Lastebiler

Spesifikasjoner for Volvo FE

Alt du trenger å vite om Volvo FE.

Drivlinje

Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.

Medium Duty Electric – effekt/dreiemoment

 

G9 – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

D8 – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

Elektrisk

Volvo FE

Ytelse

Opptil 225 kW (300 hk) kontinuerlig effekt

Rekkevidde

Opptil 275 km

Ladetid (fulladet)

8 timer med AC (43 kW) 2,3 timer med DC (150 kW)

Batterikapasitet

280–375 kWh, 3–4 batterier

  
GassdrevetG9 

Standard for utslipp

Euro 6

 

Antall sylindre

6

 

Slagvolum

8,9 dm3

 

Slaglengde

144,5 mm

 

Sylinderdiameter

114 mm

 

Kompresjon

12:1

 

Økonomiturtall

1200–1700 o/min

 

Oljefiltre

 

Oljeskiftvolum inkl. filter

27,6 l

 

Kjølesystem, totalvolum

12,4 l

 
   
 G9 320 hk (239 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 2000–2100 o/min

320 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 1300–1400 o/min

1356 Nm

  
     
Diesel

D8

 

Standard for utslipp

Euro 6

 

Antall sylindre

6

 

Slagvolum

7,7 dm3

 

Slaglengde

135 mm

 

Sylinderdiameter

110 mm

 

Kompresjon

17,5:1 

Økonomiturtall

1000–1700 o/min

 

Eksosbremseffekt 

120 kW (2800 o/min)

 

Kompresjonsbremseeffekt*

170 kW (2800 o/min)

 

Oljefiltre

1

 

Oljeskiftvolum inkl. filter

25,5 l

 

Kjølesystem, totalvolum

17 l

 

 

* Alternativ

  
 D8 250 hk (184 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 2100 o/min

250 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min

950 Nm

  
 D8 280 hk (206 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 2100 o/min

280 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min

1050 Nm

  
 D8 320 hk (235 kW)*

 

  
 

Maks. effekt ved 2100 o/min

320 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min

1200 Nm

  
 

D8 350 hk (258 kW)

   
 

Maks. effekt ved 2200 o/min

350 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min

1400 Nm

  
 

 

*tilgjengelig med B100, biodiesel

   

Intervall for oljeskift
Opptil 120 000 km, eller en gang annethvert år med VDS5.
 

Drivstofforutsetninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovel.

Motormontert kraftuttak
Utveksling 1:1, 600 Nm dreiemoment både under kjøring og ved stillstand.

Motormontert kraftuttak

 

Effekt

Forhold 

PTER-DIN

600 Nm*

1:1

 

PTER-1400

600 Nm*

1:1

 

PTER-100

600 Nm*

1:1

 
    

* Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand. Maksimalt dreiemoment for AT2412 under kjøring er 150 Nm.

I-Shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan leveres med fabrikkmontert kompaktretarder, kraftuttak og oljekjøler.

Type

Toppgir

Maks. dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

AT2412

Direkte

2400

44

    

Manuelle girkasser 
De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er integrert i instrumentpanelet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.

Type

Toppgir

 Maks. dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

ZTO1006

6

1050

32

ZTO1109

9120044
    

Automatiserte girkasser 
Automatgiret gir utmerkede startegenskaper og jevne girskift over hele effektområdet. Girkassen betjenes med trykknapper på instrumentpanelet. Den kan spesifiseres med kraftuttak.

Type

Toppgir

Maks. dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

AL306

6

1300

32

    

Bakaksler

Type

Aksel

Gir

Maks. dreiemoment (Nm)

Maks. aksel-/boggitrykk (tonn)

Godkjent totalvekt
(tonn)

Enkelreduksjon

RSS1344E

Enkelaksel

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C

Enkelaksel

Hypoid

2600

13

44

RTS2370A

Tandem

Hypoid35502370
      

Navreduksjon

RSH1370F

Enkelaksel

Spiralkjeglehjul

3550

13

70

RTH2180D

Tandem

Hypoid

1200

21

80

      

Bakakselutvekslinger

RSS1344C

RTS2370A

RSH1370F

RTH2180D

RS1344E

2.64:1

3.09:1

3.76:1

2.63:1

2.47:1

2.85:13.40:14.12:12.94:12.64:1
3.08:13.78:14.55:13.13:12.85:1
3.36:14.13:14.67:13.33:13.08:1
3.70:14.50:15.41:13.57:13.36:1
4.11:15.14:16.18:13.85:1 
4.63:15.67:17.21:14.17:1 
5.29:16.17:1   
6.17:1    

Drivlinjekombinasjoner

 

D8 250 hk

D8 280 hk

D8 320 hk

D8 350 hk

G9 320 hk

Girkasser

     

AT2412

 

ZTO1006

   

ZTO1109

  

AL306

      

Bakaksler med enkelutveksling

     

RSS1344C

RSS1344E

 

RTS2370A

  
      

Aksler med navreduksjon

     

RSH1370F

RTH2180D

   
      

Det leveres et stort utvalg av koblingsuavhengige og koblingsavhengige kraftuttak for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

 

Motormontert

 

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.

PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

PTER100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

Girkassemontert

 

PTR-HF/FH/ZF: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-HP/PH/ZF: Koblingspumpe og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTRD-D1D: Dobbelt drev med pumpekoblingsfeste og flensforbindelsesfeste.

Førerhus

Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.

FE day cab 

Kort førerhus

Kort førerhus med et komfortabelt og ergonomisk førermiljø. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 1600 mm, bredde 2300 mm

volvo FE Short sleeper cab 

Kort førerhus med soveplass

Med kort førerhus med soveplass får du ekstra plass som kan utstyres med køye for én person eller brukes som kontorplass med ekstra oppbevaringsrom. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2000 mm, bredde 2300 mm.

Volvo FE Sleeper cab 

Langt førerhus

Langt førerhus med seng til én person. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2200 mm, bredde 2300 mm.

Volvo Low Entry Cab 

Førerhus med lavt innsteg

Førerhus med lavt innsteg og opptil tre passasjerplasser med setebelte. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2200 mm, bredde 2300 mm. Tilbys med foldedør på passasjersiden.

Førerhusoppheng

Mekanisk oppheng foran og bak: springfjærer og støtdempere. Luftfjæring foran og bak: luftbelger.


Førerstol

Tre ulike komfortnivåer: komfort, standard og økonomi. Ved alle komfortnivåene er setene justerbare i ryggdelen, lengden og høyden, de kan vippes framover og har integrert hodestøtte.


Passasjerstol

Tre ulike komfortnivåer leveres: standard, økonomi og enkel.


Farger på førerhuset

Tilgjengelig i 300 faste varianter. I tillegg kan andre farger bestilles etter kundens ønsker.


Ratt

Rattet har en diameter på 460 mm eller 500 mm avhengig av lastebilkonfigurasjon og kan pneumatisk justeres til ønsket posisjon.


Klimaanlegg

Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg.


Takluke

Førerhuset kan utstyres med en takluke som kan åpnes 50 mm. Den leveres i glass eller stål. Luken kan betjenes manuelt eller elektrisk.


Setetrekk

Komfort tekstil.


Trekk på innvendig vegg

Komfort tekstil.

Førerhusoppvarming

Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg.


Innvendig oppbevaring

Interiøret i førerhuset har mange praktiske og lett tilgjengelige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten er det to oppbevaringsenheter samt fire DIN-oppbevaringsrom. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg.


Horn

Det er mulig å velge to ekstra horntyper – elektrisk eller pneumatisk. Velg mellom to pneumatisk drevne, takmonterte horn eller ett elektrisk horn under frontluken.


Køye

Sengen tilbys i ett eller to deler og er enten 580 mm eller 780 mm bred. Sengehest fås som tilvalg.


Førerhus med lavt innsteg

FE-førerhus med lavt innsteg gir enkel tilgang med 90 graders døråpning. Det leveres i to versjoner med enten et flatt gulv eller en motortunnel. Sikten for sjåføren er utmerket, og selvfølgelig, ettersom det er en Volvo – er sikkerheten førsteklasses.

Chassis

Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, koblingshøyder, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser

Lav

ca. 880 mm

Middels

ca. 950 mm

Høy

ca. 1050 mm

  

 

Luft

Blad

Lav

7,1/7,5/8

9

Middels

7,1/7,5/8

9

Høy

7,1/7,5/8

9

   

Type

Aksler

Fjæring

Aksel-/boggitrykk

Reduksjon

Løpe-/pusheraksler

Enkelaksel

RAD-L90

4x2

Parabolsk/S-parabolsk

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-KR

4x2

Luft

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

      

Boggi

RADT-KR6x2Luft19/20 tEnkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (fast/styrt)

RAPD-BR6x4Luft23 tEnkelreduksjon/navreduksjon 
      

Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.

Drivstofftanker
Drivstofftanker finnes i plast, stål eller aluminium. Drivstoffvolum varierer fra 160 til 630 liter. De D-formede tankene fås i to høyder, 560 og 710 mm.

AdBlue-tanker
Plast, volumet er 32 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen. 

Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som den også gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.

EBS medium

I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:

 

Bakkestartassistent

Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive lastebilen fremover.

 

Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)

Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.

Hydraulisk retarder

Hydraulisk retarder for AL306 girkasse. Den kompakte, integrerte hydrauliske retarderen er montert på girkassen og tilbyr bremsemoment ved nedbremsing på 1490 Nm.

Foraksler
Forakseltrykket varierer fra 7,1 opptil 9 tonn.
 

Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 6,7, 7,1, 7,5 eller 10,5 tonn.

Hullrekke til påbygg på rammen

Den øvre hullrekken er beregnet på påbygg. Alle festene i den øvre hullrekken har en avsats og en forlenger på 8 mm. Det brukes ingen bolter i den øvre hullrekken.


Forberedelse av kran

Chassiset kan fabrikkleveres med festeplater for kran.


Klargjøringssett for kran

Chassiset kan fabrikkleveres med festeplater for kran. Batterikassen er flyttet bakover, og festeplatene er montert bak førerhuset på hver side av chassiset. Et elektrisk klargjøringssett – ELCRANE – er inkludert.

Svingskiver

Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant siden den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 150 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.

Datablad

Last ned databladene med spesifikasjoner i PDF-format for Volvo FE fra følgende koblinger.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring dem eller be dem besøke deg.