Lastebiler

Berk Keskin
2024-01-25
Teknologi og innovasjon Drivstoffeffektivitet
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Derfor handler god lastebildesign om mer enn bare stilig utseende

God lastebildesign handler om mer enn bare å kombinere estetikk med funksjonalitet. Det dreier seg vel så mye om å maksimere kjøretøyets energieffektivitet og minimere CO2-utslipp. For lastebileiere kan det som ser ut som en elegant designdetalj, faktisk spare drivstoff også.
 

Sammenlignet med de daglige utfordringene knyttet til å drive transportvirksomhet er ikke eksteriørdesign alltid høyeste prioritet hos mange lastebileiere. Men eksteriørdesignen påvirker ikke bare lastebilens utseende estetisk sett, men den har direkte innvirkning på drivstofforbruk og energieffektivitet på grunn av de aerodynamiske egenskapene.
 

Luftmotstand kan faktisk utgjøre en betydelig del av drivstofforbruket til en lastebil ved langtransportkjøring. For en batterielektrisk lastebil kan energitapene være enda høyere, relativt sett. Derfor er aerodynamikk noe av det første lastebildesignere tar hensyn til når de tegner et nytt kjøretøy.
 

– Som designere ønsker vi selvsagt å tilby kundene våre lastebiler som ser flotte ut, men vi må også oppfylle andre krav kundene har, som god drivstofføkonomi og energieffektivitet, sier Berk Keskin, sjef for eksteriørdesign, Volvo Trucks.
 

– Våre eksperter på aerodynamikk gir oss innspill som er med på å forme designspråket vårt og styrer oss mot et mer lukket karosseridesign og strømlinjeformede, sømløse flater. Det kan være begrensende til tider, men vår rolle er å løse disse utfordringene samtidig som vi skaper en lastebil som ser bra ut.
 

Slik har aerodynamikk preget moderne design av lastebiler

Etter hvert som aerodynamikk har fått større oppmerksomhet de siste tiårene, har lastebiler fått stadig mer avrundede hjørner, jevnere overflater og færre gliper foran på førerhuset. Det har også blitt stadig viktigere å bruke tak- og sidekledninger, sidepaneler, spoilere og deflektorer.  

For å maksimere et kjøretøys aerodynamikk har vindavvisere, avkastere, sidepaneler og tak- og sidekledninger blitt stadig viktigere for moderne lastebildesign.

– Hovedmålet er å bidra til at luften som er fanget foran førerhuset, slipper unna og strømmer langs lastebilens sider. Som designere jobber vi for å fjerne eller redusere utvendige elementer som hindrer denne luftstrømmen, for eksempel gliper, innsatser eller elementer som stikker ut, for eksempel sidespeil.
 

Ved første øyekast kan det virke som om den grunnleggende lastebildesignen med førerhus over motoren har vært uendret i flere tiår. Men det gjøres hele tiden en rekke endringer og oppgraderinger, primært drevet av behovet for å forbedre aerodynamikken. Og ny teknologi og endringer i lovgivningen kan fortsatt åpne for nye muligheter.
 

– Kamerasystemer som erstatter sidespeil, er et stort gjennombrudd når det gjelder aerodynamikk, sier Berk. Hvis du fjerner noen av sidespeilene fra kjøretøyet, reduseres luftmotstanden betydelig.
 

Andre nyere innovasjoner inkluderer forlengelser og diffusorsystemer bak på tilhengeren, som bidrar til å forme luftstrømmen bak kjøretøyet. Når det gjelder utvendig tilbehør, som kufangere, trykklufthorn eller ekstra frontlykter, vil disse ha en negativ innvirkning på aerodynamikken, og lastebileiere må vanligvis gjøre en avveining mellom fordelene med tilbehøret og redusert drivstoffeffektivitet. Noen ganger er det imidlertid mulig å finne løsninger som oppfyller begge kravene.
 

– Hvis du for eksempel vil ha kraftigere horn, kan dette la seg gjøre med bedre høyttalere i stedet for utvendige trykklufthorn. Eller hvis du trenger kraftigere lys, er det mulig å bygge inn ekstra frontlykter i flukt med fronten av kjøretøyet.

Som designere ønsker vi selvsagt å tilby kundene våre lastebiler som ser flotte ut, men vi må også oppfylle andre krav kundene har, som god drivstofføkonomi og energieffektivitet.

Hva er de neste barrierene innen lastebilaerodynamikk?

Forbedring av aerodynamikk er en kontinuerlig prosess, og nye teknologiske løsninger gir nye muligheter. En potensiell forbedring er for eksempel hjulkapsler, som skjuler glipene rundt felgen, men på nåværende tidspunkt gjør behovet for kjøling at dette konseptet ikke kan realiseres.
 

– Fra et rent aerodynamisk perspektiv ville den ideelle lastebilen vært tåreformet – helt rund foran, med en lang, spiss bakende, sier Berk. Nåværende lovgivning tillater ikke dette, men behovet for å redusere CO2-utslipp tvinger myndighetene til å gjøre endringer i regelverket. Dette gir oss igjen større frihet til å designe enda mer energieffektive lastebiler, som gir større drivstoffbesparelser for kundene våre.
 

Hvis du vil lære mer om aerodynamikk og hva slags innvirkning den har på virksomheten din, kan du lese følgende artikkel og se en kort video. Her vil du få:
 

●       en bedre forståelse av lastebilens luftstrøm og hvordan den påvirker drivstofforbruket

●       tips til hvordan du får best mulig aerodynamikk på lastebilen

●       vite hvorfor aerodynamikk er like viktig for batterielektriske lastebiler som dieseldrevne

 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.