Lastebiler

Hvordan en god ladestrategi kan forlenge rekkevidden til en elektrisk lastebil

| 3 min
Elektriske lastebiler åpner nye muligheter for lavt støynivå og null eksosutslipp. God planlegging når det kommer til ruter, kjøretider og lademuligheter holder produktiviteten høy.
Håndlading av en lastebil.
Med god planlegging kan en elektrisk lastebil ha samme produktivitet som en tradisjonell lastebil.

Det å vite hvor mye energi du trenger, samt når og hvor du kan lade et kjøretøy, er alle viktige hensyn når det kommer til ruteplanlegging. Men med riktig ladestrategi kan det elektriske kjøretøyet ha samme produktivitet som en vanlig lastebil.

Hvor kan du lade en elektrisk lastebil i dag?

I utgangspunktet må de fleste elektriske lastebiler lades over natten på hjemmedepoet. Ved å bruke en innebygd AC-lader (43 kW) vil det ta rundt ti timer å lade batteriet fra utladet til fulladet. Ved å bruke en DC-lader (maks 250 kW) kan dette reduseres til kun to timer. Hvis det brukes hurtiglading, vil det sannsynligvis være i korte perioder for å sikre at du får nok energi til å fullføre transportoppdraget ditt.

Derfor er det enklest å kjøre ruter som ikke dekker store avtander eller krever mye energi med et elektrisk kjøretøy.

– Hvis du for eksempel har renovasjonsbiler som bare kjører noen få timer om dagen i lave hastigheter, er det sannsynligvis tilstrekkelig med nattlading, sier Henrik Engdahl, forretningsutviklingsdirektør i Volvo Trucks. – Men hvis du driver med regional transport, hvor du har lengre avstander å dekke, kan det hende du må finne lademuligheter langs ruten.

Hvis en lastebil for eksempel kjører mellom to faste depoter innenfor 300 km regelmessig, bør en ladestasjon ved hvert depot være nok til å gjøre døgndrevet drift av elektriske kjøretøy mulig. Et lignende oppsett testes for tiden av DHL. Et annet alternativ for å øke rekkevidden til en elektrisk lastebil er å kombinere AC- og DC-lading. Ved å for eksempel bruke AC-lading over natten og DC-lading midt på dagen i sjåførens pause, kan en elektrisk lastebil kjøre lengre distanser.  

Større ladenettverk betyr flere lademuligheter

Investeringer både fra offentlig og privat sektor gjør at ladeinfrastrukturen blir stadig bedre. I årene som kommer vil vi se at flere ladestasjoner gjøres tilgjengelig for lastebilsjåfører. Vi vil også se flere ladere i områder hvor lastebiler ofte står stille – for eksempel lasteplasser og lastebilstopp. I juli 2021 kunngjorde Volvo-konsernet sin intensjon om å være en del av et samarbeid som har som mål å installere og drifte minst 1700 ladepunkter innen fem år.

– Påfyllingslading er en flott løsning for å forlenge rekkevidden til en elektrisk lastebil der kjøretøyet uansett må stoppe – for lasting, lossing, hviletid og så videre – siden du ikke går på kompromiss med produktivitet eller oppetid, sier Henrik.

I de kommende årene vil det bli enklere å inkludere lademuligheter i ruteplanleggingen, etter hvert som teknologien fortsetter å bli forbedret med stadig raskere lading og ladestasjoner blir mer vanlig.

Relaterte artikler