høyt dreiemoment, lavt støynivå og null eksosutslipp. De kommer i effektversjoner på enten 330 kW (450 hk) eller 490 kW (666 hk).
Den gassdrevne G13C-motoren tilbyr ytelse på nivå med D13K-motorene, men med mindre miljøpåvirkning – spesielt ved drift på biogass. Den er et populært valg for krevende regional transport. Den er tilgjengelig med 420 hk, 460 hk og 500 hk.
D13K TC bruker turbocompound-teknologi – noe som betyr at eksosenergien returneres til veivakselen for å forbedre effektiviteten. Dette er et utmerket valg for krevende langtransport der betydelige drivstoffbesparelser er mulig. Den er tilgjengelig i versjoner med 420 hk, 460 hk og 500 hk, og kommer som en del av I-Save.
D13K-motoren er et effektivt og svært kraftig valg for krevende oppdrag. Den tilbyr høyere ytelse og dreiemoment i hele serien, og den er tilgjengelig i versjoner på 420 hk, 460 hk, 500 hk og 540 hk for Volvo FH.
De elektriske drivlinjene med to eller tre motorer er gode valg for krevende regionaltransport. De tilbyr umiddelbart høyt dreiemoment, lavt støynivå og null eksosutslipp. De kommer i effektversjoner på enten 330 kW (450 hk) eller 490 kW (666 hk) kontinuerlig effekt.
D11K-motoren er et effektivt valg når du kan klare oppdragene dine med litt mindre kraft og dreiemoment enn det D13K-motoren tilbyr. I stedet kan du optimalisere kjøretøyets vekt. D11K kommer i versjoner på 330 hk, 380 hk, 430 hk og 460 hk.
D13K-motoren er et effektivt og svært kraftig valg for tyngre og mer krevende oppdrag. Sammenlignet med D11K tilbyr den høyere effekt og dreiemoment i hele serien, og den er tilgjengelig i versjoner på 420 hk, 460 hk, 500 hk og 540 hk for Volvo FMX.
De elektriske drivlinjene med to eller tre motorer er gode valg for krevende regionaltransport. De tilbyr umiddelbart høyt dreiemoment, lavt støynivå og null eksosutslipp. De kommer i effektversjoner på enten 330 kW (450 hk) eller 490 kW (666 hk) kontinuerlig effekt.
Den gassdrevne G13C-motoren tilbyr ytelse på nivå med D13K-motorene, men med mindre miljøpåvirkning – spesielt ved drift på biogass. Den er et populært valg for krevende regional transport. Den er tilgjengelig med 420 hk, 460 hk og 500 hk.
D11K-motoren er et effektivt valg når du kan klare oppdragene dine med litt mindre kraft og dreiemoment enn det D13K-motoren tilbyr. I stedet kan du optimalisere kjøretøyets vekt. D11K kommer i versjoner på 330 hk, 380 hk, 430 hk og 460 hk.
D13K-motoren er et effektivt og kraftig valg for tyngre og mer krevende oppdrag. Sammenlignet med D11K tilbyr den høyere effekt og dreiemoment i hele serien, og den er tilgjengelig i versjoner på 420 hk, 460 hk og 500 hk for Volvo FM.
Den doble elektriske motoren er et utmerket valg for mer krevende bruksområder med kombinasjonsvekter på opptil 27 tonn i byer og urbane områder – med lavt støynivå og null eksosutslipp. Den har en effekt på 225 kW (300 hk).
Den sekssylindrede 8-liters D8K-motoren er valget for de mer krevende bruksområdene og høyere kombinasjonsvekter. Velg mellom 250 hk, 280 hk, 320 hk og 350 hk for å få en lastebil optimalisert for behovene dine.
Den elektriske motoren er et utmerket valg for dør-til-dør-leveranser med kjøretøyvekt på opptil 16,7 tonn i byer og urbane områder – med lavt støynivå og null eksosutslipp. Den har en effekt på 130 kW (175 hk).
Den firesylindrede 5-liters D5K-motoren er et effektivt valg for lavere kjøretøyvekt og mindre krevende bruksområder opptil 16 tonn. Velg mellom 210 hk og 240 hk for å få en lastebil optimalisert for behovene dine.
Den sekssylindrede 8-liters D8K-motoren er valget for de mer krevende bruksområdene og høyere kjøretøyvekt på opptil 18 tonn. Velg mellom 250 hk og 280 hk for å få en lastebil optimalisert for behovene dine.