Volvo-lastebiler drives av elektrisitet, gass eller diesel. For de fleste av lastebilmodellene har kundene muligheten til å velge energiformen som passer dem best. Våre dieseldrevne og gassdrevne motorer er laget for høy ytelse og effektivitet og for å tåle tøffe driftsforhold år etter år, kun med et minimum av vedlikehold. Motorene på de elektriske lastebilene våre er laget for effektiv og pålitelig drift og lang levetid.
Alle dieselmotorene våre, bortsett fra den minste motoren i Volvo FL, bygger på det samme sekssylindrede rekkekonseptet. Det gjør at vi kan utvikle motorene i trinn. Enhver forbedring som gjøres på en motor, lærer oss hvordan vi kan forbedre den neste.
Dieselmotorer fra Volvo er kjent for høyt dreiemoment ved lavt turtall. Dette betyr at du vil kunne kjøre i oppoverbakke på høyt gir og dermed spare drivstoff.
Volvo Trucks' gassdrevne motorer har et dreiemoment som er sammenlignbart med dieselmotorer, og takket være I-Shift er forskjellen knapt merkbar. Gassdrift kan oppleves som litt mykere og mer stillegående.
Elektriske lastebiler er annerledes. Vår elektromotor produserer maksimalt dreiemoment fra null omdreininger, noe som betyr at det praktisk talt ikke tar tid å bygge opp dreiemomentet. Effekten er der umiddelbart, og driften er støysvak.
Hvis du har behov for å kjøre langtransport uten å fylle før du vender hjem, er diesel vanskelig å slå. Gassdrift derimot gir opptil 1000 km rekkevidde, og elektriske lastebiler må lades oftere.
Prinsippet med rekkeseksermotor gir en slitesterk, pålitelig motor med høy ytelse. Lagerflaten i disse motorene er større, slik at veivakselen bedre tåler påkjenningen, og de har bedre muligheter for å holde riktig driftstemperatur og optimalisert ytelse under høye temperaturer.
Volvo FH16 Aero og Volvo FH16 kan leveres med D17-motoren med inntil 780 hk. Dette gjør at lastebilene kan takle de tyngste og mest krevende transportoppdragene.
D17 er tilgjengelig med enten 600 hk, 700 hk eller 780 hk effekt, noe som gjør Volvo FH16 Aero og Volvo FH16 til de kraftigste lastebilene fra Volvo. Toppmodellen har et dreiemoment på inntil 3800 Nm, noe som gjør det mulig å trekke svært tung last effektivt og ivareta utmerket kontroll over kjøretøykombinasjonen.
Se spesifikasjonene for Volvo FH16 Aero
Se spesifikasjonene for Volvo FH16
Volvo FH Aero og Volvo FH leveres med enten elektrisk drivlinje, gassdrivlinje eller dieseldrivlinje, med effekt fra 380 til 666 hk.
De elektriske drivlinjene med to eller tre motorer er gode valg for krevende regionaltransport. De har umiddelbart høyt dreiemoment, lavt støynivå og null eksosutslipp. De leveres med enten 330 kW eller 490 kW effekt.
Den gassdrevne G13-motoren har ytelse på nivå med D13-motorene, men påvirker miljøet i mindre grad, spesielt når det brukes biogass. Den er et populært valg for krevende regionaltransport. Den er tilgjengelig med 420 hk, 460 hk og 500 hk.
D13 I-Save bruker turbocompound-teknologi, noe som betyr at eksosenergien returneres til veivakselen for å forbedre effektiviteten. Dette er et utmerket valg for krevende langtransport, der betydelige drivstoffbesparelser er mulig. Den er tilgjengelig i versjoner med 420 hk, 460 hk og 500 hk, og kommer som en del av I-Save.
D13-motoren er effektiv og svært kraftig og derfor et glimrende valg for krevende oppdrag. Den har høyere ytelse og dreiemoment i hele turtallet, og den er tilgjengelig i versjoner på 420 hk, 460 hk, 500 hk og 540 hk for Volvo FH.
