Alt du trenger å vite om Volvo FMX.
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
Elektrisk | Volvo FMX Electric |
---|---|
Ytelse | Inntil 330–490 kW (450–666 hk) kontinuerlig effekt |
Rekkevidde | Inntil 300 km |
Ladetid (fulladet) | 9,5 timer med AC (43 kW), 2,5 timer med likestrøm (250 kW) |
Batterikapasitet | 180–540 kWh, 2–6 batterier |
Diesel | D11 | D13 | |
---|---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | Euro 6 | |
Antall sylindre | 6 | 6 | |
Slagvolum | 10,8 dm³ | 12,8 dm³ | |
Slaglengde | 152 mm | 158 mm | |
Sylinderdiameter | 123 mm | 131 mm | |
Kompresjon | 18:1 | 18:1 | |
Økonomiturtall | 1000–1500 o/min | 900–1400 o/min | |
Eksosbremseffekt | 155 kW (2300 o/min) | 175 kW (2300 o/min) | |
Motorbremseffekt* | 270 kW (2300 o/min) | 340 kW (2300 o/min) | |
Oljefiltre | 2 fullstrøms | 2 fullstrøms | |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 35 l | 35 l | |
Kjølesystem, totalvolum | 22 l | 24 l | |
|
* Tilvalg
Svovelfritt drivstoff (EN590, maks. 10 ppm svovel). Biodiesel generasjon 2 (EN15940, syntetisk diesel)
D11 330 hk (246 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 330 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 877–1400 o/min | 1600 Nm | |||
D11 380 hk (279 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1700 o/min | 380 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 938–1400 o/min | 1800 Nm | |||
D11 430 hk (317 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1700 o/min | 430 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1008–1400 o/min | 2050 Nm |
D11 460 hk (338 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1700 o/min | 460 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1050–1400 o/min | 2200 Nm | |||
D13 420 hk (309 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 420 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 905–1400 o/min | 2100 Nm | |||
D13 460 hk (338 kW) | ||||
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 460 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 945–1400 o/min | 2300 Nm |
D13 500 hk (368 kW) |
| |||
---|---|---|---|---|
Maks. effekt ved 1404–1700 o/min | 500 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 980–1400 o/min | 2500 Nm | |||
D13 540 hk (397 kW) |
| |||
Maks. effekt ved 1458–1700 o/min | 540 hk | |||
Maks. dreiemoment ved 1000–1400 o/min | 2600 Nm | |||
Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan monteres med kompaktretarder, kraftuttak, nødpumpe for servostyring og oljekjøler. Det er også mulig å bestille I-Shift med krypgir, ultralavt krypgir og revers med flere hastigheter.
Type | Høyeste gir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (t) |
---|---|---|---|
AT2412 | Direkte | 2400 | 44 |
AT2612 | Direkte | 2600 | 100 |
ATO2612 | Overdrive | 2600 | 100 |
Type | Høyeste gir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (t) |
---|---|---|---|
SPO2812 | Overdrive | 2800 | 80 |
Helautomatisk power-shift-girkasse med momentomformer og oljekjøler. Skifter gir uten at effekten reduseres. Powertronic kan leveres med fabrikkmontert kraftuttak, integrert retarder og nødpumpe for styreservo.
Type | Høyeste gir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (t) |
---|---|---|---|
PT2106 | Direkte | 2100 | 44 |
PT2606 | Direkte | 2600 | 60 |
Laget for optimal drivstofføkonomi. Girskift foretas i de mest økonomiske turtallsområdene.
Blir brukt når det er behov for ekstra motoreffekt. Girer oppover og nedover ved høyere motorturtall.
