Alt du trenger å vite om Volvo FM.
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D11 – effekt/dreiemoment
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D13 – effekt/dreiemoment
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FM |
---|---|
Ytelse | Inntil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt |
Rekkevidde | Rekkevidde på inntil 300 km |
Ladetid (fulladet) | 9,5 timer med AC (43 kW), 2,5 timer med likestrøm (250 kW) |
Batterikapasitet | 180–540 kWh, 2–6 batterier |
Drivlinje | 2–3 elektriske motorer, I-Shift girkasse |
Gassdrevet | G13 | ||
---|---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | ||
Antall sylindre | 6 | ||
Slagvolum | 12,8 dm³ | ||
Slaglengde | 158 mm | ||
Sylinderdiameter | 131 mm | ||
Kompresjon | 17:1 | ||
Økonomiturtall | 900–1400 o/min | ||
Eksosbremseffekt | 200 kW | ||
Motorbremseffekt* | 380 kW (2300 o/min) | ||
Oljefiltre | 2 fullstrøms | ||
Oljeskiftvolum inkl. filter | 35 l | ||
Kjølesystem, totalvolum | 38 l | ||
* Tilvalg
G13 420 hk (309 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1600–1700 o/min | 420 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min | 2100 Nm | |||
G13 460 hk (338 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1600–1700 o/min | 460 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min | 2300 Nm | |||
G13 500 hk (368 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1600–1700 o/min | 500 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 980–1404 o/min | 2550 Nm | |||
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | Euro 6 | |
Antall sylindre | 6 | 6 | |
Slagvolum | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slaglengde | 152 mm | 158 mm | |
Sylinderdiameter | 123 mm | 131 mm | |
Kompresjon | 18:1 | 18:1 | |
Økonomiturtall | 1000–1500 o/min | 900–1400 o/min | |
Eksosbremseffekt | 155 kW | 175 kW | |
Motorbremseffekt* | 270 kW (2300 o/min) | 340 kW (2300 o/min) | |
Oljefiltre | 2 fullstrøms | 2 fullstrøms | |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 35 l | 35 l | |
Kjølesystem, totalvolum | 22 l | 24 l | |
* Tilvalg
Drivstofforutsetninger
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel). Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel) Gassdrevet Volvo FM i kjøretøykvalitet.
D11 330 hk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 330 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 877–1400 o/min | 1600 Nm | |||
D11 380 hk (279 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1700 o/min | 380 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 938–1400 o/min | 1800 Nm | |||
D11 430 hk (317 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1700 o/min | 430 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1008–1400 o/min | 2050 Nm |
D11 460 hk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 460 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min | 2200 Nm | |||
D13 420 hk (309 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 420 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min | 2100 Nm | |||
D13 460 hk (338 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 460 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min | 2300 Nm |
D13 500 hk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 500 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min | 2500 Nm | |||
Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler. Det er også mulig å bestille I-Shift med krypgir, ultralavt krypgir og revers med flere hastigheter.
Type | Høyeste gir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkte | 2400 | 44 |
AT2612 | Direkte | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overdrive | 2600 | 100 |
Type | Høyeste gir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overdrive | 2800 | 80 |
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (t) | Godkjent totalvekt (t) |
Enkelreduksjon | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1244 | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C/E | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1352A | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
RSS1370A/B | Enkelaksel | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 80 |
RTS2310 | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
Navreduksjon | |||||
RSH1365 | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3800 | 13 | 65 |
RSH1370F | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610B/F | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815* | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 38 | 150 |
* For Volvo FM 4x4.
RSS1244 | RSS1344C/E | RSS1370A/B | RSH1370F | RSH1365* |
---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.46:1 | 3.61:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.61:1 | 3.76:1 |
2.31:1 | 2.31:1** | 2.85:1 | 3.76:1 | 4.12:1 |
2.47:1 | 2.47:1** | 3.08:1 | 4.12:1 | 4.55:1 |
2.64:1 | 2.47:1 | 3.40:1*** | 4.55:1 | 5.41:1 |
2.85:1 | 2.85:1 | 3.67:1*** | 5.41:1 |
|
3.08:1 | 3.08:1 | 4.11:1*** |
|
|
| 3.36:1 |
|
|
|
3.70:1 |
| |||
4.11:1 |
| |||
4.63:1 | ||||
5.29:1 | ||||
* Tilgjengelig for Volvo FM 4x4
** For RSS1344E
*** For RSS1370B
RST2370A | RTS2310 | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 | |
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 | |
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 | |
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 | ||
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 | ||
5.67:1 | 4.11:1 | 7.21:1 | |||
6.17:1 | 4.63:1 | ||||
| D11 330 hk | D11 370 hk | D11 410 hk | D11 450 hk | D13 420 hk | D13 460 hk | D13 500 hk |
I-Shift | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
AT2412 | • | • | • | • | • | • | • |
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | |||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • |
Bakaksler med enkelutveksling | |||||||
RSS1244 | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • |
RSS2310A | • | • | • | • | • | • | • |
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
Aksler med navreduksjon | |||||||
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • |
| G13 420 hk | G13 460 hk | G13 500 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
AT2412 | • | • |
|
AT2612 | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • |
Bakaksler med enkelutveksling | |||
RSS1244 | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • |
RSS1352A | • | • | |
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • |
|
RTS2310A | • | • | • |
Aksler med navreduksjon | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
| Effekt | Forhold | |
---|---|---|---|
EPTT350 | 350 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av
hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling
for hydraulikkpumpe.
