Lastebiler

– Ikke tilfeldig at vi har gått for Volvo

Volvo Trucks
2024-06-12
5 min
Business story
Author
Volvo Trucks

Ørland Transport er opptatt av kvalitet og sikkerhet. Bilparken teller 121 biler, med en liten overvekt av Volvo. Når det kommer til elektrisk derimot, er det kun ett merke som gjelder for Sandnes-bedriften.

 

– Det er ingen tilfeldighet at vi har valgt å gå for Volvo på helelektrisk når en ser på batteripakken, rekkevidden og kvaliteten de leverer. De har de beste elektriske bilene nå, innleder daglig leder Erik Haugland.

 

Med en gjennomsnittlig alder på bilparken på 3,4 år har de en hyppig utskiftning av bilene. De er hele tiden opptatt av fornyelse.

 

– Vi følger med på det siste innen teknologi og sikkerhet. Vi ser på alternative drivlinjer, og spesielt elektrisk. Vi ønsker å teste nye ting og er opptatt av å utvikle oss på bærekraftsiden, forteller Haugland.

Satset sammen

Nettopp derfor er de godt i gang med investeringen i elektriske biler.

 

– Per i dag så har vi fem helelektriske lastebiler i vår bilpark. Vi har to trekkvogner og tre kranbiler. En sjette står nå til bygging, og alle er Volvo, forteller Haugland.

 

– Hva slags kjøring har dere på disse?

– Vi har fast kjøring på byggevarer og på utkjøring av stål. Den ene trekkvognen går på løst lokalt. Den bruker vi også for å teste lengre etapper, sier Haugland.

 

Han innrømmer at de gikk relativt blindt inn i denne satsingen, men at det har gitt resultater.

 

– Vi visste ikke helt hva vi gikk til. Det var nok likt for forhandleren lokalt her også, men vi satset sammen, og det har fungert formidabelt siden starten, forteller han.

 

– Hadde du spurt meg i 2016–17, så hadde jeg ikke tro på at vi skulle få elektriske lastebiler, at det skulle fungere så godt. At Ørland skulle kjøpe så mange biler på så kort tid hadde jeg heller aldri drømt om, supplerer Terje Stangeland, salgssjef på Trucknor Rogaland.

Det er ingen tilfeldighet at vi har valgt å gå for Volvo på helelektrisk når en ser på batteripakken, rekkevidden og kvaliteten de leverer. De har de beste elektriske bilene nå.

 

 

 

 

 

 

Planlegging og tilrettelegging

Det å gå til innkjøp av elektrisk lastebil krever planlegging og tilrettelegging på et helt annet plan enn en Euro 6-bil.

 

– Det starter allerede i overleveringen når du tar ut bilen fra forhandleren. Du kan selvfølgelig ikke sette deg inn i en helt elektrisk lastebil og kjøre den likt som du gjør en dieselbil i dag, understreker Haugland.

 

Den aller største oppgaven mener han er sjåføropplæringen.

 

– Rekkeviddeangsten er reell. Trenger du å fylle diesel har du full tank på fem minutter. Med batteri blir du usikker. Klarer jeg å fullføre dagen? Som sjåfør må du tenke annerledes. Det handler ikke om å ta den korteste veien, men den mest energieffektive med mest utrulling, forklarer den daglige lederen.

 

– Sjåførene må få erfart det, og bli satt i en rute hvor det faktisk fungerer logistikkmessig med tanke på lading og hviletid og alt som hører med, legger han til.

Overvinne skepsis

Så handler det selvsagt om en iboende skepsis blant sjåførene. Det har Ørland Transport vært veldig klar over. De inviterte derfor til grilling og testkjøring på kveldstid for de ansatte.

 

– Mange møtte opp, men de fleste uttalte at de først og fremst kom for pølsene, sier Haugland.

 

– Men samtlige av de som møtte opp endte opp med å teste elektrisk bil, og det var i de fleste tilfeller kun positiv tilbakemelding, fortsetter han og smiler.

 

Erik Haugland innrømmer at også han er glad i både bensin- og dieselmotorer. Det å kjøre elektrisk blir noe helt annet, med en helt særegen sjarm.

 

– Det er ganske kult når vi tenker på at det er 50 tonn, og du bare tar av gårde uten en lyd, uten en motordur, ingenting. Dette er ganske rått og har sin egen kulhet, sier han.

Det er ganske kult når vi tenker på at det er 50 tonn, og du bare tar av gårde uten en lyd, uten en motordur, ingenting. Dette er ganske rått og har sin egen kulhet.

 

 

 

 

 

 

Selvforsynt

Tilbake i 2019 etablerte Sandnes-bedriften et helt nytt lagerbygg på den andre siden av veien for hovedkontoret. På taket valgte de å investere i 800 kvadratmeter solcellepanel. Det genererer 100 000 kWh i året. En investering de gjorde lenge før elektriske drivlinjer var et reelt alternativ for dem.

 

– Da vi investerte i bygget trodde vi aldri at vi skulle ha flere helelektriske lastebiler noen år senere, vi skal være ærlige på det. Det at vi nå kan utnytte strømmen vi drar inn på solcellepanelet til å lade lastebilene våre er jo både veldig bra og bærekraftig, sier Haugland.

 

For strøm trenger de selvsagt tilgang på, og det at de er selvforsynt løser mye.

 

– Ladeinfrastrukturen i regionen her i dag er altfor dårlig. Vi baserer oss på lading over natten. Når sjåførene er ferdige med arbeidsdagen blir bilene parkert og ladet her hos oss, forklarer han.

Les også: Volvo F12 fra 1978 restaurert til perfeksjon

– Den er som jeg husker den. Hundre prosent som vi leverte dem. Hadde jeg hatt plass i kjelleren hos meg, så hadde jeg også hatt en sånn lastebil.

Strømlinjeform

Ørland Transport overlater lite til tilfeldighetene. Enten det dreier seg om tradisjonelle eller alternative drivlinjer: De kjøper det beste de kan få tak i og er opptatt av at bilens systemer benyttes slik de skal.

 

– Systemet til Volvo er tidsriktig. Det er lett tilgjengelig, og det fungerer bra for sjåførene. Vi har også valgt å bestille bilene våre topp utstyrt med alt det sikkerhetsutstyr som Volvo kan levere.

 

Ikke minst er de nøye med å beholde bilene nøyaktig slik de blir levert. Det er ikke rom for å sette på svære lykter eller Michelin-gubber. Alt inngår i en helhetlig tankegang.

 

– Lastebilprodusentene bruker milliarder av kroner på å utforme bilene for å få de mest mulig aerodynamiske. Da er det viktig for oss å holde det så rent som mulig, understreker Haugland.

 

Sandnes-bedriftens hundreårsjubileum er kun få år unna, men selv om de har rikelig med historie å se tilbake på, er de vel så nøye med å se fremover i tid.  

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.