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (t) | Godkjent totalvekt (t) |
Enkelreduksjon | |||||
---|---|---|---|---|---|
RSS1344C/E | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RSS1370A/B | Enkelaksel | Hypoid | 3800 | 13 | 70 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 80 |
RSS1244B | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 12 | 44 |
RTS2310A | Tandem | Hypoid | 3800 | 23 | 100 |
RSS1352A | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 13 | 52 |
Navreduksjon | |||||
RSH1365 | Enkelaksel | Spiralkjeglehjul | 2400 | 13 | 65 |
RSH1370F | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3800 | 13 | 70 |
RTH2610F | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 26 | 100 |
RTH3210 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 32 | 100 |
RTH3312 | Tandem | Koniske spiralskårne | 3800 | 33 | 120 |
RTH3815 | Enkelaksel | Koniske spiralskårne | 3800 | 38 | 150 |
Enkelaksler
RSS1244B | RSS1344C/E | RSS1352 | RSS1370A/B | RSH1365 | RSH1370F |
---|---|---|---|---|---|
2.06:1 | 2.06:1 | 2.06:1 | 2.47:1 | 3.61:1 | 3.46:1 |
2.17:1 | 2.17:1 | 2.17:1 | 2.64:1 | 3.76:1 | 3.61:1 |
2.31:1 | 2.31:1* | 2.31:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 3.76:1 |
2.47:1 | 2.47:1* | 2.47:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.12:1 |
2.64:1 | 2.47:1* | 2.64:1 | 3.40:1 |
| 4.55:1 |
2.85:1 | 2.85:1* | 2.85:1 | 3.67:1 |
| 5.41:1 |
3.08:1 | 3.08:1* | 3.08:1 | 4.11:1 |
|
|
3.36:1 | 3.36:1* | 3.36:1 |
|
|
|
| 3.70:1 |
|
|
|
|
| 4.11:1 |
|
|
|
|
| 4.63:1 |
|
|
|
|
| 5.29:1 |
|
|
| |
RTS2370A | RTS2310A | RTH2610F | RTH3210 | RTH3312 | RTH3815 |
---|---|---|---|---|---|
2.43:1 | 2.06:1 | 3.33:1 | 3.33:1 | 3.61:1 | 4.14:1 |
2.57:1 | 2.17:1 | 3.46:1 | 3.46:1 | 3.76:1 | 4.58:1 |
2.83:1 | 2.31:1 | 3.61:1 | 3.61:1 | 4.12:1 | 5.43:1 |
3.09:1 | 2.47:1 | 3.76:1 | 3.76:1 | 4.55:1 | 7.22:1 |
3.40:1 | 2.64:1 | 3.97:1 | 3.97:1 | 5.41:1 |
|
3.78:1 | 2.85:1 | 4.12:1 | 4.12:1 | 6.18:1 |
|
4.13:1 | 3.08:1 | 4.55:1 | 4.55:1 | 7.21:1 |
|
4.50:1 | 3.36:1 | 5.41:1 | 5.41:1 |
|
|
5.14:1 | 3.70:1 | 6.18:1 | 6.18:1 |
|
|
5.67:1 | 4.11:1 |
| 7.21:1 |
|
|
6.17:1 | 4.63:1 |
|
|
|
|
| D11 330 hk | D11 370 hk | D11 410 hk | D11 450 hk | D13 420 hk | D13 460 hk | D13 500 hk | D13 540 hk |
Powertronic | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PT2106 | • | • | • | • |
| |||
PT2606 |
|
|
|
| • | • | • | • |
I-Shift | ||||||||
AT2412 | • | • | • | • | • | • |
|
|
AT2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
ATO2612 | • | • | • | • | • | • | • | • |
I-Shift Dual Clutch | ||||||||
SP02812 |
|
|
|
|
| • | • | • |
Bakaksler med enkelutveksling | ||||||||
RSS1244B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1344C/E | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1352 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1356 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2370A | • | • | • | • | • | • | • | • |
RSS1370A/B | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTS2310A | • | • | • | • | • | • | • | • |
Aksler med navreduksjon | ||||||||
RSH1365 | • | • | • | • | • | • | • |
|
RSH1370F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH2610F | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3210 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3312 | • | • | • | • | • | • | • | • |
RTH3815 | • | • | • | • | • | • | • | • |
Drivende foraksel / Fordelingsgirkasse | ||||||||
FAA11/FAA21/V2501TB | • | • | • | • | • | • | • | • |
| Effekt | Forhold | |
---|---|---|---|
EPTT650 | 650 Nm* | 1.26:1 | |
EPTT1000 | 1000 Nm* | 1.26:1 | |
*Dreiemoment/effekt både under kjøring og ved stillstand.
PTER-DIN: Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe.
PTER1400: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTER100: Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe.
PTR-F: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-FL/FH: Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall.
PTR-D/PTR-DM/PTR-DH: Lavt/middels/høyt turtall med DIN-kobling for direkte tilkobling av hydraulikkpumpe.
PTRD-F: Høyt turtall med flenskobling for direktemontert drivaksel.
