Lastebiler

Arne Thorsen AS – solid Skiensfirma med lange tradisjoner

| 7 min å lese | 7 min å lese
Arne Thorsen startet med transport allerede i 1953. I dag 66 år senere er det svigersønn Magne Årvik – 76 år og hans svigersønn igjen, Espen Andreassen - 51 år, som fører det tradisjonsrike familiefirmaet videre. Stikkord i virksomheten er at rutiner sikrer kvaliteten. Og her trives folk, man slutter ikke om man har vært her i 2 år – da blir man.
Arne Thorsen Transport sin Volvo FH16 750.  Foto.
Arne Thorsen Transport sin Volvo FH16 750.

 Jeg fleiper vel litt med at skal vi bli kvitt de eldste – må vi tilkalle ”Åndenes makt”, sier Espen Andreassen med glimt i øyet. Men når man treffer en del av den hyggelige staben og hører at økonomisjef Espen Johnsen kalles ”nybegynner” ettersom har bare har vært i firmaet siden 2011 – forstår vi at her er det kontinuitet.

– Han er fortsatt på prøvetid, sier Magne og smiler.

Magne kan ved første møte oppfattes som en sjenert fyr – han liker nok ikke oppmerksomhet på seg selv, men når man får pratet en stund viser han seg å være en foroverlent leder med klare meninger om samferdsel, bilmateriell, dekkvalg og hvorfor utlendingene setter seg fast vinterstid. Og han har en herlig lun humor. En varm god tone preger bedriften – alle vet hva som gjelder – sikkerhet – kvalitet og fleksibilitet. Og de trives.

Men Arne Thorsen kunne vært ute av markedet allerede i 1974. Han fikk det året store utfordringer, bl a ekstra vanskeligheter i forbindelse med et dødsfall i familien, og han ble selv syk. Firmaet gikk konkurs. Revisor og selger Haukenes fra Volvo-forhandleren Jorkjend hentet svigersønnen Magne Årvik midt i arbeidstiden på ABB og ba han bli med i håp om at han kunne rydde opp og redde driften som da bestod av 6 biler.

– Jeg fikk permisjon i 6 måneder – men fraværet ble litt lenger – har nå vært her i 45 år forteller Magne og ler.

Han fikk fire år på seg til å betale ned gjelda og det ble mye arbeid – veldig mye. Takket være Shell som ga han et lån på 150.000,- kroner, (ville tilsvart 1,5 millioner i 2019) kunne Magne gå løs på en vanskelig oppgave for å redde firmaet og starte bygging av den første terminalen i 1976, (Ikke rart at Shell fortsatt er eneleverandør.) Terminalen kunne de flytte inn i 1978. Ikke bare hadde han kreditorenes krav på seg – samtidig gjorde jo konkurrentene det de kunne for å bli kvitt en konkurrent – de trodde ikke vi ville klare å betale gjelden og drive videre. Det ble fire år uten ferie og fritid, men Magne klarte det sammen med gode kollegaer. 

Firmaet er svært lojale mot sine leverandører, foruten eneleverandør Shell er det bare Michelin som gjelder på dekkfronten og Volvo når det gjelder bilmateriell, samt IF på forsikring og DnB på finansiering. 30 lastebiler med Volvo i grillen er i daglig bruk og forhandler er Volmax i Skien ved selger Inge Nyberg.

– Et flott firma å ha samarbeide med, vi har regnet ut at siden 1981 har Arne Thorsen kjøpt nesten 260 nye Volvo lastebiler. De har vært en lojal samarbeidspartner – fra tiden forhandleren het Jorkjend og etterpå Volmax. Vi har faste kvartalsmøter der vi går igjennom økonomi, drivstofforbruk og servicekontrakter. Vi har virkelig et godt samarbeid som vi setter stor pris på, sier Inge Nyberg i Volmax.

 

Pålitelighet, service, sikkerhet og fleksibilitet gjør at kundene blir.

Firmaet baserer seg på en sjåfør pr bil og innrømmer nok at bilene går litt lite pr år med dette systemet, derfor beholdes de ofte i 7 år. Firmaet har eget verksted for dekkomlegging og mindre reparasjoner samt alle reparasjoner på hengerne – men 75 % av bilparken går på Gullavtale med Volvo.

