Lastebiler

Henrik Engdahl
2022-11-25
Elektromobilitet
Author
Henrik Engdahl
Customer Charging Manager

Hvordan elektriske langtransportlastebiler allerede kan dekke mye av dagens transportbehov

Med dagens rekkeviddebegrensninger for elektriske lastebiler er mange raske til å avvise dem som et levedyktig alternativ for lengre avstander. Og likevel, rundt 45 prosent av varene som transporteres i Europa i dag reiser avstander som er kortere enn dette, noe som tyder på at elektriske langtransportlastebiler er i stand til mye mer enn folk er klar over.
 

På overflaten er det lett å se hvorfor mange kan være skeptiske til å bruke elektriske lastebiler over lengre avstander. Hvis en lastebil kjører opptil 600 km per dag, er det helt naturlig at den ikke kan erstattes av et kjøretøy med en maksimal rekkevidde på 300 km. Men en nærmere titt på dagens logistikknettverk viser at det faktisk allerede er mange muligheter for å bruke elektriske lastebiler til lengre oppdrag ved bruk av dagens teknologi.

 

Hvorfor rekkevidden til en elektrisk lastebil kan være lengre enn du tror

I følge Eurostats statistikk fraktes rundt 45 prosent av alt gods som transporteres på vei i Europa mindre enn 300 km. Dette tyder på at med smart ruteplanlegging er det mulig å frakte mange av disse varene med elektriske lastebiler. Nyere forskning utført av Volvo Trucks har også vist at 45 prosent av lastebilene som brukes i Europa dekker daglige avstander på mindre enn 350 km. Internasjonalt dekker 33 prosent av lastebilene daglige avstander på 500 km eller mindre.
 

– Mye av den middels lange transporten kan utføres med elektriske lastebiler allerede i dag, sier Anders Grauers, førsteamanuensis i hybride og elektriske kjøretøysystemer ved Chalmers tekniske høyskole. – Men de kan ikke brukes til den mest krevende langtransporten ennå, hovedsakelig på grunn av mangel på offentlig ladeinfrastruktur, at batteriene er litt for små og at ladeeffekten på lastebilene litt for lav. Men det er nesten sikkert at vi får se elektriske langtransportlastebiler, for de vil være den mest kostnadseffektive løsningen. Dette er fordi elektrisitet er så mye billigere enn diesel.
 

Planlegg ladingen og forleng kjøretøyets rekkevidde

Nøkkelen til å forlenge rekkevidden til en elektrisk lastebil utover grensen på 300 km er å kunne inkludere lademuligheter i planen. En strategisk plassert lader – ideelt på et sted og på et tidspunkt da kjøretøyet uansett må stoppe – har en betydelig innvirkning på en lastebils rekkevidde.
 

– I Europa er sjåførene lovpålagt å stoppe for å ta pause etter maksimalt fire og en halv time, og de vil i realiteten typisk ta en pause etter 3–4 timer. Siden avstanden som er tilbakelagt i løpet av denne tiden vil være mindre enn 300 km, så er det en veldig effektiv måte å forlenge lastebilens rekkevidde på uten å forlenge skiftet, hvis lastebilen kan lades når sjåføren har pause, sier Henrik Engdahl, forretningsutviklingsdirektør, Volvo Trucks.
 

Til å begynne med er de mest sannsynlige oppdragene for elektriske langtransportlastebiler dem som holder seg til de samme, vanlige rutene siden det lar lastebilene stoppe på de samme stedene. Med to strategisk plasserte ladestasjoner, bruker for eksempel DHL Freight for tiden elektriske lastebiler til å frakte varer mellom Göteborg og Jönköping i Sverige – en avstand på 150 km – med lastebiler som frakter opptil 60 tonn vogntogvekt og tilbakelegger 450 km per dag.
 

