Flere og flere velger gassdrevne lastebiler, og det er ikke uten grunn. For mange transportselskaper har disse kjøretøyene blitt et praktisk og klimavennlig alternativ til diesel, spesielt når målet er å redusere CO₂-avtrykket uten å gi slipp på hverken kraft eller kjøreegenskaper. Men er alle gasslastebiler egentlig like, eller skjuler det seg viktige forskjeller i teknologien som brukes?
Presset på transportbransjen for å kutte CO₂-utslipp øker, både fra kunder, myndigheter og samfunnet for øvrig. Derfor satser Volvo Trucks på flere spor innen alternativt drivstoff, inkludert hydrogen, elektrisk og ikke minst gassdrevne lastebiler basert på LNG og LBG (liquid bio gas). Sistnevnte har fått spesielt mye oppmerksomhet i det siste og det er ikke rart: med riktig teknologi kan disse kjøretøyene levere på lik linje med diesel når det gjelder ytelse og drift, samtidig som de kutter utslipp betydelig.
Når det kommer til gassdrevne lastebiler, finnes det hovedsakelig to teknologispor. Den mest brukte løsningen på markedet i dag er ottomotoren, en teknologi som stammer fra personbilverdenen og i praksis fungerer som en bensinmotor med tennplugg. Dette fungerer greit til lett kjøring, men når det er snakk om tung last og bratte bakker, kommer svakhetene frem: lavere kompresjonsforhold gir mindre kraft og dreiemoment, og det er akkurat det du trenger i tungtransport.
Volvo Trucks har derfor valgt en annen vei. I stedet for å bruke en ottomotor, har vi utviklet gassmotorer basert på dieselteknologi, og nøkkelen ligger i det som kalles HPDI-teknologi: High Pressure Direct Injection*. Dette innebærer at en liten mengde flytende drivstoff, for eksempel HVO, sprøytes inn med høyt trykk for å starte forbrenningen, før gassen tilføres. På denne måten oppnår motoren høyt kompresjonsforhold, bedre energieffektivitet, lavere forbruk og høyere ytelse. Resultatet blir gasslastebiler fra Volvo som leverer samme kraft og kjøreegenskaper som en vanlig diesellastebil, selv med full last og krevende topografi.
Gassdrevne lastebiler fra Volvo er en ekte vinn-vinn for transportselskaper, de kombinerer lave totale eierkostnader med redusert CO₂-utslipp, uten at det går på bekostning av produktiviteten.
Med vanlig LNG kan du redusere CO₂-utslippene med opptil 20 % sammenlignet med diesel. Velger du biogass, som produseres av organisk avfall som matrester, husdyrgjødsel eller kloakk, kan du faktisk redusere utslippene med opptil 100 %. Dette gjør LBG til en kostnadseffektiv løsning for bedrifter som vil kutte utslipp direkte, særlig i markeder med støtteordninger for fornybart drivstoff.
En av de store fordelene med gasslastebiler fra Volvo Trucks, er at det spiller ingen rolle hvilket av drivstoffene du bruker, eller om du mikser dem. Motoren håndterer LNG og flytende biogass sømløst, helt uten tilpasninger.
* HPDI-systemet leveres av teknologileverandør Cespira