Lastebiler

Forstår rutene dine for å spare drivstoff

I-SEE FRA VOLVO TRUCKS

Vet du hvordan du kan optimalisere hastighet og girskift for topografien på rutene dine for å spare drivstoff? I-See vet det, og kunnskapen er basert på data. Den kan hjelpe deg å redusere drivstofforbruket betydelig fra første dag.

Slik kan I-See hjelpe deg med å spare drivstoff

Når du nærmer deg en bakke, laster lastebilen ned data fra et høyoppløst topografisk kart som er tilgjengelig på Internett. Informasjonen brukes deretter i en 6-trinnsprosess for å utnytte lastebilens egen bevegelsesenergi og redusere drivstofforbruket med opptil 5 %, sammenlignet med en lastebil uten I-See. Hvis veien ikke er med på kartet, eller hvis tilkoblingen til serveren mislykkes, går lastebilen tilbake til den delte databaseløsningen.

Støttes alltid, selv når du er på farten

I-See bruker primært data fra et kommersielt topografikart med høy oppløsning som oppdateres automatisk i lastebilen når en ny versjon er tilgjengelig. Sekundært bruker den delte data – lagret i skyen. Om nødvendig bruker systemet lokalt lagrede data. Dette betyr at du alltid vil ha tilgang til topografidata, få en jevnere kjøreopplevelse og ha visshet om at systemet stadig oppdateres eksternt.  

Enda bedre med I-Torque

I-See har potensial til å spare enda mer drivstoff ved å legge til I-Torque-funksjonen. I-Torque bruker data fra I-See for å optimalisere det tilgjengelige dreiemomentet, for eksempel ved kjøring i oppoverbakke. Kjøringen justeres basert på ruten, både hvor du er og hva som kommer rundt neste sving.

  1. Bygger opp bevegelsesenergi
    I-See vet når du nærmer deg en bakke. Lastebilen akselererer derfor og kjører lengre i et høyere gir.
  2. Unngår nedgiring
    I-See hindrer unødvendige girskift, slik at kjøringen i oppoverbakker blir både jevnere og mer drivstoffeffektiv.
  3. Begrenser hastigheten på toppen
    Når du nærmer deg en nedoverbakke, avslutter I-See unødvendig akselerasjon.
  4. Kjører med motoren frakoblet før nedoverbakker
    For å spare energi og minimere bremsing kobler I-See enten ut drivlinjen eller motorbremsene midlertidig rett før en nedoverbakke.
  5. Styrer bremsene i nedoverbakker
    I-See vet når en bakke slutter og den neste begynner, og bruker bremsene ved behov for maksimal effektivitet.
  6. Forbereder seg til neste klatring
    Hvis du nærmer deg en ny motbakke igjen, lar I-See lastebilen trille for å bygge opp fart og bevegelsesenergi til å kjøre uanstrengt opp bakken.

Tilgjengelig for disse lastebilene

HAR DU KONTROLL OVER BAKKENE?

Vi kan redusere drivstofforbruket.