PTER100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for
hydraulikkpumpe.
PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
To forskjellige versjoner av utvendig dekor er tilgjengelig for å dekke ulike behov.
Grunnleggende
Tordengrå grill og dørhåndtak. Frontlykter i krom. Solskjerm, speildeksler og støtfanger i lyngrått.
Forbedret
Tordengrå grill. Speildeksel, dørhåndtak, solskjerm og støtfanger i samme farge som førerhuset. Frontlykter i krom.
Volvo FM er tilgjengelig med fem forskjellige interiørnivåer for å dekke ulike behov.
Tekstiltrekk Dynamic
Tekstilinteriør med moderne fargeskala og slitesterke materialer i ulike nyanser av grått og lilla.
Vinyl- og tekstiltrekk Robust
Slitesterke materialer i vinyl og tekstil med en moderne fargeskala som matcher de ulike delene av interiøret.
Plysj Progressive
Dette myke plysjinteriøret med myke tekstiler tilbyr et moderne fargevalg og matcher de ulike delene av interiøret.
Skinntrekk Robust
Interiør med slitesterke materialer og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.
Skinntrekk Progressive
Interiør med slitesterke materialer og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.
Kort førerhus
Kort førerhus (FM-DAY) med et komfortabelt og ergonomisk førermiljø. Innvendig høyde 164 cm: 120 cm over motordekslet.
Lavt, kort førerhus
Lavt, kort førerhus (FM-LDAY) er nødvendig for bruksområder som gruvedrift, kjølehengere, pumper og kraner. Innvendig høyde 148 cm: 104 cm over motordekslet.
Langt førerhus
Langt førerhus (FM-SLP) med komfortabel overnattingsmulighet for én person. Innvendig høyde 164 cm: 120 cm over motordekslet.
Lavt, langt førerhus
Det lave, lange førerhuset (FM-LSLP) med senket tak og førerhusfjæring gir ekstra lasteplass over førerhuset. Innvendig høyde 148 cm: 104 cm over motordekslet.
Globetrotter-førerhus
Globetrotter-førerhus (FM-HSLP) har komfortabel overnattingsmulighet for opptil to personer. Førerhuset har ekstra oppbevaringsplass i høyden. Innvendig høyde 201 cm: 157 cm over motordekslet.
Mannskapsførerhus
Mannskapsførerhuset har god plass til flere passasjerer, opptil sju personer. Innvendig høyde er 1590 mm.
Firepunkts førerhusfjæring
Velg mellom spiralfjærer med demping, spiralfjærer foran og luftfjæring bak eller luftfjæring hele veien.
Luftinntak
Luftinntak på venstre side og tilgjengelig i valgfri høy eller lav plassering. Det finnes også luftinntak foran.
Farge på førerhus
Rundt 650 varianter å velge blant.
Førersete
Velg mellom tre ulike komfortnivåer: Progressive (plysj eller skinn), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Setet kan justeres 200 mm forover/bakover og 100 mm vertikalt. Førersetet har som standard nakkestøtte, justerbar og nedfellbar ryggstøtte, justering horisontalt og forover/bakover, justerbar støtte for korsryggen og justerbar setevinkel.
Passasjerstol
Velg mellom tre ulike komfortnivåer: Progressive (plysj eller skinn), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Leveres som standard med nakkestøtter.
Køyer
Underkøyen måler 70×200 cm. 16 cm madrass med fjærer og en komfort du vil sette pris på. Tre varianter å velge mellom: Myk, halvfast og fast. Velg mellom to typer overmadrasser som gir bedre sovekomfort og gjør det enklere å re opp køyen. Comfort-overkøyens dimensjoner: 70×190 cm eller 60×190 cm
Innvendig oppbevaring
Over frontruten er det plass til to oppbevaringsrom med sjalusidører samt fire ISO-spor, hvorav ett er forbeholdt fartsskriveren (to ISO-spor på lave førerhus). Under køyen i det lange førerhuset og Globetrotter-førerhuset finner du to store oppbevaringsrom som er tilgjengelige fra utsiden, og ett stort oppbevaringsrom (44 l) som er tilgjengelig ved å løfte opp madrassen og lokket. I sovedelen er det to oppbevaringsrom for lesestoff og mindre gjenstander. I dashbordet er det fire åpne oppbevaringsplasser, en liten oppbevaringsboks, et DIN-spor, et «fuglebad» og en flaskeholder. Det korte førerhuset kan utstyres med 60 liters oppbevaringsrom med sjalusidører for hjelmer, matbokser osv.
