De siste tiårene har antallet dødsulykker med tunge lastebiler gått betydelig ned. De utgjør imidlertid fortsatt rundt 15 % av alle trafikkdødsfall i EU. Volvo Trucks Accident Research Team (ART) har omfattende kunnskap om hvilke ulykker som er vanligst og hvorfor de skjer.
Hver lastebilulykke har en historie å fortelle om hva som skjedde i sekundene før og etter ulykken. En historie som kan inneholde innsikt i hvordan ulykken kunne vært unngått eller forhindret. Når man setter innsikten sammen er det mulig å trekke konklusjoner.
Men dette er bare en del av jobben til ulykkesforskningsteamet. Mye av innsikten blir synlig ved innsamling og analysering av nasjonal ulykkesstatistikk og ved å gå grundig inn i ulykkesdataene for å finne sammenhengene som er vanskelige å se. Dette hjelper Volvo Trucks med å utvikle teknologi og samarbeide med beslutningstakere som vil gjøre veiene våre tryggere, ett steg om gangen.
Informasjon fra de undersøkte ulykkene gir innspill til utviklingsteamene slik at de kan gjøre designforbedringer for å redusere risikoen for at disse ulykkene skjer
– Analyse av statistikk forteller oss hvor vanlig hver ulykkestype er, og våre egne grundige undersøkelser gir informasjon om hvordan og hvorfor de skjer, sier Anna Theander, leder for ART, som sammen med teamet besøker ulykkessteder og undersøker lastebiler for å lære mer om ulykker.
Teamet har etablert et system for kategorisering kalt Ulykkestyper, som gir en oversikt over de mest typiske ulykkesscenarioene med tunge lastebiler der det er alvorlige eller dødelige skader.
– Ulykkestyper er en god representasjon av de hyppigste ulykkene som rammer personer i tunge lastebiler, personer i personbiler og myke trafikanter, som fotgjengere, syklister, moped- eller motorsykkelførere, sier Anna Theander.
Når man ser på helheten, kan ART se at i hver av disse trafikantgruppene er noen ulykker mer vanlige enn andre. To vanlige ulykker fra hver gruppe utgjør følgende liste.
– Informasjon fra de undersøkte ulykkene gir innspill til utviklingsteamene slik at de kan gjøre designforbedringer for å redusere risikoen for at disse ulykkene skjer. For hver ulykkestype kan vi identifisere hvilke sikkerhetsfunksjoner som kan redusere eller helt unngå ulykken som et spesifikt scenario beskriver, sier Anna Theander.
De siste tiårene har dødsulykker med tunge kjøretøy gått betydelig ned, til tross for at det totale antallet lastebiler har økt. Men jobben er ikke ferdig. Etter hvert som det innføres lovverk for å standardisere flere sikkerhetssystemer på lastebiler, kan flere ulykker unngås og konsekvensene av dem minimeres. Det å dele innsikt og omfattende kunnskap fra forskning vil fortsatt være en stor del av Volvo Trucks' DNA. Antall ulykker må reduseres til null.
– Vi må slå oss sammen i næringen, og i samfunnet for øvrig, for å få det til, sier Anna.
Type A: Ulykker som forårsaker dødsfall eller alvorlige skader på personer i lastebiler.
Type B: Ulykker som forårsaker dødsfall eller alvorlige skader på personer i personbiler.
Type C: Ulykker som forårsaker dødsfall eller alvorlige skader på myke trafikanter som syklister, fotgjengere, motorsykkelførere eller mopedister.
Les mer om sikkerhetsforskningen hos Volvo Trucks