Lastebiler

Spesifikasjoner for Volvo FH16

Alt du trenger å vite om Volvo FH16.

Drivlinje

Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.

D17 – effekt/dreiemoment

Diesel​

D17

Standard for utslipp

Euro 6

Antall sylindre

6

Slagvolum

17,3 dm³

Slaglengde

165 mm

Sylinderdiameter

149 mm

Kompresjon

17.3:1

Økonomiturtall

900–1300 o/min

Eksosbremseffekt

246 kW (2200 o/min)

Motorbremseffekt*

525 kW (2200 o/min)

Oljefiltre

2 fullstrøms, 1 bypass

Oljeskiftvolum inkl. filter

42 l

  

* Tilvalg

Drivstofforutsetninger

Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel) Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)

Oljeskiftintervall

Opptil 100 000 km eller årlig med VDS4.5

 

D17 600 hk (441 kW)

 

 

Maks. effekt ved 1500–1700 o/min

600 hk

 

Maks. dreiemoment ved 900–1400 o/min

3000 Nm

 

D17 700 hk (515 kW)*

 

 

Maks. effekt ved 1600–1700 o/min

700 hk

 

Maks. dreiemoment ved 950–1400 o/min

3400 Nm

 

D17 780 hk (574 kW)

 
 

Maks. effekt ved 1700 o/min

780 hk

 

Maks. dreiemoment ved 1000–1200 o/min

3800 Nm

   

* Tilgjengelig med B100 biodiesel

I-Shift

Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler. Det er også mulig å bestille I-Shift med krypgir, ultralavt krypgir og revers med flere hastigheter.

Spesifikasjoner

Type

Høyeste gir

Dreiemoment (Nm)

Godkjent totalvekt (t)

ATO3112

Overdrive

3150

100

ATO3512 

Overdrive

3550

100

ATO3812

Overdrive

3800

100

    

 

Aksel

Gir

Maks. dreiemoment (Nm)

Maks. aksel-/boggitrykk (t)

Godkjent totalvekt (t)

Enkelreduksjon

RSS1370A/B

Enkelaksel

Hypoid

3800

13

70

RTS2370A

Tandem

Hypoid

3800

23

70

RTS2310

Tandem

Hypoid

3800

23

100

Navreduksjon

RSH1370F

Enkelaksel

Koniske spiralskårne

3800

13

70

RTH2610F

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

26

100

RTH3210

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

32

100

RTH3312

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

33

100

RTH3815

Tandem

Koniske spiralskårne

3800

38

100

      

 

D17 600 hk

D17 700 hk

D17 780 hk

I-Shift

ATO3112

 

 

ATO3512

 

 

ATO3812

  

    

Bakaksler med enkelutveksling

RSS1370A/B

RTS2370A

RTS2310A

Aksler med navreduksjon

RSH1370F

RTH2610F

RTH3210

RTH3312

RTH3815

    

 

Effekt

Forhold

 

EPTT650

650 Nm*

1.26:1

 

EPTT1000

1000 Nm*

1.26:1

 
    

*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.

Et stort utvalg av koblingsuavhengige kraftuttak og kraftuttak med høyt dreiemoment er tilgjengelig for drift av ulike typer påbyggsutstyr.

Motormontert

PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.

PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

PTER100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.

Koblingsavhengige kraftuttak

PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.

PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.

PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.

PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.

PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.

PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.

Eksteriør og interiør

Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.

Tre forskjellige versjoner av utvendig dekor er tilgjengelig for å dekke ulike behov

Volvo FH16 with basic exterior trim level 

Grunnleggende

Tordengrå grill og dørhåndtak. Frontlykter i krom. Solskjerm, speildeksler og støtfanger i lyngrått.

Volvo FH16 with basic with sturdy front, exterior trim level 

Grunnleggende med robust front

Tordengrå grill. Speildeksel og solskjerm lakkert sølv. Dørhåndtak i skinnende krom. Sorte frontlykter. Stålstøtfanger lakkert grå.

Volvo FH16 leveres med et unikt skinninteriør.

