I 2024 utvider Euro NCAP sine uavhengige sikkerhetstester til tunge lastebiler. Dette er en stor mulighet for å øke sikkerhetsbevisstheten og løfte standardene over hele bransjen.
European New Car Assessment Program (Euro NCAP) ble først etablert i 1996 og har raskt blitt bransjestandarden for å teste sikkerheten til personbiler. Programmet støttes av flere europeiske regjeringer, inkludert EU.
I mars 2024 kunngjorde Euro NCAP at de ville utvide sikkerhetsvurderingene til å dekke tunge lastebiler også, med den første runden med testresultater forventet innen november 2024.
– Sikkerhet er en av våre kjerneverdier, og med innvirkningen Euro NCAP har hatt på personbiler, ønsker vi dette initiativet velkommen, og vi er spente på å se hva det vil bety for lastebilsikkerhet, sier Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks.
I første omgang vil Euro NCAP fokusere på tre hovedområder:
I 2027 vil de tre områdene omfatte enda flere systemer, og i løpet av 2030 vil også kollisjonsbeskyttelse bli lagt til. I likhet med personbiltestene vil Euro NCAP vurdere de ulike sikkerhetssystemene og løsningene på hvert av disse områdene og hvordan de fungerer i ulike ulykkesscenarioer. Hvert system vil få en poengsum, som blir samlet for hvert område. Disse poengsummene vil deretter bli brukt til å beregne en stjernerangering for hele kjøretøyet.
– En av Euro NCAPs hovedstyrker er evnen de har til å evaluere sikkerhetssystemer utover de grunnleggende juridiske kravene, sier Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks. – I stedet for bare å gi et bestått eller ikke bestått, inkluderer de mange forskjellige scenarioer i sine evalueringer, for å skape et mer omfattende bilde av hvor effektive de er.
Med innvirkningen Euro NCAP har hatt på personbiler, ønsker vi dette initiativet velkommen, og vi er spente på hva det vil bety for lastebilsikkerhet.
Hva er utfordringene når man skal måle lastebilsikkerhet?
Euro NCAP er bransjens første felles plattform for å evaluere og sammenligne sikkerhetsstandarder på lastebiler, og resultatene av testingen har et stort potensial. Det skal imidlertid bemerkes at dette ikke er en enkel oppgave.
– For personbiler har Euro NCAP én vurdering for hver modell, noe som fungerer bra fordi det ikke er stor forskjell innenfor hver modellklasse, sier Anna. – Men for lastebiler er det mer komplekst. Hver lastebilmodell har tusenvis av forskjellige konfigurasjoner og brukes i en rekke forskjellige bruksområder. Skal det fortsatt være samme vurdering for hele modellklassen?
Nøyaktig hvordan dette skal løses er foreløpig ikke kjent, men som et første skritt for å ta tak i det faktum at behovet for sikkerhet kan variere mellom ulike kjøresituasjoner, kan en spesifikk lastebil tildeles et «city safe label». Dette kommer i tillegg til den generelle stjernevurderingen, og er kun aktuelt hvis lastebilen oppfyller visse kriterier for kjøring i bytrafikk.
Mens Euro NCAP inkluderer et bredt spekter av scenarioer, kan det være vanskelig å måle effekten på sjåføren og hvordan et system fungerer i den virkelige verden.
– Hvis et aktivt sikkerhetssystem ofte griper inn når det ikke er nødvendig, kan det forårsake irritasjon og redusere tilliten til systemet. Kanskje til og med føre til at sjåførene slår det av og la dem være uten sikkerhetssystem i det hele tatt, forklarer Anna.
– Derfor er det å minimere falske inngrep en viktig del av utviklingen av våre aktive sikkerhetssystemer. Men siden Euro NCAP fokuserer hovedsakelig på de positive intervensjonene, vil det fortsatt være opp til oss som produsenter å finne den rette balansen.
Dessuten er ikke alle sikkerhetssystemer inkludert i Euro NCAP-vurderingen. Eksempler på områder som ikke er inkludert er stabilitet og sjåføropplæring – begge svært viktige for lastebilsikkerheten.
– Euro NCAP vil gi en viktig vurdering av lastebilers egenskaper når det gjelder sikkerhet, men det vil ikke fjerne behovet for at vi som produsenter fortsatt skal ha våre egne sikkerhetsambisjoner og en helhetlig tilnærming til sikkerhet, sier Anna.
For personbiler er Euro NCAPs karakterer nå etablert som en bransjestandard i mange land. Enkelte selskaper og institusjoner krever til og med femstjerners testresultet ved anskaffelser av kjøretøy, og Anna mener vurderingene har bidratt betydelig til sikrere personbiler.
– Euro NCAP har virkelig hevet sikkerhetsstandardene i personbiler, ved å oppmuntre til innføring av nye sikkerhetssystemer før de ble lovpålagt. Ta automatiske nødbremser som et eksempel. De blir først lovpålagte for personbiler i 2024 – og likevel har nesten alle personbiler allerede hatt dem i årevis. Det er delvis takket være Euro NCAP.
Vil Euro NCAP ha samme innvirkning på lastebiler? I motsetning til personbiler er mange av de aktive sikkerhetssystemene som evalueres allerede lovkrav, så virkningen er neppe den samme. Likevel tror Anna fortsatt at det vil ha en positiv effekt på bransjen. Det vil sannsynligvis presse lastebilprodusenter til å videreutvikle og forbedre sikkerhetssystemene sine, og det vil oppmuntre kunder til å investere i sikkerhetssystemer.
– Ethvert initiativ som oppmuntrer til mer bevissthet og diskusjon om trafikksikkerhet og som gjør det lettere for kundene å kjøpe tryggere lastebiler, bør ønskes velkommen, sier Anna. – Vi ser frem til å jobbe tett med Euro NCAP for å hjelpe til med å videreutvikle og forbedre sikkerheten til kjøretøyene våre ytterligere.
For å lære mer om Volvo Trucks sin ulykkesforskning og utvikling av aktive sikkerhetssystemer, les: