Lastebiler

Spesifikasjoner for Volvo FH Aero

Alt du trenger å vite om Volvo FH Aero.

Drivlinje

Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.

Tung elektrisk lastebil – effekt/dreiemoment

 

G13 – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

D13 – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

D13 I-save – effekt/dreiemoment

Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011

Elektrisk

Volvo FH Aero Electric

Ytelse

Inntil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt

Rekkevidde

Inntil 300 km (4×2 trekkvogn med tilhenger)

Ladetid (fulladet)

9,5 timer med AC (43 kW), 2,5 timer med likestrøm (250 kW)

Batterikapasitet

360–540 kWh, 4–6 batterier

  

Gassdrevet

G13

Standard for utslipp

Euro 6

Antall sylindre

6

Slagvolum

12,8 dm³

Slaglengde

158 mm

Sylinderdiameter

131 mm

Kompresjon

17:1

Økonomiturtall

900–1400 o/min

Eksosbremseffekt

200 kW

Motorbremseffekt*

380 kW (2300 o/min)

Oljefiltre

2 fullstrøms

Oljeskiftvolum inkl. filter

35 l

Kjølesystem, totalvolum

38 l

  
 

G13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1600–1700 o/min

420 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min

2100 Nm

  
 

G13 460 hk (338 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1600–1700 o/min

460 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min

2300 Nm

  
 

G13 500 hk (368 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1600–1700 o/min

500 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 980–1404 o/min

2550 Nm

  
     

Diesel

D13

D13 I-Save 

Standard for utslipp

Euro 6

Euro 6

 

Antall sylindre

6

6

 

Slagvolum

12,8 dm³

12,8 dm³

 

Slaglengde

158 mm

158 mm

 

Sylinderdiameter

131 mm

131 mm

 

Kompresjon

18:1

18:1

 

Økonomiturtall

900–1400 o/min

900–1300 o/min

 

Eksosbremseffekt

175 kW (2300 o/min)

150 kW

 

Motorbremseffekt*

340 kW (2300 o/min)

435 kW (2300 o/min)

 

Oljefiltre

2 fullstrøms

2 fullstrøms

 

Oljeskiftvolum inkl. filter

35 l

35 l

 

Kjølesystem, totalvolum

24 l

26 l

 
    

Drivstofforutsetninger

Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel) Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)

Oljeskiftintervall

Inntil 150 000 km eller årlig med VDS4.

 

 

D13 420 hk (309 kW)

 

  
 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

420 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min

2100 Nm

  
 

D13 I-Save 420 hk (309 kW)*

 

  
 

Maks. effekt ved 1230–1600 o/min

420 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 900–1230 o/min

2400 Nm

  
 

D13 460 hk (338 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

460 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min

2300 Nm

  
 

D13 I-Save 460 hk (338 kW)*

   
 

Maks. effekt ved 1240–1600 o/min

460 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 900–1240 o/min

2600 Nm

  
 

D13 I-Save 480 hk (353 kW)*

   
 

Maks. effekt ved 1250–1600 o/min

480 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 900–1250 o/min

2700 Nm

  
 

D13 500 hk (368 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1404–1700 o/min

500 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min

2500 Nm

  
 

D13 I-Save 500 hk (368 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1250–1600 o/min

500 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 900–1250 o/min

2800 Nm

  
 

D13 540 hk (397 kW)

   
 

Maks. effekt ved 1458–1700 o/min

540 hk

  
 

Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min

2600 Nm

  
     

* Tilgjengelig med B100, biodiesel

Motormontert kraftuttak

 

Effekt

Forhold 

EPTT350

350 Nm*

1.26:1

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1

 
    

*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.

I-Shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler. Det er også mulig å bestille I-Shift med krypgir, ultralavt krypgir og revers med flere hastigheter.