Volvo FH16 with leather trim Volvo FH16, interior trim level 

Skinninteriør Volvo FH16

Skinninteriør med slitesterke materialer i ulike nyanser av Coral (oransje) og Raven (mørk grå) som matcher de ulike delene av interiøret.

Volvo FH16 globetrotter XXL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XXL: komfort og plass

Globetrotter XXL gir også trygg og komfortabel innkvartering for opptil to personer, men med enda bedre sovekomfort i en bredere og lengre nedre køye – takket være det forlengede førerhuset.

Volvo FH16 globetrotter XL with measurements, viewed from the side 

Globetrotter XL: laget for oppbevaring

Globetrotter XL (CAB-XHSL) gir også trygg og komfortabel plass for opptil to personer, men med enda mer oppbevaringsplass, takket være den ekstra høyden. Innvendig høyde i førerhuset er 220 cm (211 cm over motordekslet).

Volvo FH16 globetrotter cab with measurements, viewed from the side

 

Globetrotter-førerhus: to er passe

Globetrotter-førerhuset (CAB-HSLP) er  komfortabelt med overnattingsmulighet for opp til to personer. I tillegg gir den vertikale strukturen masse ekstra oppbevaringsplass. Innvendig høyde 205 cm (196 cm over motordekslet).

Volvo FH16 sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Langt førerhus

Langt førerhus (CAB-SLP) med komfortabel overnatting for opptil to personer. Innvendig høyde 171 cm, 162 cm over motordekslet.

Volvo FH16 low sleeper cab with measurements, viewed from the side 

Lavt, langt førerhus

Det lave, lange førerhuset (CAB-LSLP) med senket tak og førerhusfjæring gir ekstra lasteplass over førerhuset. Innvendig høyde 147 cm (138 cm over motordekslet).

Trekkvogn

 

 

 

Høyde A (mm)

Høyde B (mm)

Høyde C (mm)

Høyde D (mm)

Drev

Chassishøyde

Fjæring

Dekk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

4x2

Høy

Blad/luft

315/80-R22.5

3430

3800

3950

3225

4x2

Høy

Blad/luft

315/80-R22.5

3440

3810

3960

 

4x2

Middels

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

4x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

4x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3250

3620

3770

3045

6x2

Middels

Blad/luft

315/80-R22.5

3350

3720

3870

3145

        

Jevnlastbil

 

 

 

Høyde A (mm)

Høyde B (mm)

Høyde C (mm)

Høyde D (mm)

Drev

Chassishøyde

Fjæring

Dekk

CAB-SLP

CAB-HSLP

CAB-XHSL

CAB-LSLP

6x2

Høy

Luft/luft

315/80-R22.5

3410

3780

3930

3205

6x2

Middels

Luft/luft

315/80-R22.5

3330

3700

3850

 

6x2

Lav

Luft/luft

315/80-R22.5

3230

3600

3750

3025

6x4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3460

3830

3980

3255

6x4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3450

3820

3970

3245

6x4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

10x4

Høy

Blad/blad

315/80-R22.5

3480

3850

4000

3275

        

 *Ca. høyder

Firepunkts førerhusfjæring

Velg mellom spiralfjærer med demping, spiralfjærer foran og luftfjæring bak eller luftfjæring hele veien.

 

Luftinntak

Plassert på venstre side, enten høyt eller lavt, avhengig av oppdrag. Det finnes også luftinntak foran.

 

Farger

Velg en farge, og se bra ut. Tilgjengelig i ca. 650 fargevarianter.

 

Trekk

Svart tekstil, skinn eller tofarget skinn. Enkelte setetrekk (unntatt tekstil) kan bestilles med en ventilerende funksjon.

 

Førersete

Velg mellom Dynamic og Progressive. Hver spesifikasjon kan bestilles med valgfritt trekk. Ekstra frihet får du gjennom fleksibiliteten – de totale justeringsmulighetene foran og bak er 240 mm, mens vertikalt er det 100 mm. Førersetet leveres som standard med nakkestøtte, justerbar og nedfellbar ryggstøtte, med justering vertikalt og forover/bakover, justerbar korsryggstøtte samt justerbar setevinkel.

