Trekkbjelker
Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.
Alt du trenger å vite om Volvo FL.
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, koblingshøyder, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.
Høyde | |
---|---|
Lav | ca. 810–830 mm |
Middels | ca. 860 mm |
Høy | ca. 950 mm |
Ekstra høy | ca. 960 mm |
XX-høy* | ca. 1175 mm |
* Bare for Volvo FL 4×4
Luft | Blad | |
---|---|---|
Lav | 4,0/4,5 t | 4.2 |
Middels | 4,5/5,0/5,8 t | |
Høy | 5,0/5,6/5,8/6,3 t | |
Ekstra høy | 7,1 t | 7,1/7,5 t |
XX-høy | 5,6 t |
Type | Fjæring | Akseltrykk | Reduksjon |
RAD – L80 | Blad | 11,5 t | Enkelt |
RAD – KR | Luft | 13 t | Enkelt |
RAD – A2V | Luft | 10,5 t | Enkelt |
Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.
DrivstofftankerDrivstofftankene fås i plast, stål eller aluminium. Drivstoffvolum varierer fra 80 til 300 liter. I tillegg er det mulig med en kombinasjon av to 215-liters tanker, som gir et totalt volum på 430 liter. | AdBlue-tankerAdBlue-tanken er laget av plast, og volumet er 32 liter. AdBlue-pumpen er integrert i tankmodulen. Det er én variant for kjøretøy med drivstofftank montert på høyre side (ADTP-R), og én for kjøretøy med tank montert på venstre side (ADTP-L). |
Volvo FL har trykkluftbremser med ventilerte skiver både foran og bak. EBS-skivebremsene (elektronisk styrt bremsesystem) gir både raskere og sikrere bremserespons samt redusert bremseslitasje. Systemet omfatter funksjoner som ABS, blokkeringsfrie bremser, en differensialsperre og bremsesynkronisering. Med bremsesynkronisering utnytter systemet de forskjellige bremsene i kjøretøyet til å oppnå en mer enhetlig bremsebruk og redusert slitasje både på driftsbrems og dekk. Den utvidede EBS-pakken inneholder blant annet en funksjon som forenkler bakkestart. Bremseskivene er tilgjengelige i ulike størrelser avhengig av bruksområdet.
EBS Medium I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner: | Hydraulisk retarder for AL306-girkasser Den kompakte, integrerte retarderen (RET-HYDR- og RET-TPT-varianter) er montert på girkassen. Maks. effekt er 400 kW. Maksimum utveksling i momentomformeren (TC421) er 1,77:1. |
EBS statuskontroll EBS-statusovervåkning via kjøretøyets elektroniske system, TEA2+ og Volvo Tech Tool. | |
Bakkestartassistent Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover. | |
Analyse av bremsebeleggslitasje Advarsel om bremsebelegg – beregner resterende kjørelengde med det nåværende bremsebelegget. (Bare for skivebremser.) | |
Automatisk deaktivering av parkeringsbremsen Parkeringsbremsen deaktiveres når sjåføren tråkker på gasspedalen og det er valgt et gir. |
I tillegg til programpakkene kan du velge blant følgende tilvalg:
ESC (elektronisk stabilitetskontroll) Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet, og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler. | Nødbremslys Hvis sjåføren bråbremser i over 50 km/t, blinker bremselyset med fire blink i sekundet. |
Hydraulisk retarder Girkassemontert kompaktretarder med maks. effekt på 440 kW. |
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
| D5K | D8K |
---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | Euro 6 |
Antall sylindre | 4 | 6 |
Slagvolum | 5,1 dm³ | 7,7 dm³ |
Slaglengde | 135 mm | 135 mm |
Sylinderdiameter | 110 mm | 110 mm |
Kompresjon | 17,5:1 | 17,5:1 |
Økonomiturtall | 1100–1800 o/min | 1000–1700 o/min |
Eksosbremseffekt (2800 o/min) | 80 kW | 120 kW |
Motorbremseffekt (2800 o/min) | – | 170 kW |
Oljefiltre | 1 | 1 |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 15 l | 20 l |
Kjølesystem, totalvolum | 13 l | 17 l |
Intervall for oljeskift Drivstofforutsetninger | Motormontert kraftuttak Biodiesel-versjon |
Motormontert kraftuttak
Effekt | Forhold | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille. Maks dreiemoment for AT2412 under kjøring = 150 Nm.
![]() | D5K – Euro 6 effekt/dreiemomentNettoeffekt i henhold til: EC 582/2011 |
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D5K210 (154 kW) |
|
Maks. effekt ved 2200 o/min | 210 hk |
Maks. dreiemoment ved 1100–1700 o/min | 800 Nm |
D5K240 (177 kW) |
|
Maks. effekt ved 2200 o/min | 240 hk |
Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min | 900 Nm |
![]() | D8K – effekt/dreiemomentNettoeffekt i henhold til: EC 582/2011 |
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 250 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 280 hk |
Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min | 1050 Nm |
D8K320 (235 kW) | |
Maks. effekt ved 2100 o/min | 320 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min | 1200 Nm |
De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er integrert i instrumentpanelet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32.5 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
STO8006 | 6 | 850 | 24 |
6-trinns automatisk girkasse eller 8-trinns automatisk girkasse med tre kjøremoduser.
