Lastebiler

– Vi har mye nytt å vise kundene våre

Volvo Trucks
2024-06-26
4 min
Transport story Business story
Author
Volvo Trucks

Besøk på nyåpnede World of Volvo, sosialt samvær, faglig påfyll og ikke minst testkjøring av den nye Aero-serien. Det sto på programmet da et hundretalls personer var invitert til Göteborg.

 

– Vi tar med kundene ned hit for å få en opplevelse av produkter som vi ikke har hjemme i Norge ennå. Vi må vise frem det vi har av nyheter, og vi har mye nytt å vise, innleder Bjørn-Inge Haugan, direktør salg, kommunikasjon og marked i Volvo Trucks Norge.

 

– Mye er oppgradert med Aero-serien. Vi har nye teknologier og nye drivlinjer. Sikkerhet har vært veldig, veldig viktig, fortsetter han.

Mye er oppgradert med Aero-serien. Vi har nye teknologier og nye drivlinjer. Sikkerhet har vært veldig, veldig viktig

Volvo-verden

Kvelden før hadde hele gjengen fått en omvisning og middag på splitter nye World of Volvo. Et 22 000 kvadratmeter stort og påkostet opplevelsessenter like sør for Liseberg. Bygningen er 30 meter høy og har blant annet messehall, utstillinger, TV-studio, møterom, restauranter og café.

 

– Det har blitt et kjempefint bygg for hele Volvo-familien. Man blir stolt når man kan ta med seg kunder ned hit, sier Haugan.

 

Ikke minst fungerer dette som et hyggelig treffpunkt i bransjen, på tvers av firmaer.

– Selv om de er konkurrenter så tror jeg de trives sammen. Det virker i alle fall sånn, for det er god stemning, forsikrer Volvo-direktøren.

Faglig påfyll og testkjøring

Det faglige programmet fant sted ved Volvo Trucks Experience Center. Her ble de sendt gruppevis rundt på forskjellige stasjoner. Viktige stikkord var sikkerhetssystemer, drivstoffeffektivitet og miljø. I tillegg ble en og en gruppe selvsagt sendt ned på testbanen.

 

Nettopp det var nok høydepunktet på turen for de aller fleste. For ute på oppstillingsplassen ved Volvos enorme område ved Torslanda, sto de oppstilt. Alle varianter av den nye Aero-serien. Fra 460 hestekrefter og opp til den aller største med 780 hestekrefter. Fire modeller og tre forskjellige drivlinjer.

 

– Det viktigste for oss er jo egentlig å la kundene få kjøreopplevelsen. Det er jo tross alt det de gjør hele tiden, understreker Haugan.

Les også: – Kameraspeilene var fantastiske

Under sommerens kundesamling i Göteborg sto prøvekjøring av de nye Aero-modellene, som har Volvos nye kameraspeilsystem integrert, på programmet. Det var flere kritiske røster rundt bordene kvelden før testkjøringen. Etter noen runder på banen var det kun ros å høre.

– Nesten som personbil

Rolf Olav Tenden, daglig leder i Tenden AS, har vært med lenge, men er gjerne blant de første med det siste. Veteranen gleder seg til september. Da kommer hans bestilte Aero-500 trekker med XXL-hytte.

 

– Jeg synes det er litt viktig å være tidlig ute. Du må være der, prøve det og uttale deg om det, sier han.

 

Han brukte tiden effektivt på testbanen.

 

– Jeg var imponert over 780-en med 40 tonn, for den var omtrent som en personbil, sier bransjeveteranen etter noen runder på testbanen.

 

– Da jeg kom opp i 60 tonn så merket jeg at det var stor forskjell, men når den tok tak så kjente du virkelig kreftene. Jeg ble imponert opp bakken her med tolv prosent stigning. Strynefjellet har nesten ti, så det bør gå bra med 780, fortsetter Tenden og smiler.

Jeg var imponert over 780-en med 40 tonn, for den var omtrent som en personbil

Tenden Transport går med tunge lass over Strynefjellet. Derfor har ikke hjørnesteinsbedriften i Stryn elektriske drivlinjer i stallen i dag, men Tenden var selvfølgelig nysgjerrig og satte seg inn i Volvo FH Electric. Den syntes han var en fryd å kjøre.

– Den var imponerende, morsom og annerledes. Stillheten var helt fantastisk og førermiljømessig er det en drøm, sier han, men han har altså foreløpig ingen planer om å gå til anskaffelse.

 

– Jeg venter nok noen år før jeg kjøper elektrisk. Det går på topografi der vi bor og totalvekt. Vi har stort sett bare store tunge biler, da er ikke batteriteknologi noe for oss. Foreløpig, presiserer Rolf Olav Tenden.

 

Fem gassbiler i bestilling

Erik Haugland, daglig leder i Ørland Transport, fikk testet nettopp det han kom for. Sandnes-bedriften satser på alternative drivlinjer, og har fem Aero-gassbiler i bestilling.

–  Det levde virkelig opp til forventningene, sier han.

 

– De små justeringene som har blitt gjort på interiøret er enda mer tilrettelagt for sjåføren. Pilot assist var utrolig imponerende. En ting er når du hører om det i teori, en annen er når du erfarer at det virker i praksis, fortsetter Haugland.

De små justeringene som har blitt gjort på interiøret er enda mer tilrettelagt for sjåføren. Pilot assist var utrolig imponerende.

I likhet med Tenden og Ørland Transport, får Kai Hagen og Hagens Transport gleden av å få på plass en Aero-modell ganske snart. Den skal testes mellom Hamar og det sentrale Østlandet. Samme rute og sjåfør som på forrige test i 2022.

– Det mangler bare skilter på den. Det blir spennende å se resultatet, sier Hagen.

 

– Ufattelig kjekt

Flere av de vi pratet med hadde fått stort utbytte av et par travle dager på den svenske vestkysten.

– Dette var både veldig koselig og fantastisk spennende. Det er en stund siden sist, og nå var det mye nytt. Det gir inspirasjon til å fortsette, selv om man begynner å bli gammel, sier Kai Hagen og smiler.

 

– Det er veldig positivt at Volvo har denne typen samling. Det er et kjempebra opplegg. Du får også det sosiale med andre folk, firmaer og sjåfører. Det er jo kort tid selvfølgelig, det blir intenst, men det liker vi, sier Espen Hatlinghus, daglig leder i Hatlinghus AS.

 

– Jeg kjenner mange folk rundt om i landet, og det er veldig hyggelig at vi kan treffes i en setting som dette. Det er bare å ta av seg hatten for det opplegget Volvo laget. Dette var ufattelig kjekt, sier Erik Haugland.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.