Lastebiler

– Gir oss et konkurransefortrinn

Volvo Trucks
2024-06-03
3 min
Transport story
Author
Volvo Trucks

Transportøren var svært spent på hvordan de elektriske betongbilene ville fungere i hverdagen. Nå har de fått svaret.

 

Oslo Havn bader i sol der en ny arbeidsdag skrider frem hos Unicon Norge, en av landets ledende produsenter av ferdigbetong. På deres største fabrikk, nærmere bestemt på Sjursøya, rullet det for noen måneder siden inn fem elektriske Volvo FH-er.

 

– Vi har valgt å satse på elektriske transportløsninger her i Oslo. Årsaken til det er å nå de miljøkravene som kommunen setter til Oslo i 2025, begynner Kjetil Hundekilen, logistikkdirektør for Unicon Norge.

Leverer varene

I samarbeid med Frode Lien Transport ble det gjort en avtale om innkjøp av elektriske betongbiler til ferdigproduksjon.

 

– Vi var veldig spente i innspurten av denne investeringa. Er det smart, er dette framtida? Man hører jo mye rart, men nå har skuldrene senket seg. Vi har blitt komfortable med valget, og er trygge på at det var riktig, sier Robert Lien.

 

Prosjektlederen i transportfirmaet kan fortelle at de nye tilskuddene i bilparken har taklet hverdagen godt.

 

– Arbeidsoppgavene til disse lastebilene er jo å hente betong her på Sjursøya, og kjøre den ut til ulike byggeplasser av forskjellig vanskelighetsgrad. Blant annet så er vi ofte på Huseby. Det er tung vei opp dit med mye bakker og lyskryss som krever mye energi. Likevel ser vi at kjøretøyene fungerer svært godt.

Vi ønsker å gjøre vårt bidrag for å nå de miljøsatsingene som settes. Elektriske transport-løsninger er ikke bare bra for miljøet, men det er også bra for sikkerheten og støynivået.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer uthvilt

Lien er rask med å trekke frem at Volvo-ene også sørger for et svært komfortabelt arbeidsmiljø.

 

– Førerhytta er romslig, samt at kjørekomforten og støyvibrasjonene er i en helt egen liga. Sjåførene sier at de nå er langt mer uthvilte på slutten av en dag sammenlignet med da de kjørte dieselbil, sier Lien.

 

Det bekreftes av Tomasz Krol, en av dem som transporterer betong for Unicon daglig.

– Jeg er veldig fornøyd med Volvo-en. Den har nok kraft til at jeg får gjort jobben min, samtidig som jeg verdsetter stillheten som følger med bilen. Det gjør arbeidsdagen mer komfortabel, og jeg får med meg mer av det som foregår utenfor, mener han.

 

De første månedene med den nye lastebilen har gitt sjåføren mersmak.

– Dette er min første elektriske, og jeg håper også min neste vil være det. Så forventer jeg i fremtiden at rekkevidden bare blir bedre og bedre med el-kjøretøy, sier Krol.

Førerhytta er romslig, samt at kjørekomforten og støyvibrasjonene er i en helt egen liga.

 

 

 

 

 

 

 

 

Manglende ladekapasitet

Apropos rekkevidde og lading. Både Unicon og Frode Lien Transport er klare på hvor utfordringen ligger med elektriske betongbiler.

– Det er ikke alle plasser vi skal til som er egnet verken i avstand eller antall ladere på veien. Men løsningen blir å planlegge godt. Da går det som regel veldig bra, mener Robert Lien.

 

Han får følge av Unicons logistikkdirektør.

– Bilene fungerer som tiltenkt, og rekkevidden er som forventet. Utfordringen er lademuligheter. Manglende ladekapasitet på kveld og natt gjør at dette må kompenseres med hurtiglading på dagtid. Noe som gjør at vi taper noen effektive arbeidstimer, sier Hundekilen.

Jeg er veldig fornøyd med Volvo-en. Den har nok kraft til at jeg får gjort jobben min, samtidig som jeg verdsetter stillheten som følger med bilen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrisk stemning

Til tross for en utfordrende infrastruktur – Unicon er krystallklare på at de ønsker å gasse på videre i den grønne omstillingen.

– Vi ønsker å gjøre vårt bidrag for å nå de miljøsatsingene som settes. Elektriske transportløsninger er ikke bare bra for miljøet, men det er også bra for sikkerheten og støynivået. Og det gjør det faktisk litt bedre å puste i hovedstaden vår, sier Hundekilen.

 

Han røper at Unicon vurderer en lignende satsing også i andre norske byer.

– Da vil Volvo være en aktuell samarbeidspartner også i disse områdene. For vi er veldig fornøyde med de elektriske transportløsningene de har levert, fastslår direktøren.

Øker konkurransekraften

At Volvo-bilene har innfridd de høye forventningene, kommer ikke som noe sjokk på transportøren.

– Volvo er et renommert merke og virket som det mest fornuftige valget. Bilene de har levert til oss, har bare forsterket det inntrykket, forteller prosjektleder Lien.

 

Han er klar på at investeringen er et sentralt grep for å være konkurransedyktig i årene som kommer.

– Elektriske betongbiler gir oss et konkurransefortrinn ettersom miljøkravene blir stadig større. Nå kan vi innfri krav om utslippsfri transport, avslutter Robert Lien.

 

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.