Volvo leverer 74-tonns elektrisk lastebil

Volvo Trucks har levert en elektrisk lastebil for tung transport til et transportselskap i Göteborg, Sverige. Lastebilen håndterer en total vogntogvekt på 74 tonn.
Volvo leverer 74-tonns elektrisk lastebil
Volvo Trucks har levert en elektrisk lastebil med total vogntogvekt på 74 tonn.

Stadig flere transportselskaper investerer nå i elektriske lastebiler, også til tyngre transporter. Mattsson Åkeri i Göteborg er en av dem, og selskapet har nå kjøpt tre tunge elektriske Volvo FH-lastebiler fra Volvo.

De siste ukene har en av lastebilene blitt testet i containertrafikk i havneområdet Arendal i Göteborg. Testen er et såkalt HCT-prosjekt (High-Capacity Transport). Lastebilen med to tilhengere er 32 meter lang og kan håndtere en total vogntogvekt på 74 tonn.

– Vi ønsker å vise at en helelektrisk løsning også fungerer til bruksområder med høye totalvekter og høy utnyttelsesgrad. Sammen med Mattsson Åkeri, den svenske transportadministrasjonen og flere andre partnere ser vi nå på hvordan vi kan optimalisere bruken av den elektriske lastebilen, inkludert hvordan lading kan gjennomføres mest mulig effektivt, forklarer Lena Larsson, prosjektleder på HCT-prosjektet innen Volvos teknologiorganisasjon.

Den elektriske lastebilen som blir testet er en Volvo FH Electric 6×4 som blir ladet med fornybar strøm fra to 180 kW hurtigladere som Mattsson Åkeri har fått installert ved selskapets base i havnen. På lengre sikt skal lastebilen også trafikkere den 70 kilometer lange strekingen mellom Göteborg og Borås.

I drift 12 timer om dagen

– Så langt fungerer det veldig bra å kjøre elektrisk med lange og tunge laster, og vi kan frakte like mye last som en dieseldrevet lastebil, sier Jan-Olof Mattsson, administrerende direktør for Mattsson Åkeri. Lastebilen er i drift 12 timer om dagen, med en ladestopp mens sjåføren tar en pause. Vi lader med fornybar strøm og har derfor ingen CO2-utslipp. Stille elektrisk drift betyr også et bedre arbeidsmiljø for sjåføren.

Siden Volvo Trucks startet produksjonen av helelektriske lastebiler i 2019 har selskapet solgt nesten 5000 elektriske lastebiler i 40 land verden over. Volvo tilbyr i dag bransjens bredeste utvalg, som møter et vidt spekter av behov for transport i og mellom byer, med seks modeller i serieproduksjon. På verdensbasis har Volvo Trucks som mål at halvparten av alle lastebiler som blir solgt er elektriske innen 2030.

Høykapasitetstransport

High-Capacity Transports (HCT) betyr at man tillater at kjøretøyets lengde og/eller totalvekt øker, noe som betyr at en større last kan bli fraktet per kjøretøy. HCT kan tilrettelegges på alle typer drivlinjer. Ideen er at HCT skal bidra til lavere transportkostnader, redusert miljøpåvirkning, bedre trafikksikkerhet, redusert slitasje på veien og lavere vedlikeholdskostnader. I Europa finnes det en rekke HCT-prosjekter i gang eller i planleggingsfasen. Ett eksempel er Finland, hvor det er tillatt å kjøre med 76 tonn totalvekt og 34,5 meter lengde på de fleste veier. Et annet er Sverige, hvor det er tillatt å kjøre med 74 tonn (BK4-veinettet) og å teste vogntogkombinasjoner inntil 34,5 meter og 100 tonn etter godkjenning fra myndighetene og på et definert veinettverk.

LINK til høyoppløselige bilder