Alle effektnivåene for D8K-motoren er godkjent for syntetisk diesel (HVO). Det finnes en utgave av D8K 320-motoren som kan kjøres på ren biodiesel (B100), og som er godkjent i henhold til Euro 6. Et perfekt alternativ hvis du ønsker å være miljøvennlig og samtidig dra nytte av miljøinsentivene på markedet.
|
D8K |
---|---|
Antall sylindre |
6 |
Slagvolum |
7,7 dm3 |
Slaglengde |
135 mm |
Sylinderdiameter |
110 mm |
Kompresjon |
17.5:1 |
Økonomiturtall |
1000–1700 o/min |
Eksosbremseffekt (2800 o/min) |
120 kW |
Kompresjonsbremseffekt (2800 o/min) |
170 kW |
Oljefiltre |
1 |
Oljeskiftvolum inkl. filter |
25,5 l |
Kjølesystem, totalvolum |
17 l |
Intervall for oljeskift
Opptil 100 000 km, eller en gang annethvert år med VDS4 og VDS4.5.
Drivstofforutsetninger
EN 590 (EU-norm) maks. 10 ppm svovel.
Motormontert kraftuttak
Utveksling 1:1, 600 Nm dreiemoment både under kjøring og ved stillstand.
Biodiesel-versjon
D8K320 er også tilgjengelig i en utgave som bruker biodiesel (B100) og er godkjent i henhold til Euro 6. Kontakt din Volvo-forhandler for informasjon om serviceintervaller.
Nettoeffekt i henhold til: EC 582/2011
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2100 o/min |
250 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min |
950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maks. effekt ved 2100 o/min |
280 hk |
Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min |
1050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Maks. effekt ved 2100 o/min |
320 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min |
1200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Maks. effekt ved 2200 o/min |
350 hk |
Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min |
1400 Nm |
I-Shift er Volvos girkasse med automatisk girvekslingssystem til alle bruksområder. Den er berømt for sine raske girskifter, og den gir både økt sjåførkomfort og redusert drivstofforbruk. Kan leveres med fabrikkmontert kraftuttak eller nødpumpe for styreservo. Til visse bruksområder er en ekstra giroljekjøler også tilgjengelig. I-Shift styres med en spak bak rattet.
Enkel (TP-BAS)
Den grunnleggende programvaren er tilpasset de fleste behov.
Distribusjon og anlegg (TP-DICON)
Forbedring av ytelsen under mer utfordrende forhold, for eksempel manøvrering på trange steder.
Drivstofføkonomi (TP-FUEC) Utviklet for å optimalisere kjøringen for best mulig drivstofføkonomi.
I-Shift-programvarepakker
Funksjoner |
TP-BAS |
TP-DICON |
TP-FUEC |
---|---|---|---|
Grunnleggende giringsprogram |
● |
● |
● |
Program for ytelse |
● |
● |
● |
Grunnleggende justering av girvalg |
● |
● |
● |
Overvåking av giroljetemperatur |
● |
● |
● |
Utvidet giringsprogram |
|
● |
● |
Startkontroll |
|
● |
● |
I-Roll |
|
|
● |
Sperring/aktivering av kick-down-funksjon |
|
|
● |
Andre tilvalg |
|
|
|
Utvidede kraftuttaksfunksjoner |
● |
● |
● |
Utvidet giringsprogram inkludert kickdown |
● |
● |
● |
De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er plassert på motordekselet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Automatgiret betjenes med trykknapper. Alle girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.
