Alt du trenger å vite om Volvo FH16.
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
Diesel | D17 |
---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 |
Antall sylindre | 6 |
Slagvolum | 17,3 dm³ |
Slaglengde | 165 mm |
Sylinderdiameter | 149 mm |
Kompresjon | 17.3:1 |
Økonomiturtall | 900–1300 o/min |
Eksosbremseffekt | 246 kW (2200 o/min) |
Motorbremseffekt* | 525 kW (2200 o/min) |
Oljefiltre | 2 fullstrøms, 1 bypass |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 42 l |
* Tilvalg
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel) Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4.5
D17 600 hk (441 kW) |
| |
---|---|---|
Maks. effekt ved 1500–1700 o/min | 600 hk | |
Maks. dreiemoment ved 900–1400 o/min | 3000 Nm | |
D17 700 hk (515 kW)* |
| |
Maks. effekt ved 1600–1700 o/min | 700 hk | |
Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min | 3400 Nm | |
D17 780 hk (574 kW) | ||
Maks. effekt ved 1700 o/min | 780 hk | |
Maks. dreiemoment ved 1000–1200 o/min | 3800 Nm | |
* Tilgjengelig med B100 biodiesel
Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler. Det er også mulig å bestille I-Shift med krypgir, ultralavt krypgir og revers med flere hastigheter.
Type | Høyeste gir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (t) |
---|---|---|---|
ATO3112 | Overdrive | 3150 | 100 |
ATO3512 | Overdrive | 3550 | 100 |
ATO3812 | Overdrive | 3800 | 100 |
| Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (t) | Godkjent totalvekt (t) |
Enkelreduksjon | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1370A/B | Enkelaksel | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 70 |
RTS2310 | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
Navreduksjon | |||||
RSH1370F | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 33 | 100 |
RTH3815 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 38 | 100 |
| D17 600 hk | D17 700 hk | D17 780 hk |
I-Shift | |||
---|---|---|---|
ATO3112 | • |
|
|
ATO3512 | • |
| |
ATO3812 | • | ||
Bakaksler med enkelutveksling | |||
RSS1370A/B | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • |
Aksler med navreduksjon | |||
RSH1370F | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • |
| Effekt | Forhold |
|
---|---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 |
|
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.
Et stort utvalg av koblingsuavhengige kraftuttak og kraftuttak med høyt dreiemoment er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
Tre forskjellige versjoner av utvendig dekor er tilgjengelig for å dekke ulike behov
Grunnleggende
Tordengrå grill og dørhåndtak. Frontlykter i krom. Solskjerm, speildeksler og støtfanger i lyngrått.
Grunnleggende med robust front
Tordengrå grill. Speildeksel og solskjerm lakkert sølv. Dørhåndtak i skinnende krom. Sorte frontlykter. Stålstøtfanger lakkert grå.
Volvo FH16 leveres med et unikt skinninteriør.
Skinninteriør Volvo FH16
Skinninteriør med slitesterke materialer i ulike nyanser av Coral (oransje) og Raven (mørk grå) som matcher de ulike delene av interiøret.
Globetrotter XXL: komfort og plass
Globetrotter XXL gir også trygg og komfortabel innkvartering for opptil to personer, men med enda bedre sovekomfort i en bredere og lengre nedre køye – takket være det forlengede førerhuset.
Globetrotter XL: laget for oppbevaring
Globetrotter XL (CAB-XHSL) gir også trygg og komfortabel plass for opptil to personer, men med enda mer oppbevaringsplass, takket være den ekstra høyden. Innvendig høyde i førerhuset er 220 cm (211 cm over motordekslet).
Globetrotter-førerhus: to er passe
Globetrotter-førerhuset (CAB-HSLP) er komfortabelt med overnattingsmulighet for opp til to personer. I tillegg gir den vertikale strukturen masse ekstra oppbevaringsplass. Innvendig høyde 205 cm (196 cm over motordekslet).
Langt førerhus
Langt førerhus (CAB-SLP) med komfortabel overnatting for opptil to personer. Innvendig høyde 171 cm, 162 cm over motordekslet.
Lavt, langt førerhus
Det lave, lange førerhuset (CAB-LSLP) med senket tak og førerhusfjæring gir ekstra lasteplass over førerhuset. Innvendig høyde 147 cm (138 cm over motordekslet).
