Lastebiler

Slik kan reduserte CO2-utslipp fra Volvo Trucks-forhandlerne hjelpe bedriften din

Catrin Caspersson
2024-06-18
Bærekraft Alternativt drivstoff
Author
Catrin Caspersson
Network Investment Manager, Volvo Trucks

For å nå målet om netto nullutslipp innen 2040, reduserer Volvo Trucks CO2-utslippene på alle områder av virksomheten. Strategien for å redusere CO2-utslipp i sitt eget forhandlernettverk har gitt lovende resultater – og dette kan være til fordel for lastebil-bedriften din også.

– Selv om den største positive gevinsten for miljøet kommer når produktene våre har netto nullutslipp, må vi også – for å være virkelig bærekraftig – jobbe med våre bygg og forhandlernettverk, sier Catrin Caspersson, Network Investment Manager i Volvo Trucks. – Vi har derfor forpliktet oss til å redusere CO2-utslippene med 50 % innen 2025 fra alle våre egne forhandlere sammenlignet med 2019-nivået.
 

Bytte til renere energiløsninger – og dele resultatene

Det er et ambisiøst mål, men Volvo Trucks' forhandlernettverk er allerede veldig nær å nå det. Arbeidet med å redusere CO2-utslippene i forhandlernettverket ble intensivert i 2019, etter at man hadde satt et utgangsnivå.
 

Det første trinnet var å forstå hvilken type utslipp nettverket produserte. Dette ble gjort ved å kartlegge forhandlernes energibruk både totalt per land men også hvert enkelt anlegg.
 

– Målet vårt var ikke bare å få innsikt i hvordan og hvor energi ble brukt, men også hvilken type energi som ble kjøpt, forklarer Catrin. – Volvo driver rundt 300 av sine egne forhandlere over hele verden. Noen er små, noen er store – og de har alle sine unike utfordringer. Vi ønsket å finne ut hvor de største utslippene var, slik at vi kunne starte med å gjøre de mest virkningsfulle endringene først.
 

Det var et enkelt, men effektivt grep. Hver forhandler er pålagt å rapportere sin energikilde og bruk – fra drift av servicebiler og verksteder, til oppvarming og kjøling av kontorer og lading av elektriske lastebiler. Når disse dataene ble visualisert, var det mulig å se hvor endringer kunne gjøres og undersøke renere alternativer. 

– For eksempel ble det tydelig at i de kaldere nordiske landene, hvor forbruket er mye høyere, var det prioritert å bytte til en fornybar elektrisk energikilde. I land der grønn kraft ikke var lett tilgjengelig, som Sør-Afrika, Malaysia og i flere østeuropeiske land, kunne vi se at vi måtte fokusere på å bytte til solenergi, sier Catrin.
 

Andre relativt enkle endringer kan være å for eksempel investere i elektriske varmepumper i land som Storbritannia, hvor man er veldig avhengig av gass. Forhandlernettverket samarbeidet også med Volvos investerings- og eiendomsavdelinger for å sikre at nye verksteder ble bygget etter strenge karbonnøytrale miljøstandarder. Endringene ble innført gradvis og Catrins team begynte å se virkningen de hadde.
 

– Vi hadde faktisk opprinnelig et mål om 25 %, men vi økte det til 50 % reduksjon av CO2 innen 2025 fordi fremdriften var så god, sier Catrin. – Og til og med vi ble overrasket, men veldig glade for å nå 49 % innen 2023. Så nå sikter vi mot et mer langsiktig mål: Netto nullutslipp innen 2035.

Volvo Trucks eget forhandlernettverk har redusert sine CO2-utslipp med 49 % og har omtrent 100 lokasjoner med solenergi og 180 lokasjoner med fossilfri/fornybar elektrisitet (69 % av forbruket). Totalt har det kjøpte elektrisitet-forbruket gått ned med 17 % og utslippene med 64 %.

Å dele resultatene av endringene med forhandlerne var en viktig del av strategien. Catrin mener nøkkelen til å drive arbeidet med bærekraft fremover var ved å skape og holde på så mye positivt engasjement som mulig.
 