Type

Høyeste gir

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

AT2412

Direkte

2400

44

AT2612

Direkte

2600

100

ATO2612

Overdrive

2600

100

AT2812

Direkte

2800

70

ATO3112

Overdrive

3150

100

    

I-Shift Dual Clutch

Type

Høyeste gir

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (tonn)

SPO2812

Overdrive

2800

80

    

Type

Aksel

Gir

Maks. dreiemoment (Nm)

Maks. aksel-/boggitrykk (t)

Godkjent totalvekt (t)

Enkelreduksjon

RSS1244B

Enkelaksel

Hypoid

2800

12

44

RSS1344C/E

Enkelaksel

Hypoid

2600

13

44

RSS1344E

Enkelaksel

Hypoid

2800

13

44

RSS1352A

Enkelaksel

Hypoid

2800

13

52

RSS1370A/B

Enkelaksel

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

70

RTS2310A

Tandem

Hypoid

3800

23

100

Navreduksjon

RSH1370F

Enkelaksel

Koniske spiralskårne

3800

13

70

RT2610B/F

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

26

100

RTH3210F

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

32

100

RTH3212F

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

38

100

      

Bakakselutvekslinger

Enkelaksler

RSS1244B

RSS1344C

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RSH1370F

2.06:1

2.31:1*

2.06:1

2.06:1

2.06:1

3.46:1

2.17:1

2.47:1*

2.17:1

2:17.1

2.17:1

3.61:1

2.31:1

2.47:1*

2.31:1

2.31:1

2.31:1

3.76:1

2.47:1

2.85:1*

2.47:1

2.47:1

2.47:1

4.12:1

2.64:1

3.08:1*

2.64:1

2.64:1

2.64:1

4.55:1

2.85:1

3.36:1*

2.85:1

2.85:1

2.85:1

5.41:1

3.08:1

3.70:1

3.08:1

3.08:1

3.08:1

 
3.36:1

4.11:1

3.36:1

3.36:1

3.40:1**

 
 

4.63:1

  

3.67:1**

 
 

5.29:1

  

4.11:1**

 
 

6.17:1

    
      

* For RSS1344E

** For RSS1370B

Tandemaksler

RST2370A/B

RTS2310A

RTH2610B

RTH2610F

RTH2610B7F

RTH3210F

RTH3212F

RTH3312

RTH3815

2.43:1

2.06:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:1

3.33:13.61:14.14:1

2.57:1

2.17:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.46:1

3.76:1

4.58:1

2.83:1

2.31:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

3.61:1

4.12:1

5.43:1

3.09:1

2.47:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

3.76:1

4.55:1

7.22:1

3.40:1

2.64:1

3.93:1

3.97:1

3.97:1

3.97:1

3.93:1

5.41:1

 

3.78:1

2.85:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

4.12:1

6.18:1

 

4.13:1

3.08:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

4.55:1

7.21:1

 

4.50:1

3.36:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

5.41:1

  

5.14:1

3.70:1

 

6.18:1

 

6.18:1

6.18:1

  

5.67:1

4.11:1

   

7.21:1

7.21:1

  

6.17:1

4.63:1

       
         

 

D13 420 hk

D13 460 hk

D13 500 hk

D13 540 hk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

ATO2612

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Bakaksler med enkelutveksling

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Aksler med navreduksjon

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

     

 

D13 I-Save 420 hk

D13 I-Save 460 hk

D13 I-Save 500 hk

I-Shift

AT2412

 

 

AT2612

 

ATO2612

 

AT2812

  

ATO3112

  

I-Shift Dual Clutch

SP2812

 

Bakaksler med enkelutveksling

RSS1244B

 

RSS1344C/E

 

RSS1344E

 

RSS1352A

 

RSS1370A/B

 

RTS2370A

 

RTS2310A

 

Aksler med navreduksjon

RSH1370F

 

RTH2610F

 

RTH3210

 

RTH3312

 

RTH3815

 

    

 

G13 420 hk

G13 460 hk

G13 500 hk

I-Shift

AT2412

 

AT2612

ATO2612

Bakaksler med enkelutveksling

RSS1244B

RSS1344C/E

RSS1344E

 

RSS1352A

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Aksler med navreduksjon

RSH1370F

RTH2610F

    

Et stort utvalg av koblingsuavhengige og -avhengige kraftuttak er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Koblingsuavhengige kraftuttak

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.

PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

PTER-100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

Koblingsavhengige kraftuttak

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.

PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.

PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.

PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.

PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

Eksteriør og interiør

Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.

Fire forskjellige versjoner av utvendig dekor er tilgjengelig for å dekke ulike behov.

Volvo FH Aero with the basic exterior trim 

Grunnleggende

Tordengrå grill og dørhåndtak. Frontlykter i krom. Solskjerm, speildeksler og støtfanger i lyngrått.