PTRD-D: Høyt turtall med dobbeldrift. DIN-kobling foran og bak for direkte tilkobling av hydraulikkpumper.
PTRD-D1: Høyt turtall med dobbeldrift. Flenskobling bak og DIN-kobling foran.
PTRD-D2: Høyt turtall med dobbeldrift bak og enkeldrift foran. To flenskoblinger bak og én DIN-kobling foran.
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
Volvo FMX leveres med en unik utvendig dekor laget for tøff bruk.
Grunnleggende
Tordengrå grill og dørhåndtak. Lyngrå solskjerm. Frontlykter i krom. Stålstøtfanger lakkert grå.
Volvo FMX er tilgjengelig med fem forskjellige interiørnivåer for å dekke ulike behov.
Tekstiltrekk Dynamic
Tekstilinteriør med moderne fargeskala og slitesterke materialer i ulike nyanser av grått og lilla.
Vinyl- og tekstiltrekk Robust
Slitesterke materialer i vinyl og tekstil med en moderne fargeskala som matcher de ulike delene av interiøret.
Plysj Progressive
Dette myke plysjinteriøret med myke tekstiler tilbyr et moderne fargevalg og matcher de ulike delene av interiøret.
Skinntrekk Robust
Interiør med slitesterke materialer og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.
Skinntrekk Progressive
Interiør med slitesterke materialer og tofargede skinnseter som matcher de ulike delene av interiøret.
Kort førerhus
Kort førerhus (FMX-DAY) med et komfortabelt og ergonomisk førermiljø. Innvendig høyde 164 cm: 120 cm over motordekslet.
Lavt, kort førerhus
Lavt, kort førerhus (FMX-LDAY) er nødvendig for bruksområder som gruvedrift, kjølehengere, pumper og kraner. Innvendig høyde 148 cm: 104 cm over motordekslet.
Langt førerhus
Langt førerhus (FMX-SLP) med komfortabel overnattingsmulighet for én person. Innvendig høyde 164 cm: 120 cm over motordekslet.
Lavt, langt førerhus
Det lave, lange førerhuset (FMX-LSLP) med senket tak og førerhusfjæring gir ekstra lasteplass over førerhuset. Innvendig høyde 148 cm: 104 cm over motordekslet.
Globetrotter-førerhus
Globetrotter-førerhus (FMX-HSLP) har komfortabel overnattingsmulighet for opptil to personer. Førerhuset har ekstra oppbevaringsplass i høyden. Innvendig høyde 201 cm: 157 cm over motordekslet.
Mannskapsførerhus
Mannskapsførerhuset har god plass til flere passasjerer, opptil ni personer. Innvendig høyde er 1590 mm.
Firepunkts førerhusfjæring
Velg mellom spiralfjærer med demping, spiralfjærer foran og luftfjæring bak eller luftfjæring hele veien.
Luftinntak
Luftinntak på venstre side, tilgjengelig både i høye og lave versjoner.
Farge på førerhus
Velg mellom rundt 650 varianter.
Førersete
Velg mellom tre ulike komfortnivåer: Progressive (plysj eller skinn), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Setet kan justeres 200 mm forover/bakover og 100 mm vertikalt. Førersetet har som standard nakkestøtte, justerbar og nedfellbar ryggstøtte, justering horisontalt og forover/bakover, justerbar støtte for korsryggen og justerbar setevinkel.
Passasjerstol
Velg mellom tre ulike komfortnivåer: Progressive (plysj eller skinn), Dynamic (tekstil) og Robust (vinyl). Alle kan bestilles med valgfrie setetrekk. Passasjerstolene er som standard utstyrt med nakkestøtter.
Køyer
Underkøyen måler 70×200 cm. 16 cm madrass med fjærer og unikt komfortnivå. Tre fasthetsgrader: myk, halvfast og fast. Velg mellom to alternativer for overmadrasser: De gir bedre sovekomfort og gjør det lettere å re opp køyen. Comfort-overkøyens dimensjoner er 70×190 cm eller 60×190 cm (alternativ for Globetrotter-førerhuset).
