Med inspirasjon fra luftfarten og Formel 1, har Volvo Trucks utviklet nye aerodynamiske løsninger som gir lavere drivstofforbruk og bedre energieffektivitet. Her ser vi hvordan disse oppgraderingene fungerer og hva de betyr for fremtidens lastebiler.
Luftmotstand spiller en stor rolle for hvor mye drivstoff en lastebil bruker, spesielt på lange turer. Derfor har ingeniørene i Volvo Trucks jobbet lenge med å forbedre det aerodynamiske designet.
I 2024 ble Volvo FH Aero lansert, med blant annet lengre front og kameraspeil i stedet for tradisjonelle sidespeil. Disse endringene har åpnet for nye muligheter, og nå kommer altså de aller siste oppgraderingene.
En av de viktigste nyhetene er luftstrømstabilisatorene som er montert i de øvre hjørnene av førerhuset, ved siden av frontruten. Disse består av små, skråstilte finner som styrer luftstrømmen slik at den følger kjøretøyets form rundt hjørnene på førerhuset.
– I området rundt speilene i de øvre hjørnene av førerhuset ser vi at luftstrømmen lett løsner, ifølge våre simuleringer, forteller Anders Tenstam, teknisk spesialist på aerodynamikk i Volvo Trucks. – Frem til nå har vi ikke hatt tilgang til dette området fordi sidespeilene sto i veien. Når de nå er fjernet, kan vi jobbe mer aktivt her. Dette er et svært følsomt område når det gjelder luftstrøm. Hastigheten på luften er høy, og små justeringer kan få store effekter. Med disse små vingene kan vi styre luftstrømmen helt presist, noe som gir merkbare forbedringer i lastebilens aerodynamikk.
Denne teknologien, som ofte kalles virvelgeneratorer, er allerede godt kjent fra fly, Formel 1-biler og vindturbiner. Nå tas den altså også i bruk på tunge lastebiler.
Luftstrømstabilisatorene i førerhuset forbedrer aerodynamikken foran på kjøretøyet og legger til rette for to andre viktige oppgraderinger: forlengede spoilere og justert chassiskledning.
De forlengede spoilerne minsker avstanden mellom førerhuset og tilhengeren, noe som er spesielt nyttig ved kjøring i sterk sidevind. Den justerte chassiskledningen gir en bedre overgang mot bakskjermen.
Selv om disse oppgraderingene kunne vært gjort uten luftstrømstabilisatorene, ville de ikke gitt like stor aerodynamisk gevinst. Kort sagt fungerer de aller best sammen.
– Målet vårt er å optimalisere fronten av kjøretøyet slik at vi får best mulig effekt videre bakover, forklarer Mattias Hejdesten, teknisk spesialist på aerodynamikk i Volvo Trucks. – Når vi bruker luftstrømstabilisatorer i førerhuset, forsterker det effekten av både de forlengede spoilerne og den justerte chassiskledningen.
I arbeidet med å forbedre aerodynamikken, bruker Volvo Trucks en helhetlig tilnærming. Ingeniørene ser hele kjøretøyet som én strømlinjeformet enhet, i stedet for å vurdere hver oppgradering isolert. Alle deler av lastebilen ses som komponenter som påvirker hverandre.
– Det er litt som at 1 + 1 blir 3, sier Anders. – Vi ønsker å sette sammen oppgraderinger som støtter hverandre, slik at den totale effekten blir større enn om man ser på dem enkeltvis.
Denne strategien har gitt en jevn utvikling av aerodynamikken de siste årene. Hver ny oppgradering bygger videre på tidligere forbedringer og legger grunnlaget for nye muligheter. For eksempel ble mange av endringene som kom i 2022, som nye tetninger, dørforlengere, skjermbredere og speilarmdeksler, ytterligere forbedret da man i 2024 introduserte blant annet lengre førerhusfront og kameraspeil.
– Det samme prinsippet gjelder nå, sier Mattias. – Når vi tar i bruk disse nye oppgraderingene, vil de forsterke effekten av de tidligere forbedringene. Samtidig åpner de for å kunne ta i bruk enda flere aerodynamiske løsninger i tiden som kommer.
Når man ser på helheten, gir disse jevne aerodynamiske oppgraderingene lavere drivstofforbruk og mindre CO₂-utslipp. For batterielektriske lastebiler betyr det bedre energieffektivitet og lengre rekkevidde. Nettopp derfor er arbeidet med aerodynamikk en viktig del av Volvo Trucks' kontinuerlige innsats for å gjøre lastebilene sine mer drivstoff- og energieffektive.
Vil du lære mer om hvorfor aerodynamikk er så viktig for drivstoffbruk og energieffektivitet? Da kan du ha glede av å lese videre her:
● Hvorfor lastebildesign er viktig for drivstoffeffektivitet