Lastebiler

Volvo Trucks
2024-03-07
4 min
Tech Product FH16 Performance & Fuel
Author
Volvo Trucks

Test av kameraspeil: – Det er helt rått!

Vi fikk være med Magne Flakk da han testet Aero-modellenes nye kameraspeil på testbanen i Göteborg. Produktsjefen klarte ikke å legge lokk på egen begeistring.

 

– Jeg klarer ikke å forklare godt nok hvor bra det her fungerer. Jeg tror faktisk ingen kommer til å savne analoge speil. Dette er heldigvis enormt bra, innleder han.

 

«Heldigvis» fordi han selv flere ganger tidligere har testet kameraspeilsystem som har hatt et ganske godt stykke igjen til å fungere godt nok. Han innrømmer at han var skeptisk på forhånd, en følelse han tror mange andre kjenner på.

 

– Kanskje særlig dem som har prøvd veldig tidlige utgaver. Det har skjedd mye de siste årene, så jeg vil anbefale å legge skepsisen til side. Jeg er nesten helt sikker på at 99 prosent vil bli positivt overrasket, sier produktsjefen i Volvo Trucks Norge.

Sikkerhet er i Volvos DNA

I Aero-designet er det nye førerhuset nøye utformet for å minimere luftmotstanden. Fronten er avrundet, og grillen har åpninger for å optimalisere luftstrømmen. Ikke minst er de nye kameraspeilene en viktig faktor i en vesentlig forbedret aerodynamikk.

 

Mange justeringer og små detaljer har gjort at den totale drivstoffreduksjonen er på inntil fem prosent i Volvo FH Aero. En vesentlig kostnadsreduksjon i drift, men når det kommer til speilsystemet er det sikkerheten som trumfer.

 

– Sikkerhet er i Volvos DNA, understreker Flakk.

 

Mange forbedringer

Det er mange momenter som gjør at nettopp sikkerheten blir bedre. Aller først er den direkte sikten forbedret uten to fysiske speil. Kameraspeilsystemet består av to vinger like over døren på hver side. På innsiden av A-stolpene finner du en 12 tommers-skjerm på førersiden og en 15-tommers på motsatt side.

 

 – De er egentlig perfekt størrelse. De er ikke for store, men de er store nok til at du får en god oppløsning og god oversikt over hva som skjer rundt bilen, forklarer Flakk.

Ta dere en tur ut og test dette her i bil. Legg vekk alt annet dere har prøvd, begynn med blanke ark og dann dere selv et bilde av hvordan dette fungerer. Det er helt rått!

 

 

 

 

 

 

 

 

Du blir i svært liten grad blendet av sollys eller lykter fra andre biler. De er også langt mindre sårbare for ytre faktorer som snø og regn.

 

– Du blir ikke blendet, og det er ingen rare farger eller forstyrrelser i bildet som irriterer deg når det er kritiske situasjoner, beskriver han.

Automatisk oppvarming av linsene ved temperaturer under 6 grader er med på å sikre et godt bilde under kalde forhold.

 

Lys i mørket

Kameraene i Volvos kameraspeil er svært gode på å fange opp lys, men selv de mest lyssterke linsene får trøbbel i stummende mørke. Derfor har Volvo en unik IR-funksjon for å gi deg godt syn der det i utgangspunktet er vanskelig å se noe som helst. Dette er noe sjåføren manuelt kan aktivere. Som en ekstra sikkerhetsfunksjon finnes en «overvåkningsmodus» der IR-belysningen kan aktiveres fra sengen i førerhuset, noe som vil gjøre at kameraene gir et klart bilde rundt bilen, selv midt på natten.

Svært lang ekvipasje

Ikke minst gir panorering og zoom-funksjoner et komplett overblikk. Noe vi fikk bekreftet på testbanen utenfor Göteborg. Det var nemlig ingen hvilken som helst bil Magne Flakk kjørte. Det var Volvos nye flaggskip, FH16 Aero 780. Bak trekkvognen to traller med en totallengde på 34 meter. En svært lang ekvipasje. Allikevel hadde han utrolig god oversikt fra førerhuset.

 

– Jeg ser enden i kameraspeilet. Jeg hadde ikke hatt sjans til det i et vanlig speil, sier Flakk.

Panorering styrer han fra et panel i døren. Han demonstrerer dette ved å gjøre en u-sving i enden av testbanen. Kameraet følger den bakre delen av tilhengeren. 34 meter lenger bak.

 

– Jeg har full oversikt over hva som skjer, om det kommer noen gående, eller om jeg får noe i blindsonen. Kameraet følger på en måte som ikke du greier å gjøre med et analogt speil. Det er rått hvordan dette fungerer, sier han.

 

Idet han kommer ut på en rett strekning er det ikke behov for autopanorering, og han zoomer ut med et kjapt tastetrykk.

– Nå ser jeg plutselig to–tre felter på begge sider av bilen. Jeg har full oversikt over høyden, kan se at hjørnet ikke slår opp i ting. Jeg ser absolutt alt her og kan enkelt svitsje tilbake til panoreringsmodus, fortsetter han.

Vi har vært heldige med at vi har hatt bra aerodynamikk, så vi har kunnet vente litt med denne typen speil. Nå mener jeg vi i Volvo har truffet blink.

 

 

 

 

 

 

 

 

Moden teknologi

Det er ikke en nyvinning med kameraspeil, men nå mener Flakk at teknologien har tatt så store steg at tiden i høyeste grad er inne for å ta det i bruk for fullt.

 

– Vi har vært heldige med at vi har hatt bra aerodynamikk, så vi har kunnet vente litt med denne typen speil. Nå mener jeg vi i Volvo har truffet blink, sier han.

Et digitalt speil blir allikevel aldri helt identisk med et analogt. Derfor har Volvo hjelpelinjer i systemet for å hjelpe sjåføren til å bedre kunne beregne fart og avstand.

 

– Jeg synes faktisk systemet er såpass bra at jeg skrur av disse hjelpelinjene, sier Flakk.

– Heldigvis så har vi en teknologi nå som gjør at vi får et naturlig bilde, med høy oppløsning som gir en god dybdefølelse. Det krever ikke mye tilvenning, fortsetter han.

 

Magne Flakk gjentar derfor oppfordringen:

– Ta dere en tur ut og test dette her i bil. Legg vekk alt annet dere har prøvd, begynn med blanke ark og dann dere selv et bilde av hvordan dette fungerer. Det er helt rått!

 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.