Trekkvogn |
|
|
| Høyde A (mm) | Høyde B (mm) | Høyde C (mm) | Høyde D (mm) |
Drev | Chassishøyde | Fjæring | Dekk | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | Høy | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3430 | 3800 | 3950 | 3225 |
4x2 | Høy | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3440 | 3810 | 3960 |
|
4x2 | Middels | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
4x2 | Lav | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
4x2 | Lav | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3250 | 3620 | 3770 | 3045 |
6x2 | Middels | Blad/luft | 315/80-R22.5 | 3350 | 3720 | 3870 | 3145 |
Jevnlastbil |
|
|
| Høyde A (mm) | Høyde B (mm) | Høyde C (mm) | Høyde D (mm) |
Drev | Chassishøyde | Fjæring | Dekk | CAB-SLP | CAB-HSLP | CAB-XHSL | CAB-LSLP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6x2 | Høy | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3410 | 3780 | 3930 | 3205 |
6x2 | Middels | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3330 | 3700 | 3850 |
|
6x2 | Lav | Luft/luft | 315/80-R22.5 | 3230 | 3600 | 3750 | 3025 |
6x4 | Høy | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3460 | 3830 | 3980 | 3255 |
6x4 | Høy | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3450 | 3820 | 3970 | 3245 |
6x4 | Høy | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
10x4 | Høy | Blad/blad | 315/80-R22.5 | 3480 | 3850 | 4000 | 3275 |
*Ca. høyder
Firepunkts førerhusfjæring
Velg mellom spiralfjærer med demping, spiralfjærer foran og luftfjæring bak eller luftfjæring hele veien.
Luftinntak
Plassert på venstre side, enten høyt eller lavt, avhengig av oppdrag. Det finnes også luftinntak foran.
Farger
Velg en farge, og se bra ut. Tilgjengelig i ca. 650 fargevarianter.
Trekk
Svart tekstil, skinn eller tofarget skinn. Enkelte setetrekk (unntatt tekstil) kan bestilles med en ventilerende funksjon.
Førersete
Velg mellom Dynamic og Progressive. Hver spesifikasjon kan bestilles med valgfritt trekk. Ekstra frihet får du gjennom fleksibiliteten – de totale justeringsmulighetene foran og bak er 240 mm, mens vertikalt er det 100 mm. Førersetet leveres som standard med nakkestøtte, justerbar og nedfellbar ryggstøtte, med justering vertikalt og forover/bakover, justerbar korsryggstøtte samt justerbar setevinkel.
Passasjerstol
To ulike nivåer tilgjengelig: Standard og Comfort. Begge kan bestilles med valgfrie setetrekk. Passasjerstolene er som standard utstyrt med nakkestøtter. En vendbar passasjerstol kan leveres som ekstrautstyr.
Køyer
Konstruert for en god natts søvn. Køyestørrelser: 74×200 cm, med 81,5 cm bred midtseksjon, eller 74×200 cm som kan trekkes ut til 88×200 cm med en midtseksjon på 95,5 cm. Køyen i Globetrotter XXL-førerhuset er 213 centimeter lang. Bredden ved hode, midtseksjon og føtter er henholdsvis 99/106,5/91 centimeter. Utstyr førerhuset med en skumgummimadrass eller en 16 cm madrass med fjærer og høy komfort. Den leveres i tre fasthetsgrader: myk, halvfast og fast. Vi tilbyr også to alternativer for overmadrasser: Du får økt sovekomfort og kan re opp raskere. Vi kan også tilby køye med justerbar ryggdel og Comfort-overkøye (mål 60×190 cm eller 70×190 cm).
Innvendig oppbevaring
Førerhuset har en fronthylle med fire DIN-standardfordypninger og to store oppbevaringsrom med sjalusifronter på sjåfør- og passasjersiden. Bakveggen er utstyrt med en lett øvre hylle med god belysning. Under køyen er det to uttrekksskuffer med en samlet kapasitet på 130 liter. I tillegg er det to mindre oppbevaringsrom under madrassen ved hodeenden (10 liter) og fotenden (15 liter), samt et oppbevaringsrom ved fotenden for en drikkeflaske.
Utvendig lagring
På begge sider av førerhuset er det store oppbevaringsrom som kan åpnes både fra utsiden og innsiden. I tillegg finnes det uoppvarmet oppbevaringsplass på 30 liter på begge sider under førerhuset.
Glasstak/takluke
Alle førerhusene er utstyrt med et fast glasstak, eller som tilvalg en takluke som kan åpnes 50 mm. Denne fungerer også som nødutgang. Takluken kan justeres manuelt eller elektrisk.
