Lastebiler

Hayder Wokil
2024-01-22
Teknologi og innovasjon Sikkerhet Drivstoffeffektivitet
Author
Hayder Wokil
Safety & ADAS (Advanced driver-assistance system)

Hvordan Volvos kameraspeil vil være til fordel for lastebilvirksomheten din

Volvo Trucks' nye kameraspeil kan redusere både drivstofforbruket og kostnadene. Det kan også øke sikkerheten ved å forbedre den direkte og indirekte sikten mot det omkringliggende trafikkmiljøet – i alle lys- og værforhold.

Kameraer og skjermer erstatter i økende grad sidespeil på lastebiler – med god grunn. Den nye teknologien byr på mange fordeler, og Volvo Trucks lanserer nå kameraspeil.
 

– Det forbedrer virkelig kjøreopplevelsen, sier Hayder Wokil, Safety & ADAS (Advanced driver-assistance system), Volvo Trucks. – Jeg har brukt mange timer på å prøvekjøre systemet, og det har betydelig bedre direkte sikt, selv når lys- eller værforholdene er krevende.
 

Han fortsetter: – Da vi startet, følte vi at noen av de eksisterende teknologiske løsningene ikke var nok til å tilfredsstille kundene våre. Så vi bestemte oss for å sørge for å levere et system med høyest mulig kvalitet.
 

Hvordan Volvos kameraspeil kan bidra til å redusere utslipp

Sikkerhet er en kjerneverdi hos Volvo og avgjørende for ytelsen til kameraspeilet. Likevel var EU-forordningen 2019/1242, som fastsatte standarder for CO2-utslipp for nye tunge kjøretøy, den viktigste drivkraften, forklarer Hayder Wokil. – For å oppfylle Paris-avtalen jobber EU med å få transportsektoren til å jobbe mot null nettoutslipp av drivhusgasser. Nye tunge kjøretøy må redusere drivstofforbruket betydelig allerede innen 2025. Kameraspeilet kan bidra til å oppnå dette.

Sammenlignet med store speil gjør de betydelig mindre kameraarmene kjøretøyet mer aerodynamisk, spesielt når det brukes på Volvo Trucks' nylanserte aerodynamiske førerhus.

– Det er muligheter for økonomiske besparelser på drivstoff over hele kjøretøyets levetid som selskaper som driver med langtransport vil sette pris på, sier Hayder Wokil. – Det kan føre til betydelige kostnadsreduksjoner hvis du har en flåte med flere langtransportkjøretøyer, men det vil også være kostnadsbesparelser for en selvstendig lastebileier.
 

Hvordan kameraer kan forbedre den direkte sikten

Uten de store speilhusene som blokkerer sikten, forbedres sjåførens direkte sikt. I tillegg forbedrer digitale funksjoner kjøreopplevelsen, for eksempel Zoom-out Field of View, en unik Volvo-funksjon. Den hjelper sjåføren med å manøvrere sikkert ved å gi mer informasjon om trafikken rundt lastebilen.
 

Systemet har en sikkerhetsfunksjon som hjelper sjåføren med å anslå hvor raskt andre kjøretøy nærmer seg lastebilen bakfra. – I kameraspeilet har hovedbakspeilet linjer som sjåføren kan stille inn på skjermen for å markere tilhengerens bakende, sier Hayder Wokil. – Det vil være til bra for sjåførene, spesielt når de skal foreta sikre filskift.
 

Når du kjører, beveger du ofte hodet for å få bedre sikt i speilet. Det vil ikke være nødvendig med denne funksjonen. I stedet justerer en automatisk panoreringsfunksjon seg i forhold til rattvinkelen og viser sjåføren hvor enden av tilhengeren er. 
 

Hayder Wokil sier: – Målet er å innføre funksjonen i alle kjøretøykombinasjoner, inkludert jevnlastbiler og trekkvogner.

Sammenlignet med store speil gjør de betydelig mindre kameraarmene kjøretøyet mer aerodynamisk.

Vil kameraene forbedre sikkerheten for andre trafikanter?