I Sverige vil også en ny offentlig ladestasjon for tunge lastebiler bygget hos Volvo Trucks-forhandleren i Helsingborg, gjøre det mulig for elektriske lastebiler å gjennomføre to turer tur/retur mellom byene i Göteborg og Malmö – en distanse på 270 km. Under den foreslåtte ruten kan en fulladet lastebil kjøre fra havnen i Göteborg til Malmö, sette fra seg tilhengeren og fortsatt ha nok strøm til å komme seg til ladestasjonen i Helsingborg (nord for Malmö og på vei tilbake til Göteborg). Den vil da bruke 90 minutter på å lade opp, noe som skjer samtidig med at sjåføren har pause, før man kan returnere til Göteborg. Alt dette – inkludert sjåførens pause – kan gjennomføres innenfor et åtte timers skift, før en annen sjåfør overtar kjøretøyet og foretar en ekstra runde tur/retur samme dag.
 

– En lastebil som er avhengig av nattlading, vil være begrenset til å kjøre innenfor en radius på 120 km fra hjemmedepotet, slik at de har en trygg margin til å returnere før batteriet er tomt, forklarer Henrik. – Men å ha tilgang til bare én ekstra ladestasjon kan utvide operasjonsområdet betydelig og gjøre det mulig å kjøre enda lenger.

Mye av den middels lange transporten kan utføres med elektriske lastebiler allerede i dag. Det er nesten sikkert at vi får se elektriske langtransportlastebiler, for de vil være den mest kostnadseffektive løsningen.

Flere ladestasjoner, flere muligheter til å øke rekkevidden

Mange land har allerede store investeringer på plass for å sikre rask vekst av offentlige ladestasjoner for elektriske langtransportlastebiler i løpet av de kommende årene. I Tyskland vil for eksempel HoLa-prosjektet sørge for at nye ladestasjoner for tunge lastebiler bygges på fire steder på motorveien A2 mellom Berlin og Ruhrområdet.
 

I Sverige finansierer myndighetene byggingen av mer enn 100 ladestasjoner for tunge lastebiler som skal stå ferdig innen 2023. Når det planlagte nettverket er ferdig, vil det gjøre det mulig for elektriske lastebiler å kjøre over hele landet.
 

På lengre sikt er Volvo Trucks en del av et samarbeid som planlegger å installere og drifte minst 1700 ladestasjoner nær motorveier og logistikknutepunkter over hele Europa. Etter å ha samlet inn og analysert GPS-koordinater fra rundt 400 000 lastebiler over hele Europa, har ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) identifisert over 40 000 steder som er egnet for ladestasjoner, noe som vil hjelpe til å opprette et nettverk som dekker hele EU.
 

Med åpningen av hver ny ladestasjon vil mulighetene for å bruke elektriske lastebiler som allerede er i drift vokse eksponentielt. I de kommende årene forventes det også at batterikapasiteten og rekkevidden blir bedre, men selv ved å bruke teknologien som er tilgjengelig i dag, i land der det investeres i offentlig ladeinfrastruktur, er potensialet langt større enn mange er klar over.
 

– Per kilometer er det billigere å lade en elektrisk lastebil enn å kjøpe drivstoff til en dieselbil, sier Anders Grauers. – Generelt er strømkostnaden bare omtrent en fjerdedel av dieselkostnaden. Så selv om prisen på strøm doblet seg, ville den fortsatt være billigere enn diesel. Det betyr at en elektrisk lastebil er mer lønnsom jo mer den kjøres, så du bør begynne med å elektrifisere lastebilene som kjøres mye.
 

Hør mer fra førsteamanuensis Anders Grauers og hvordan han ser på fremtiden for elektriske lastebiler og langtransport, inkludert:

●      Hvilke langtransportområder som sannsynligvis vil bli elektrifisert først.

●      Hvorfor økende strømpriser neppe vil bremse overgangen til elektrifisering.

●      Hvorfor offentlig ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler vil være så viktig.

Se hele intervjuet