Lastebiler

– Vi har fått akkurat det vi ville ha

Volvo Trucks
2024-10-23
5 min
Business story Kundehistorie Elektromobilitet Transport story
Author
Volvo Trucks

Ved Alnabru i Oslo pågår arbeidet med å sikre hovedstadens reservevannforsyning. Et enormt prosjekt, med høye miljøambisjoner.

 

– Dette er det største prosjektet vi har fått en kontrakt på, innleder produksjonsleder Lars Henrik Aasen.

 

Vi møter ham på riggplassen like utenfor tunnelåpningen. Her skal AF Gruppen sammen med de italienske tunnelspesialistene Ghella drive 11 kilometer tunnel med tunnelboremaskin (TBM). 3,6 kilometer skal foregå med tradisjonell sprenging.

 

– Vi har i tillegg noen småtunneler flere andre steder i fjellet her.  Etter alt det er gjort, er det full teknisk installasjon med rør i store dimensjoner i alle tunneler, forklarer Aasen.

Høye miljøambisjoner

Oppdragsgiver Oslo kommune har satt en rekke miljøkrav til gjennomføringen. Anleggsplassen skal være fossilfri. Det betyr at maskiner og kjøretøy må drives av strøm, biogass eller biodrivstoff uten palmeolje. Masser skal transporteres kortest mulig vei, og betongen skal være klimavennlig.

 

For å sikre en vanntett tunnel benyttes nemlig betongsegmenter. Disse må naturlig nok fraktes inn etter hvert som de borer seg innover.

 

– Vi så først på noen andre alternativer for å frakte betongsegmentene ned, men vi endte på lastebil, og har kjøpt fire elektriske FMX fra Volvo. De skal håndtere all transport ned i tunnel og internt rundt på anlegget. En stor fordel er at vi også kan bruke disse til andre formål på offentlig vei, forklarer produksjonslederen.

Bilene regenererer veldig mye ned i tunnelen fordi de går fullastet ned. Vi må jo lade, det er ikke nok med regenerering, men vi har driftstid så å si kontinuerlig.

Fikk god hjelp

Lastebilene er skreddersydd for oppgavene på prosjektet. Leverandøren Volvo sørget for god bistand under planlegging av innkjøpet.

 

– Vi satte oss ned med dem i en tidlig fase og spekket lastebilene slik vi ville ha dem. Både med tanke på ekstrautstyr, dekkdimensjoner og annet ekstrautstyr. Alt for å optimalisere anlegget her. Vi fikk veldig bra oppfølging av Volvo, forteller Aasen.

 

Volvo hjalp også til i samarbeid med Maur for å optimalisere henger og trekkvogn.

– Vi kjøpte bil og henger sammen for å unngå problemer med hjul og andre tilpasninger, forklarer produksjonslederen.

Vi ser at de gjør akkurat den samme jobben som andre biler. Det er også bedre for sjåførene. Det er færre vibrasjoner, mindre støy og ingen utslipp.

Drift døgnet rundt

Prosjektet er godt i gang, og de elektriske FMX-ene går nærmest døgnet rundt.

– Disse lastebilene går seks dager i uka, dag og natt, sier Aasen.

 

For å klare nettopp dette legger de lading til lunsjpauser og skiftbytter. Det hjelper også veldig på at de kjører tungt ned i tunnelen og lett tilbake.

– Bilene regenererer veldig mye ned i tunnelen fordi de går fullastet ned. Vi må jo lade, det er ikke nok med regenerering, men vi har driftstid så å si kontinuerlig.

 

Ladeinfrastrukturen på anlegget er også nøye gjennomtenkt. Det er tross alt bygget for nullutslipp.

– Til de elektriske bilene har vi hurtigladere, samt 43 kW-bokser fra Volvo til hver enkelt bil som vi benytter til vedlikeholdslading om natta hvis de ikke er i bruk, sier Aasen.

 

– Vi er veldig godt rustet og går ikke tomme for strøm her, konstaterer han.

Ser mot andre markeder

Logistikksjef i AF Ghella, Marco Gazzina, har latt seg imponere av bilene. Han innrømmer at han var litt skeptisk.

 

– Vi var litt bekymret for bruken av batterielektriske biler i dette prosjektet, men det har fungert veldig bra. Vi ser at de gjør akkurat den samme jobben som andre biler. Det er også bedre for sjåførene. Det er færre vibrasjoner, mindre støy og ingen utslipp når de er nede i tunnelen, sier Gazzina.

 

Erfaringen er så god at internasjonale Ghella ser mot andre markeder når det gjelder bruk av elektriske drivlinjer.

– Først og fremst er det aktuelt for Australia og New Zealand, men også i Italia. Vi forer hovedkontoret med informasjon om våre erfaringer fra dette prosjektet, og de er veldig interessert, forteller logistikksjefen.

 

Ingen problemer

AF Ghella har kommet godt på vei innover i fjellet, og har fått erfaring med driften av FMX-ene. Selv om det helt klart var usikkerhetsmomenter knyttet til bruk og drift for dem på vei inn i prosjektet, er konklusjonen tydelig.

 

– Vi fikk det vi forventet av lastebilen. Det har ikke vært noen problemer. Vi har fått akkurat det vi ville ha, sier Lars Henrik Aasen i AF Ghella.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.