Alt du trenger å vite om Volvo FL.
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
D5 – effekt/dreiemoment
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D8 – effekt/dreiemoment
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FL |
---|---|
Ytelse | Opptil 180 kW (240 hk) kontinuerlig effekt |
Rekkevidde | Opptil 450 km |
Ladetid (fulladet) | 8 timer med AC (43 kW) 2,3 timer med DC (150 kW) |
Batterikapasitet | 280–565 kWh, 3–6 batterier |
Diesel | D5 | D8 |
---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | Euro 6 |
Antall sylindre | 4 | 6 |
Slagvolum | 5,1 dm³ | 7,7 dm³ |
Slaglengde | 135 mm | 135 mm |
Sylinderdiameter | 110 mm | 110 mm |
Kompresjon | 17.5,1 | 17.5,1 |
Økonomiturtall | 1100–1800 o/min | 1000–1700 o/min |
Eksosbremseffekt | 80 kW (2800 r/min) | 120 kW (2800 o/min) |
Kompresjonsbremseeffekt* | – | 170 kW (2800 o/min) |
Oljefiltre | 1 | 1 |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 15 l | 20 l |
Kjølesystem, totalvolum | 13 l | 17 l |
* alternativ |
D5 210 hk (154 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2200 o/min | 210 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1100–1700 o/min | 800 Nm | |||
D5 240 hk (177 kW)* |
| |||
Maks. effekt ved 2200 o/min | 240 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min | 900 Nm | |||
* Tilgjengelig med B100, biodiesel |
D8 250 hk (184 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 250 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min | 950 Nm | |||
D8 280 hk (206 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 2100 o/min | 280 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min | 1050 Nm | |||
D8 320 hk (235 kW)* | ||||
Maks. effekt ved 2100 o/min | 320 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min | 1200 Nm | |||
* Tilgjengelig med B100, biodiesel |
Intervall for oljeskift
Opptil 100 000 km, eller en gang annethvert år med VDS5.
Drivstofforutsetninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovel.
Motormontert kraftuttak
Utveksling 1:1, opptil 600 Nm dreiemoment både under kjøring og ved stillstand.
Motormontert kraftuttak
| Effekt | Forhold | |
---|---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 | |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 | |
* Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand. Maksimalt dreiemoment for AT2412 under kjøring er 150 Nm.
Manuelle girkasser
De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er integrert i instrumentpanelet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32,5 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
STO8006 | 6 | 850 | 24 |
Automatgirkasser
6-trinns automatisk girkasse eller 8-trinns automatisk girkasse med tre kjøremoduser.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1600 | 36 |
8AP1200 | 8 | 1200 | 36 |
Bakaksler
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) | Godkjent totalvekt (tonn) |
Enkelreduksjon | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS0819A | Enkelaksel | Hypoid | 950 | 8.5 | 19 |
RSS1125A | Enkelaksel | Hypoid | 1050 | 11,5 | 25 |
RSS1132A | Enkelaksel | Hypoid | 1050 | 11,5 | 32,5 |
RSS1344C | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
Navreduksjon | |||||
RSH1140C* | Enkelaksel | Hypoid | 1200 | 11 | 40 |
* Bare for Volvo FL 4×4
Bakakselutvekslinger
RSS0819A | RSS1125A | RSS1132A | RSH1140C | RSS1344C |
---|---|---|---|---|
3.31:1 | 3.58:1 | 3.78:1 | 5.86:1 | 3.70 |
3.58:1 | 3.73:1 | 4.13:1 | 6.31:1 | 4.11 |
3.73:1 | 3.90:1 | 4.50:1 |
| 4.63 |
3.91:1 | 4.11:1 | 5.14:1 |
| 5.29:1 |
4.10:1 | 4.33:1 | 5.67:1 |
| 6.17:1 |
4.30:1 | 4.63:1 | 6.17:1 |
| |
4.56:1 | 4.88:1 |
|
| |
4.88:1 | 5.13:1 |
|
| |
5.13:1 | 5.29:1 |
|
| |
5.29:1 | 5.57:1 |
|
| |
5.57:1 | 5.86:1 |
|
| |
5.86:1 |
|
|
| |
D5 210 hk | D5 240 hk | D8 250 hk | D8 280 hk | D8 320 hk | |
Girkasser | |||||
---|---|---|---|---|---|
8AP1200 | ● | ● | ● | ● | ● |
AL306 | ● | ● | |||
STO8006 | ● | ||||
ZTO1006 | ● | ● | ● | ||
ZTO1109 | ● | ● | |||
Bakaksler med enkelutveksling | |||||
RSS0819A | ● | ● | |||
RSS1125A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1132A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C | ● | ● | |||
Aksler med navreduksjon | |||||
RSH1140C | ● | ● | |||
Det leveres et stort utvalg av koblingsuavhengige og koblingsavhengige kraftuttak for drift av ulike typer påbyggsutstyr.
Motormontert
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert motorkraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER100: Bakmontert motorkraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
Girkassemontert
PTR-HF/FH/ZF: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-HP/PH/ZF: Koblingspumpe og varianter med lavt eller høyt turtall.
