Lastebiler

Dekarbonisering krever mer enn én løsning: Slik bidrar hver drivlinje til utslippskutt

Volvo Trucks
2025-08-20
4 min
Fornybare drivstoff Bærekraft Elektromobilitet Alternativt drivstoff
Author
Volvo Trucks

Ulike transportoppdrag krever ulike løsninger. Enten det handler om langtransport, anleggskjøring eller distribusjon i by, har Volvo Trucks en drivlinje som bidrar til å kutte utslipp. For å lykkes med det grønne skiftet må vi bruke hele verktøykassen. Elektrisk, gass og flytende drivstoff (HVO/biodiesel) spiller hver sin viktige rolle i overgangen til en mer bærekraftig transportsektor. I denne artikkelen forklarer vi hvorfor det er slik, og hvorfor lastebiler som Volvo FH16 med 700 hk også spiller en nøkkelrolle i det grønne skiftet.

 

Riktig løsning til riktig behov

Transportbransjen er mangfoldig. Hver dag skal det fraktes alt fra dagligvarer i byen til sprengstoff og anleggsmaskiner ut til omfattende tunnelarbeid. Derfor finnes det heller ikke én universalløsning for drivlinje.

 

– Det finnes ikke én løsning som passer for alle. Derfor tilbyr vi ulike drivlinjer, tilpasset de mange behovene i transportbransjen. Målet er alltid å redusere utslipp, men veien dit varierer, sier Karstein Ahlin, administrerende direktør i Volvo Trucks Norge.

 

Det handler om å finne riktig verktøy til jobben. Og det verktøyet skal være effektivt, økonomisk og fremtidsrettet.

For å nå målet om netto nullutslipp innen 2040, følger Volvo Trucks en tredelt teknologistrategi:

Elektrisk

Null eksosutslipp, best energieffektivitet, minimalt støynivå og merkbart mindre vibrasjoner. Perfekt for bydistribusjon og regional transport. Elektriske lastebiler gjør hverdagen renere og stillere, både for miljøet og sjåføren.

Gass

Ideelt for langtransport der lading ikke er mulig i dag. Med biogass kan du kutte CO₂-utslippene med opptil 100 %, samtidig som du beholder rekkevidde, kraft og den fleksibiliteten som kreves i krevende transportoppdrag. 

Diesel

For de tyngste løftene og lengste rutene. Morderne dieselmotorer i Volvo FH, og nye Volvo FH16 kombinerer høy ytelse med lavt forbruk og lave utslipp per tonnkilometer. De er utviklet for å være en viktig del av det grønne skiftet, og er tilpasset både dagens og fremtidens biodrivstoff.

Riktig teknologi til riktig oppgave. Derfor må vi tenke smart og helhetlig om fremtidens transport.

– Det handler om å bruke riktig teknologi til riktig oppgave, når den er tilgjengelig. Alle drivlinjer har sine styrker og svakheter, og ingen energibærere er ubegrensede. Derfor må vi tenke smart og helhetlig når vi planlegger for fremtidens transport, sier Kjetil Bergflødt, produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Trucks Norge.

 

Denne kombinasjonen gjør det mulig å redusere utslipp i hele transportbransjen, uansett rute, oppdrag eller tilgjengelig infrastruktur. Elektrifisering der det er mulig, gass for lengre rekkevidde og moderne dieselmotorer for de tyngste løftene. Her er FH16 med D17-motoren et viktig eksempel, den gir deg maksimal trekkraft og høy effektivitet uten å øke fotavtrykket unødvendig.

 

– Skal vi lykkes med omstillingen, må vi elektrifisere det som elektrifiseres kan, uten å late som én løsning passer for alle. Det handler om å gripe mulighetene der de finnes, og samtidig bruke forbrenningsmotoren på en så bærekraftig måte som mulig, forklarer Karstein Ahlin.

Volvo FH16 700 er bygget for å kutte utslipp

Den nye D17-motoren i Volvo FH16 er ikke bare den mest bærekraftige vi noen gang har utviklet, den er også blant de mest drivstoffeffektive. Spesielt varianten med 700 hestekrefter har vist seg å være midt i blinken for de av kundene våre som opererer på de tyngste rutene, eller med de tyngste vogntogvektene. Den kombinerer rå kraft med lavt drivstofforbruk, og viser at store dieselmotorer kan bidra til å redusere utslipp.

 

Nor-log er blant dem som merker forskjellen i praksis. Med FH16 700 hk har de klart å kutte dieselforbruket med mellom 0,15 og 0,2 liter per mil, uten å gi slipp på ytelsen som kreves i tung langtransport. 

