Lastebiler

Kundene testet Volvo FH 700, FH 780 og elektrisk lastebil

Volvo Trucks
2025-05-22
3 min
FH16 Performance & Fuel
Author
Volvo Trucks

Det var fullt hus da Volvo Trucks og Volvo Maskin inviterte til kundedager på sistnevntes nye område i Drøbak. Arrangementet samlet hele Volvofamilien med alt fra Volvo anleggsbil, tømmerbil, elektrisk lastebil, Volvo krokbil og ikke minst de kraftige Volvo FH 700 og Volvo FH 780 for prøvekjøring. 

 

 

Volvo samlet hele familien til test og opplevelser

– Vi ville samle Volvofamilien slik at kundene våre fikk se bredden vår, og med det skape trygghet ved å velge Volvo som sin partner for lastebil og anleggsmaskiner. Målet har vært å vise at vi har løsningene uansett behov, i dag og i fremtiden, sier Preben Wilhelmsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Trucks Norge.

 

– Det har vært et heftig opplegg og vi har brukt mye interne ressurser på fag og gjennomføring. Dette har skapt en giv og en stolthet som er veldig positiv. Det gjør ikke noe at vi har hatt tidenes maivær heller. Tilbakemeldingene har vært bare positive, og det er et stort ønske fra alle, både kunder og interne, at vi gjør dette oftere, avslutter Preben Wilhelmsen.

Volvo FH 700 med trekkvogn overrasket positivt

– Bilen som imponerte meg mest var Volvo 700. Den har vi ikke fått prøve før med trekkvogn. Den overrasket skikkelig. Jeg har klart å sikre meg demokjøring på den bilen i juni, sier Andreas Nitteberg i Nitteberg AS.

 

Han var ikke helt enkel å få tak i, der han gikk sikksakk mellom poster, dumpere, gravere og biler for anleggskjøring, som alle skulle testes.

Bilen som imponerte meg mest var Volvo 700. Den har vi ikke fått prøve før med trekkvogn. Den overrasket skikkelig.

– Jeg er jo egentlig tilbake igjen til jeg var tre år da, satt i sandkassen og lekte med anleggsbiler. Dette er dritkult, så lenge jeg slipper å dra mine lastebiler hit, sier han og gliser, for han er kjent for å passe godt på, og ikke minst pusse godt over bilene sine.

 

– Jeg har sikkert vasket bort halve livet mitt, sier entusiasten og ler. Det er ikke mange Volvo-lastebiler han har i stallen, men ting tyder på at han er godt på gli.

 

– Vi har sikkert hatt 6-7-8 biler fra Volvo de siste to årene på prøve. Det er sånn jeg klarer å selge inn bilen til sjåføren. Jeg mener at det er følelsen før man kjøper bilen som er viktig, i tillegg til apparatet rundt. Her har Volvo steppet voldsomt opp, sier Nitteberg.

 

Les også: Nor-log byttet til Volvo FH16 700 og fikk seg en positiv overraskelse: Mindre diesel, mer kraft og lavere kostnader.

Elektrisk lastebil ga kjøreglede

For Ragnar Nesset, daglig leder i Nesstra AS, var kjøring av elektrisk lastebil fra Volvo høydepunktet.

 

– Det var så fin flyt i det, og ikke minst var det moro å få prøvd kameraspeil på lastebil. Jeg har jo hørt om det, og lurt på det. Det holdt med en runde, så var det et alternativ, sier han.

 

– Det var litt moro å få høre om de forskjellige systemene som kommer. Det som blir integrert, og hvordan du kan bruke dem. Jeg har hatt det litt på sidelinja selv, men det må jeg nok revurdere etter hvert, sier han.

 

Les også: Test av kameraspeil: – Det er helt rått!

Det var moro å få prøvd kameraspeil på lastebil. Jeg har jo hørt om det, og lurt på det. Det holdt med en runde, så var det et alternativ.

Volvo FH 780 imponerte med kraft og moment

En annen som lot seg imponere etter en tur med elektrisk lastebil fra Volvo var Jon Arild Berg, sjåfør i Paul Berg AS. Veteranbilentusiasten hadde aldri tidligere kjørt en batteridrevet lastebil, heller ikke personbil.

 

– Det var en veldig overraskende opplevelse. Det var så behagelig og fint å kjøre. Det må jeg si, foreller han, som også tok en tur med Volvo 780 som tømmerbil.

 

– Der var det power! Den likte jeg. Det var et stort hopp fra Volvo 540. Jeg kunne kjørt den mer på motbakker enn vi gjorde, for jeg kjente at der var det krefter og mye moment, sier han.

 

Patrick Mostu, kjørende kjøreleder i Tom Wilhelmsen AS, kunne skrive under på det.

 

– Høydepunktet i dag har vært å teste 780-en. Det var veldig artig med så mye moment og trykk hele tiden, sier han.

Volvo FH16 780 tømmerbil
Elektrisk lastebil er fremtiden, det er det ingen tvil om.

Volvo FH 540 leverte i kupert terreng

Thomas Solli, eier av Last og Maskin AS, er en trofast Volvo-kunde som egentlig ikke hadde behov for å bli overbevist.

 

– Jeg har vært kunde hos Volvo Furuset i snart 20 år. De tar vare på deg, de har serviceavtaler og verksted som fungerer, de har folk i nøkkelrollen som hjelper deg. Du trenger egentlig ikke tenke, vi finner bare noen løsninger, roser han.

 

Han har allerede en treakslet elektrisk krokbil for kjøring i Oslo. – Det blir flere av dem. Elektrisk lastebil er fremtiden, det er det ingen tvil om, sier han.

 

Det han var mest spent på denne dagen var 540-en. – Den motoren er noe av det bedre Volvo har levert. Det er ikke den største, men likevel sterk. Jeg prøvde semi-en og erfaringen var veldig bra. Løypa var kupert og interessant, men lastebilen løste oppgaven, er attesten fra Solli.

 

Les også: Sammenligning av effektområdet til lastebilene

Volvodagene: 8 dager, 2200 besøkende og full breddedemonstrasjon

Volvodagene er et samarbeid mellom alle forretningsområder for Volvo. Volvo Trucks og Volvo Maskin har vært driverne i arrangementet, men Volvo Finans, Volvo Penta, Renault Trucks og Volvo Cars har også vært med.

 

Volvo inviterte kunder fra de fem regionene i Norge hver sin dag. I tillegg til dette hadde de åpen dag, familiedag og en dedikert dag for skoleelever. Totalt har 2200 besøkende vært innenfor portene på Volvo Maskin sitt nye hovedkvarter utenfor Drøbak. Etter åtte travle, men svært givende dager for alle parter, kunne arrangørene puste ut.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.