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
Kort førerhus
Kort førerhus med et komfortabelt og ergonomisk førermiljø. Innvendig høyde 1605 mm
Kort førerhus med soveplass
Med kort førerhus med soveplass får du ekstra plass som kan utstyres med køye for én person eller brukes som kontorplass med ekstra oppbevaringsrom. Innvendig høyde 1605 mm.
Mannskapsførerhus
Mannskapsførerhuset har god plass til flere passasjerer, opptil sju personer. Innvendig høyde 1605 mm.
Førerhusoppheng
Fremre førerhusoppheng er med gummiputer for å gi minst mulig loddrett bevegelse, mens bakre oppheng er med springfjærer og støtdempere.
Farger på førerhuset
Tilgjengelig i 300 faste varianter. Ytterligere farger kan bestilles.
Førerstol
Tre ulike komfortnivåer: komfort, standard og økonomi. Ved alle komfortnivåene er setene justerbare i ryggdelen, lengden og høyden, de kan vippes framover og har integrert hodestøtte.
Passasjerstol
Tre ulike komfortnivåer: standard, økonomi og enkel.
Køyer
Sengen tilbys i ett eller to deler og er enten 580 mm eller 780 mm bred. Sengehest og røykvarsler fås som tilvalg.
Innvendig oppbevaring
Førerhuset har mange praktiske og lett tilgjenglige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten finner du to oppbevaringsenheter beskyttet av en luke eller et nett samt fire DIN-plasser. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg.
Takluke
Førerhuset kan utstyres med en takluke som kan åpnes 50 mm. Luken kan betjenes manuelt eller elektrisk.
Ratt
Rattet har en diameter på 460 eller 500 mm, avhengig av lastebilkonfigurasjon, og kan pneumatisk justeres til ønsket posisjon
Klimaanlegg
Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg.
Setetrekk
Komfort tekstil.
Trekk på innvendig vegg
Komfort tekstil.
Førerhusoppvarming
Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg.
Innvendig oppbevaring
Førerhuset har mange praktiske og lett tilgjenglige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten finner du to oppbevaringsenheter beskyttet av en luke eller et nett samt fire DIN-plasser. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg.
Horn
Det er mulig å velge to ekstra horntyper – elektrisk eller pneumatisk. Velg mellom to pneumatisk drevne, takmonterte horn eller ett elektrisk horn under frontluken.
Seng (komfortførerhus)
Sengen tilbys i ett eller to deler og er enten 580 mm eller 780 mm bred. Sengehest og røykvarsler fås som tilvalg.
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, koblingshøyder, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser
Lav | ca. 810–830 mm |
Middels | ca. 860 mm |
Høy | ca. 950 mm |
Ekstra høy | ca. 960 mm |
XX-høy* | ca. 1175 mm |
* Bare for Volvo FL 4×4
Luft | Blad | |
---|---|---|
Lav | 4,0/4,5 t | 4,2 |
Middels | 4,5/5,0/5,8 t | |
Høy | 5,0/5,6/5,8/6,3 t | |
Ekstra høy | 7,1 t | 7,1/7,5 t |
XX-høy | 5,6 t | |
Type | Fjæring | Akseltrykk | Reduksjon |
---|---|---|---|
RAD – L80 | Blad | 11,5 t | Enkelt |
RAD – KR | Luft | 13 t | Enkelt |
RAD – A2V | Luft | 10,5 t | Enkelt |
Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.
Drivstofftanker
Drivstofftanker finnes i plast, stål eller aluminium. Drivstoffvolum varierer fra 80 til 300 liter. I tillegg er en kombinasjon av to 215-liters tanker tilgjengelig, som gir et totalt volum på 430 liter.
AdBlue-tanker
AdBlue-tanken er laget av plast og volumet er 32 liter. AdBlue-pumpen er integrert i tankmodulen. Det er én variant for kjøretøy med drivstofftank montert på høyre side (ADTP-R), og én for kjøretøy med tank montert på venstre side (ADTP-L).
Volvo FL har trykkluftbremser med ventilerte skiver både foran og bak. EBS-skivebremsene (elektronisk styrt bremsesystem) gir både raskere og sikrere bremserespons samt redusert bremseslitasje. Systemet omfatter funksjoner som ABS, blokkeringsfrie bremser, en differensialsperre og bremsesynkronisering. Med Brake Blending utnytter systemet kjøretøyets forskjellige bremser for mer jevn bremsepåføring og reduserer slitasje på hjulbremser og dekk. Den utvidede EBS-pakken inneholder blant annet en funksjon som forenkler bakkestart. Bremseskivene er tilgjengelige i ulike størrelser avhengig av bruksområdet.
EBS medium
I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:
EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.
Bakkestartassistent
Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive lastebilen fremover.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – regner ut hvor mye lenger du kan kjøre med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.)
Automatisk deaktivering av parkeringsbrems
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir.
Hydraulisk retarder for AL306-girkasser
Den kompakte, integrerte retarderen (RET-HYDR- og RET-TPT-varianter) er montert på girkassen. Maks. effekt er 400 kW.
Maksimum utveksling i momentomformeren (TC421) er 1,77:1.
I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler.
Nødbremselys
Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.
Data – alt du trenger. Last ned databladene i PDF-format for Volvo FL-serien fra følgende koblinger.