 

Design uten navn - 2
Med FH16 700 hk gir vi sjåføren den kraften som trengs for krevende oppdrag, samtidig som vi sørger for optimal effektivitet og lave utslipp per tonnkilometer på de tyngste transportene. Det er en av grunnene til at denne modellen er en viktig del av overgangen til grønnere tungtransport.

– Med FH16 700 hk gir vi sjåføren den kraften som trengs for krevende oppdrag, samtidig som vi sørger for optimal effektivitet og lave utslipp per tonnkilometer på de tyngste transportene. Det er en av grunnene til at denne modellen er en viktig del av overgangen til grønnere tungtransport, sier Karstein Ahlin, administrerende direktør i Volvo Trucks Norge.

 

For de transportørerene som kjører langt og tungt, er ikke elektriske løsninger et reelt alternativ helt enda. Da er det avgjørende å ha en dieselmotor som leverer på alle fronter: ytelse, økonomi og bærekraft. Det er nettopp det D17 gjør.

Volvo FH16

Kort om D17

 

  • 17,3 liter slagvolum og 6 sylindre: Bygget for tunge oppdrag
  • Tre effektnivåer: 600, 700 og 780 hk
  • Høyt dreiemoment ved lave turtall: Mindre giring, jevn kjøring
  • Effektivt turtallsområde (900–1300 o/min): Lavere forbruk
  • Kraftig motorbrems (opptil 525 kW): Tryggere og mer økonomisk kjøring
  • Euro 6-sertifisert: Møter de strengeste utslippskravene

 

Les mer om D17-motoren her

Kort om D13

  • Tilgjengelig i to varianter: D13 og D13 med I-Save (for FH og FH Aero)
  • Effektnivåer fra 420 til 540 hk
  • Høyt dreiemoment i bredt turtallsområde for effektiv kjøring
  • D13 I-Save: Optimal for langtransport med ekstra lavt forbruk
  • Kan benyttes med B100 biodiesel (480 hk-versjonen)
  • Euro 6-sertifisert og tilpasset fornybare drivstoff
  • Jevn kraftlevering og høy ytelse

 

Les mer om D13-motoren her

Hvorfor er dieselmotoren fortsatt viktig for bærekraft?

De nyeste dieselmotorene er mer enn bare muskler. Den er et godt eksempel på hvordan moderne dieselteknologi fortsatt spiller en viktig rolle i arbeidet med å kutte utslipp i tungtransporten.

 

Elektriske og gassdrevne lastebiler er avgjørende for overgangen til nullutslipp og fungerer svært godt i mange typer transport. Men ikke alle oppdrag kan elektrifiseres ennå. I deler av bransjen, særlig i langtransport og krevende kjøring i distriktene, setter begrensninger som rekkevidde og ladeinfrastruktur en brems for det. Her er det fortsatt behov for kraftige dieselmotorer, som gir den ytelsen, rekkevidden og driftssikkerheten som kreves. Derfor er forbrenningsmotoren fortsatt et nødvendig og bærekraftig supplement i det grønne skiftet. 

 

– Vi må være ærlige: Elektrisk drift dekker ikke hele markedet ennå. Men da må vi bruke diesel så bærekraftig som mulig, for eksempel med fornybare drivstoff som HVO og biodiesel. Dette er ikke et enten-eller, men et både-og, sier Karstein Ahlin.

 

Store motorer som D17 gjør det mulig å frakte tunge lass mer effektivt. Færre turer betyr lavere utslipp per tonnkilometer. I tillegg er motoren utviklet med optimal forbrenning og smart girutveksling, som gir lavt forbruk, selv når lasten er tung. Den kraftige motorbremsen gir tryggere kjøring i nedoverbakker og reduserer bremseslitasjen. Og med lengre serviceintervaller og høy driftssikkerhet er den også et økonomisk smart valg.

Skreddersydd for ditt oppdrag

I arbeidet med å redusere utslipp må vi bruke hele verktøykassen. Elektrisk, gass og diesel, alle har en rolle å spille. Enten du frakter grus i bratte bakker eller ferskvarer over lange avstander, har Volvo en lastebil som er bygget for å løse nettopp ditt oppdrag mer miljøvennlig.

 

Vi hjelper deg å finne den riktige drivlinjen og skreddersyr konfigurasjonen etter kjøremønster og krav til effektivitet. 

 

Se hele utvalget vårt her

 

Kontakt oss

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.