Drev | Chassishøyde | Totalvekt | Hjul | Motor | Forakseltrykk | Bakakseltrykk |
---|---|---|---|---|---|---|
4x2 | Lav | 10 t | 17,5" | D5K | 4.0 t | 7.6 t |
4x2 | Lav | 10 t | 17,5" | D5K | 4.0 t | 8.0 t |
4x2 | Lav | 12 t | 17,5" | D5K | 4.5 t | 8.5 t |
4x2 | Middels | 12 t | 17,5" | D5K | 4,5/5,0 t | 8.5 t |
4x2 | Middels | 12 t | 19,5" | D8K | 4,5/5,0 t | 8.5 t |
4x2 | Middels | 14 t | 19,5" | D8K | 5,0/5,8 t | 9.5 t |
4x2 | Middels | 14 t | 19,5" | D5K | 5,0/5,8 t | 9.5 t |
4x2 | Middels | 16 t | 19,5" | D5K | 5,0/5,8 t | 9.5 t |
4x2 | Middels | 16 t | 19,5" | D8K | 5.8 t | 10.9 t |
4x2 | Høy | 12 t | 22,5" | D8K | 5,0 t | 9.2 t |
4x2 | Høy | 14 t | 22,5" | D8K | 5.6 t | 9,5/10,6 t |
4x2 | Høy | 16 t | 22,5" | D8K | 6.3 t | 10.9 t |
4x2 | X-høy | 18 t | 22,5" | D8K | 7.1 t | 11.5 t |
4 x 4 | XX-høy | 12 t | 22,5" | D8K | 5.6 t | 7.4 t |
4 x 4 | XX-høy | 14 t | 22,5" | D8K | 5.6 t | 9.2 t |
4 x 4 | XX-høy | 16 t | 22,5" | D8K | 5.6 t | 10.9 t |
Akselavstand (mm) | 10–12 tonn (17,5 tommer) | 12–16 tonn (19,5 tommer) | 12–16 tonn (22,5 tommer) | 18 tonn (22,5 tommer) |
---|---|---|---|---|
3250 | ● | ● | ● | |
3350 | ●* | |||
3500 | ● | ● | ● | ● |
3800 | ● | ● | ● | ● |
4100 | ● | ● | ● | ● |
4400 | ● | ● | ● | ● |
4700 | ● | ● | ● | ● |
5000 | ● | ● | ● | |
5300 | ● | ● | ● | |
5600 | ● | ● | ● | |
5900 | ● | ● | ● | |
6200 | ● | ● | ● | |
6500 | ● | ● | ● | |
6800 | ● |
* Bare for Volvo FL 4 × 4
10–12 tonn (17,5 tommer) | 12–16 tonn (19,5 tommer) | 12–16 tonn (22,5 tommer) | 18 tonn (22,5") | |
---|---|---|---|---|
Bladfjæring, parabolsk | ● | ● | ● | |
Bladfjæring, parabolsk forsterket | ● | ● | ||
Luftfjæring | ● | ● |
Dekk | Høyde (mm) | |
---|---|---|
Lav | 245/70R17.5” | 810–830 |
Middels | 265/70R19.5” | 860 |
Høy | 275/70R22.5” | 950 |
X-høy | 295/80R22.5” | 960 |
XX-høy* | 11R22.5 | 1175 |
* Bare for Volvo FL 4 × 4
Drivstofftankene en tilgjengelige i plast, stål eller aluminium. Drivstoffvolum varierer fra 80 til 300 liter. I tillegg er en kombinasjon av to 215-liters tanker tilgjengelig, som gir et totalt volum på 430 liter.
Volum (liter) | Montert på chassis | Materiale |
---|---|---|
80 | Høyre/venstre | Plast |
130 | Høyre/venstre | Plast |
150* | Høyre | Aluminium |
160** | Venstre | Stål/aluminium |
210 | Høyre/venstre | Stål/aluminium |
215 | Høyre/venstre | Plast |
300 | Høyre | Stål |
430 (2×215) | Høyre | Plast |
* Bare for 18-tonns Volvo FL
** Bare for 18-tonns Volvo FL
AdBlue-tanken er laget av plast, og volumet er 32 liter. AdBlue-pumpen er integrert i tankmodulen. Det er én variant for kjøretøy med drivstofftank montert på høyre side (ADTP-R), og én for kjøretøy med tank montert på venstre side (ADTP-L).
Forakseltrykket varierer fra 4,5 opptil 7,1 tonn. Akseltrykket på den drevne frontakselen, som er tilgjengelig for Volvo FL 4 × 4, er på 5,6 tonn.
Fjæringstype | 10–12 tonn (17,5 tommer) | 12–16 tonn (19,5 tommer) | 12–16 tonn (22,5 tommer) | 18 tonn (22,5") | |
---|---|---|---|---|---|
Enkelaksel 4 × 2 | |||||
RAD-L80 | Blad | ● | ● | ● | |
RAD-L80 | Blad, forsterket | ● | ● | ● | |
RAD-L80 | Blad, kort og stivt | ● | |||
RAD-A2V | Luft | ● | ● | ||
RAD-KR | Luft | ● | |||
Enkelaksel 4 × 4 | |||||
RAD-L80 | ● |
Volvo FL har trykkluftbremser med ventilerte skiver både foran og bak. EBS-skivebremsene (elektronisk styrt bremsesystem) gir både raskere og sikrere bremserespons samt redusert bremseslitasje. Systemet omfatter funksjoner som ABS, blokkeringsfrie bremser, en differensialsperre og bremsesynkronisering. Med bremsesynkronisering utnytter systemet de forskjellige bremsene i kjøretøyet til å oppnå en mer enhetlig bremsebruk og redusert slitasje både på driftsbrems og dekk. Den utvidede EBS-pakken inneholder blant annet en funksjon som forenkler bakkestart. Bremseskivene er tilgjengelige i ulike størrelser avhengig av bruksområdet.
ESC (elektronisk stabilitetskontroll)
ESC (ESC-BAS1) bidrar til å opprettholde retningsstabiliteten (slingringskontroll) under vanskelige forhold samt å forhindre velteulykker.
Hydraulisk retarder for AL306-girkasser
Den kompakte, integrerte retarderen (RET-HYDR- og RET-TPT-varianter) er montert på girkassen. Maks. effekt er 400 kW.
Maksimum utveksling i momentomformeren (TC421) er 1,77:1.
12-tonnsutgave | 16-tonnsutgave | |
---|---|---|
Chassishøyde | Lav | Middels |
Forakseltrykk | 4.2 t | 5.8 t |
Bakakseltrykk | 8.0 t | 10.9 t |
Førerhus | Kort førerhus | |
Motor | D5K210 eller D5k240 | D8K250 |
Girkasse | STO8006 eller ZTO1006 | ZTO1006 eller ZTO1109 |
Bakaksel | RSS0819A | RSS1125A |
Dekk | TD10R17.5" | TD285-70R19.5" |
Akselavstander | 3150, 3350 eller 3600 |