Å kjøre lastebil med sidespeil har alltid vært noe sjåførene har tatt som en selvfølge. I de siste årene har imidlertid flere produsenter begynt å tilby kameraspeil som et alternativ. Men når og hvor kan det være nyttig, og hva er fordelene og ulempene med kameraspeil sammenlignet med vanlige speil?
I 2016 åpnet FN for et regulativ som gjør det mulig å erstatte speil med kameraspeil. En av fordelene er bedre direkte sikt, altså bedre sikt fra sjåførens synspunkt: med andre ord det som kan sees uten hjelp av speil eller kameraer.
EU-kommisjonen anslår at den kommende generelle sikkerhetsforordningen vil redusere antall ulykker og forhåpentligvis redde over 25 000 liv og forhindre minst 140 000 alvorlige skader innen 2038. Kameraspeil kan bidra til disse tallene siden de forbedrer den direkte sikten. Hovedårsaken til utvikling av kameraspeil har imidlertid vært et ønske om å oppnå bedre aerodynamikk, noe som gir lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp.
– Alle ønsker å redusere drivstoff- eller energiforbruket, og med lavere luftmotstand fra speil takket være slankere kameraenheter kan energieffektiviteten forbedres med opptil 1,5 %*. Men det er også viktig å se på hvilken løsning som passer kunden og forbedrer kjøreopplevelsen deres, sier Gabor Szalo, som er senioringeniør innen sikt hos Volvo Trucks.
Den første lastebilen med kameraer i stedet for sidespeil kom i 2019, og de tekniske mulighetene har utviklet seg raskt siden den gang. Flere produsenter har kommet med lastebiler utstyrt med kameraspeil, og insentiv fra kommende lovgivning fremskynder prosessen. Innen 2029 vil den europeiske generelle sikkerhetsforordningen innføre spesifikke krav til direkte sikt for alle nyregistrerte lastebiler for å minimere blindsoner og sørge for at sjåfører får større direkte synsfelt fra kjøretøyet.
Sett bort fra den tekniske utviklingen og lovgivning som kommer så finnes det både muligheter og fordeler, men også utfordringer og begrensninger ved å bruke kameraer i stedet for speil. Dette er noen av faktorene som må tas til vurdering:
Aerodynamikk:
Sikt og sikkerhet:
Dårlig vær og mørke:
Overholdelse av lover og regler:
Sikt og sikkerhet:
Reparasjoner:
Kjøreopplevelse:
Både kameraspeil og tradisjonelle speil har sine fordeler og ulemper. Kjøreopplevelsen med sidespeil sammenlignet med kameraspeil er annerledes, og det er også sannsynlig at sjåførene har forskjellige preferanser.
I noen segmenter kan det også være enklere å venne seg til kameraspeil: For eksempel kan tilvenningen innenfor langtransport gå raskere enn for dem som kjører mye i byer. I bymiljøer må sjåførene stadig bedømme avstander og vurdere dybdesynet, og det er større behov for å rygge.
– Preferanser kan variere. Målet med kameraer er å få skjermen til å vise så virkelighetstro bilder som mulig, slik at kjøreopplevelsen blir best mulig. For nye sjåfører kan kameraer bli standarden, og hva du velger, kan også avhenge av hvor åpen du er for forandringer og nye digitale løsninger i kjøremiljøet, sier Hanna Degerman, brukeropplevelses- og produktplanlegger hos Volvo Trucks.
Kjell Brunnström er seniorforsker ved RISE Research Institutes of Sweden, med spesialisering i visuell persepsjon. Han tror kameraer kan bli vanligere og foretrukket i nær fremtid, men at det kan være fordelaktig å legge til noen funksjoner i systemer med kameraspeil for at de skal bli et foretrukket alternativ for alle sjåfører og i alle segmenter av transportbransjen.
– Slik det er nå, gir kameraspeil redusert dybdesyn sammenlignet med vanlige side- eller bakspeil. Men en studie utført av RISE og Volvo Cars** har vist at for å gi bedre dybdesyn bør kameraene fortrinnsvis vise tilleggsgrafikk, som indikerer avstand og farlige objekter, og som kan hjelpe sjåføren til å ta riktige avgjørelser.
Teknologien har utviklet seg raskt på dette området. Om du velger klassiske sidespeil eller kameraspeil, kan avhenge av preferanser eller segmentet du jobber i. Det er nødvendig å vurdere behovene til virksomheten din, men også muligheter for å overholde lover og regler. Og kanskje også sjåførenes preferanser og åpenhet for nye kjøreopplevelser.
* Faktisk energiøkonomi kan variere avhengig av mange faktorer, som kjørehastighet, bruk av konstantfartholder, kjøretøyspesifikasjon, last, faktisk topografi, sjåførenes erfaring, vedlikehold av kjøretøy og værforhold.
** Kilde: Zhang, M. og G. Bin. The effect of CMS with AR on driving performance. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers tekniska högskola, M.Sc.-oppgave. 2022, tilgjengelig på: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469