Den internasjonale lastebilindustrien gjennomgår en omveltning mot mer bærekraftig transport samtidig som salget av tunge batterielektriske lastebiler er i ferd med å ta seg opp, med Europa i ledelsen. Et økende antall tunge helelektriske lastebiler er nå satt i kommersiell drift.
Statistikk fra markedsanalysegruppen IHS Markit viser at det ble registrert 346 elektriske lastebiler (≥16 tonn) i Europa i 2021 – en økning på 193 prosent fra 2020. Volvo Trucks har den største andelen av markedet med 42 prosent. De europeiske landene med flest elektriske lastebiler registrert (≥16 tonn) er Sveits, Norge, Sverige og Nederland.*
– Vi er fast bestemt på å være pådriver for den elektriske lastebilrevolusjonen, og vår markedsledende stilling i Europa er bevis på at vi gjør akkurat det. Selv om volumene fremdeles er lave ser vi en raskt voksende interesse, både i Europa, Nord-Amerika og i andre deler av verden. I 2021 tok vi imot ordre på 1100 lastebiler i 20 land, inkludert intensjonsavtaler. Jeg er overbevist om at det blir en viktig konkurransefordel å kunne tilby elektrisk, utslippsfri transport, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Volvo Trucks startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019, som et av de første lastebilmerkene i verden. Når produksjonen av de tunge helelektriske modellene Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX starter til høsten vil Volvo ha det mest komplette elektriske modellutvalget i verden. Volvo har levert elektriske kjøretøy til et vidt spekter av kunder i Europa, Nord-Amerika og Australia. Selskapet har som målsetning at halvparten av lastebilsalget skal være elektrisk innen 2030.
– Tallene viser tydelig at vi har kommet godt i gang med salget. Med det bredere elektriske modellutvalget er det mulig å elektrifisere en stor del av tungtransport på veien. Denne andelen vil vokse etter hvert som avstanden elektriske lastebiler kan kjøre øker og ladeinfrastrukturen for tunge lastebiler blir enda bedre, påpeker Roger Alm.
Volvo Trucks leder an i Norge
Per januar har Volvo Trucks registrert flest elektriske lastebiler i det norske markedet og er med det markedsleder.
– Så langt har tilbakemeldingene fra de norske kundene vært gode og vi har kommet godt i gang i 2022, sier Karstein Ahlin, administrerende direktør i Volvo Norge AS. Vi har en god og sterkt voksende ordrebok, og kundene gir tydelige signaler om at de er med på det grønne skiftet i vår bransje.
I løpet av kort tid vil de første tunge lastebilene være å se på norske veier.
* Kilde: IHS Markit, ihsmarkit.com. Europa ekskludert Storbritannia.
Statistikk over antall registrerte elektriske lastebiler (≥16 tonn) i Europa unntatt Storbritannia i 2021, i henhold til IHS Markit.
Land | 2021 |
Sveits | 77 |
Norge | 56 |
Sverige | 47 |
Nederland | 42 |
Tyskland | 37 |
Frankrike | 25 |
Danmark | 21 |
Spania | 11 |
Italia | 9 |
Ungarn | 7 |
Polen | 4 |
Belgia | 3 |
Tsjekkia | 2 |
Finland | 2 |
Irland | 2 |
Østerike | 1 |
Totalt | 346 |
Fakta om Volvos elektriske lastebiler:
Link til høyoppløselige bilder.
Link til hovedsiden for elektromobilitet.
Preben Wilhelmsen | Markeds- og kommunikasjonssjef
911 85 626 | preben.wilhelmsen@volvo.com
Volvo Trucks leverer komplette transportløsninger for profesjonelle og krevende kunder, og tilbyr et komplett utvalg av middelstunge til tunge lastebiler. Kundestøtten ivaretas av et globalt nettverk av forhandlere med 2200 servicepunkter i omtrent 130 land. Volvo-lastebiler monteres i 12 land over hele verden. I 2024 ble det levert omtrent 134 000 Volvo-lastebiler på verdensbasis. Volvo Trucks er en del av Volvo Group, som er en av verdens ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner og motorer til maritimt og industrielt bruk. Volvo Group tilbyr også komplette løsninger innen finansielle tjenester, deler og vedlikehold. Alt Volvo Trucks gjør er basert på kjerneverdiene kvalitet, sikkerhet og miljøhensyn.