Haukebøe Transport måtte ha et stort antall nøkkelferdige Volvo trekkvogner på kort tid. Da kastet Volvo Trucks-fabrikken i Göteborg seg rundt.
Fra 1. juli overtar Haukebøe Transport kjøring for Barents NaturGass. Et betydelig antall trekkvogner skal fra sommeren levere LNG fra Melkøya til store deler av Norden.
Harstad-bedriften fikk tildelt kontrakten på tampen av 2024. En stor investering i lastebilparken ble nødvendig, men hvordan skulle de få tak i så mange nye biler på så kort tid?
– Vi sendte en henvendelse til Volvo og andre konkurrerende merker, der vi ba om tilbud på inntil 20 biler, innleder driftsleder Hans Martin Haukebøe.
Svaret fra Volvo kom fort, og det var positivt. Ja, de kunne love trekkvogner for langtransport. Det med alle nødvendige tilpasninger, i god tid før bilene skulle settes i drift hos oppdragsgiver. Nettopp nøkkelferdige lastebiler var en klar forutsetning for Haukebøe Transport.
– Det var utrolig viktig for oss å få levert en bil med påbygget som kreves for denne type transport. Om vi trengte å være innom en påbygger etter at vi hentet dem ut fra fabrikken, hadde vi nok vært både en og to måneder senere i drift enn det vi nå kan være, understreker Haukebøe.
Volvo leverte raskt og klart til LNG-kjøring, som de lovet. Midtveis i mai kunne Harstad-bedriften hente ut de syv første trekkvognene direkte fra fabrikken utenfor Göteborg. 16 av dem er tiltenkt transport av LNG for Barents Naturgass, tre skal til tankselskapet og den siste skal til bulk.
Alle er av typen Volvo FH Aero 540, en motortype Haukebøe har meget god kjennskap til. Pålitelighet og drivstoffeffektivitet gir ekstra trygghet.
– Det er en motor vi har brukt i veldig mange år og som vi er godt fornøyde med både når det gjelder drivstofføkonomi og holdbarhet, sier driftslederen.
Alle har Aero-hytte, som ytterligere bidrar til å redusere dieselforbruk og utslipp, og dermed bidrar til mer miljøvennlig tungtransport. Drivstoffeffektivitet er svært viktig for alle i transportbransjen, og selvsagt også for Haukebøe Transport.
– Hovedårsaken til at vi har gått for Volvo FH Aero er tilpasningene som er gjort med tanke på aerodynamikk. Volvo sier jo at du skal kunne få 5 prosent forbruksreduksjon med Aero, sier Haukebøe.
– Når Volvo kommer opp med nye, drivstoffbesparende lastebiler og løsninger, så er vi blant de første som skal prøve ut dette. Det gir bedre økonomi, samtidig som vi bidrar til lavere utslipp, fortsetter han.
Les mer om drivstoffeffektivitet
Tore Karlsen fra Nordic Last og Buss var med på reisen til den svenske vestkysten. – En ordre på 20 Volvo lastebiler er den desidert største som noen gang har blitt gjort i Nordic Last og Buss, understreker han.
Karlsen kunne puste lettet ut da de komplette trekkvognene fra Volvo rullet ut av portene, med snuten vendt nordover. – Det har vært kort tidsfrist på disse bilene, så jeg har vært litt nervøs, innrømmer han.
Forsinkelser ville fått store konsekvenser. – Det finnes ingen erstatningsbiler, så Haukebøe var helt nødt til ha disse klare til kontraktsstart. Jeg må si at jeg blir litt stolt når jeg ser hvordan dette har blitt løst, fortsetter Nordic-selgeren.
Selv om tiden var svært knapp, var det ikke unaturlig at bilene endte opp med det velkjente jernmerket i grillen.
– Volvo har vært vår hovedleverandør av biler i over 50 år. Så at vi valgte dem er ikke noen stor bombe, men de er nødt til å levere varene, og så langt har de gjort det til bravur, sier Haukebøe.
– Fabrikken har gjort en fantastisk jobb. Vi har blitt tatt godt imot, vært i flere møter her nede i forkant og fått spikret alle detaljene rundt bilen. De har vært veldig hjelpsomme med å få til de løsningene vi ønsker. Bilene er så å si klare for drift ved levering, fortsetter han.
Etter et drøyt døgn i Sverige, kunne et knippe Haukebøe-sjåfører trille ut med hver sin komplette trekkvogn ut av portene. Det eneste som gjenstår på bilene er litt lakkering. De skal nemlig ikke være gule, fargen Haukebøe Transport er velkjent for. Derfor er logoen allerede uvant grønn i front.
– Den ekstra lakkeringen ordner vi hjemme i Harstad, sier Hans Martin Haukebøe, før han og resten av kortesjen ruller ut mot E6 og tar fatt på de drøyt 160 milene hjem til hovedkvarteret.