 

Passasjerstol

To ulike nivåer tilgjengelig: Standard og Comfort. Begge kan bestilles med valgfrie setetrekk. Passasjerstolene er som standard utstyrt med nakkestøtter. En vendbar passasjerstol kan leveres som ekstrautstyr.

 

Køyer

Konstruert for en god natts søvn. Køyestørrelser: 74×200 cm, med 81,5 cm bred midtseksjon, eller 74×200 cm som kan trekkes ut til 88×200 cm med en midtseksjon på 95,5 cm. Køyen i Globetrotter XXL-førerhuset er 213 centimeter lang. Bredden ved hode, midtseksjon og føtter er henholdsvis 99/106,5/91 centimeter. Utstyr førerhuset med en skumgummimadrass eller en 16 cm madrass med fjærer og høy komfort. Den leveres i tre fasthetsgrader: myk, halvfast og fast. Vi tilbyr også to alternativer for overmadrasser: Du får økt sovekomfort og kan re opp raskere. Vi kan også tilby køye med justerbar ryggdel og Comfort-overkøye (mål 60×190 cm eller 70×190 cm).

 

 

Innvendig oppbevaring

Førerhuset har en fronthylle med fire DIN-standardfordypninger og to store oppbevaringsrom med sjalusifronter på sjåfør- og passasjersiden. Bakveggen er utstyrt med en lett øvre hylle med god belysning. Under køyen er det to uttrekksskuffer med en samlet kapasitet på 130 liter. I tillegg er det to mindre oppbevaringsrom under madrassen ved hodeenden (10 liter) og fotenden (15 liter), samt et oppbevaringsrom ved fotenden for en drikkeflaske.

 

Utvendig lagring

På begge sider av førerhuset er det store oppbevaringsrom som kan åpnes både fra utsiden og innsiden. I tillegg finnes det uoppvarmet oppbevaringsplass på 30 liter på begge sider under førerhuset.

 

Glasstak/takluke

Alle førerhusene er utstyrt med et fast glasstak, eller som tilvalg en takluke som kan åpnes 50 mm. Denne fungerer også som nødutgang. Takluken kan justeres manuelt eller elektrisk.

 

Ratt

Leveres i to ulike størrelser – 450 mm eller 500 mm i diameter avhengig av lastebilspesifikasjonene. Høyden på rattet kan justeres opptil 90 mm, og vinkelen kan justeres hele 28°. Med tiltfunksjonen (tilvalg) kan rattet justeres vertikalt mellom -5° og +15° for mer komfort for sjåføren. Brytere og instrumenter som er integrert i rattet, gir trygg og komfortabel betjening av cruisekontrollen, hornet, telefonen og funksjonene på instrumentpanelet og sidepanelet.

 

Klimaanlegg

Du kan styre temperaturen med tre ulike klimaanlegg. Vifteventilasjon med vanlig kjølevæskevarmer. Klimaanlegg med manuell kontroll (MCC). Klimaanlegg med automatisk temperaturkontroll (ECC/ECC2). Også tilgjengelig med sensorer for direkte sollys, tåke og luftkvalitet. Utvid systemet med parkeringsvarmer for førerhus og motor og I-ParkCool, som er vårt parkeringskjølesystem for førerhuset.

 

I-ParkCool 

Du får et luftkondisjonert førerhus, også når motoren ikke går. I-ParkCool kontrollerer temperaturen mens kjøretøyet er parkert. Den benytter parkeringsvarmeren til å skape et behagelig klima: Det er for eksempel praktisk om natten når temperaturen synker merkbart på kort tid. I tillegg er det stillegående. Systemet genererer omtrent 20 dB mindre støy enn konkurrerende systemer på markedet. Det gir både mindre støyforurensning og bedre hvile. Systemet er helt integrert med det vanlige ventilasjonssystemet i lastebilen, og varm og kald luft strømmer gjennom de vanlige ventilasjonsåpningene og fordeles jevnt. Systemet påvirker ikke aerodynamikken til førerhuset eller ståhøyden innendørs. Med unntak av kupévarmeren (PH-CAB).

Chassis

Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.

