Batterielektriske lastebiler blir stadig vanligere i transportbransjen og har mange miljøfordeler. Men hvordan påvirker det egentlig sikkerheten? Er det trygt å lade batterielektriske lastebiler? Hva bør man vite om bruk, vedlikehold og service på elektriske lastebiler? Og stemmer det at det er større brannfare i elektriske lastebiler?
De siste årene har vi ofte lest i mediene om litiumionbatterier i forbrukerprodukter som har tatt fyr. Dette har skapt en utbredt misforståelse om batterisikkerheten til elektriske lastebiler. Forskning viser at branner faktisk er sjeldnere i elektriske kjøretøy enn i kjøretøy med forbrenningsmotor. Selv om overgangen til elektromobilitet bringer med seg noen nye spørsmål om sikkerhet, er ikke risikoen større, den er bare annerledes.
Den største forskjellen mellom en elektrisk lastebil og en lastebil med forbrenningsmotor er de store batteripakkene. For eksempel kan en Volvo FH Aero Electric ha opptil seks batteripakker, som hver veier over 500 kilo. Men utgjør disse en brannfare?
– Hvis en elektrisk lastebil utsettes for en alvorlig kollisjon, kan det oppstå lekkasjer. I verste fall kan interne kortslutninger føre til brann, forklarer Pontus Enhager, produktsjef for elektromobilitet hos Volvo Trucks. – Skulle det oppstå brann i et elektrisk kjøretøy, noe som er lite sannsynlig, vil det ofte brenne over lengre tid enn et kjøretøy med forbrenningsmotor. Dette skyldes at skadde battericeller frigjør elektrolyttene gradvis. Men som med våre dieselkjøretøy, har vi lagt stor vekt på å begrense konsekvensene ved en alvorlig kollisjon.
For å redusere risikoen for brann er det viktig med god temperaturkontroll, solid beskyttelse av batteriene, og kontinuerlig overvåking av batteriene og tilknyttede systemer for å unngå blant annet overlading.
Disse systemene jobber døgnet rundt nettopp for å redusere risikoen for at noe skal skje.
Et batteri bygges opp av flere battericeller, som settes sammen til moduler. Disse modulene monteres videre til en batteripakke. For å redusere konsekvensene ved en ulykke, er batteriene plassert i en godt beskyttet innkapsling som tåler vær og ytre påvirkninger. I tillegg er batteripakkene integrert i lastebilens chassis, sammen med sidekollisjonsstrukturen av stål. Dette gir bedre beskyttelse mot temperatursvingninger, vann, veistøv og sammenstøt, og bidrar til lastebilens generelle kollisjonssikkerhet.
Størrelsen og vekten på batteriene, og cellenes følsomhet for ytre påvirkning, stiller spesielle krav til hvordan de festes og beskyttes. – Driftsbatteripakkene veier flere hundre kilo hver, og våre nåværende batterielektriske lastebiler kan ha opptil seks slike batterier, forteller Pontus. – Derfor er det avgjørende at batteriene er godt festet og beskyttet, slik at de holder seg på plass og risikoen reduseres ved en eventuell kollisjon.
For å sikre dette er hele drivlinjen og batteripakkene plassert slik at de har best mulig beskyttelse. Elektronikk og kabler er skjermet av hovedbjelkene og de beskyttende strukturene i chassiset. Disse strukturene er testet for å tåle energien fra en personbil som kjører rett på.
Se denne filmen som viser hvordan Volvo Trucks tester sine elektriske lastebiler for kollisjonssikkerhet.
Alle elektriske lastebiler er utstyrt med sikkerhetssystemer der all elektronikk overvåkes kontinuerlig. Hensikten er å oppdage feil tidlig, slik at eventuelle problemer i batteriene ikke sprer seg til andre deler av kjøretøyet.
– Disse systemene jobber døgnet rundt nettopp for å redusere risikoen for at noe skal skje, forklarer Pontus. – For eksempel har Volvo Trucks sine elektriske lastebiler et avansert batteristyringssystem som overvåker batteriene i sanntid og oppdager feil. Dette gjør det mulig å sette inn forebyggende tiltak før situasjonen utvikler seg.
Dersom systemet oppdager unormale temperaturer i et av batteriene, vil sjåføren få varsel i instrumentpanelet, sammen med et varselsymbol og et lydsignal som sier at kjøretøyet må stanses. Om nødvendig vil strømtilførselen til det berørte batteriet automatisk kobles ut i løpet av et øyeblikk. Deretter bør lastebilen kjøres til et serviceverksted for elektriske lastebiler for videre kontroll.
– Inne i batteriene finnes det også varmebarrierer som hindrer at varme sprer seg fra én skadet celle til andre. Skulle det likevel oppstå varmeoppbygging og høyt indre trykk, vil systemet oppdage dette og automatisk koble batteripakken fra kjøretøyets elektriske system, sier Pontus.
Arbeid som involverer høyspenningssystemer må alltid følge strenge prosedyrer og sikkerhetsprotokoller. Det skal kun utføres av spesialutdannede og sertifiserte teknikere. – Vedlikehold og service på en elektrisk lastebil ligner i stor grad på service av en vanlig lastebil, forklarer Pontus. – Den største forskjellen er batteriene og det interne energistyringssystemet. Når teknikerne er opplært i riktig håndtering av disse komponentene, påvirker det ikke sikkerheten i arbeidet.
Alt i alt finnes det flere sikkerhetshensyn som er unike for batterielektriske lastebiler. Dette stiller høye krav til lastebilprodusentene. Men med riktig kunnskap om mulige risikoer og ved å følge riktige rutiner, tilbyr en elektrisk lastebil samme sikkerhetsnivå som enhver annen lastebil.
Ta gjerne en titt på ofte stilte spørsmål, eller les mer om Volvo Trucks sine elektriske lastebiler og få råd om hvordan du velger riktig elektrisk lastebil for dine behov.