Hva skjer hvis en elektrisk lastebil krasjer inn i en annen lastebil? Eller sklir og velter i høy hastighet? Anna Wrige Berling, sikkerhetssjef hos Volvo Trucks, forteller oss hvordan selskapets elektriske lastebiler er konstruert for å være kollisjonssikre.
Batteridrevne elektriske lastebiler er i ferd med å bli et mer vanlig syn på veiene våre. Siden sikkerhet er sentralt i Volvo Trucks' arbeid, er selskapets elektriske lastebiler utviklet for å være like sikre som alle andre lastebiler. Et viktig sikkerhetsaspekt er kollisjonssikkerhet, som handler om å utvikle kjøretøy som er motstandsdyktige mot virkningene av en kollisjon.
– Volvos elektriske lastebiler har samme førerhus som våre tradisjonelle dieselbiler, som er grundig testet for å sikre at de er kollisjonssikre. De elektriske lastebilene har også de samme avanserte sikkerhetsfunksjonene som er designet for å forhindre at ulykker i utgangspunktet skjer, sier Anna Wrige Berling, sikkerhetssjef hos Volvo Trucks.
Batteridrevne elektriske lastebiler har sine egne sikkerhetsutfordringer, hovedsakelig når det gjelder den elektriske drivlinjen, som inneholder et 600-voltsbatteri. Man må gjøre risikoen for kortslutninger og utslipp av kjemiske stoffer fra systemet minst mulig.
Volvo bruker omfattende beregninger, virtuelle simuleringer og fullskala kollisjonstester for å undersøke sikkerheten til de elektriske lastebilene i en eventuell kollisjon.
– Beregninger og virtuelle simuleringer er grunnlaget når vi utvikler designet for våre elektriske lastebiler og forsikrer oss om at det er trygt. På denne måten kan vi teste en rekke scenarioer og parametere digitalt. For å bekrefte resultatene fra simuleringene gjennomfører vi også fullskala kollisjonstester av lastebilene, sier Anna Wrige Berling.
Kollisjonstestene simulerer reelle trafikksituasjoner med det for å brefte at kraven til elektrisk sikkerhet, kjemisk sikkerhet og brannsikkerhet er oppfylt.
– Hensikten med kollisjonstestene i fullskala er å minimere risikoen for brann og utslipp av kjemiske stoffer ved å forsikre oss om at batteriene og de elektriske komponentene holder seg på plass i en kollisjon, og at høyspentsystemet slår seg av, forklarer hun.
Tre typer fullskala kollisjonstester er utført på Volvo FM Electric. Resultatene av testene bekrefter de positive resultatene fra de virtuelle simuleringene.
Volvo Trucks er den første lastebilprodusenten i verden som har et komplett utvalg av elektriske lastebiler i serieproduksjon.
– Vi går foran og har et stort ansvar for å sørge for at overgangen til fossilfri, elektrisk transport skjer uten at det går på bekostning av sikkerheten – for sjåfører, redningsmannskaper og for alle andre trafikanter, sier Anna Wrige Berling, sikkerhetssjef hos Volvo Trucks.