Lav

ca. 850 mm

Middels

ca. 900 mm

Høy

ca. 1000 mm

Ekstra høy

ca. 1200 mm

  

 

Luft

Blad

Lav

8

-

Middels

10/20*

9

Høy

10/20*

10/20*

Ekstra høy

-

10/20*

   

*Med doble foraksler

Type

Aksler

Fjæring

Aksel-/boggitrykk

Reduksjon

Løpe-/pusheraksler

Enkelaksel

RAD-L90

4x2

Parabolske fjærer / flere bladfjærer

13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-GR

4x2

Luft

11,5/13 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

 

RAD-G2

4x2

Luft (for anleggskjøring)

13 t

Navreduksjon

 

RAD-G4

4x2

Luft

12 t

Enkelt

 

Boggi

RADT-GR

6x2

Luft

19/20,5/22,5/23 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt)

RAPD-GR

6x2

Luft

16/19/22 t

Enkelreduksjon/navreduksjon

Pusheraksel (fast/styrt)

RADD-G2

6×4/8x4

Luft (for anleggskjøring)21/23/26 tEnkelreduksjon/navreduksjon 

RADD-BR

6×4/8x4

Parabolske fjærer20/21 tEnkelreduksjon/navreduksjon 

RADD-TR1

6×4/8x4

Parabolske fjærer / konvensjonelle bladfjærer23/26 tEnkelreduksjon/navreduksjon 

RADD-TR2

6×4/8x4

Konvensjonelle bladfjærer26/32 tNavreduksjon 

RADD-TR3

8 x 4

Konvensjonelle bladfjærer38 tNavreduksjon 

RADD-GR

6×4/8×4

Luft21/23/26 tEnkelreduksjon/navreduksjon 

RAPDT-GR

8×2

Luft27/30/30,5/31,5/32 tEnkelreduksjon/navreduksjonPusheraksel (styrt), løpeaksel (fast/styrt)

RAPDT-GR

8×4/10x4

Luft27/33/36 tEnkelreduksjon/navreduksjonLøpeaksel (styrt)

RAPDT-GR

8×4

Luft27/30,5/32/35 tEnkelreduksjon/navreduksjonPusheraksel (styrt)

RADDT-G2

8×4/10x4

Luft (for anleggskjøring)27/33/36 tEnkelreduksjon/navreduksjonLøpeaksel (styrt)
      

Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.

Drivstofftanker

Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1510 liter for en 4×2-trekkvogn.

AdBlue-tanker

Volum fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.

Bremser

Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som det gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene.

 

EBS statuskontroll 

EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.

 

Auto Hold

Brems lastebilen ned til full stopp og Auto Hold holder det siste påførte bremsetrykket for å holde lastebilen i posisjon til sjåføren trykker på gasspedalen.

 

Analyse av bremsebeleggslitasje

Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget (kun for skivebremser).

 

Automatisk deaktivering av parkeringsbrems

Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (kun til I-Shift-girkassen).

 

 

Andre tilvalg:

I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
 

Vogntogbrems

Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.

 

Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)

Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøy med to, tre, fire og fem aksler.

 

Nødbremselys

Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. 

 

Hydraulisk retarder

Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 680 kW.

 

Hastighetsavhengig automatisk senkesystem

Dette systemet senker automatisk kjøretøyets luftfjæring over en viss hastighet for å begrense luftmotstanden.

Volvo Dynamic Steering

Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover. Volvo Dynamic Steering er nå tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, også lastebiler med doble foraksler. Den er også tilgjengelig med uavhengig forhjulsoppheng.

Pusheraksler

Leveres både hydraulisk styrt og friksjonsstyrt, til både trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
 

Løpeaksler

Leveres i flere utgaver: fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.

Tandemakselløft

Gjør det mulig å koble ut og heve den bakerste drivakselen på tandem-boggien, for dermed å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentpanelet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres. Tandemakselløft er tilgjengelig for luftfjæringskombinasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.

Datablad

Data – alt du trenger. Last ned databladene i PDF-format for Volvo FH16-serien fra følgende koblinger.

Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.

Har du spørsmål?

Din lokale Volvo-forhandler vil gi deg svar. Stikk innom, ring oss eller hør om vi kan treffe deg.