Utvendig lagring
Oppbevaringsrom tilgjengelig fra utsiden ligger bak passasjer- og førersetene.
Takluke
Førerhuset er utstyrt med en takluke som kan åpnes 50 mm. På innsiden er det en perforert solskjerm, som også fungerer som insektnett når luken er åpen. Takluken kan styres manuelt eller elektrisk (tilvalg). En takluke i stål er også tilgjengelig. Den er beregnet på anleggskjøring eller røffe forhold.
Ratt
Leveres i to ulike størrelser – 450 mm eller 500 mm i diameter avhengig av lastebilspesifikasjonene. Høyden på rattet kan justeres opptil 90 mm, og vinkelen kan justeres hele 28°. Med tiltfunksjonen (tilvalg) kan rattet justeres vertikalt mellom -5° og +15° for mer komfort for sjåføren. Rattet kan leveres med eller uten kollisjonspute. Brytere og instrumenter som er integrert i rattet, gir trygg og komfortabel betjening av cruisekontrollen, hornet, telefonen og funksjonene på instrumentpanelet og sidepanelet.
Klimaanlegg
To alternative klimaanlegg dekker alle behov:
Klimaanlegget kan også utvides med parkeringsvarmere for førerhus og motor.
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, koblingshøyder, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.
Ekstra lav (trekkvogn) | ca. 810 mm |
Lav | ca. 850 mm |
Middels | ca. 900 mm |
Høy | ca. 1000 mm |
Ekstra høy | ca. 1200 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Ekstra lav | 8 | - |
Lav | 8 | - |
Middels | 10/20* | 9 |
Høy | 10/20* | 10/20* |
Ekstra høy | - | 10/20* |
*Med doble foraksler FAL20
Type | Aksler | Fjæring | Aksel-/boggitrykk | Reduksjon | Løpe-/pusheraksler |
Enkelaksel | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-GR | 4x2 | Luft | 11,5/13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-G2 | 4x2 | Luft (for anleggskjøring) | 13 t | Navreduksjon | |
RAD-G4 | 4x2 | Luft | 12 t | Enkelt | |
Boggi | |||||
RADT-GR | 6x2/8x2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt) |
RAPD-GR | 6x2 | Luft | 16/19/22 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (fast/styrt) |
RAPD-G4 | 6x2 | Luft | 16 t | Enkelt | Pusheraksel (fast) |
RADD-G2 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Luft | 21/23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Parabolske fjærer | 20/21 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Flere bladfjærer | 26/32 t | Navreduksjon | |
RADD-TR3 | 6×4/8×4 | Parabolske fjærer | 38 t | Navreduksjon | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 17/21/23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADDT-GR | 8×4/10x4 | Luft | 27/33/36 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (styrt) |
RAPDD-GR | 8×4 | Luft | 27/30,5/32/35 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (styrt) |
RAPDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (styrt), løpeaksel (fast/styrt) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Luft | 27/33/36 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (styrt) |
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.
Drivstofftanker
Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1510 liter for en 4×2-trekkvogn. Gasstanker i størrelsene 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) og 225 kg (545 l). For doble foraksler EU6 drivstofftank i plast mellom forakslene.
AdBlue-tanker
Volum fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.
Bremser
Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som det gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.
EBS Medium
I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:
EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Brems lastebilen ned til full stopp og Auto Hold holder det siste påførte bremsetrykket for å holde lastebilen i posisjon til sjåføren trykker på gasspedalen.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget (kun for skivebremser).
Automatisk deaktivering av parkeringsbrems
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (kun til I-Shift-girkassen).
Andre tilvalg:
I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøy med to, tre, fire og fem aksler.
Nødbremselys
Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.
Volvo Dynamic Steering
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover. Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.
Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.
Tandemakselløft
Gjør det mulig å koble ut og heve den bakerste drivakselen på tandem-boggien, for dermed å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentpanelet. Når lastebilen lastes igjen, senkes akselen automatisk og kobles til. Tandemakselløft er tilgjengelig for kombinasjonene 6×4 og 8×4 (med tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.
Akselkombinasjoner elektrisk
Trekkvogn: 4×2, 6×2, 6×4
Jevnlastbil: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
Alle aksler har luftfjæring
Data – alt du trenger. Last ned databladene i PDF-format for Volvo FM-serien fra følgende koblinger.
Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.