Innvendig oppbevaring
Over frontruten er det plass til to oppbevaringsrom med sjalusidører samt fire ISO-spor, hvorav ett er forbeholdt fartsskriveren (to ISO-spor på lave førerhus). Under køyen i det lange førerhuset og Globetrotter-førerhuset finner du to store oppbevaringsrom som er tilgjengelige fra utsiden, og ett stort oppbevaringsrom (44 l) som er tilgjengelig ved å løfte opp madrassen og lokket. I sovedelen er det to oppbevaringsrom for lesestoff og mindre gjenstander. I dashbordet er det fire åpne oppbevaringsplasser, en liten oppbevaringsboks, et DIN-spor, et «fuglebad» og en flaskeholder. Det korte førerhuset kan utstyres med 60 liters oppbevaringsrom med sjalusidører for hjelmer, matbokser osv.
Utvendig lagring
Bak passasjer- og førersetet er det oppbevaringsrom som er tilgjengelige fra utsiden.
Takluke
Førerhuset er utstyrt med en takluke som kan åpnes 50 mm. På innsiden er det en perforert solskjerm, som også fungerer som insektnett når luken er åpen. Takluken kan styres manuelt eller elektrisk (tilvalg). En takluke i stål er også tilgjengelig. Den er beregnet på anleggskjøring eller røffe forhold.
Ratt
Leveres i to ulike størrelser – 450 mm eller 500 mm i diameter avhengig av lastebilspesifikasjonene. Høyden på rattet kan justeres opptil 90 mm, og vinkelen kan justeres hele 28°. Med tiltfunksjonen (tilvalg) kan rattet justeres vertikalt mellom -5° og +15° for mer komfort for sjåføren. Rattet kan leveres med eller uten kollisjonspute. Brytere og instrumenter som er integrert i rattet, gir trygg og komfortabel betjening av cruisekontrollen, hornet, telefonen og funksjonene på instrumentpanelet og sidepanelet.
Klimaanlegg
Det kan velges mellom to ulike klimaanlegg som dekker alle behov:
Klimaanlegget kan også utvides med parkeringsvarmer for førerhus og motor.
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.
Middels | ca. 900 mm |
Høy | ca. 1000 mm |
Ekstra høy | ca. 1200 mm |
XX-høy | ca. 1240 mm |
| Luft | Blad |
---|---|---|
Middels | 10/20* | 9 |
Høy | 10/20* | 10/20* |
Ekstra høy | - | 10/20* |
XX-høy | - | 10/20* |
|
*Med doble foraksler
FA-LOW | Lav foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 9 tonn. |
FA-MED | Middels høy foraksel for middels høyt chassis, akseltrykk opptil 10/20 tonn. |
FA-HIGH | Høy foraksel for høyt chassis, akseltrykk opp til 10/20 tonn. |
FA-XHIGH | Ekstra høy foraksel for ekstra høyt chassis, akseltrykk opptil 10/20 tonn. |
FA-XXHIGH | Drevet foraksel, akseltrykk opptil 10/20 tonn. |
Dobbel foraksel – FA-HIGH/FA-XHIGH | Leveres til kombinasjonene 8×2, 8×4 og 10×4, akseltrykk opp til 20 tonn. |
Type | Aksler | Fjæring | Aksel-/boggitrykk | Reduksjon | Andre aksler |
Enkelaksel | |||||
---|---|---|---|---|---|
RAD-L90 | 4×2 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-GR | 4×2 | Luft | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-G2 | 4×2/4×4 | Luft | 13 t | Navreduksjon | |
RAD-G4 | 4×2 | Luft | 12 t | Enkelt | |
RAD-L90 | 4×4 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 13 t | Navreduksjon | |
Boggi | |||||
RADT-GR | 6×2/8×2 | Luft | 19/20,5/22,5/23 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (fast/styrt/selvstyrt) |
RAPD-GR | 6×2 | Luft | 16/19/22 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (fast/styrt) |
RAPD-G4 | 6×2 | Luft | 16 t | Enkelt | Pusheraksel (fast) |
RADD-G2 | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Luft | 21/23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-BR | 6×4/6×6/8×4/8×6 | Parabolske fjærer | 20/21 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-TR1 | 6×4/8×4 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 26/32 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RADD-TR2 | 6×4/8×4 | Konvensjonelle bladfjærer | 26/32 t | Navreduksjon | |
RADD-GR | 6×4/8×4 | Luft | 17/21/23/26 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | |
RAPDT-BR | 6×6 | Parabolske fjærer | 21 t | Navreduksjon |
|
RADDT-GR | 8×2 | Luft | 27/30/30,5/31,5/32 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (styrt), løpeaksel (fast/styrt) |
RADD-TR3 | 6×4/6x6/8x4/8x6 | Parabolske fjærer | 38 t | Navreduksjon |
|
RADDT-GR | 8×4/10×4 | Luft | 27/30,5/32/35 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Pusheraksel (styrt) |
RADDT-G2 | 8×4/10x4/10x6 | Luft | 27/33/36 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (styrt) |
RADD-TR1 | 6×6/8×6 | Parabolske fjærer / flere bladfjærer | 26 t | Navreduksjon |
|
Midtplasserte, halvt undermonterte og undermonterte trekkbjelker til tilhengere med senteraksel. Trekkbjelkene kan monteres med 25 mm mellomrom.
