Lastebiler

Sikkerhet på anleggsområder: Slik redder moderne sikkerhetssystemer i lastebilen liv

Volvo Trucks
2025-11-27
3 min å lese
Sikkerhet Construction

Author

Author

Volvo Trucks

Hvorfor er sikkerhet på anleggsområder så krevende?

For mange lastebilsjåfører kan anleggsområder oppleves som en hinderløype full av risiko. Mennesker, maskiner og tunge kjøretøy opererer tett på hverandre, ofte under tidspress og krevende forhold. Nettopp derfor er sikkerhet på anleggsområder et kritisk tema – både for sjåfører, anleggsarbeidere og andre som ferdes på området.

Ved å velge kjøretøy med gjennomtenkte løsninger for sikkerhet i lastebilen, bedre sikt og enklere manøvrering, kan risikoen reduseres betydelig.

– Med så mye aktivitet og så mange faktorer sjåføren må følge med på, kan én liten feil være nok til å føre til en alvorlig ulykke, sier Muamer Music, segmentsjef for bygg og anlegg hos Volvo Trucks. – Selv mindre kollisjoner kan føre til personskader eller tap av liv. 

 

Hvordan kan sikkerhetssystemer i lastebilen redusere risiko på anleggsplass?

Sikkerhet handler ikke om én enkelt løsning, men om samspillet mellom kjøretøyutforming, teknologi og fører. Sikkerhet er en av Volvos kjerneverdier, og dette har over tid resultert i et bredt spekter av sikkerhetssystemer utviklet spesielt for krevende arbeidsmiljøer som bygg og anlegg.

 

Hvordan gir bedre sikt økt sikkerhet på anleggsområder?

God sikt er avgjørende for sikkerhet på anleggsområder, der blindsoner ofte er årsak til alvorlige ulykker. Volvo Trucks utformer førerhusene for best mulig oversikt, blant annet med større frontruter og slankere A-stolper.

Kombinasjonen av god sikt og avanserte sikkerhetssystemer var også en viktig årsak til at Volvo FH Aero og Volvo FM oppnådde fem stjerner i Euro NCAP, en uavhengig vurdering av sikkerhet for tunge kjøretøy.

 

Hvilke sikkerhetssystemer forbedrer oversikten rundt kjøretøyet?

Moderne kameraspeil erstatter tradisjonelle sidespeil og gir bedre oversikt rundt kjøretøyet, spesielt i trange og uoversiktlige situasjoner. Kameraspeilene gir bedre sikt rundt hjørnene av førerhuset, og både zoom-funksjon og infrarød teknologi bidrar til økt sikkerhet i mørke og i dårlig sikt.

Blindsonekamera på passasjersiden gjør det lettere å oppdage fotgjengere, syklister og anleggsarbeidere ved sving, en løsning som er like nyttig på anleggsområder som i bytrafikk.

– Vi kan montere opptil seks kameraer rundt lastebilen, forklarer Muamer Music. – Sjåføren kan selv velge hvilke kamerabilder som vises, og dermed få bedre kontroll der risikoen er størst. 

For ytterligere forbedret sikt finnes også førerhus med lavt innsteg, tilgjengelig på Volvo FE og Volvo FM Low Entry. Den lavere førerplassen gir bedre oversikt over det som skjer tett rundt kjøretøyet.

Selv mindre kollisjoner med tunge kjøretøy kan få alvorlige konsekvenser. Derfor er sikkerhet på anleggsområder og riktig bruk av sikkerhetssystemer helt avgjørende i byggebransjen.

Hvordan bidrar presis manøvrering til tryggere anleggsområder?

Presis kontroll er avgjørende for sikkerhet på anleggsområder, enten det kjøres tung last på ujevnt underlag eller manøvreres i trange soner. Med Volvo Dynamic Steering blir styringen mer presis og mindre fysisk krevende, noe som gir bedre kontroll og redusert belastning for sjåføren.

 

Hva er fordelene med Volvo Dynamic Steering i anleggstransport?

Volvo Dynamic Steering kan også tilpasses individuelt, slik at styremotstanden oppleves riktig for hver sjåfør. Stability Assist, som er en del av systemet, øker sikkerheten ytterligere ved automatisk å motstyre dersom skrens oppstår.

