Alt du trenger å vite om Volvo FE.
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FE |
---|---|
Ytelse | Opptil 225 kW (300 hk) kontinuerlig effekt |
Rekkevidde | Opptil 275 km |
Ladetid (fulladet) | 8 timer med AC (43 kW) 2,3 timer med DC (150 kW) |
Batterikapasitet | 280–375 kWh, 3–4 batterier |
Gassdrevet | G9 | |
---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | |
Antall sylindre | 6 | |
Slagvolum | 8,9 dm3 | |
Slaglengde | 144,5 mm | |
Sylinderdiameter | 114 mm | |
Kompresjon | 12:1 | |
Økonomiturtall | 1200–1700 o/min | |
Oljefiltre | 2 | |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 27,6 l | |
Kjølesystem, totalvolum | 12,4 l | |
G9 320 hk (239 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2000–2100 o/min | 320 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1300–1400 o/min | 1356 Nm | |||
Diesel | D8 | |
---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | |
Antall sylindre | 6 | |
Slagvolum | 7,7 dm3 | |
Slaglengde | 135 mm | |
Sylinderdiameter | 110 mm | |
Kompresjon | 17,5:1 | |
Økonomiturtall | 1000–1700 o/min | |
Eksosbremseffekt | 120 kW (2800 o/min) | |
Kompresjonsbremseeffekt* | 170 kW (2800 o/min) | |
Oljefiltre | 1 | |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 25,5 l | |
Kjølesystem, totalvolum | 17 l | |
* Alternativ |
D8 250 hk (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 250 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min | 950 Nm | |||
D8 280 hk (206 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 2100 o/min | 280 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min | 1050 Nm | |||
D8 320 hk (235 kW)* |
| |||
Maks. effekt ved 2100 o/min | 320 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min | 1200 Nm | |||
D8 350 hk (258 kW) | ||||
Maks. effekt ved 2200 o/min | 350 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min | 1400 Nm | |||
*tilgjengelig med B100, biodiesel |
Intervall for oljeskift
Opptil 120 000 km, eller en gang annethvert år med VDS5.
Drivstofforutsetninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovel.
Motormontert kraftuttak
Utveksling 1:1, 600 Nm dreiemoment både under kjøring og ved stillstand.
| Effekt | Forhold | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand. Maksimalt dreiemoment for AT2412 under kjøring er 150 Nm.
Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan leveres med fabrikkmontert kompaktretarder, kraftuttak og oljekjøler.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkte | 2400 | 44 |
Manuelle girkasser
De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er integrert i instrumentpanelet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Automatiserte girkasser
Automatgiret gir utmerkede startegenskaper og jevne girskift over hele effektområdet. Girkassen betjenes med trykknapper på instrumentpanelet. Den kan spesifiseres med kraftuttak.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) | Godkjent totalvekt |
Enkelreduksjon | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344E | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RSS1344C | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 70 |
Navreduksjon | |||||
RSH1370F | Enkelaksel | Spiralkjeglehjul | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180D | Tandem | Hypoid | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2.64:1 | 3.09:1 | 3.76:1 | 2.63:1 | 2.47:1 |
2.85:1 | 3.40:1 | 4.12:1 | 2.94:1 | 2.64:1 |
3.08:1 | 3.78:1 | 4.55:1 | 3.13:1 | 2.85:1 |
3.36:1 | 4.13:1 | 4.67:1 | 3.33:1 | 3.08:1 |
3.70:1 | 4.50:1 | 5.41:1 | 3.57:1 | 3.36:1 |
4.11:1 | 5.14:1 | 6.18:1 | 3.85:1 | |
4.63:1 | 5.67:1 | 7.21:1 | 4.17:1 | |
5.29:1 | 6.17:1 | |||
6.17:1 |
Drivlinjekombinasjoner
D8 250 hk | D8 280 hk | D8 320 hk | D8 350 hk | G9 320 hk | |
Girkasser | |||||
---|---|---|---|---|---|
AT2412 | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Bakaksler med enkelutveksling | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Aksler med navreduksjon | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● | |||
Det leveres et stort utvalg av koblingsuavhengige og koblingsavhengige kraftuttak for drift av ulike typer påbyggsutstyr.
Motormontert
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
Girkassemontert
PTR-HF/FH/ZF: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-HP/PH/ZF: Koblingspumpe og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTRD-D1D: Dobbelt drev med pumpekoblingsfeste og flensforbindelsesfeste.
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
Kort førerhus
Kort førerhus med et komfortabelt og ergonomisk førermiljø. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 1600 mm, bredde 2300 mm
Kort førerhus med soveplass
Med kort førerhus med soveplass får du ekstra plass som kan utstyres med køye for én person eller brukes som kontorplass med ekstra oppbevaringsrom. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2000 mm, bredde 2300 mm.