Volvo FH Aero with the enhanced exterior trim  

Forbedret

Grill i samme farge som førerhuset og frontlykter i krom. Solskjerm, speildeksler, dørhåndtak og støtfanger i lyngrått.

Volvo FH Aero with highest level exterior trim  

Høyeste nivå

Grill, speildeksler, solskjerm, dørhåndtak, støtfanger og vindavviser i samme farge som førerhuset. Frontlykter i krom.

Volvo FH Aero with basic with sturdy front exterior trim 

Grunnleggende med robust front

Tordengrå grill og dørhåndtak. Sorte frontlykter. Solskjerm og speildeksler i lyngrått. Stålstøtfanger lakkert grå.

Volvo FH Aero er tilgjengelig med seks forskjellige interiørnivåer for å dekke ulike behov.

Volvo FH Aero with vinyl and textile trim robust, interior trim level 

Vinyl- og tekstiltrekk Robust

Slitesterke materialer i vinyl og tekstil med en moderne fargeskala som matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH Aero with textile trim dynamic, interior trim level 

Tekstiltrekk Dynamic

Tekstiler med moderne fargeskala i ulike nyanser av grått som matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH Aero with plush trim progressive, interior trim level 

Plysj Progressive

Dette myke plysjinteriøret tilbyr et nøkternt fargevalg og matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH Aero with leather trim robust, interior trim level 

Skinntrekk Robust

Interiør med nøktern fargeskala og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH Aero with leather trim dynamic, interior trim level 

Skinntrekk Dynamic

Interiør med ulike nyanser av matchende grått og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH Aero with leather trim progressive, interior trim level 

Skinntrekk Progressive

Interiør med ulike nyanser av matchende Skylark (beige) og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH Aero globetrotter XXL cab with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: komfort og plass

Globetrotter XXL gir også trygg og komfortabel innkvartering for opptil to personer, men med enda bedre sovekomfort i en bredere og lengre nedre køye – takket være det forlengede førerhuset.

Volvo FH Aero globetrotter XL cab with measurements, viewed from the side  

Globetrotter XL: laget for oppbevaring

Globetrotter XL (CAB-XHSL) gir også trygg og komfortabel plass for opptil to personer, men med enda mer oppbevaringsplass, takket være den ekstra høyden. Innvendig høyde i førerhuset er 220 cm (211 cm over motordekslet).

Volvo FH Aero globetrotter cab with measurements, viewed from the side

 

Globetrotter-førerhus: to er passe

Globetrotter-førerhuset (CAB-HSLP) er  komfortabelt med overnattingsmulighet for opp til to personer. I tillegg gir den vertikale strukturen masse ekstra oppbevaringsplass. Innvendig høyde 205 cm (196 cm over motordekslet).

Volvo FH Aero sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Langt førerhus

Langt førerhus (CAB-SLP) med komfortabel overnatting for opptil to personer. Innvendig høyde 171 cm, 162 cm over motordekslet.

Volvo FH Aero low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lavt, langt førerhus

Det lave, lange førerhuset (CAB-LSLP) med senket tak og førerhusfjæring gir ekstra lasteplass over førerhuset. Innvendig høyde 147 cm (138 cm over motordekslet).

Trekkvogn

 

 

 

Høyde A (mm)

Høyde B (mm)

Høyde C (mm)

Høyde D (mm)

Drev

Chassishøyde

Fjæring

Dekk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Høy

Blad/luft

315/80-R22.5

3430

3800

39503225

4x2

Høy

Blad/luft

315/80-R22.5

3440

3800

39503225

4x2

Middels

Blad/luft

315/70-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Lav

Luft/luft

315/60-R22,5

3230

3600

3750

3025

4x2

Lav

Luft/luft

315/60-R22,5

3250

3620

3770

3045

4x2

Ekstra lav

Luft/luft

295/60-R22.5

3210

3580

3730

3005

6x2

Middels

Blad/luft

315/70-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

 

Jevnlastbil

 

 

 

Høyde A (mm)

Høyde B (mm)

Høyde C (mm)

Høyde D (mm)

Drev

Chassishøyde

Fjæring

Dekk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6×2

Høy

Luft/luft

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6×2

Middels

Luft/luft

315/70-R22.5

3330

3700

3850

3125

6×2

Lav

Luft/luft

315/60-R22,5

3230

3600

3750

3025

6×2

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6×4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

8×4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10×4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

*Ca. høyder

Firepunkts førerhusfjæring

Velg mellom spiralfjærer med demping, spiralfjærer foran og luftfjæring bak eller luftfjæring hele veien.

