Lastebiler

Historien om lastebilsikkerhet: Fra stålførerhus til dagens avanserte systemer

Volvo Trucks
2025-06-03
3 min å lese
Sikkerhet
Author
Volvo Trucks

Det har aldri vært tryggere å kjøre lastebil enn det er i dag. Det skyldes mange år med forskning, teknologiske fremskritt, stadig nye sikkerhetsløsninger og strengere regler som hele tiden løfter standarden.

 

– Ser vi tilbake på utviklingen innen trafikksikkerhet, kan vi med stolthet si at Volvo har vært med på alle viktige steg, forteller Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetsdirektør i Volvo Trucks. – Fra oppfinnelsen av trepunktsbeltet til dagens avanserte systemer har vi bidratt til tryggere veier for alle.

 

Her får du en kort gjennomgang av lastebilsikkerhetens historie og milepælene som tar oss stadig nærmere visjonen om null ulykker.

1940-/50-tallet: Sikkerhet kommer i fokus

Nils Bohlin utviklet trepunktsbeltet i 1959, en oppfinnelse som fortsatt setter standarden for trafikksikkerhet i dag.

Etter krigen vokste motorveinettverkene raskt i både Europa og USA. Med stadig lengre avstander og høyere hastigheter ble lastebilsikkerhet en stadig viktigere sak. Myndighetene innførte egne regler for tungtransport, og standardkrav til kjøretøy ble strengere. En av de viktigste nyvinningene var at luftbremser ble standard på lastebiler, noe som ga en helt ny trygghet når det gjaldt bremseevne.

 

I 1948 tok Volvo et stort steg ved å være den første til å introdusere stålførerhus, i stedet for de gamle i tre. Det ble raskt standard i løpet av 50-tallet. Og bare noen år senere, i 1959, kom Volvo-ingeniøren Nils Bohlin med oppfinnelsen som kanskje har reddet flest liv på veiene: trepunktsbeltet. Det ble fort en industristandard og er det fortsatt den dag i dag.

1960-tallet: Setter høyere standarder

Volvo Trucks' kollisjonstest satte bransjestandarder i EU helt frem til 2009.

På 1960-tallet skjerpes både myndighetenes krav og produsentenes egne sikkerhetsstandarder. Volvo utvikler en unik kollisjonstest for førerhus, der kraftige slag med tunge vekter og en svingpendel simulerer alvorlige ulykker. Testen setter en ny standard for bransjen, blir tatt i bruk av svenske myndigheter og senere gjort til nasjonalt krav i flere land. Resultatet er bedre overlevelsessjanser for sjåfører og passasjerer, og testen forblir en felles EU-standard helt frem til 2009.

 
I 1969 oppretter Volvo et eget ulykkesforskningsteam som rykker ut til trafikkulykker for å samle inn data direkte fra hendelsene. Kunnskapen brukes til å forbedre både kjøretøy og sikkerhetssystemer, og teamet er fortsatt aktivt i dag, en viktig del av Volvo Trucks sitt arbeid for økt trafikksikkerhet.

1970-tallet: Bedre beskyttelse for sjåføren

På 1970-tallet kombinerte Volvo Trucks tekniske nyvinninger i førerhuset med nye forskrifter som ga sjåførene tryggere og bedre arbeidsforhold.

På 1960-tallet blir sjåførenes sikkerhet styrket både gjennom tryggere lastebiler og nye regler for arbeidsforhold. Flere europeiske land innfører strengere grenser for kjøretid, og sørger for håndheving ved å gjøre fartsskrivere obligatorisk i lastebilene.


Volvo Trucks tar samtidig nye grep for å beskytte sjåførene i kollisjonssituasjoner. Med en egenutviklet barrieretest, som simulerer et sammenstøt med en tilhenger, introduseres flere viktige løsninger: forsterkede stolper i førerhuset, sammenleggbare rattstammer, energiabsorberende ratt og polstring i interiøret. Tiltakene bidrar til å heve sikkerhetsnivået for lastebilførere over hele Europa.

På 1980-tallet ble blokkeringsfrie bremser (ABS) innført, en teknologi som reduserte risikoen for at at lastebilen brettet seg og snart ble standard i alle lastebiler.

1980-tallet: Økt sikkerhet for andre trafikanter

Etter hvert ble det lagt større vekt på å beskytte andre trafikanter i møte med lastebiler. Sideunderkjøringsbeskyttelse, som hindrer at syklister og fotgjengere havner under bakhjulene, ble obligatorisk i mange land. Også bakre underkjøringsbeskyttere kom på plass. De er laget for å beskytte folk i personbiler ved påkjørsel bakfra.

 

På 1980-tallet tok sikkerhetssystemene et stort steg fremover. Blokkeringsfrie bremser (ABS) ble stadig vanligere, og mot slutten av tiåret var det standard i alle lastebiler. Denne teknologien reduserte risikoen for at vogntoget brettet seg sammen og ga langt bedre kontroll på glatte veier.

Siden 1969 har Volvo Trucks’ ulykkesforskningsteam analysert trafikkulykker på stedet, med mål om å utvikle løsninger som kan forhindre fremtidige ulykker.