Type |
|
Antall gir |
Maks. dreiemoment |
Godkjent totalvekt |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AL306 |
Automatisk |
6 |
1300 Nm |
32 tonn |
● |
● |
● |
● |
Type |
|
Antall gir |
Maks. dreiemoment |
Godkjent totalvekt |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ZTO1006 |
Manuell |
6 |
1050 Nm |
32 tonn |
● |
● |
|
|
ZTO1109 |
Manuell |
9 |
1200 Nm |
44 tonn |
● |
● |
● |
● |
Type |
|
Antall gir |
Maks. dreiemoment |
Godkjent totalvekt |
D8K250 |
D8K280 |
D8K320 |
D8K350 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
AL306 |
Automatisk |
6 |
1300 Nm |
32 tonn |
● |
● |
● |
● |
Type |
Aksel |
Gir |
Maks. dreiemoment |
Maks. akseltrykk |
Godkjent totalvekt |
---|---|---|---|---|---|
Enkelreduksjon |
|
|
|
|
|
RSS1344C |
Enkelaksel |
Hypoid |
2600 Nm |
13 tonn |
44 tonn |
RTS2370A |
Tandem |
Hypoid |
3 550 Nm |
23 tonn |
70 tonn |
Navreduksjon |
|
|
|
|
|
RSH1370F |
Enkelaksel |
Spiralkjeglehjul |
3 550 Nm |
13 tonn |
70 tonn |
RTH2180C |
Tandem |
Hypoid |
1200 Nm |
21 tonn |
80 tonn |
RSS1344C |
RTS2370A |
RSH1370F |
RTH2180C |
---|---|---|---|
2.64:1 |
3.09:1 |
3.76:1 |
2.96:1 |
2.85:1 |
3.40:1 |
4.12:1 |
3.08:1 |
3.08:1 |
3.78:1 |
4.55:1 |
3.22:1 |
3.36:1 |
4.13:1 |
4.67:1 |
3.36:1 |
3.70:1 |
4.50:1 |
5.41:1 |
3.52:1 |
4.11:1 |
5.14:1 |
6.18:1 |
3.70:1 |
4.63:1 |
5.67:1 |
7.21:1 |
3.89:1 |
5.29:1 |
6.17:1 |
|
4.12:1 |
6.17:1 |
|
|
4.35:1 |
|
|
|
4.62:1 |
|
|
|
4.82:1 |
|
|
|
5.12:1 |
|
|
|
5.43:1 |
|
|
|
5.86:1 |
|
|
|
6.31:1 |
|
Kraftuttaksvariant |
Type |
Hastighetsforhold |
Maks. dreiemoment (Nm) |
Rotasjon |
---|---|---|---|---|---|
ZTO1006 |
PTR-ZF4 |
Flens |
1:1.699 |
320 |
Samme |
|
PTR-ZF5 |
Pumpe |
1:1.699 |
320 |
Samme |
|
PTR-FH5 |
Flens |
1:0.963 |
450 |
Samme |
|
PTR-PH4 |
Pumpe |
1:0.963 |
450 |
Samme |
|
|
|
|
|
|
ZTO1109 |
PTR-ZF2 |
Flens |
1:1.903 |
410 |
Samme |
|
PTR-ZF3 |
Pumpe |
1:1.903 |
410 |
Samme |
|
PTR-FH1 |
Flens |
1:0.970 |
800 |
Invers |
|
PTR-PH1 |
Pumpe |
1:0.970 |
800 |
Invers |
|
PTR-FH2 |
Flens |
1:1.253 |
430 |
Samme |
|
PTR-PH2 |
Pumpe |
1:1.253 |
430 |
Samme |
|
PTR-FH5 |
Flens |
1:1.778 |
450 |
Samme |
|
PTR-PH4 |
Pumpe |
1:1.778 |
450 |
Samme |
|
PTRA-PH1* |
Pumpe |
1:0.970 |
600 |
Invers |
|
PTRA-PH2* |
Pumpe |
1:1.253 |
430 |
Samme |
|
|
|
|
|
|
AT2412F |
PTRD-D1D (TPTT730) |
Flens |
1:1.292–1.645 |
730 |
Invers |
|
PTRD-D1D (TPTT730) |
Pumpe |
1:1.292–1.645 |
730 |
Samme |
|
PTRD-D1D (TPTT870) |
Flens |
1:1.040–1.325 |
870 |
Invers |
|
PTRD-D1D (TPTT870) |
Pumpe |
1:1.040–1.325 |
870 |
Samme |
|
PTR-FH1 |
Flens |
1:0.705–0.897 |
1000 |
Invers |
|
PTR-PH1 |
Pumpe |
1:0.705–0.897 |
1000 |
Invers |
|
PTR-FH2 |
Flens |
1:0.910–1.159 |
430 |
Samme |
|
PTR-PH2 |
Pumpe |
1:0.910–1.159 |
430 |
Samme |
|
|
|
|
|
|
AL306 |
PR-HP4T |
Pumpe |
1:1.401 |
400 |
Samme |
|
PR-HP4TL |
Pumpe |
1:1.139 |
400 |
Samme |
|
PR-HP6TH |
Pumpe |
1:1.401 |
600 |
Samme |
|
PR-HP6TL |
Pumpe |
1:1.139 |
600 |
Samme |
|
|
|
|
|
|
D8K |
PTER1400 |
Flens |
1:1.000 |
600** |
Invers |
|
PTER-DIN |
Pumpe |
1:1.000 |
600** |
Invers |
|
PTER-100 |
Flens |
1:1.000 |
600** |
Invers |
*Kraftuttak som tilvalg for PTR-ZF2/ZF3
**Med AT2412F, maks. dreiemoment under kjøring = 150 Nm