Lastebiler

Test deg selv: Er elektriske lastebiler noe for deg?

Robert Celec
2024-07-15
Teknologi og innovasjon Elektromobilitet Alternativt drivstoff
Author
Robert Celec
Commercial & Product Specialist Electric, Volvo Trucks

Bedre batterier, lengre rekkevidde, flere ladestasjoner og økte krav til nullutslipp: Trender i bransjen peker mot at overgangen til elektriske lastebiler fortsetter. Nå er tiden inne for at hver bedrift spør og tester seg selv: Er elektrisk et levedyktig alternativ enda?

På bare noen få år har rekkevidden til en middels tung elektrisk lastebil mer enn doblet seg, fra rundt 200 km til opp til 450 km i dag.
 

Samtidig vokser antallet offentlige ladestasjoner i mange land, det finnes ofte offentlige subsidier og insentiver for å investere i alternativt drivstoff, og batteri-teknologien fortsetter å forbedre seg. Med hvert fremskritt kan elektriske lastebiler være mulig for flere bedrifter.
 

I juni 2024 har Volvos elektriske lastebiler blitt solgt i 45 land på seks kontinenter, og disse har kjørt over 80 millioner kilometer til sammen.  
 

Test deg selv: Kan du starte overgangen til elektriske lastebiler i dag?

Her er noen spørsmål og viktige vurderinger som kan hjelpe deg på veien:

Hvis svaret er «ja», bør overgangen til elektrisk være relativt enkel og grei. Én lading over natten bør være nok for en elektrisk lastebil for å fullføre de daglige oppdragene i bynære bruksområder før den returnerer til depotet. Mens i regional transport kan det være nødvendig med påfyllingslading.

Men selv om svaret er «nei», kan det fortsatt være mulig å bruke en elektrisk lastebil hvis det er mulig med påfyllingslading på ruten til lastebilen. For eksempel kan 45 minutters lading i løpet av sjåførens pause – avhengig av tilgjengelig ladehastighet – være nok til å utvide den elektriske lastebilens rekkevidde til 500–600 km per dag.

Å ha din egen infrastruktur for lading gjør at du kan lade et kjøretøy fullt opp i løpet av natten, og avhengig av nærheten til ruten, også lade på dagtid.

 

For eksempel, med to hurtigladere på depotet, kan det svenske transportfirmaet Mattson Åkeri drifte et vogntog med en total vogntogvekt på inntil 74 tonn, i inntil 12 timer om dagen, ved å lade i løpet av pausen til sjåføren.

Antallet offentlige ladestasjoner som er egnet for tunge lastebiler er fortsatt lavt. Men i mange land vokser nettverket raskt.

Bare ett strategisk plassert ladepunkt kan utvide rekkevidden til lastebilen betraktelig. Se etter ladepunkter langs de vanlige rutene dine og hold deg oppdatert på den lokale utviklingen. For eksempel kan du kontakte din nærmeste Volvo Trucks-forhandler for råd og oppdateringer.

Hvis det ikke finnes offentlige ladestasjoner helt inntil ruten, eller praktisk plassert når du trenger å lade, kan dette løses ved å endre rute?

 

Ruteplanlegging er ikke bare en viktig strategi for å gjøre det mulig å drifte elektriske kjøretøy, den kan også hjelpe med å gjøre driften mer effektiv.

 

For eksempel, siden gjenvinning av energi i nedoverbakker eller under bremsing er en effektiv måte å utvide rekkevidden til elektriske lastebiler, omorganiserer noen selskaper rutene sine for å fange så mye kinetisk energi som mulig. For eksempel ved å planlegge siste stopp på toppen av en bakke. Gevinsten er enda høyere hvis lastebilen er fullastet.

 

Lær mer om ruteplanlegging eller andre måter du kan tilpasse virksomheten din for elektriske lastebiler

Det beste tidspunktet for å lade opp den elektriske lastebilen er når den likevel står stille, for eksempel under lasting eller i løpet av sjåførens pause. Hvis du kan gjennomføre lading under slike stopp, kan du utvide rekkevidden til den elektriske lastebilen uten å miste produktiviteten.

 

God ruteplanlegging kan hjelpe og potensielt gjøre deg i stand til å kombinere pausen til sjåføren med et stopp ved en ladestasjon. Å samarbeide med kunder og partnere for å etablere ladere på leveringssteder er også verdt å utforske.

