Hvor trygg er en lastebil i dag? Her er resultatene fra Euro NCAP.
I Euro NCAPs første sikkerhetstester for tunge lastebiler fikk bare to modeller den maksimale poengsummen på fem stjerner. Av de ni testede modellene fra syv ulike produsenter, var det kun Volvo FH Aero og Volvo FM som oppnådde toppscore med fem stjerner. Men hva er Euro NCAP, og hvordan gjennomføres testene? Hva kreves for å oppnå en Euro NCAP-rating på fem stjerner?
Euro NCAP (European New Car Assessment Program), er basert i Belgia, ble etablert i 1996 og har lenge vært standarden for sikkerhetstesting av personbiler i Europa. Euro NCAP er et frivillig klassifiseringssystem for bilsikkerhet, og organisasjonen støttes av flere europeiske myndigheter, inkludert EU.
Nå har Euro NCAP utvidet testene til å omfatte tunge lastebiler. I de første testene, som ble offentliggjort i november 2024, vurderte de et bredt spekter av sikkerhetssystemer. Ni forskjellige lastebiler fra syv produsenter ble testet, og Volvo FH Aero og Volvo FM fikk maksimal score på fem stjerner.
Det er viktig å merke seg at i disse første testrundene evaluerer Euro NCAP en lang rekke sikkerhetssystemer, som kollisjonsvarsling og cruisekontroll. Disse systemene er laget for å støtte sjåføren og bidra til å unngå ulykker.
Lastebilene ble testet i ulike situasjoner for å se hvor godt systemene fungerte. Hver lastebil fikk en poengsum fra 0 til 100 %, avhengig av hvor godt den håndterte de ulike scenarioene.
Sikkerhetssystemene er gruppert i tre områder:
For å få fem stjerner må lastebilen oppnå minst 80 % i alle tre kategorier. Er fire stjerner i Euro NCAP bra? Det kommer an på bruksområdet, men for maksimal sikkerhet er fem stjerner alltid best.
På området sikker kjøring, oppnådde Volvo FH Aero en score på 80 %, mens Volvo FM fikk hele 90 %. Hovedgrunnen til dette var sikten, altså hvor godt sjåføren ser hva som skjer foran og på sidene av lastebilen. Dette er mulig takket være utformingen av førerhuset og de nye kameraene som har erstattet sidespeilene på de nyeste modellene.
Volvo FM fikk en enda høyere score enn FH Aero på grunn av den lavere førerplasseringen. Dette gir sjåføren bedre oversikt over området rett foran lastebilen.
Når systemene for kollisjonsforebygging ble testet, oppnådde både Volvo FH Aero og Volvo FM en score på 89 %. Dette skyldes blant annet Volvo Trucks’ avanserte nødbremsesystem og kjørefeltassistent. Disse systemene registrerer hindringer og kan automatisk bremse eller styre lastebilen tilbake i riktig fil. For eksempel aktiveres bremsene automatisk dersom en bil foran plutselig stopper, og det er fotgjengere i nærheten av lastebilen.
Euro NCAP tester hvert system i over hundre ulike trafikksituasjoner. Volvo Trucks' kollisjonsvarslingssystem med full autobrems gjorde det spesielt godt og klarte å unngå kollisjoner, både med biler, fotgjengere og syklister, i nesten alle testede scenarioer.
Kun to lastebilprodusenter hadde systemer som automatisk bremser for syklister når lastebilen svinger mot passasjersiden. Volvo Trucks’ løsning, «Aktiv sidekollisjonsvarsling», ble av Euro NCAP omtalt som «en potensiell revolusjon». Systemet retter seg mot en vanlig sikkerhetsrisiko i bytrafikk: syklister som havner i lastebilens blindsone.
På grunn av den gode sikten og ytelsen til de aktive sikkerhetssystemene, ble både Volvo FH Aero og Volvo FM tildelt Euro NCAPs City Safe-pris, som anerkjenner kjøretøy med særlig god beskyttelse for myke trafikanter i tettbygde områder.
Vi ser ikke dette som slutten på utviklingen, men som en bekreftelse på at vi er på rett vei. Vår visjon er null ulykker, og vi vil fortsette å utvikle løsninger som gjør lastebilene våre enda sikrere.
Safer Trucks-initiativet handler om å fremme lastebilsikkerhet, og Euro NCAPs rating hjelper transportbransjen med å ta tryggere valg. Ifølge Volvo Trucks er den viktigste grunnen til at de oppnådde fem stjerner i Euro NCAP-testene deres grunnleggende sikkerhetstankegang.
– Målet vårt har alltid vært å utvikle sikkerhetssystemer som fungerer i et bredt spekter av trafikksituasjoner, fra motorveier til bygater. Dette er en tilnærming vi deler med Euro NCAP, som også tester systemene våre i mange ulike scenarioer for å virkelig vurdere hvor sikre lastebilene våre er, sier Anna Wrige Berling, sikkerhetssjef i Volvo Trucks.
Hun fortsetter: – Dette resultatet viser vår kontinuerlige innsats for å strekke oss lenger enn det lovverket krever. Vi jobber mot en visjon om null ulykker som involverer våre lastebiler. Euro NCAPs rating gir kundene viktig informasjon i kjøpsbeslutninger, samtidig som de utfordrer produsentene til å stadig forbedre sikkerheten.
Men arbeidet stopper ikke her.
– Vi ser ikke dette som slutten på utviklingen, men som en bekreftelse på at vi er på rett vei. Vår visjon er null ulykker, og vi vil fortsette å utvikle løsninger som gjør lastebilene våre enda sikrere, sier Wrige Berling.
Hun understreker også betydningen av Euro NCAPs uavhengige tester:
– Vi setter pris på at sikkerhetsarbeidet vårt blir grundig testet av Euro NCAP. Det er første gang en ekstern, uavhengig organisasjon har evaluert sikkerheten til tunge lastebiler på denne måten. Volvo har alltid hatt sikkerhet som en del av sin identitet, og nå er dette arbeidet bekreftet gjennom Euro NCAPs tester, avslutter hun.
Les mer om Volvo Trucks’ syn på sikkerhet. Kanskje du også er interesser i å lese disse relaterte artiklene:
Fem måter å redusere faren for ulykker med lastebiler og myke trafikanter
Hvordan Euro NCAP vil bidra til sikrere lastebiler
Tre måter å forbedre sjåførenes sikt og trafikksikkerheten på