En Volvo-lastebil er et presisjonsverktøy, og chassiset er ryggraden. Uansett om du trenger en lastebil for å trekke svært tung last under tøffe forhold, en tippbil eller en lett trekkvogn til bruk på veien, kan vi bygge den basert med utgangspunkt i samme chassis for alle dieseldrevne lastebiler. Velg mellom en rekke luft- og bladfjæringsalternativer, vekttilpassede komponenter og klargjøring for påbygging som passer dine behov.
Vi skreddersyr chassiset ved å bruke komponenter og systemer som er laget for pålitelig drift i mange år fremover.
Tippbil og tankbil? Kranbil, biltransporter eller brannbil? Lett eller med ekstrem lastekapasitet? Uansett hva du driver med, er Volvo-chassiset klart for oppgaven. Det store utvalget av valg gjør det enkelt å spesifisere lastebilen til dine krav.
Alle Volvo-lastebiler er designet for påbygging og for å lette arbeidet til påbyggere. Det store utvalget av alternativer for akselkonfigurasjoner, chassishøyder, akselavstander og ekstra forsterkning betyr at den ultimate lastebilen enkelt kan skreddersys for ditt formål.
Når du bestiller din lastebil, gir vi påbyggeren direkte tilgang til VBI-portalen (Volvo Bodybuilder Instructions) for påbyggerinstruksjoner. De kan begynne på arbeidet mens vi bygger lastebilen din, noe som gir en raskere, mer kostnadseffektiv leveranse og en lastebil klar til arbeid.
Uansett terreng eller veiforhold er en Volvo-lastebil laget for at du skal komme deg frem. Tandemakselløft, foraksel med drift og I-Shift med terrengbrems og krypgir er noen få eksempler på ting vi kan utstyre lastebilen med for å gjøre arbeidsdagen enklere ved kjøring i ulendt terreng og på dårlige veier.
Foraksel med drift og Automatic Traction Control kobles automatisk inn akkurat når du trenger den, og kobles ut når du ikke trenger den lenger. Det robuste akselhuset er det laveste punktet på kjøretøyet og sørger for stor bakkeklaring når du kjører med full last.
Vår bakre luftfjæring laget for anleggsbiler gir inntil 300 millimeter bakkeklaring og mindre vibrasjon enn bladfjæring. Fjærelementer, luftbelger og stabilisatorer er plassert godt beskyttet på toppen av akslene for å hindre driftsavbrudd.
Tungt lastet? Null problem. Uansett om du velger luftfjæring eller bladfjæring, kan en enkelt foraksel ta inntil 10 tonn på en enkelt aksel, mens doble frontaksler tåler 20 tonn. Dette kan bidra til bedre marginer og gjør det enklere å håndtere tung eller ujevnt fordelt last.
Få mest mulig lastekapasitet og produktivitet med en robust og slitesterk løsning for bakakslene. Vår kraftige boggi kan enkelt håndtere opptil 38 tonn.
Hvis du trenger stor lastekapasitet, kan du få en lastebil med fem aksler levert rett fra fabrikken. Du får lastebilen raskere og reduserer kostnadene for tilpasning. Lastebilen leveres med full godkjennelse av kjøretøytype.
Hvert kilo nyttelast teller. Så hvorfor kjøre med vekt du ikke får betalt for? Ved å kombinere funksjoner som reduserer vekten, som lettere for- og bakakselinstallasjoner, og spesifisere lastebilen din for gode veiforhold, får du den ultimate pengemaskinen: Maksimal lastekapasitet mens du beholder driftssikkerheten.
Ved å kombinere våre lettvektsløsninger kan du få en Volvo FM 4×2-trekkvogn som veier 6,0 tonn eller en Volvo FH 4×2-trekkvogn på 6,6 tonn. Dette betyr at du kan øke nyttelasten (innenfor vektbegrensningene) og bidra til økt fortjeneste.
Mindre drivstoff, bedre trekkraft og en mindre svingradius. Tandemakselløft brukes til å koble ut og heise opp den bakerste drivakselen. Dermed får du veigrepet og lastekapasiteten til tandemakseldrift og manøvrerbarheten og effektiviteten til en enkelt drivaksel. Når du laster lastebilen igjen, senkes akselen automatisk og kobles inn.
Tandemakselløftet gir bedre energieffektivitet når du kobler ut og hever akselen når du ikke trenger den. Drivstofforbruket kan reduseres på tilbaketuren med hevet aksel. Til syvende og sist kan dette bidra til bedre resultat for bedriften.
Løft den bakerste drivakselen, og lastebilen oppfører seg på samme måte som en 4×2 eller en 6×2, noe som gir betydelig bedre svingradius og manøvrerbarhet sammenlignet med en 6×4. Det reduserer også dekkslitasje. Trenger du mer trekkraft? Hvis aksellastgrensene tillater det, er det bare å trykke på en knapp på instrumentpanelet, og du kan flytte vekten til én drivaksel.
Work Remote er et nyttig verktøy når du skal utføre arbeid utenfor førerhuset. Med den kan du styre drivlinjen og påbyggfunksjonene. Den er trådløs og robust, har en rekkevidde på opptil 25 m og lang batterilevetid. Enheten lades når den er i dokkingstasjonen inne i førerhuset.
Work Remote sparer tid ved lasting og lossing, og den hjelper deg med å unngå lastefeil som overlasting eller ujevn lastfordeling. For å ivareta sikkerheten er radiosignalet kryptert etter samme høye standard som lastebilnøkkelen.
Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.