Trekkbjelker
Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.
Alt du trenger å vite om Volvo FE.
Se spesifikasjoner for chassishøyder, maks. forakseltrykk, bakakselfjæring, koblingshøyder, trekkvogner, chassisfunksjoner og bremser.
Lav | ca. 880 mm |
Middels | ca. 950 mm |
Høy | ca. 1050 mm |
Luft | Parabolske fjærer | |
---|---|---|
Lav | 7,1/7,5/8 | 9 |
Middels | 7,1/7,5/8 | 9 |
Høy | 7,1/7,5/8 | 9 |
Type | Aksler | Fjæring | Aksel-/boggitrykk | Reduksjon | Løpe- og pusheraksler |
---|---|---|---|---|---|
Enkelaksel |
|
|
|
|
|
RAD-L90 | 4×2 | Parabolsk/S-parabolsk | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
RAD-KR | 4×2 | Luft | 13 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
Boggi |
|
|
|
|
|
RADT-KR | 6×2 | Luft | 19/20 t | Enkelreduksjon/navreduksjon | Løpeaksel (fast/styrt) |
RADD-BR | 6×4 | Parabolske fjærer | 23 t | Enkelreduksjon/navreduksjon |
|
Trekkbjelker for tilkobling av tilhengere er tilgjengelig.
Drivstofftanker | AdBlue-tanker |
Drivstofftankene fås i plast, stål eller aluminium. Drivstoffvolum varierer fra 160 til 630 liter. De D-formede tankene fås i to høyder, 560 og 710 mm. | Produsert i plast, volumet er 32 liter. AdBlue-pumpen er integrert med AdBlue-tankmodulen. |
Foraksler | Løpeaksler |
Forakseltrykket varierer fra 7,1 til 9 tonn. | Leveres i flere utgaver: Fast med singel- eller tvillinghjul, eller friksjonsstyrt. Akseltrykk: 6,7, 7,1, 7,5 eller 10,5 tonn. |
Drev | Chassis | Fjæring | Rammehøyde | 5 W høyde* | Dekk | Min. koblingshøyde** | Nominell drevhøyde** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
4×2 | |||||||
Middels | RAD-KR | 266 | 150 | 315/60R22,5" | 992 | 1097 | |
Middels | RAD-KR | 266 | 185 | 295/80R22,5" | 1103 | 1208 | |
Middels | RAD-KR | 266 | 185 | 315/70R22,5" | 1086 | 1191 | |
Middels | RAD-KR | 266 | 185 | 315/80R22,5" | 1114 | 1219 | |
Middels | RAD-KR | 266 | 150 | 295/80R22,5" | 1063 | 1168 | |
Middels | RAD-KR | 266 | 150 | 315/70R22,5" | 1049 | 1154 |
** Ca. høyder.
Hullrekke til påbygg på rammen Den øvre hullrekken er beregnet på påbygg. Alle festene i den øvre hullrekken har en avsats og en forlenger på 8 mm. Det brukes ingen bolter i den øvre hullrekken. | Svingskiver Serien omfatter også en ISO-svingskive med bjelker med L-formede profiler i ulike høyder, så valgfriheten er stor. Den flensmonterte svingskiven er en lavvektsvariant siden den ikke krever en monteringsplate. Høyden på svingskiven over chassiset er fra ca. 150 mm. Integrert smørings- og tilhengerkoblingsindikator er tilgjengelig som tilvalg for bestemte varianter. |
Klargjøring for kran Kranplater på chassiset kan fabrikkleveres. | |
Sett for klargjøring for kran Kranplater på chassiset kan fabrikkleveres. Batterikassen er flyttet bakover, og festeplatene er montert bak førerhuset på hver side av chassiset. Et elektrisk klargjøringssett, ELCRANE, er inkludert. |
Elektronisk styrte bremser (EBS) gir overlegen respons, ytelse og bremsefølelse samtidig som det også gir tilgang til en rekke nyttige funksjoner Oppgrader bremsesystemet ditt med EBS Medium-pakken eller noen av de andre tilvalgene. EBS er standard på alle spesifikasjoner.
EBS Medium I tillegg til funksjonene i EBS Standard-pakken omfatter EBS Medium følgende ekstrafunksjoner: | Hydraulisk retarder Hydraulisk retarder for AL306-girkasse. Den kompakte, integrerte hydrauliske retarderen er montert på girkassen og tilbyr bremsemoment ved nedbremsing på 1490 Nm. |
Bakkestartassistent Bremsene slipper ikke før dreiemomentet er høyt nok til å drive kjøretøyet fremover. | |
ESC (elektronisk stabilitetskontroll) Bremsestabilitetssystemet aktiverer bremsene individuelt på hvert hjul, slik at hele vogntogkombinasjonen stabiliseres, og reduserer risikoen for at tilhengeren sakser seg, velter eller svinger ut. ESC oppfyller kravene til elektronisk kontroll av kjøretøystabilitet og er tilgjengelig for kjøretøyer med to og tre aksler. |
Se spesifikasjoner for motorer, girkasser, bakaksler (inkludert utvekslinger), drivlinjekombinasjoner og kraftuttak.
