Lastebiler

Mattias Hejdesten Anders Tenstam
2022-11-11
5.5 min
Spare drivstoff
Authors
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics

Hvorfor aerodynamikk er viktig for din lastebilvirksomhet

Aerodynamisk motstand har stor innvirkning på drivstoffeffektiviteten til lastebilen din, spesielt når den kjører i hastigheter over 50 km/t. Nøkkelen til å redusere denne påvirkningen og senke drivstoffkostnadene dine er å forstå hvordan aerodynamikk i lastebiler fungerer.
 

Hvordan påvirker aerodynamikk drivstoffeffektiviteten?

Når en lastebil kjører gjennom luften, blir den møtt med betydelig aerodynamisk motstand – kraften som luften utøver. Selv om den oppstår ved enhver hastighet på kjøretøyet, er luftmotstandens forhold til hastighet ikke proporsjonalt. Når hastigheten dobles, øker luftmotstanden med fire ganger. Hvis hastigheten tredobles, øker motstanden med ni ganger, og så videre.

Dette har en dramatisk effekt på energieffektiviteten til en tung lastebil, spesielt når den kjører i høy hastighet på en motorvei. Faktisk kan luftmotstanden stå for så mye som en tredjedel av drivstofforbruket på en typisk dieseldrevet langtransportrute. For batterielektriske lastebiler kan energitapet utgjøre så mye som 50 prosent. Aerodynamikken til en lastebil har derfor en av de største direkte påvirkningene på drivstoffeffektiviteten og, i sin tur, miljøpåvirkningen.

Forstå luftstrømmen rundt lastebilen og hvordan du kan redusere aerodynamisk luftmotstand

For å redusere påvirkningen av luftmotstand, er det viktig å forsinke eller minimere strømningsseparasjonen. Dette er når et lag med luftstrøm slipper lastebilens overflate og blir svært turbulent. Jo tidligere det slipper, desto større er kjølvannet bak lastebilen, og dermed blir trykkmotstanden høyere.

En måte å redusere strømningsseparasjonen på er å tette åpninger og panelskjøter foran på lastebilen der det er mulig. Spesielt de fremre hjørnene er et viktig område der selv små åpninger kan føre til at luften slipper, noe som skaper en betydelig innvirkning på den totale luftstrømmen.

– Når luftstrømmen nærmer seg et lastebilhjørne, kan du tenke på det som en karusell. Du må holde deg fast for å holde deg på. Det er det samme med luftstrøm, bortsett fra at den ikke har hender å klamre seg til en overflate som oss. For å holde seg festet, må luft bruke lavt trykk, sier Anders Tenstam, teknisk spesialist på aerodynamikk i Volvo Trucks.

Det å tette åpninger foran på lastebilen åpner også for andre forbedringsområder, for eksempel lengre dørforlenger for å redusere tomrommet i stigtrinnboksen. Dette forsinker strømningsseparasjonen ettersom luften har en flat overflate å feste seg til.


Det samme prinsippet gjelder for skjermlister som reduserer åpningen over hjulet. Lastebilspeil kan også forbedres med buede linjer og mindre kikkehull, og speilkamera, i stedet for faktiske speil, vil redusere frontarealet på lastebilen, noe som resulterer i mindre aerodynamisk luftmotstand.

Når vi ser på fremtiden, er det viktig at lastebiler er så energieffektive som mulig, og fremskritt innen aerodynamikk vil spille en stor rolle.

Viktigheten av å spesifisere din lastebil med takspoilere og sidespoilere

Takspoileren er den viktigste aerodynamiske enheten for å redusere drivstofforbruket. Det avhenger av typen virksomhet, men mange lastebilbedrifter vil dra nytte av en takspoiler, forutsatt at den er valgt og montert for å passe trailerkonfigurasjonen. Det er avgjørende å sørge for den optimale høyden – nyere funn basert på simuleringer hos Volvo Trucks viser at den kan spare mellom to til seks prosent* i drivstoff hvis den er riktig innstilt.

Typen tilhenger som brukes i den daglige driften vil også ha innvirkning på hvordan det aerodynamiske utstyret fungerer og hvor mye drivstoff eller energi du kan spare. Når de kombineres, viser for eksempel simuleringer at takspoileren og sidespoilerne kan redusere drivstofforbruket med så mye som fire til fem prosent* på en typisk langtransportvirksomhet.