De enkleste segmentene som har lettest for å gå over til elektriske lastebiler er de som vanligvis kjører faste ruter. De har forutsigbarhet og dette gjør det enklere å innlemme lading når du vet nøyaktig hvor og når kjøretøyet stopper.

 

Renovasjon og bydistribusjon er gode eksempler. Regional og langdistansetransport kan imidlertid også benytte elektriske lastebiler hvis du kan etablere ladestopp på ruten.

 

For eksempel har det svenske transportfirmaet Börje Jönsson Group klart å kjøre elektrisk lastebil nærmere 1000 km per dag, seks dager i uken, i to år, og totalt kjørt 500 000 km.

Med bare én hurtiglader kan elektriske lastebiler som kun kjører i avlukkede områder, som gruver, havner eller byggeplasser, potensielt være i drift døgnet rundt.

Shipping- og logistikkselskapet DFDS har med suksess brukt elektriske lastebiler i havner over hele Europa og planlegger å utvide flåten av elektriske lastebiler til 225 kjøretøy .

Et økende antall byer og kommuner over hele verden oppretter null- og lavutslippssoner, som sterkt vil begrense – eller til og med forby – dieseldrevne lastebiler.

Noen større byer, som Paris, Athen, Madrid, Rotterdam og Stockholm, planlegger å forby dieselkjøretøy i bysentrene sine så tidlig som i 2025. Hvis lastebilene dine kjører i noen av disse sonene, kan en overgang til elektrisk drift være den enkleste løsningen for å opprettholde virksomheten din.

Over hele Europa, Nord-Amerika og Asia tilbyr myndigheter en rekke subsidier og insentiver for å oppmuntre transportselskaper til å investere i elektriske lastebiler.

 

Det er 16 land i EU som for tiden tilbyr en eller annen form for kjøpsinsentiv for å bidra til å subsidiere kostnadene til en elektrisk lastebil. I Finland tilbyr for eksempel myndighetene kjøpsinsentiver mellom € 6 000 og € 50 000 euro. Utenfor Europa tilbyr Canadas program for insentiver for middels og tunge nullutslippskjøretøyer (iMHZEV) på inntil CAD$ 200 000 per kjøretøy. Dette er bare to gode eksempler, og mange andre programmer finnes i andre markeder.

Over 5000 selskaper på verdensbasis har satt seg vitenskapsbaserte mål for å redusere CO2-utslipp – mer enn halvparten av dem inkluderer en forpliktelse til netto nullutslipp.

For å lykkes vil mange av dem trenge nullutslippstransport i sine forsyningskjeder. Sjekk hvilke mål dine kunder – og potensielle kunder – har satt. I de kommende årene kan muligheten til å tilby nullutslippstransport være avgjørende for å lande avtaler.

Hvor strømmen som brukes til å drive en elektrisk lastebil kommer fra er en viktig del av livssyklusvurderingen (LCA) av den. Hvis du har tilgang til fornybar strøm (vind-, sol- eller vannkraft), kan du få mest mulig ut av miljøfordelene ved en elektrisk lastebil og tilby kundene dine null utslipp fra brønn til hjul. Alternativt installerer mange bedrifter sine egne solcellepaneler for å sikre billig, fornybar energi til flåtene sine.

Selv om kjøpesummen for en elektrisk lastebil fortsatt er høyere enn tilsvarende dieseldrevet versjon, kan de totale eierskapskostnadene (TCO) vise seg å være langt gunstigere.

Når du tar med lavere drivstoffkostnader og eventuelle subsidier, er det fullt mulig at en elektrisk lastebil kan være mer kostnadseffektiv enn diesel.

Elektriske lastebiler kan dekke et mye bredere spekter av ruter og bruksområder enn mange er klar over.

– Elektriske lastebiler kan allerede dekke et bredere spekter av ruter og bruksområder enn mange er klar over, sier Robert Celec, kommersiell og produktspesialist elektrisk i Volvo Trucks. – Selv med en gitt rekkevidde, med de riktige tilpasningene, ser vi i økende grad at elektriske lastebiler brukes til å dekke lengre avstander, kjører i lange perioder og frakter eksepsjonelt tung last.

 

Hvis du vil lære mer om elektriske lastebiler, kan du være interessert i å lese:

 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.