Drivstofftanker
Aluminiums- eller ståltanker med volum fra 150 til 900 liter. Maksimal drivstoffkapasitet er 1510 liter for en 4×2-trekkvogn. For doble foraksler EU6 drivstofftank i plast mellom forakslene.
AdBlue-tanker
Kapasitet fra 32 til 112 liter. AdBlue-pumpen er integrert i AdBlue-tankmodulen. Plast.
Bremser
Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse, samtidig som det gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner. EBS er nå tilgjengelig både for skivebremser og trommelbremser av Z-kamtypen (for et utvalg av akselkonfigurasjoner og chassishøyder). Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.
EBS Medium
I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner:
EBS statuskontroll
EBS-statusovervåkning via TEA2+, kjøretøyets elektronikksystem og Volvo Tech Tool.
Auto Hold
Brems lastebilen ned til full stopp og Auto Hold holder det siste påførte bremsetrykket for å holde lastebilen i posisjon til sjåføren trykker på gasspedalen.
Analyse av bremsebeleggslitasje
Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget (kun for skivebremser).
Automatisk deaktivering av parkeringsbrems
Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir (kun til I-Shift-girkassen).
Andre tilvalg:
I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
Vogntogbrems
Gjør at sjåføren kan pumpebremse tilhengeren. Bremsen aktiveres dermed automatisk, og risikoen for saksing reduseres til et minimum.
Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut, reduseres. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøy med to, tre, fire og fem aksler.
Nødbremselys
Når sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet.
Hydraulisk retarder
Girkassemontert kompaktretarder med en maksimal effekt på 440 kW.
Aktivt styresystem med ekstra dreiemoment. Gir mer styrekraft ved lave hastigheter, reduserer styremotstanden og holder rattet stabilt ved bremsing på underlag med ujevn friksjon. Rattet vender automatisk tilbake til utgangsposisjonen både når lastebilen kjøres i revers og når den kjører fremover. Volvo Dynamic Steering er tilgjengelig for alle akselkombinasjoner, unntatt dem med en foraksel med drift (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6). Ytterligere aktive styrefunksjoner som personlige innstillinger og overstyringsveiledning for å gjøre kjøringen enda triveligere og tryggere.
Automatic Traction Control (ATC)
Aktiverer automatisk forakselen med drift ved behov og deaktiverer den når terrenget tillater det, slik at du sparer drivstoff og får bedre manøvreringsevne. ATC fås som standard på alle Volvo FMX-kombinasjoner med en foraksel med drift (4×4, 6×6, 8×6 og 10×6).
Pusheraksler
Tilgjengelig i faste eller aktivt styrte varianter, både for trekkvogner og jevnlastbiler. Akseltrykk: 4,5, 7,5 eller 9 tonn.
Løpeaksler
Leveres i flere utgaver: fast med singel- eller tvillinghjul, hydraulisk styrt eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 7,5, 9,5 eller 10 tonn.
Tandemakselløft
Gjør det mulig å koble ut og heve den bakerste drivakselen på tandem-boggien, for dermed å redusere drivstofforbruket og svingradiusen. Når lastebilen er losset, kan sjåføren heise opp akselen ved å trykke på en bryter på instrumentpanelet. Når lastebilen er lastet, senker akselen seg automatisk og aktiveres. Tandemakselløft er tilgjengelig for luftfjæringskombinasjonene 6×4 og 8×4 (med en tandem-boggi) utstyrt med skivebremser.
Data – alt du trenger. Last ned databladene i PDF-format for Volvo FMX-serien fra følgende koblinger.
Funksjonene som er avbildet, er kanskje ikke standard eller tilgjengelige for alle utstyrsnivåer og drivlinjealternativer.