Volvo FM leveres med enten elektrisk drivlinje, gassdrivlinje eller dieseldrivlinje, med effekt fra 330 hk til 666 hk.
De elektriske drivlinjene med to eller tre motorer er gode valg for krevende regionaltransport. De har umiddelbart høyt dreiemoment, lavt støynivå og null eksosutslipp. De leveres med enten 330 kW eller 490 kW effekt.
Den gassdrevne G13C-motoren har ytelse på nivå med D13-motorene, men påvirker miljøet i mindre grad, spesielt når det brukes bio-LNG. Den er et populært valg for krevende regionaltransport. Den er tilgjengelig med 420 hk, 460 hk og 500 hk.
D11-motoren er effektiv og et fornuftig valg når du ikke trenger fullt så mye kraft og dreiemoment som det D13-motoren har. I stedet kan du optimalisere kjøretøyets vekt. D11 leveres med 330 hk, 380 hk, 430 hk eller 460 hk.
D13-motoren er effektiv og kraftig og derfor et utmerket valg for tyngre og mer krevende oppdrag. Sammenlignet med D11 har den høyere effekt og dreiemoment i hele serien, og den er tilgjengelig i versjoner på 420 hk, 460 hk og 500 hk for Volvo FM.
Volvo FMX leveres med enten elektrisk drivlinje eller dieseldrivlinje, med effekt fra 330 hk til 666 hk.
De elektriske drivlinjene med to eller tre motorer er gode valg for krevende regionaltransport. De har umiddelbart høyt dreiemoment, lavt støynivå og null eksosutslipp. De leveres med enten 330 kW eller 490 kW effekt.
D11-motoren er effektiv og et fornuftig valg når du ikke trenger fullt så mye kraft og dreiemoment som det D13-motoren har. I stedet kan du optimalisere kjøretøyets vekt. D11 leveres med 330 hk, 380 hk, 430 hk eller 460 hk.
D13-motoren er effektiv og svært kraftig og derfor et utmerket valg for tyngre og mer krevende oppdrag. Sammenlignet med D11 har den høyere effekt og dreiemoment i hele serien, og den er tilgjengelig i versjoner på 420 hk, 460 hk, 500 hk og 540 hk for Volvo FMX.
Volvo FE er tilgjengelig med enten elektrisk drivlinje, gassdrivlinje eller dieseldrivlinje, med effekt fra 250 hk til 350 hk.
Den doble elektromotoren er et utmerket valg for mer krevende bruksområder med kombinasjonsvekter på opptil 27 tonn i byer og bystrøk – med lavt støynivå og null eksosutslipp. Den har en effekt på 225 kW.
Den gassdrevne sekssylindrede 9-liters G9-motoren er effektiv og et bærekraftig valg for krevende bruksområder i byer og bystrøk, spesielt ved drift på biogass. Den har en effekt på 320 hk.
Den sekssylindrede 8-liters D8-motoren er valget for de mer krevende bruksområdene og høyere kombinasjonsvekter. Velg mellom 250 hk, 280 hk, 320 hk og 350 hk, og få en lastebil som er tilpasset dine behov.
Volvo FL er tilgjengelig med enten elektrisk drivlinje eller dieseldrivlinje, med effekt fra 175 hk til 320 hk.
Elektromotoren er et utmerket valg for dør-til-dør-leveranser med kjøretøyvekt på opptil 16,7 tonn i byer og bystrøk – med lavt støynivå og null eksosutslipp. Den har en effekt på 180 kW.
Se spesifikasjoner for Volvo FL
Den firesylindrede 5-liters D5-motoren er effektiv og et fornuftig valg for lavere kjøretøyvekt og mindre krevende bruksområder opptil 16 tonn. Velg mellom 210 hk og 240 hk, og få en lastebil som er tilpasset dine behov.
Den sekssylindrede 8-liters D8-motoren er valget for de mer krevende bruksområdene og høyere kjøretøyvekt på opptil 18 tonn. Velg mellom 250 hk, 280 hk og 320 hk for å tilpasse lastebilen til behovene dine.
Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.