– Det blir en smidigere prosess hvis alle er med, så en stor del av det vi driver med er å hele tiden vise de lokale teamene at de utgjør en forskjell. Vi ønsket også å etablere et nytt tankesett – dette er ikke et prosjekt, det skal være en kontinuerlig, naturlig del av alt vi gjør.
 

Hvordan kan Volvos strategi for å redusere CO2 hos forhandlerne hjelpe lastebil-bedrifter?

De grunnleggende prinsippene i strategien kan enkelt bli tilpasset av transportselskaper som har tilsvarende mål i forhold til bærekraft. 

8 steg for å redusere CO2-utslipp i transportvirksomheten din

  1. Få en forståelse av din bedrifts lokale situasjon og utfordringer for endring.
  2. For å forstå hvor dine største utslipp er, undersøk og kartlegg energiforbruket ditt.
  3. Etabler omfang, utgangsnivå og mål for det du ønsker å oppnå.
  4. Start der de høyeste CO2-utslippene er for størst mulig effekt.
  5. Vurder fornybare energialternativer der det er mulig – eller installer din egen supplerende energikilde, som solcellepaneler.
  6. Rapporter og følg opp for å engasjere dine ansatte og vise at det er mulig (og noen ganger relativt enkelt) å endre.
  7. Fortell dine ansatte om faktiske eksempler på endringer som har utgjort en forskjell.
  8. Husk at bærekraftsarbeidet ikke er et prosjekt, det er en langsiktig investering og bør være en naturlig del av alt du gjør.

Det er en annen betydelig fordel, både for flåteeiere, transportkjøpere og til og med Volvo Trucks' franchise-forhandlere: Forhandlerne vil bli en scope 3-leverandør innen Science-Based Targets initiativ (SBTi).
 

Strategien for reduksjon av CO2 i forhandlerleddet er en del av Volvo Trucks' forpliktelse til SBTi, en rammeverk som gjør det mulig for bedrifter å sette gjennomsiktige mål for netto nullutslipp i tråd med Parisavtalens ambisjon om en fremtid med en temperaturøkning på 1,5°C.
 

Rammeverket består av tre «scopes», og Volvos forhandlere befinner seg for tiden innenfor scope 1 – utslipp som oppstår direkte fra driften på stedet, og scope 2, indirekte utslipp som oppstår, for eksempel når elektrisitet produseres utenfor stedet.
 

– Når våre forhandlere når netto nullutslipp, vil kundene våre dra nytte av dette i sine scope 3 i SBTi, fordi vi er en del av deres forsyningskjede. Så innsatsen vår er også en del av lastebil-virksomhetenes og transportkjøpernes vei til netto nullutslipp, forklarer Catrin.

Vi ønsket å etablere et nytt tankesett – dette er ikke et prosjekt, det skal være en kontinuerlig, naturlig del av alt vi gjør.


Hvordan kan vi øke takten slik at forhandlerne når netto nullutslipp innen 2035

Det siste trinnet i forhandlernettverkets overgang til netto nullutslipp vil imidlertid være den vanskeligste.
 

– Fokuset vil være på energieffektivitet og å produsere vår egen energi, så vi er mindre avhengige av å kjøpe fra nettet. For å gjøre dette må vi være mer kreative og klare til å teste nye løsninger – vindmøller på taket, alternativer for infrarød varme og geotermiske løsninger tilkoblet varmepumper – er bare noen av ideene vi har, sier Catrin.
 

Batterisystemer for energilagring (BESS) for å motvirke ustabilitet i nettet eller lagre solenergi vil også være et alternativ for utvalgte forhandlere. Videre arbeides det med overgang til elektriske servicebiler, spesielt der grønn kraft er tilgjengelig.
 

– Selv om lokalt engasjement fortsatt vil være avgjørende, vil den siste fasen også kreve mer investeringsdrevet aktivitet hos våre forhandlere. Det er vanskelig å si hva det blir, men vi må finne riktig fokus og hastighet – dette er en mulighet vi tror på og ønsker å være en del av.


Kvalitet, sikkerhet og omsorg for miljøet er Volvos kjerneverdier i tillegg til hjørnesteiner i produktutviklingen. Les mer om bærekraftig transport eller se mer om våre produkter.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.