Type | Toppgir | Maks. dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1600 | 36 |
8AP1200 | 8 | 1200 | 36 |
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelreduksjon |
|
|
|
|
|
RSS0819A | Enkelaksel | Hypoid | 950 | 8.5 | 19 |
RSS1125A | Enkelaksel | Hypoid | 1050 | 11,5 | 25 |
RSS1132A | Enkelaksel | Hypoid | 1050 | 11,5 | 32,5 |
RSS1344C | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
Navreduksjon |
|
|
|
|
|
RSH1140C* | Enkelaksel | Hypoid | 1200 | 11 | 40 |
* Bare for Volvo FL 4×4
RSS0819A | RSS1125A | RSS1132A | RSH1140C | RSS1344C |
---|---|---|---|---|
3,31:1 | 3,58:1 | 3,78:1 | 5,86:1 | 3,70:1 |
3,58:1 | 3,73:1 | 4,13:1 | 6,31:1 | 4,11:1 |
3,73:1 | 3,90:1 | 4,50:1 |
| 4,63:1 |
3,91:1 | 4,11:1 | 5,14:1 |
| 5,29:1 |
4,10:1 | 4,33:1 | 5,67:1 |
| 6,17:1 |
4,30:1 | 4,63:1 | 6,17:1 |
| |
4,56:1 | 4,88:1 |
|
| |
4,88:1 | 5,13:1 |
|
| |
5,13:1 | 5,29:1 |
|
| |
5,29:1 | 5,57:1 |
|
| |
5,57:1 | 5,86:1 |
|
| |
5,86:1 |
|
|
|
D5K210 | D5K240 | D8K250 | D8K280 | D8K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Girkasser | |||||
8AP1200 | ● | ● | ● | ● | ● |
AL306 | ● | ● | |||
STO8006 | ● | ||||
ZTO1006 | ● | ● | ● | ||
ZTO1109 | ● | ● | |||
Bakaksler med enkelutveksling | |||||
RSS0819A | ● | ● | |||
RSS1125A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1132A | ● | ● | ● | ● | |
RSS1344C | ● | ● | |||
Aksler med navreduksjon | |||||
RSH1140C | ● | ● |
Det leveres et stort utvalg av koblingsuavhengige og koblingsavhengige kraftuttak for drift av ulike typer påbyggsutstyr.
Motormontert | Girkassemontert |
PTER-DIN Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe. PTER1400 Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe. PTER100 Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe. | PTR-HF/FH/ZF Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall. PTR-HP/PH/ZF Koblingspumpe og varianter med lavt eller høyt turtall. |
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
![]() | ![]() | ![]() |
|
|
|
Førerhusoppheng Fremre førerhusoppheng bruker gummiputer for å gi minst mulig loddrett bevegelse, mens bakre oppheng bruker springfjærer og støtdempere. | Førerhusoppvarming Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg. |
Farger på førerhuset Leveres i 300 faste varianter. Andre farger kan bestilles. | Innvendig oppbevaring Førerhuset har mange praktiske og lett tilgjengelige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten finner du to oppbevaringsenheter beskyttet av en luke eller et nett samt fire DIN-plasser. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg. |
Førersete Tre ulike komfortnivåer: komfort, standard og økonomi. Ved alle komfortnivåene er setene justerbare i ryggdelen, lengden og høyden, de kan vippes framover og har integrert hodestøtte. | Horn Det er mulig å velge to ekstra horntyper – elektrisk eller luftdrevne. Velg mellom to luftdrevne, takmonterte horn eller ett elektrisk horn under frontluken. |
Passasjerstol Tre ulike komfortnivåer: standard, økonomi og enkel. | Køye (komfortførerhus) Køyen tilbys i en eller to deler og er enten 580 millimeter eller 780 millimeter bred. Sengehest og røykvarsler fås som tilvalg. |
Køyer Køyen tilbys i en eller to deler og er enten 580 mm eller 780 mm bred. Sengehest og røykvarsler fås som tilvalg. | |
Innvendig oppbevaring Førerhuset har mange praktiske og lett tilgjengelige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten finner du to oppbevaringsenheter beskyttet av en luke eller et nett samt fire DIN-plasser. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg. | |
Takluke Førerhuset kan utstyres med en takluke som kan åpnes 50 millimeter. Luken kan betjenes manuelt eller elektrisk. | |
Ratt Rattet har en diameter på 460 eller 500 millimeter avhengig av lastebilkonfigurasjonen og kan justeres pneumatisk til ønsket posisjon. | |
Klimasystem Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg. | |
Setetrekk Komforttekstil. | |
Trekk på innvendig vegg Komforttekstil. | |
Last ned dataarkene med spesifikasjoner i PDF-format for Volvo FL-serien fra følgende koblinger.