 

Luftinntak

Plassert på venstre side, enten høyt eller lavt, avhengig av oppdrag. Det finnes også luftinntak foran.

 

Farger

Velg en farge, og se bra ut. Tilgjengelig i ca. 650 fargevarianter.

 

Trekk

Flere stiler er tilgjengelige. Vinyl, tekstil og plysj. Alle setetrekk (unntatt vinyl og tekstil) kan bestilles med en ventilerende funksjon.

 

Førersete

Velg mellom tre ulike komfortnivåer: Progressive (plysj eller skinn), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Ekstra frihet får du gjennom fleksibiliteten – de totale justeringsmulighetene foran og bak er 240 mm, mens vertikalt er det 100 mm. Førersetet leveres som standard med nakkestøtte, justerbar og nedfellbar ryggstøtte, med justering vertikalt og forover/bakover, justerbar korsryggstøtte samt justerbar setevinkel.

 

Passasjerstol

Velg mellom tre ulike komfortnivåer: Progressive (plysj eller skinn), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Passasjerstolene er som standard utstyrt med nakkestøtter. En vendbar passasjerstol kan leveres som ekstrautstyr.

 

Køyer

Konstruert for en god natts søvn. Køyestørrelser: 74×200 cm, med 81,5 cm bred midtseksjon, eller 74×200 cm som kan trekkes ut til 88×200 cm med en midtseksjon på 95,5 cm. Køyen i Globetrotter XXL-førerhuset er 213 centimeter lang. Bredden ved hode, midtseksjon og føtter er henholdsvis 99/106,5/91 centimeter. Utstyr førerhuset med en skumgummimadrass eller en 16 cm madrass med fjærer og høy komfort. Den leveres i tre fasthetsgrader: myk, halvfast og fast. Vi tilbyr også to alternativer for overmadrasser: Du får økt sovekomfort og kan re opp raskere. Vi kan også tilby køye med justerbar ryggdel og Comfort-overkøye (mål 60×190 cm eller 70×190 cm).

Innvendig oppbevaring

Førerhuset har en fronthylle med fire DIN-standardfordypninger og to store oppbevaringsrom med sjalusifronter på sjåfør- og passasjersiden. Bakveggen er utstyrt med en lett øvre hylle med god belysning. Under køyen er det to uttrekksskuffer med en samlet kapasitet på 130 liter. I tillegg er det to mindre oppbevaringsrom under madrassen ved hodeenden (10 liter) og fotenden (15 liter), samt et oppbevaringsrom ved fotenden for en drikkeflaske.

 

Utvendig lagring

På begge sider av førerhuset er det store oppbevaringsrom som kan åpnes både fra utsiden og innsiden. I tillegg finnes det uoppvarmet oppbevaringsplass på 30 liter på begge sider under førerhuset.

 

Glasstak/takluke

Alle førerhusene er utstyrt med et fast glasstak, eller som tilvalg en takluke som kan åpnes 50 mm. Denne fungerer også som nødutgang. Takluken kan justeres manuelt eller elektrisk.

 

Ratt

Leveres i to ulike størrelser – 450 mm eller 500 mm i diameter avhengig av lastebilspesifikasjonene. Høyden på rattet kan justeres opptil 90 mm, og vinkelen kan justeres hele 28°. Med tiltfunksjonen (tilvalg) kan rattet justeres vertikalt mellom -5° og +15° for mer komfort for sjåføren. Brytere og instrumenter som er integrert i rattet, gir trygg og komfortabel betjening av cruisekontrollen, hornet, telefonen og funksjonene på instrumentpanelet og sidepanelet.

 

Klimaanlegg

Du kan styre temperaturen med tre ulike klimaanlegg. Vifteventilasjon med vanlig kjølevæskevarmer. Klimaanlegg med manuell kontroll (MCC). Klimaanlegg med automatisk temperaturkontroll (ECC/ECC2). Også tilgjengelig med sensorer for direkte sollys, tåke og luftkvalitet. Utvid systemet med parkeringsvarmer for førerhus og motor og I-ParkCool, vårt parkeringskjølesystem for førerhuset.

