Lastebiler

«Micke» topper effektivitetstabellen

Volvo Trucks
2025-02-28
5 min
Transport story Performance & Fuel The assignment
Author
Volvo Trucks

For Kjell Erik Mikael Vesterlund har det gått sport i det. Han skal være den mest drivstoffgjerrige sjåføren.

 

– Jeg har kjørt denne ruten siden 2018, så jeg kjenner den godt. Jeg har jo virkelig optimalisert den etter min kjøring, innleder Sundsvall-mannen.

 

Vesterlund kjører fast med matvarer mellom Oslo og Tromsø, og det har han gjort i årevis. Svensken kjenner hver dump og hver sving i veien. Det skal godt gjøres å kjøre mer effektivt enn han gjør.

 

– Helt «underbar»

Men aller først. For noen måneder siden fikk han utdelt et nytt arbeidsverktøy. En Volvo FH 16, med 700 hester. Han gliser bredt når vi spør om hvordan han trives med den.

– Denne bilen er helt «underbar» både å kjøre og bo i. Den trekker godt gjennom alle girene. Det er noe Volvo har lykkes riktig bra med, innleder han.

 

– Denne bilen er den beste jeg har kjørt til nå. Jeg nyter hele arbeidsuken, fortsetter Nor-log-sjåføren.

 

LES OGSÅ: – En betydelig reduksjon i kostnader

 

Imponert av kameraspeilene

Det er ikke bare kreftene i bilen som har imponert sjåføren. Han innrømmer at han var mer enn skeptisk til bilens kameraspeilsystem. Tidligere erfaring hadde ikke etterlatt noe godt inntrykk. Etter noen måneders bruk har han snudd helt om.

 

– De er fantastiske. De blir aldri skitne, jeg kan rygge mot sollys og fortsatt se klart og tydelig, roser han.

 

Sjåføren setter stor pris på hjelpen han får fra systemet.

 

– Jeg har hjelpelinjer og avstandsmåling ved rygging. Zoomfunksjonen gjennom kryss og i rundkjøringer følger hele ekvipasjen rundt. Jeg hadde absolutt ingen tro på kameraspeilene, men nå kan jeg ikke tenke meg å ha tradisjonelle speil, sier han.

Denne bilen er helt «underbar» både å kjøre og bo i. Den trekker godt gjennom alle girene. Det er noe Volvo har lykkes riktig bra med.

Høy vekt, mye kraft

Oppover til Tromsø kjører Vesterlund dagligvarer, nedover kjører han reker. Tonnasjen er 60 tonn oppover og 50 tonn nedover.

 

– Nedover kjører jeg ved Bjørnfjell, der det er begrenset vekt på vinteren, forklarer han.

 

Uansett om han kjører nord- eller sørover har han høy totalvekt, noe som gjør at planlegging og kjennskap til terrenget er vesentlig for energieffektiv kjøring. Vesterlund forklarer det som et samspill mellom ham og bilen.

 

– Bilen har et eget topografiprogram som fungerer veldig bra, men jeg hjelper også til selv når jeg kjører, sier han.

 

– Jeg har kjørt i mange år og har ganske mye erfaring, men det er et samarbeid mellom bilen og meg for å få ned drivstofforbruket. Det er mange bra system i bilen, men føreren må også til, fortsetter han.

 

I enkelte bakker skulle han gjerne hatt mer fart inn enn det I-See-systemet vil gi. I de tilfellene tar han selv kontrollen, for han kjenner terrenget så godt.

Med en tilpasset motor som dette, behøver jeg ikke bruke gassen like mye. Jeg sparer drivstoff fordi jeg ikke trenger å bruke all kraft, hele tiden. Man kan for eksempel ligge på ett og samme gir i bakkene.

– Da gir jeg slipp på I-See, og kjører selv, sier sjåføren.

Kraften i bilen er veldig viktig, fordi ruten har et veldig kupert terreng.

 

– Med en tilpasset motor som dette, behøver jeg ikke bruke gassen like mye. Jeg sparer drivstoff fordi jeg ikke trenger å bruke all kraft, hele tiden. Man kan for eksempel ligge på ett og samme gir i bakkene, sier Westerlund.

 

«Minion»-bilen

Han har kjørt rundt 2000 mil med bilen siden han fikk den sent i 2024. Han har nå større motor, men kjører gjerrigere enn noen gang. Bilen har også ført ham tilbake til toppen av Nor-logs effektivitetstabell. Der liker han å være, for det har nemlig gått sport i energieffektiv kjøring for «Micke».

– Jeg kaller hele bilen «Minion» fordi jeg forsøker å bruke så lite drivstoff som mulig. Jeg er veldig interessert i eco-driving. Det er en egen sport å kjøre så billig som mulig, og å utfordre kollegaene. Dessverre ligger jeg litt foran dem!

 

– Det er veldig viktig for meg å være best på forbruk. Det er tross alt bedriftens penger det handler om, og vi får i tillegg bonus for kjørestil, sier han.

 

Bilens betydelige krefter bruker han bare der det er hensiktsmessig.

 

– Den er temperamentsfull. Så man må være litt forsiktig på gassen, avslutter «Micke».

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.