1990-tallet: Etablering av felles standarder

På 1990-tallet ble internasjonale organisasjoner som EU og FN stadig mer aktive innen trafikksikkerhet. De innførte nye krav og standarder, blant annet at alle nye lastebiler måtte ha fartsbegrenser og ABS-bremser. I tillegg kom det felles regler for testing og opplæring av lastebilførere.

 

Volvo Trucks tok raskt nye steg utover de obligatoriske kravene. De var blant de første til å innføre kollisjonspute for sjåføren, og i 1996 lanserte de frontunderkjøringsbeskyttelsen, en løsning som reduserer risikoen for alvorlige skader på fører av personbil ved kollisjon med lastebil. Denne ble senere gjort obligatorisk i 2003.

Det er anslått at Elektronisk stabilitetskontroll (ESC) har redusert antall dødsfall i forbindelse med velteulykker med mellom 70 og 90 %.

2000-tallet: Fremveksten av aktive sikkerhetssystemer

Etter hvert kom de første avanserte elektroniske sikkerhetssystemene. En av de viktigste nyhetene var elektronisk stabilitetskontroll (ESC), som hjelper sjåføren å unngå skrens og velt. Effekten var stor, og enkelte studier viser at ESC har redusert dødelige velteulykker med hele 70 til 90 prosent.

 

Også adaptiv cruisekontroll (ACC) ble introdusert. Den justerer farten automatisk for å holde trygg avstand til bilen foran.

 

For Volvo Trucks åpnet bruk av radar og sensorer døren til enda flere smarte løsninger. De utviklet blant annet kjørefeltassistent, filskifteassistent, førervarsling og kollisjonsvarsler med full autobrems. I 2009 kom EUs første generelle sikkerhetsforordning (GSR), som gjorde flere av disse systemene obligatoriske i nye lastebiler.

De siste årene har det å forbedre synligheten av lastebilens omgivelser vært en prioritet for lastebilprodusenter.

2010-tallet: Bruk av automatisering for smartere sikkerhetssystemer

De aktive sikkerhetssystemene blir stadig mer avanserte, med intelligente funksjoner som hjelper sjåføren i flere situasjoner. Samtidig gjør myndighetene stadig flere av disse systemene obligatoriske. I 2012 kom kollisjonsvarsling med nødbrems, og i 2015 innførste EU sin første generelle sikkerhetsforordning som gjorde flere aktive sikkerhetssystemer obligatoriske. 

 

Volvo Trucks fortsetter å ligge i front med egne løsninger. Et godt eksempel er Volvo Dynamic Steering, en teknologi som gir bedre retningsstabilitet, reduserer risikoen for at bilen driver ut av kurs og samtidig avlaster ryggen og skuldrene til sjåføren i hverdagen.

Nye aktive sikkerhetssystemer og blindsonevarslingssystemer forbedrer sikkerheten for lastebilsjåfører og andre trafikanter.

2020-tallet: Økt synlighet og bevissthet

Teknologien i lastebiler blir stadig mer avansert. Med flere sensorer, kameraer og kraftigere databehandling åpner det seg nye muligheter for økt trafikksikkerhet. Blant annet har vi fått blindsonevarslingssystemer som aktiv sidekollisjonsvarsling og kamera på passasjersiden. Tradisjonelle sidespeil byttes dessuten gradvis ut med kameraspeil, som gir bedre sikt, spesielt om natten.

 

EU fortsetter også å stramme inn kravene gjennom sin generelle sikkerhetsforordning II i 2024. Nå blir flere aktive sikkerhetssystemer obligatoriske, som intelligent hastighetsassistent, overvåking av sjåførens oppmerksomhet og teknologi som kan oppdage sårbare trafikanter. I tillegg innføres strengere krav til sikt, blant annet gjennom Londons Direct Vision Standards.

 

I 2024 tok Euro NCAP et nytt steg ved å begynne å vurdere sikkerheten til tunge lastebiler, ikke bare personbiler. I de aller første testene var Volvo FH og Volvo FM de eneste modellene som fikk toppscore med fem stjerner.

Lastebiler vil fortsette å bli mer sofistikerte, og utnytte fremskritt innen tilkobling og automatisering, for å bli enda tryggere.

Fremtiden: Hva skjer videre innen lastebilsikkerhet?

Selv om vi har kommet langt med trafikksikkerhet, fortsetter hele bransjen å jobbe sammen for å gjøre veiene enda tryggere. Produsentene utvikler stadig sikrere lastebiler og nye funksjoner, myndighetene innfører strengere regler og standarder, og transportselskapene finner stadig bedre måter å ivareta sjåførenes sikkerhet på.

 

– Helt til vi når visjonen vår om null ulykker, vil det alltid være rom for forbedringer, sier Anna Wrige Berling. – Ett område jeg tror vi bare har sett begynnelsen på, er bruken av tilkobling og data. Etter hvert som lastebilene blir mer avanserte, kan vi hente informasjon både fra andre kjøretøy og fra selve infrastrukturen. Disse dataene kan brukes til å forutsi veiforhold og stopp, og gi sjåførene mulighet til å reagere enda raskere. Samtidig må vi ikke glemme de enkle tiltakene, som god føreropplæring og bevisstgjøringskampanjer for folk flest.

 

Du kan lese mer om Volvo Trucks' arv innen trafikksikkerhet, samt vår visjon Mot null ulykker.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.