| D8K | G9K320 |
---|---|---|
Standard for utslipp | Euro 6 | Euro 6 |
Antall sylindre | 6 | 6 |
Slagvolum | 7,7 dm3 | 8,9 dm3 |
Slaglengde | 135 mm | 144,5 mm |
Sylinderdiameter | 110 mm | 114 mm |
Kompresjon | 17.5:1 | 12:01 |
Økonomiturtall | 1000–1700 o/min | 1200–1700 o/min |
Eksosbremseffekt (2800 o/min) | 120 kW (2800 o/min) | - |
Kompresjonsbremseffekt (2800 o/min) | 170 kW (2800 o/min) | - |
Oljefiltre | 1 | 2 |
Oljeskiftvolum inkl. filter | 25,5 l | 27,6 l |
Kjølesystem, totalvolum | 17 l | 12,4 l |
Intervall for oljeskift Drivstofforutsetninger | Motormontert kraftuttak Biodiesel-versjon |
Effekt | Forhold | |
---|---|---|
PTER-DIN | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-1400 | 600 Nm* | 1:1 |
PTER-100 | 600 Nm* | 1:1 |
* Dreiemoment/effekt både under kjøring og når den står stille. Maks dreiemoment for AT2412 under kjøring = 150 Nm.
![]() | D8K – EFFEKT/DREIEMOMENTNettoeffekt i henhold til: EC 582/2011 |
D8K250 (184 kW) |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 250 hk |
Maks. dreiemoment ved 900–1700 o/min | 950 Nm |
D8K280 (206 kW) |
|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 280 hk |
Maks. dreiemoment ved 950–1700 o/min | 1050 Nm |
D8K320 (235 kW) |
|
Maks. effekt ved 2100 o/min | 320 hk |
Maks. dreiemoment ved 1050–1600 o/min | 1200 Nm |
D8K350 (258 kW) |
|
Maks. effekt ved 2200 o/min | 350 hk |
Maks. dreiemoment ved 1200–1600 o/min | 1400 Nm |
![]() | G9K320 – EFFEKT/DREIEMOMENTNettoeffekt i henhold til: EC 582/2011 |
G9K320 |
|
---|---|
Maks. effekt ved 2000–2100 o/min | 320 hk (239 kW) |
Maks. dreiemoment ved 1300–1400 o/min | 1356 Nm |
Tolvtrinns splitt- og rangegirkasse med automatisk girsystem. I-Shift kan leveres med fabrikkmontert kompaktretarder, kraftuttak og oljekjøler.
Type | Toppgir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AT2412G | Direkte | 2400 | 44 |
De manuelle girkassene har servoassistert betjening. Den korte girspaken, som er integrert i instrumentpanelet, er vibrasjonsfri, og spakbevegelsen er kort og distinkt. Girkassene kan spesifiseres med kraftuttak.
Type | Toppgir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
ZTO1006 | 6 | 1050 | 32 |
ZTO1109 | 9 | 1200 | 44 |
Automatgiret gir utmerkede startegenskaper og jevne girskift over hele effektområdet. Girkassen betjenes med trykknapper på instrumentpanelet. Den kan spesifiseres med kraftuttak.
Type | Toppgir | Dreiemoment (Nm) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|
AL306 | 6 | 1300 | 32 |
Type | Aksel | Gir | Maks. dreiemoment (Nm) | Maks. aksel-/boggitrykk (tonn) | Godkjent totalvekt (tonn) |
---|---|---|---|---|---|
Enkelreduksjon |
|
|
|
|
|
RSS1344E | Enkelaksel | Hypoid | 2800 | 13 | 44 |
RSS1344C | Enkelaksel | Hypoid | 2600 | 13 | 44 |
RTS2370A | Tandem | Hypoid | 3550 | 23 | 70 |
Navreduksjon |
|
|
|
|
|
RSH1370F | Enkelaksel | Spiralkjeglehjul | 3550 | 13 | 70 |
RTH2180C | Tandem | Hypoid | 1200 | 21 | 80 |
RSS1344C | RTS2370A | RSH1370F | RTH2180D | RS1344E |
---|---|---|---|---|
2,64:1 | 3,09:1 | 3,76:1 | 2,63:1 | 2,47:1 |
2,85:1 | 3,40:1 | 4,12:1 | 2,94:1 | 2,64:1 |
3,.08:1 | 3,78:1 | 4,55:1 | 3,13:1 | 2,85:1 |
3,36:1 | 4,13:1 | 4,67:1 | 3,33:1 | 3,08:1 |
3,70:1 | 4,50:1 | 5,41:1 | 3,57:1 | 3,36:1 |
4,11:1 | 5,14:1 | 6,18:1 | 3,85:1 | |
4,63:1 | 5,67:1 | 7,21:1 | 4,17:1 | |
5,29:1 | 6,17:1 | |||
6,17:1 |
D8K250 | D8K280 | D8K320 | D8K350 | G9K320 | |
---|---|---|---|---|---|
Girkasser | |||||
AT2412G | ● | ● | ● | ● | |
ZTO1006 | ● | ● | |||
ZTO1109 | ● | ● | ● | ||
AL306 | ● | ● | ● | ● | ● |
Bakaksler med enkelutveksling | |||||
RSS1344C | ● | ● | ● | ● | ● |
RSS1344E | ● | ● | ● | ● | |
RTS2370A | ● | ● | ● | ||
Aksler med navreduksjon | |||||
RSH1370F | ● | ● | ● | ● | ● |
RTH2180D | ● | ● |
Det leveres et stort utvalg av koblingsuavhengige og koblingsavhengige kraftuttak for drift av ulike typer påbyggsutstyr.
