Lastebiler

Volvo FH 700: Erfaringer med lavt drivstofforbruk

Volvo Trucks
2025-10-23
3 min
Teknologi og innovasjon Volvo FH Drivstoffeffektivitet
Author
Volvo Trucks

Karl Berger har hatt sin Volvo FH 700 trekkvogn med sidelaster og Aero-hytte i en snau måned og resultatene har overrasket ham stort når det gjelder drivstofforbruk.

 

– Jeg lå på rundt 4,5 liter på mila med den forrige bilen, en 650. Med denne har jeg bikket godt under 4 liter, med 3,94 nå. Nesten seks desiliter i besparelse, sier han fornøyd.

 

Selv med større motor bruker Berger merkbart mindre diesel på sin faste rute mellom Gjøvik og Oslo, med 50 tonn last mot hovedstaden, og halvparten tilbake. Berger er godt over middels bilinteressert, og har kikket på forbruket siden første dag.

 

Overraskende lavt forbruk på faste ruter

– På en fabrikkny bil er ikke alt kalibrert, og tallene starter skyhøyt før det går seg til. Da jeg kom ned til samme tall som den forrige bilen, trodde jeg den skulle stoppe der, sier 28-åringen.

 

Men forbruket fortsatte å falle.

 

– Jeg begynte å se noen tall jeg ikke helt trodde stemte, men det må jo stemme, for det har jo faktisk begynt å stabilisere seg nå, sier Berger.

 

Les også: Nor-log opplever betydelig reduksjon i kostnader

   

Motoren gjør jobben – mer kraft, mindre forbruk

Selv om bilen har Volvos Aero-hytte, tror Berger det er motoren som er hovedårsaken til forbedringen. På riksvei 4 varierer farten mellom 40 og 80 km/t.

 

– Vi kjører containere, og da er det lite luftmotstand å spare. Men det er jo utvikling på diesel-teknologien, med innsprøyting og lignende for å klare å tyne mer ut av hver enkel liter. Det funker tydeligvis bra. Man skulle jo ikke tro at det var mulig, men de har jo fått til det her, fortsetter Berger.

Betydelige drivstoffbesparelser for LRN Transport

– Ut fra det jeg leste i forkant syntes jeg dette var en interessant motor å prøve, sier Trond-Anders Nerødegård, bilansvarlig i LRN Transport.

 

Erfaringene bekrefter at det var et godt valg.

 

– Når man ser på drivstoffeffektiviteten, kombinert med ytelsen til en stor motor på denne jobben, har vi truffet riktig, fortsetter han.

 

– Det som imponerer meg er at de lager en motor med flere hester, men forbruket går ned. Da er det en bra utført jobb fra konstruktørene, fortsetter Nerødegård.

Det som imponerer meg er at de lager en motor med flere hester, men forbruket går ned.

Det skal ikke mye reduksjon til i drivstofforbruk, før det blir betydelige penger spart.

 

– Vår levetid på bilen er fire år, og når vi regner med å kjøre 112 000 km i året er det bare å gange opp. Besparelsen per mil blir mye penger når vi ser på sluttresultatet, sier han.

 

Sjåførene har jo gjerne sterke meninger om merker og tilleggsutstyr, men personlige ønsker får ikke gjennomslag hos Nerødegård. I et presset marked er det med på å holde kostnadsnivået nede, men kvalitet skal det være.

 

– Her er det jeg som bestemmer hva som skal kjøpes inn, og ferdig med det. Jeg kjøper det beste utstyret som leverandøren kan selge meg originalt, og ikke noe utover det.

 

– I dette tilfellet har jeg har funnet riktig bil, gjentar han.

Kraft, komfort og teknologi i Volvo FH 700

For sjåfør Karl Berger er det ikke bare det lave forbruket som imponerer. Volvo FH 700 liker seg på høyt turtall, og det liker han.

 

– Det er en artig motor å bruke. Bilen har veldig bra drag over hele registeret. Det er kanskje det jeg synes er det mest merkbare. Det er utrolig behagelig å kunne holde følge med trafikken, eller dra forbi de med mindre motor. 

 

Med automatgirkassen holder bilen jevn fart selv i tung last.

 

For sjåføren blir det rett og slett roligere kjøring, og for motoren mindre belastning.

 

– Det går ikke på bånn rus hele tiden, og det er mindre giring. Når det er flatmark, eller slakt oppover, ligger den på 12-gir og bare lunker, forteller 28-åringen.

 

Les også: Sjåfør "Micke" topper effektivitetstabellen

Smart teknologi gir enklere kjøring

Han har også rukket å blid svært glad i hvor lettkjørt bilen er, den moderne Volvo FH 700 Aero byr på avansert elektronikk og støttesystemer som gjør hverdagen enklere.

 

– Man må prøve å utnytte den teknologien. Bilen har for eksempel GPS-styrt cruisekontroll som følger svinger og kart. Alt går egentlig av seg selv, og man kan egentlig bare sitte og lene seg tilbake og holde i rattet, forteller Berger.

 

Han trekker også frem kameraspeilene som en stor forbedring:

 

– Jeg var litt sjøsjuk første uka, men det er et fantastisk hjelpemiddel når man blir vant til det. Det eliminerer blindsoner på siden, og møkk på speilene eksisterer ikke lenger.

 

Les også: Test av kameraspeil    

Langvarig samarbeid med Volvo Trucks

For LRN Transport er det ikke tilfeldig at de igjen har valgt Volvo Trucks.

 

– Samarbeidet går flere generasjoner tilbake, sier Nerødegård.

 

Han trekker spesielt frem verkstedet på Volvo Truck Center Gjøvik:

 

– Vi er meget fornøyde med folket som jobber der, og den servicen de gir oss. Det er alfa og omega. Har du ikke et ettermarked som fungerer, så er det heller ikke noe annet som fungerer, fortsetter han.

 

– I bunn og grunn er det ikke tilfeldig at vi nok en gang går til innkjøp av Volvo, avslutter Trond-Anders Nerødegård.

LRN Transport

LRN Transport AS er en privateid transportbedrift med hovedkontor på Raufoss.

  • Transporterer tørrgods nasjonalt og internasjonalt
  • Har rundt 20 egne storbiler og 15 faste innleide
  • LRN har sitt utspring i etternavnet til de lokale eierne. L står for Leirdal, R for Røise og N for Nerødegård.
  • LRN Transport er morselskapet i konsernet. LRN Agro Transport og LRN Eiendom er 100% eide datterselskap. I tillegg har de 80% eierskap i LRN Distribusjon
  • Omsetning 2024: ca. 125 millioner kroner

Lurer du på noe?

Ta kontakt med ekspertene våre for spørsmål om lastebiler og tjenester.