Lastebiler

Anna Wrige Berling
2024-01-22
Teknologi og innovasjon Sikkerhet
Author
Anna Wrige Berling
Trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Trucks

Tre måter å forbedre sjåførenes sikt og trafikksikkerheten på

Jo større sjåførenes synsfelt er, desto større blir sikkerheten til både sjåførene og andre trafikanter. Dette er grunnen til at det å gjøre sjåførenes sikt best mulig er et av hovedmålene når Volvo utvikler nye førerhus. 

 

Sikten kan forbedres på mange måter, blant annet ved bedre førerhusdesign, større vinduer og visuelle hjelpemidler som speil og kameraer. Aktive sikkerhetssystemer og sjåførvarsler spiller også en viktig rolle når det gjelder å gi sjåførene beskjed om potensielle farer i nærheten av kjøretøyet.

 

Hva er forskjellen mellom direkte og indirekte sikt? 

Med direkte sikt menes det som kan sees i ens direkte siktlinje. Indirekte sikt er det vi kan se via andre instrumenter som speil og kameraer.

 

– Som hovedregel er direkte sikt bedre enn indirekte, sier Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Trucks. – Det er fordi direkte sikt er mer intuitivt med tanke på hvor sjåføren burde se. Indirekte sikt er imidlertid også viktig og kan vise områder som ikke kan sees direkte. Til syvende og sist handler det om å oppnå best mulig balanse mellom de to metodene for å oppnå et størst mulig synsfelt.

Kameraer og støttesystemer har stort potensial. De forbedrer sikten og viser områder med fare, og de kan også hjelpe sjåføren med å holde oppmerksomheten der det trengs mest.»

Slik kan førerhus med lavt innsteg forbedre den direkte sikten

Én effektiv måte å gjøre sjåførens direkte sikt i byområder best mulig er å bruke førerhus med lavt innsteg. Ved å sitte i øyehøyde med omgivelsene er sjåføren i langt bedre stand til å se fotgjengere, syklister og andre kjøretøy.

 

Tidligere i år utvidet Volvo Trucks utvalget av modeller med lavt innsteg med den nye Volvo FM Low Entry. Siden denne modellen kun kommer med elektrisk drivlinje, gjør fraværet av forbrenningsmotor det mulig å flytte sjåførens plass ned og frem. Dette gjør lastebilen usedvanlig godt egnet til både by- og regionaltransport. Volvo FM Low Entry er også et av få kjøretøy som scorer fem stjerner i Londons Direct Vision Standard*.

 

I tillegg har Volvo FE med førerhuset med lavt innsteg blitt oppdatert, og har nå nye, smalere sidespeil som forbedrer den direkte sikten med inntil 10 %. Begge modellene kan også utstyres med ekstra dørvinduer på passasjersiden.

Ved å bytte ut sidespeil med kameraspeil forbedres den direkte sikten til kjøretøyets sider.

Hva er fordelene ved å bruke kameraer for å forbedre sikten?

Kameraer kan generelt dekke områder rundt lastebilen som verken kan sees direkte eller via speil. Nå kan de også erstatte noen av speilene og gi langt bedre sikt. En av de nyeste funksjonene fra Volvo Trucks er for eksempel de nye kameraspeilene, som kan erstatte sidespeil på Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Dette forbedrer den direkte sikten til kjøretøyets sider, noe som er til stor hjelp i kryss og rundkjøringer. Dessuten har kameraspeilene også infrarød funksjon og nattesikt, noe som gir overlegen sikt ved kjøring i mørket sammenlignet med konvensjonelle speil. De kan også aktiveres når kjøretøyet er parkert, slik at sjåførens personlige sikkerhet blir bedre ved overnatting i kjøretøyet.

Ved å erstatte sidespeil med kameraspeil blir det også mulig for Volvo Trucks å flytte det unike blindsonekameraet på passasjersiden høyere opp. Dette betyr enda bedre sikt på passasjersiden, noe som kan vise seg å være uvurderlig for å oppdage fotgjengere og syklister og navigere gjennom tett trafikk og på smale veier.

Sjåførassistentsystemer som varsel om døråpning og sidekollisjonsvarsling kan bidra til å varsle sjåfører om andre trafikanter i risikoområder i nærheten av lastebilen.

Slik bidrar varselsystemer til bedre sikkerhet

Selv om aktive sikkerhetssystemer og sjåførvarsler ikke strengt tatt forbedrer sikten, spiller disse systemene en viktig rolle når det gjelder å gjøre sjåførene mer oppmerksomme på omgivelsene og på potensielle farer.

 

Varsel om døråpning for eksempel er laget for å varsle en sjåfør om passerende syklister og fotgjengere før han åpner førerhusdørene. Front Short Range Assist registrerer fotgjengere og syklister foran lastebilen i lave hastigheter, og sidekollisjonsvarsling er laget for å oppdage andre kjøretøy ved skifte av felt samt fotgjengere og syklister på hver side av kjøretøyet.

– Som sjåfør må du følge med på mange forskjellige ting på en gang, så problemet er ikke alltid at sjåførene ikke kan se, men at de ikke ser i riktig retning til rett tid, sier Anna. – Kameraer og støttesystemer har stort potensial. De forbedrer sikten og viser områder med fare, og de kan også hjelpe sjåføren med å holde oppmerksomheten der det trengs mest.


* Londons Direct Vision Standard ble innført i 2021 og handler om det en sjåfør kan se direkte fra førerhuset (uten å bruke speil og kameraer). For å få tillatelse til å kjøre i Stor-London uten å gjøre endringer på lastebilen må alle tunge kjøretøy som kjører inn i Stor-London, ha minst én stjerne i henhold til standarden. Fra og med oktober 2024 vil det kreves tre stjerner. Både Volvo FM Low Entry og Volvo FE med lavt innsteg kan spesifiseres til å oppnå fem stjerner. 

Hvis du vil finne ut mer om utfordringene knyttet til lastebiler og sikt i bytrafikk, kan du lese denne artikkelen, som tar for seg:

  • hvordan fortetting i byene og e-handel gjør spørsmålet om lastebilsikkerhet mer prekært
  • hvorfor myndighetene i økende grad fokuserer på å gjøre lastebilkjøring i byer tryggere
  • hvordan lastebiler tilpasses for å bidra til økt sikkerhet i bygatene 

 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.