Motormontert | Girkassemontert |
PTER-DIN Bakmontert kraftuttak for direktedrift av hydraulikkpumpe. | PTR-HF/FH/ZF Flenskobling og varianter med lavt eller høyt turtall. |
PTER1400 Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe. | PTR-HP/PH/ZF Koblingspumpe og varianter med lavt eller høyt turtall. |
PTER100 Bakmontert kraftuttak med flenskobling for hydraulikkpumpe. | PTRD-D1D Dobbeltdrift med koblingspumpe og flenskobling. |
Se førehusspesifikasjoner for mål, høyde over bakken og diverse funksjoner.
![]() | ![]() | ![]() |
Kort førerhusKort førerhus med et komfortabelt og ergonomisk førermiljø. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 1600 mm, bredde 2300 mm. | Kort førerhus med soveplassMed kort førerhus med soveplass får du ekstra plass som kan utstyres med køye for én person eller brukes som kontorplass med ekstra oppbevaringsrom. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2000 mm, bredde 2300 mm. | Langt førerhusLangt førerhus med køye til én person. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2200 mm, bredde 2300 mm. |
![]() | Førerhus med lavt innstegFørerhus med lavt innsteg og opptil tre passasjerplasser med setebelte. Innvendig høyde 1605 mm, lengde 2200 mm, bredde 2300 mm. Tilbys med foldedør på passasjersiden. |
Førerhusoppheng Mekanisk oppheng foran og bak: springfjærer og støtdempere. Luftfjæring foran og bak: luftbelger. | Førerhusoppvarming Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg. |
Førersete Tre ulike komfortnivåer: komfort, standard og økonomi. Ved alle komfortnivåene er setene justerbare i ryggdelen, lengden og høyden, de kan vippes framover og har integrert hodestøtte. | Innvendig oppbevaring Førerhuset har mange praktiske og lett tilgjengelige rom til oppbevaring av dokumenter og personlige eiendeler. Over frontruten er det to oppbevaringsenheter samt fire DIN-oppbevaringsrom. Det er mulig å bestille en rekke ulike oppbevarings- og tunnelbokser, skriveunderlag og knagger til klær som tilvalg. |
Passasjerstol Tre ulike komfortnivåer er tilgjengelige: standard, økonomi og enkel. | Horn Det er mulig å velge to ekstra horntyper – elektrisk eller luftdrevene. Velg mellom to luftdrevne, takmonterte horn eller ett elektrisk horn under frontluken. |
Farger på førerhuset Leveres i 300 faste varianter. I tillegg kan andre farger bestilles etter kundens ønsker. | Køye Køyen tilbys i en eller to deler og er enten 580 millimeter eller 780 millimeter bred. Sengehest fås som tilvalg. |
Ratt Rattet har en diameter på 460 eller 500 millimeter avhengig av lastebilkonfigurasjonen og kan justeres pneumatisk til ønsket posisjon. | Førerhus med lavt innsteg FE-førerhus med lavt innsteg gir enkel tilgang med 90 graders døråpning. Det leveres i to versjoner med enten et flatt gulv eller en motortunnel. Sikten for sjåføren er utmerket, og selvfølgelig, ettersom det er en Volvo – er sikkerheten førsteklasses. |
Klimasystem Oppvarmingssystemet for førerhuset leveres i to varianter: bare varmer (manuelt betjent) eller varmer og klimaanlegg (manuelt betjent). Et 2 kW parkeringsvarmersystem er også tilgjengelig og kan bestilles som tilvalg. | |
Takluke Førerhuset kan utstyres med en takluke som kan åpnes 50 mm. Den leveres i glass eller stål. Luken kan betjenes manuelt eller elektrisk. | |
Setetrekk Komforttekstil. | |
Trekk på innvendig vegg Komforttekstil. |
Last ned dataarkene med spesifikasjoner i PDF-format for Volvo FE fra følgende koblinger.