EXSTER, ekstern styring i lave hastigheter, gjør det mulig å manøvrere lastebilen presist uten behov for ekstra operatør, en klar fordel på trange anleggsområder.

Hvilke aktive sikkerhetssystemer forebygger ulykker på anleggsområder?

Ny teknologi gjør lastebilens sikkerhetssystemer stadig mer intelligente. Aktiv sidekollisjonsvarsling bruker radarer til å overvåke risikoområdene langs kjøretøyet og varsler sjåføren både visuelt og med lyd dersom fare oppstår. I enkelte situasjoner kan systemet også aktivere bremsene automatisk.

Front Short Range Assist varsler dersom personer eller kjøretøy plutselig dukker opp foran lastebilen, mens kollisjonsvarsling med full brems kan forhindre eller redusere alvorlighetsgraden av sammenstøt.

Når lastebilen står stille, kan Varsel om døråpning gi beskjed dersom noen befinner seg tett inntil førerhuset, et viktig bidrag til økt sikkerhet på anleggsområder. 

 

Hvordan kan digitale sikkerhetssoner redusere ulykker?

Sikkerhetssoner er en digital tjeneste tilgjengelig via Volvo Connect. Ved hjelp av geofencing kan fartsgrenser håndheves automatisk innenfor definerte områder.

– På et anleggsområde der alle kjøretøy må holde lav hastighet, kan sikkerhetssoner sikre at reglene faktisk følges, sier Muamer Music.

 

Hvordan tilpasses lastebil sikkerhetssystemer ulike anleggsoppdrag?

Den tryggeste løsningen er alltid den som er tilpasset driftens faktiske behov. Riktig kombinasjon av sikkerhetssystemer i lastebilen, teknologi og førerstøtte er avgjørende for å skape tryggere arbeidsplasser i bygg- og anleggsbransjen.

Ønsker du å vite mer om hvilke sikkerhetssystemer og lastebil som passer din drift, ta kontakt med nærmeste Volvo Trucks-forhandler.

For å lære mer om Volvo Trucks' anleggsserie, er du kanskje interessert i å lese:

 

Ved å erstatte tradisjonelle sidespeil med slanke kameraer gir kameraspeilet bedre sikt rundt hjørnene av førerhuset, med funksjoner som zoom og infrarødt nattsyn for økt sikkerhet..

Hva betyr fem stjerner i Euro NCAP for sikkerheten?

European New Car Assessment Program (Euro NCAP) publiserte sine første sikkerhetsvurderinger av tunge lastebiler i 2024. I denne første vurderingsrunden var Volvo Trucks den eneste produsenten som oppnådde fem stjerner i Euro NCAP, både for Volvo FH Aero og Volvo FM, et tydelig bevis på høy sikkerhet i lastebilene og avanserte sikkerhetssystemer.

I Euro NCAPs andre vurderingsrunde, som denne gangen omfattet 6x2-jevnlastebiler, ble både Volvo FH Aero og Volvo FM nok en gang tildelt fem stjerner. Resultatene viser at sikkerhetsløsningene fungerer like godt på tvers av bruksområder og kjøremønster.

– En av hovedårsakene til de høye Euro NCAP-rangeringene er at sikkerhet er dypt forankret i Volvos arv, sier Anna Wrige Berling, sikkerhetsdirektør i Volvo Trucks. – Vi har lenge hatt samme tilnærming som Euro NCAP, og utvikler sikkerhetssystemer som er laget for å fungere i mange ulike trafikksituasjoner, også under krevende forhold.

Andre modeller fra Volvo Trucks, inkludert Volvo FMX, er foreløpig ikke vurdert av Euro NCAP. Likevel kan Volvo FMX leveres med mange av de samme løsningene som bidro til femstjernersrangeringen for Volvo FH Aero og Volvo FM. Dette inkluderer blant annet svært god sikt, avanserte aktive sikkerhetssystemer og løsninger som er spesielt relevante for sikkerhet på anleggsområder.

Les mer om Volvo Trucks’ femstjerners Euro NCAP-rangeringer og hva de betyr for sikkerheten i praksis.