 

I-ParkCool 

Du får et luftkondisjonert førerhus, også når motoren ikke går. I-ParkCool kontrollerer temperaturen mens kjøretøyet er parkert. Den benytter parkeringsvarmeren til å skape et behagelig klima: Det er for eksempel praktisk om natten når temperaturen synker merkbart på kort tid. Systemet kontrollerer batteritilstanden, slik at det ikke går ut over startevnen. Det beregner også hvor mye effekt som er nødvendig for å varme eller kjøle førerhuset. Hvis batteriene ikke er fulladet, beregner systemet hvor mye det er trygt å bruke. I tillegg er det stillegående. Systemet genererer omtrent 20 dB mindre støy enn konkurrerende systemer på markedet. Det gir både mindre støyforurensning og bedre hvile. Systemet er helt integrert med det vanlige ventilasjonssystemet i lastebilen, og varm og kald luft strømmer gjennom de vanlige ventilasjonsåpningene og fordeles jevnt. Systemet påvirker ikke aerodynamikken til førerhuset eller ståhøyden innendørs. Med unntak av kupévarmeren (PH-CAB).

Chassis

Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.

Ekstra lav (trekkvogn)

ca. 810 mm

Lav

ca. 850 mm

Middels

ca. 900 mm

Høy

ca. 1000 mm

Ekstra høy

ca. 1200 mm

  

 

Luft

Blad

Ekstra lav

8

-

Lav

8

-

Middels

10/20*

9

Høy

10/20*

10/20*

Ekstra høy

-

10/20*

   

*Med doble foraksler

Type

Aksler

Fjæring

Aksel-/boggitrykk

Reduksjon

Løpe-/pusheraksler

Enkelaksel

RAD-L90

4x2

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-GR

4x2

Luft

11,5/13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-G2

4x2

Luft (for anleggskjøring)

13 t

Navreduksjon

 
      

Boggi

RADT-GR

6x2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)

RAPD-GR

6x2

Luft

16/19/22 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (fast/styrt)

RAPD-G4

6x2

Luft

16 t

Enkelt

Pusheraksel (fast)

RADD-G2

6×4/8×4

Luft (for anleggskjøring)

21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-BR

6×4/8×4

Parabolske fjærer

20/21 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR1

6×4/8×4

Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer

23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RADD-TR2

6×4/8×4

Konvensjonelle bladfjærer

26/32 t

Navreduksjon

 

RADD-TR3

8 x 4

Konvensjonelle bladfjærer

38 t

Navreduksjon

 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft

21/23/26 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAPDT-GR

8×2

Luft

27/30/30,5/31,5/32 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (styrt) og løpeaksel (fast/styrt)

RADDT-GR

8×4/10×4

Luft

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (styrt)

RAPDD-GR

8×4

Luft

27/30,5/32/35 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (styrt)

RADDT-G2

8×4/10×4

Luft (for anleggskjøring)

27/33/36 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (styrt)

      

Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

Drivstofftanker

Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1510 liter for en 4×2-trekkvogn. Gasstanker i størrelsene 155 kg (375 l), 205 kg (495 l) og 225 kg (545 l).

AdBlue-tanker

Volum fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.

Bremser
EBS (elektronisk styrt bremsesystem) gir suveren respons, ytelse og bremsefølelse samt tilgang til en rekke praktiske funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.
 

EBS Medium

I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:

 

EBS statuskontroll 

EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.

 

Auto Hold

Brems lastebilen ned til full stopp og Auto Hold holder det siste påførte bremsetrykket for å holde lastebilen i posisjon til sjåføren trykker på gasspedalen.

 

Analyse av bremsebeleggslitasje

Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget (kun for skivebremser).

 

Automatisk deaktivering av parkeringsbrems

Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (kun til I-Shift-girkassen).

Andre tilvalg:

I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:

 

Vogntogbrems

Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

 

Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)

Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøy med to, tre, fire og fem aksler.

 

Nødbremselys

Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. 

 

Hydraulisk retarder

Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.

Volvo Dynamic Steering

Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover. Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.

Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
 

Løpeaksler

Leveres i flere utgaver: fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.

Tandemakselløft

Gjør det mulig å koble ut og heve den bakerste drivakselen på tandem-boggien, for dermed å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentpanelet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres. Tandemakselløft er tilgjengelig med akselkonfigurasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.

Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring oss eller hør om vi kan treffe deg.