Ratt
Leveres i to ulike størrelser – 450 mm eller 500 mm i diameter avhengig av lastebilspesifikasjonene. Høyden på rattet kan justeres opptil 90 mm, og vinkelen kan justeres hele 28°. Med tiltfunksjonen (tilvalg) kan rattet justeres vertikalt mellom -5° og +15° for mer komfort for sjåføren. Brytere og instrumenter som er integrert i rattet, gir trygg og komfortabel betjening av cruisekontrollen, hornet, telefonen og funksjonene på instrumentpanelet og sidepanelet.
Klimaanlegg
Du kan styre temperaturen med tre ulike klimaanlegg. Vifteventilasjon med vanlig kjølevæskevarmer. Klimaanlegg med manuell kontroll (MCC). Klimaanlegg med automatisk temperaturkontroll (ECC/ECC2). Også tilgjengelig med sensorer for direkte sollys, tåke og luftkvalitet. Utvid systemet med parkeringsvarmer for førerhus og motor og I-ParkCool, som er vårt parkeringskjølesystem for førerhuset.
I-ParkCool
Du får et luftkondisjonert førerhus, også når motoren ikke går. I-ParkCool kontrollerer temperaturen mens kjøretøyet er parkert. Den benytter parkeringsvarmeren til å skape et behagelig klima: Det er for eksempel praktisk om natten når temperaturen synker merkbart på kort tid. I tillegg er det stillegående. Systemet genererer omtrent 20 dB mindre støy enn konkurrerende systemer på markedet. Det gir både mindre støyforurensning og bedre hvile. Systemet er helt integrert med det vanlige ventilasjonssystemet i lastebilen, og varm og kald luft strømmer gjennom de vanlige ventilasjonsåpningene og fordeles jevnt. Systemet påvirker ikke aerodynamikken til førerhuset eller ståhøyden innendørs. Med unntak av kupévarmeren (PH-CAB).
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.
Lav | ca. 850 mm |
Middels | ca. 900 mm |
Høy | ca. 1000 mm |
Ekstra høy | ca. 1200 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Lav | 8 | - |
Middels | 10/20* | 9 |
Høy | 10/20* | 10/20* |
Ekstra høy | - | 10/20* |
*Med doble foraksler
Type | Aksler | Fjæring | Aksel-/boggitrykk | Reduksjon | Løpe-/pusheraksler |
Enkelaksel | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4x2 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-GR | 4x2 | Luft | 11,5/13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-G2 | 4x2 | Luft (for anleggskjøring) | 13 t | Navreduksjon | |
RAD-G4 | 4x2 | Luft | 12 t | Enkelt | |
Boggi | |||||
RADT-GR | 6x2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt) |
RAPD-GR | 6x2 | Luft | 16/19/22 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (fast/styrt) |
RADD-G2 | 6×4/8x4 | Luft (for anleggskjøring) | 21/23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-BR | 6×4/8x4 | Parabolske fjærer | 20/21 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-TR1 | 6×4/8x4 | Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer | 23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-TR2 | 6×4/8x4 | Konvensjonelle bladfjærer | 26/32 t | Navreduksjon | |
RADD-TR3 | 8 x 4 | Konvensjonelle bladfjærer | 38 t | Navreduksjon | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 21/23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RAPDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (styrt), løpeaksel (fast/styrt) |
RAPDT-GR | 8×4/10x4 | Luft | 27/33/36 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (styrt) |
RAPDT-GR | 8×4 | Luft | 27/30,5/32/35 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (styrt) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4 | Luft (for anleggskjøring) | 27/33/36 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (styrt) |
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.
Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1510 liter for en 4×2-trekkvogn.
AdBlue-tanker
Volum fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.
Bremser
Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som det gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.
EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Brems lastebilen ned til full stopp og Auto Hold holder det siste påførte bremsetrykket for å holde lastebilen i posisjon til sjåføren trykker på gasspedalen.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget (kun for skivebremser).
Automatisk deaktivering av parkeringsbrems
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (kun til I-Shift-girkassen).
Andre tilvalg:
I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøy med to, tre, fire og fem aksler.
Nødbremselys
Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 680 kW.
Hastighetsavhengig automatisk senkesystem
Dette systemet senker automatisk kjøretøyets luftfjæring over en viss hastighet for å begrense luftmotstanden.
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover. Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.
Pusheraksler
Leveres både hydraulisk styrt og friksjonsstyrt, til både trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.
Tandemakselløft
Gjør det mulig å koble ut og heve den bakerste drivakselen på tandem-boggien, for dermed å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentpanelet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres. Tandemakselløft er tilgjengelig for luftfjæringskombinasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.
Data – alt du trenger. Last ned databladene i PDF-format for Volvo FH16-serien fra følgende koblinger.
Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.