Den overlegne sikten langs kjøretøyets sider vil bidra til å gjøre omgivelsene tryggere for syklister, fotgjengere og andre trafikanter. Blindsonekameraet på passasjersiden i kameraspeilet kan aktiveres mens du svinger, kombinert med Volvo Trucks' sensor for myke trafikanter (VRU). Dette gir sjåføren den beste hjelpen til å oppdage alle andre trafikanter.
 

I tillegg vil den forbedrede visningen av omgivelsene øke sikkerheten for sjåføren ved parkering og hvile. Selv med gardinene eller rullegardinene lukket, kan du aktivere kameraspeilet fra sengen for å se hva som foregår langs lastebilens sider.

Hvordan infrarød teknologi forbedrer nattsikten

Kameraene fra Volvo Trucks har en nattmodus som bruker infrarødt lys for å gi en mer detaljert og klar visning av lastebilens umiddelbare omgivelser i mørket. Dette er veldig nyttig, for eksempel når en lastebil kommer til en terminal om natten. Takket være IR-kameraet er sikten om natten eller i dårlig lys bedre med kameraene enn med konvensjonelle speil. 

En forbedret nattsiktmodus som bruker infrarødt lys kan aktiveres i mørket
Kameraspeilet vil være til nytte for både eiere og sjåfører. Hovedsakelig når det gjelder drivstofføkonomi, men det vil også øke sikkerheten.

Kameraene er også utstyrt med varme for å fjerne eventuell dugg eller is på linsene som kan svekke sikten. Den slås automatisk på når temperaturen faller under 6 plussgrader, men kan også aktiveres manuelt under fuktige forhold ved høyere temperaturer. Under normale forhold fjerner varmen som genereres av kameraet dugg på linsen. Når det regner, opplever ikke sjåføren svekket sikt fra kameraspeilskjermene slik man kan med våte og skitne sidespeil eller sideruter.
 

Hvordan grundig testing sikrer ytelse

Det ferdige kameraspeil-systemet gjennomgikk et omfattende test- og kontrollprogram. Hayder Wokil forklarer: – I prosessen vår tester vi alltid først alle komponentene separat. Deretter setter vi sammen systemet og sjekker det. Til slutt monterte vi systemet i lastebilen for å sikre at vi oppnådde den utformede ytelsen, funksjonaliteten, holdbarheten og påliteligheten.
 

Hayder Wokil har testkjørt lastebiler utstyrt med kameraspeil nord for polarsirkelen om vinteren, i tillegg til å kjøre i oppover- og nedoverbakker i Sør-Spania i en hetebølge med 40 grader. – Grunnlaget for testingen vår er alltid hvordan kundene våre vil bruke løsningen, noe som kan variere sterkt selv på tvers av samme kundesegment. Vi er representert i omtrent 180 markeder over hele verden, med ulike klima, virksomheter og kulturelle forhold for lastebilbruk. Det er et ganske bredt spekter av krav å oppfylle.
 

Eksterne sjåfører og kunder ble inkludert fra starten og fikk komme med innspill gjennom hele utviklingsprosessen. – Vi lyttet til tilbakemeldingene deres, for eksempel hva de savner, deres syn på kameraspeilet og hva slags funksjoner de ønsker. Vi tok tilbakemeldingene med tilbake til ingeniørene våre for kontinuerlige justeringer og forbedringer.
 

Flere funksjoner vil bli lagt til

Hayder Wokil konkluderer med at Volvo Trucks' nye kameraspeil vil være en fordel for eiere og sjåfører, spesielt i langtransportsektoren.
 

– Hovedsakelig på grunn av drivstofføkonomi, men systemet vil øke sikkerheten, forhåpentligvis redusere ulykker, gi mer oppetid, forbedre sikten, hjelpe til med manøvrering og forhåpentligvis både påvirke forsikringspremier og opplevelsen for sjåførene, sier han. – I tillegg har vi i tiden fremover planlagt ny funksjonalitet og integrere dette systemet med andre lastebilsystemer for å høste enda flere fordeler for kundene.
 

For mer informasjon om Volvo Trucks' kameraspeil, kan du se produktinformasjonen eller kontakte din nærmeste forhandler.

Bli kjent med Volvos nye kameraspeil:

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.