For virksomheter med ulike typer tilhengerkonfigurasjoner vil mengden drivstoff du kan spare variere, men spoilerne på taket og sidene vil fortsatt ha en positiv innvirkning. Dette er fordi når luftstrømmen slipper fra baksiden av førerhuset, suges den inn i gapet mellom førerhuset og lasten, og skaper betydelig luftmotstand. For å beskytte en last som ikke er aerodynamisk fra dette luftmønsteret, er riktig plasserte tak- og sidespoilere avgjørende.
 

Fremtidens aerodynamikk

Fremskritt innen virtuell simulering har åpnet for nye muligheter for å visualisere og analysere adferden til luftstrømmen og aerodynamikken. Parametere i simuleringen kan enkelt justeres og kjøres igjen og igjen på kort tid. Dette har fremskyndet godkjenningsprosessen og leveringstidene før aerodynamiske forbedringer kommer på markedet.

– Det er et spennende og stadig voksende felt. Du kan nå gå inn i hvilken som helst detalj på lastebilen for å få kunnskap om luftstrøm og forbedre den aerodynamiske ytelsen, sier Mattias Hejdesten, ingeniør i aerodynamikk, Volvo Trucks.

Den nylige oppdateringen av EUs vekt- og dimensjonslovgivning for lastebiler, som fjerner den totale lengdebegrensningen på 16,5 meter, har også gjort det mulig med større frihet når det kommer til aerodynamisk optimalisering av formen på lastebilens eksteriør.

– Alt dette har endret måten lastebilprodusenter jobber med aerodynamikk på, og lastebilbedrifter kan forvente å se flere endringer i design i fremtiden, sier Mattias Hejdesten.

Dessuten handler aerodynamikk ikke lenger bare om å redusere drivstofforbruket. Det handler om å øke energieffektiviteten, uavhengig av hva slags type drivstoff lastebilen kjører på, for å redusere miljøbelastningen.

Forbedret aerodynamikk er spesielt viktig for batterielektriske lastebiler, som har mindre energi tilgjengelig. Det å ta de riktige valgene om utstyr, og vurdere det aerodynamiske designet når du spesifiserer din lastebil med leverandøren din, er derfor en av de viktigste måtene å optimalisere ruter og øke rekkevidden på.

– Når vi ser på fremtiden, er det viktig at lastebiler er så energieffektive som mulig, og fremskritt innen aerodynamikk vil spille en stor rolle, sier Anders Tenstam.

Når luftstrømmen nærmer seg et lastebilhjørne, kan du tenke på det som en karusell. Du må holde deg fast for å holde deg på. Det er det samme med luftstrøm, bortsett fra at den ikke har hender å klamre seg til en overflate som oss.

6 måter å forbedre drivstofføkonomien på ved å forbedre lastebilens aerodynamikk

  1. Sørg for at takspoileren er i riktig høyde for tilhengerkonfigurasjonen.
  2. Vurder å legge til sidespoilere på førerhuset for å redusere den aerodynamiske luftmotstanden.
  3. Der det er mulig, juster takspoileren slik at den passer til lasten du frakter.
  4. Ettersom den aerodynamiske motstanden øker med hastigheten, bør du vurdere å redusere gjennomsnittshastigheten til lastebilene dine hvis mulig.
  5. Vurder annet aerodynamisk utstyr som kan bidra til å redusere drivstofforbruket, for eksempel støtfangerspoilere, sideskjørt og skjermlister.
  6. Unngå lastebiltilbehør, som kufangere, lufthorn og ekstralys, da disse vil øke den aerodynamiske motstanden.

 

* Basert på en typisk dieseldrevet langtransportvirksomhet og standard tilhengerkonfigurasjon, og omfattende virtuelle simuleringer og forskning utført av Volvo Trucks. Faktisk drivstofføkonomi kan variere avhengig av mange faktorer, som kjørehastighet, bruk av cruisekontroll, kjøretøy-spesifikasjon, last, faktisk topografi, sjåførens erfaring, vedlikehold av kjøretøy og værforhold.

Lær mer om aerodynamiske fordeler