Langt førerhus
Langt førerhus med seng til én person. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2200 mm, bredde 2300 mm.
Førerhus med lavt innsteg
Førerhus med lavt innsteg og opptil tre passasjerplasser med setebelte. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2200 mm, bredde 2300 mm. Tilbys med foldedør på passasjersiden.
Førerhusoppheng
Mekanisk oppheng foran og bak: springfjærer og støtdempere. Luftfjæring foran og bak: luftbelger.
Førerstol
Tre ulike komfortnivåer: komfort, standard og økonomi. Ved alle komfortnivåene er setene justerbare i ryggdelen, lengden og høyden, de kan vippes framover og har integrert hodestøtte.
Passasjerstol
Tre ulike komfortnivåer leveres: standard, økonomi og enkel.
Farger på førerhuset
Tilgjengelig i 300 faste varianter. I tillegg kan andre farger bestilles etter kundens ønsker.
Ratt
Rattet har en diameter på 460 mm eller 500 mm avhengig av lastebilkonfigurasjon og kan pneumatisk justeres til ønsket posisjon.
Klimaanlegg
Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg.
Takluke
Førerhuset kan utstyres med en takluke som kan åpnes 50 mm. Den leveres i glass eller stål. Luken kan betjenes manuelt eller elektrisk.
Setetrekk
Komfort tekstil.
Trekk på innvendig vegg
Komfort tekstil.
Førerhusoppvarming
Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg.
Innvendig oppbevaring
Interiøret i førerhuset har mange praktiske og lett tilgjengelige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten er det to oppbevaringsenheter samt fire DIN-oppbevaringsrom. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg.
Horn
Det er mulig å velge to ekstra horntyper – elektrisk eller pneumatisk. Velg mellom to pneumatisk drevne, takmonterte horn eller ett elektrisk horn under frontluken.
Køye
Sengen tilbys i ett eller to deler og er enten 580 mm eller 780 mm bred. Sengehest fås som tilvalg.
Førerhus med lavt innsteg
FE-førerhus med lavt innsteg gir enkel tilgang med 90 graders døråpning. Det leveres i to versjoner med enten et flatt gulv eller en motortunnel. Sikten for sjåføren er utmerket, og selvfølgelig, ettersom det er en Volvo – er sikkerheten førsteklasses.
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, koblingshøyder, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser
Lav | ca. 880 mm |
Middels | ca. 950 mm |
Høy | ca. 1050 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Lav | 7,1/7,5/8 | 9 |
Middels | 7,1/7,5/8 | 9 |
Høy | 7,1/7,5/8 | 9 |
Type | Aksler | Fjæring | Aksel-/boggitrykk | Reduksjon | Løpe-/pusheraksler |
Enkelaksel | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabolsk/S-parabolsk | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-KR | 4x2 | Luft | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
Boggi | |||||
RADT-KR | 6x2 | Luft | 19/20 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (fast/styrt) |
RAPD-BR | 6x4 | Luft | 23 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.
Drivstofftanker
Drivstofftanker finnes i plast, stål eller aluminium. Drivstoffvolum varierer fra 160 til 630 liter. De D-formede tankene fås i to høyder, 560 og 710 mm.
AdBlue-tanker
Plast, volumet er 32 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen.
Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som den også gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.
EBS medium
I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:
Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive lastebilen fremover.
Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.
Hydraulisk retarder
Hydraulisk retarder for AL306 girkasse. Den kompakte, integrerte hydrauliske retarderen er montert på girkassen og tilbyr bremsemoment ved nedbremsing på 1490 Nm.
Foraksler
Forakseltrykket varierer fra 7,1 opptil 9 tonn.
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 6,7, 7,1, 7,5 eller 10,5 tonn.
Hullrekke til påbygg på rammen
Den øvre hullrekken er beregnet på påbygg. Alle festene i den øvre hullrekken har en avsats og en forlenger på 8 mm. Det brukes ingen bolter i den øvre hullrekken.
Forberedelse av kran
Chassiset kan fabrikkleveres med festeplater for kran.
Klargjøringssett for kran
Chassiset kan fabrikkleveres med festeplater for kran. Batterikassen er flyttet bakover, og festeplatene er montert bak førerhuset på hver side av chassiset. Et elektrisk klargjøringssett – ELCRANE – er inkludert.
Svingskiver
Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant siden den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 150 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter.
Last ned databladene med spesifikasjoner i PDF-format for Volvo FE fra følgende koblinger.