For å nå målet om netto nullutslipp innen 2040, reduserer Volvo Trucks CO2-utslippene på alle områder av virksomheten. Strategien for å redusere CO2-utslipp i sitt eget forhandlernettverk har gitt lovende resultater – og dette kan være til fordel for lastebil-bedriften din også.
– Selv om den største positive gevinsten for miljøet kommer når produktene våre har netto nullutslipp, må vi også – for å være virkelig bærekraftig – jobbe med våre bygg og forhandlernettverk, sier Catrin Caspersson, Network Investment Manager i Volvo Trucks. – Vi har derfor forpliktet oss til å redusere CO2-utslippene med 50 % innen 2025 fra alle våre egne forhandlere sammenlignet med 2019-nivået.
Det er et ambisiøst mål, men Volvo Trucks' forhandlernettverk er allerede veldig nær å nå det. Arbeidet med å redusere CO2-utslippene i forhandlernettverket ble intensivert i 2019, etter at man hadde satt et utgangsnivå.
Det første trinnet var å forstå hvilken type utslipp nettverket produserte. Dette ble gjort ved å kartlegge forhandlernes energibruk både totalt per land men også hvert enkelt anlegg.
– Målet vårt var ikke bare å få innsikt i hvordan og hvor energi ble brukt, men også hvilken type energi som ble kjøpt, forklarer Catrin. – Volvo driver rundt 300 av sine egne forhandlere over hele verden. Noen er små, noen er store – og de har alle sine unike utfordringer. Vi ønsket å finne ut hvor de største utslippene var, slik at vi kunne starte med å gjøre de mest virkningsfulle endringene først.
Det var et enkelt, men effektivt grep. Hver forhandler er pålagt å rapportere sin energikilde og bruk – fra drift av servicebiler og verksteder, til oppvarming og kjøling av kontorer og lading av elektriske lastebiler. Når disse dataene ble visualisert, var det mulig å se hvor endringer kunne gjøres og undersøke renere alternativer.
– For eksempel ble det tydelig at i de kaldere nordiske landene, hvor forbruket er mye høyere, var det prioritert å bytte til en fornybar elektrisk energikilde. I land der grønn kraft ikke var lett tilgjengelig, som Sør-Afrika, Malaysia og i flere østeuropeiske land, kunne vi se at vi måtte fokusere på å bytte til solenergi, sier Catrin.
Andre relativt enkle endringer kan være å for eksempel investere i elektriske varmepumper i land som Storbritannia, hvor man er veldig avhengig av gass. Forhandlernettverket samarbeidet også med Volvos investerings- og eiendomsavdelinger for å sikre at nye verksteder ble bygget etter strenge karbonnøytrale miljøstandarder. Endringene ble innført gradvis og Catrins team begynte å se virkningen de hadde.
– Vi hadde faktisk opprinnelig et mål om 25 %, men vi økte det til 50 % reduksjon av CO2 innen 2025 fordi fremdriften var så god, sier Catrin. – Og til og med vi ble overrasket, men veldig glade for å nå 49 % innen 2023. Så nå sikter vi mot et mer langsiktig mål: Netto nullutslipp innen 2035.
Å dele resultatene av endringene med forhandlerne var en viktig del av strategien. Catrin mener nøkkelen til å drive arbeidet med bærekraft fremover var ved å skape og holde på så mye positivt engasjement som mulig.
– Det blir en smidigere prosess hvis alle er med, så en stor del av det vi driver med er å hele tiden vise de lokale teamene at de utgjør en forskjell. Vi ønsket også å etablere et nytt tankesett – dette er ikke et prosjekt, det skal være en kontinuerlig, naturlig del av alt vi gjør.
Hvordan kan Volvos strategi for å redusere CO2 hos forhandlerne hjelpe lastebil-bedrifter?
De grunnleggende prinsippene i strategien kan enkelt bli tilpasset av transportselskaper som har tilsvarende mål i forhold til bærekraft.
Det er en annen betydelig fordel, både for flåteeiere, transportkjøpere og til og med Volvo Trucks' franchise-forhandlere: Forhandlerne vil bli en scope 3-leverandør innen Science-Based Targets initiativ (SBTi).
Strategien for reduksjon av CO2 i forhandlerleddet er en del av Volvo Trucks' forpliktelse til SBTi, en rammeverk som gjør det mulig for bedrifter å sette gjennomsiktige mål for netto nullutslipp i tråd med Parisavtalens ambisjon om en fremtid med en temperaturøkning på 1,5°C.
Rammeverket består av tre «scopes», og Volvos forhandlere befinner seg for tiden innenfor scope 1 – utslipp som oppstår direkte fra driften på stedet, og scope 2, indirekte utslipp som oppstår, for eksempel når elektrisitet produseres utenfor stedet.
– Når våre forhandlere når netto nullutslipp, vil kundene våre dra nytte av dette i sine scope 3 i SBTi, fordi vi er en del av deres forsyningskjede. Så innsatsen vår er også en del av lastebil-virksomhetenes og transportkjøpernes vei til netto nullutslipp, forklarer Catrin.
Vi ønsket å etablere et nytt tankesett – dette er ikke et prosjekt, det skal være en kontinuerlig, naturlig del av alt vi gjør.
Det siste trinnet i forhandlernettverkets overgang til netto nullutslipp vil imidlertid være den vanskeligste.
– Fokuset vil være på energieffektivitet og å produsere vår egen energi, så vi er mindre avhengige av å kjøpe fra nettet. For å gjøre dette må vi være mer kreative og klare til å teste nye løsninger – vindmøller på taket, alternativer for infrarød varme og geotermiske løsninger tilkoblet varmepumper – er bare noen av ideene vi har, sier Catrin.
Batterisystemer for energilagring (BESS) for å motvirke ustabilitet i nettet eller lagre solenergi vil også være et alternativ for utvalgte forhandlere. Videre arbeides det med overgang til elektriske servicebiler, spesielt der grønn kraft er tilgjengelig.
– Selv om lokalt engasjement fortsatt vil være avgjørende, vil den siste fasen også kreve mer investeringsdrevet aktivitet hos våre forhandlere. Det er vanskelig å si hva det blir, men vi må finne riktig fokus og hastighet – dette er en mulighet vi tror på og ønsker å være en del av.
Kvalitet, sikkerhet og omsorg for miljøet er Volvos kjerneverdier i tillegg til hjørnesteiner i produktutviklingen. Les mer om bærekraftig transport eller se mer om våre produkter.