I dag er firmaet solid – med mange og gode kunder. De har ikke hatt en eneste inkassosak, bortsett fra en der kreditor trakk varselet etter et møte. De har bygd opp et transportsystem med faste ruter på Bergen – Stavanger, Haugesund, Møre, Sørlandet, Østfold, Vestfold, Hedmark, Trondheim og Oslo, samt Nord-Norge.

– Det er mye industri i Grenlandområdet og mange solide produsenter benytter firmaet Arne Thorsen fast. Pålitelighet, service, sikkerhet og fleksibilitet gjør at kundene blir.

– Man må ha fulle lass ut og folka våre er gode på å laste. Returgods er det ikke alltid like lett med. 

Men er det på tide å bli pensjonist Magne?

– Jeg er jo nesten det da, kommer i ni-tiden og går hjem før tre på ettermiddagen. Gode medarbeidere, gode rutiner og Espen gjør at jeg ikke lenger må ha det fokus som var helt nødvendig tidligere.

Selskapet ble aksjeselskap i 1978 og risikoen etter hvert spredt på fire selskap; Arne Thorsen Holding A/S, Arne Thorsen Eiendom AS, Arne Thorsen Transport AS og Arne Thorsen Spedisjon AS. På papiret er Magne sjef for transport og Espen for spedisjon. De hadde mye kjøring på kontinentet inntil 2000 –de organiserer fortsatt transport til hele verden for sine kunder og har egen megler for dette – men kjøper transportene. 

Mens bedriften lenge bygget på kjøring for en rekke matvaregrossister, endret dette seg dramatisk på 90-tallet. Da etablerte de store matvarekjededene seg – en lang rekke grossister ble nedlagt og kjedene tok transportene selv.

– Vi klarte omstillingen og har i dag en rekke solide kunder som har varer til anleggs- og byggeindustrien. En viktig kunde som kom inn, er Pipelife.

Pipelife Norge er Norges største leverandører av plastrør. Denne kunden har blitt stor takket være at Arne Thorsen kjøpte en liten transportør i Bamble som kjørte for Pipelife, sammen med Arne Thorsen. I dag er produsenten transportfirmaets største kunde. Pipelife kjøper store deler av produksjonen til Industriplast på Askøy utenfor Bergen som nå sikrer dem gode lass i retur fra Vestlandsbyen.

– Det har gjort at vi har investert i kjøretøy tilpasset denne transporten, ikke minst krever transport av 20 meter lange plastrør at man har semier med uttrekk. Vi har 7 slike semier i dag – hvorav den nyeste også har styring på alle aksler, kan Espen fortelle.

Sikkerhet er viktig også for Pipelife og ikke minst kvalitet i leveransene. Ofte skal de lange rørene losses på en anleggsplass, av en gravemaskin, kran eller hjullaster. For å sikre rett lossing utstyres rørene ofte med ferdig plasserte lastestropper under lasting slik at de enklere kan losses på en trygg og god måte.

– For å sikre kvaliteten i lossingen på en anleggsplass, har vi i samarbeid med kunden laget en video hvor prosessen beskrives, kan Espen fortelle.

De uttrekkbare trallene brukes selvsagt til annet gods også, da vi besøkte firmaet var fem fullastede sett med storsekk med salt på vei til kunde.

 

 

Magne er opptatt av dekk og sikkerhet og firmaet har stort fokus på dette.

– I vinter har myndighetene hatt stort fokus på utlendinger og dekk,. Det er bra, men det er ikke hele problemet. Om myndighetene krevde 6 tonn mindre på semihengerne om du kommer med en 2-akslet trekkvogn, hadde mye vært gjort. Har sett trekkvogner med 9 tonns drivaksel med traller med 24 tonn - da kommer du ikke i gang selv med gode dekk, forklarer Magne.

Han mener at dersom myndighetene reduserte tillatt vekt på semitrallene med 6 tonn om du har en 2-akslet trekker – ville utlendingene fort innsett at de måtte ha annet utstyr for å kjøre sikkert i Norge vinterstid.

Det er drivende aksel som styrer bilen på vinterføre påpeker Magne.

– Vi kjører med minst 1250 kg i front av tralla vinterstid for å sikre trykk på drivakselen. Har du nye dekk og kjører helt tom, uten å belaste drivende aksel, sliter du ekstra på dekkene. Vi har støpt lodd på 1250 kg som vi har minst ett – ofte to av på hengerne gjennom hele vinteren – forklarer Magne. I tillegg er alle biler utstyrt med On-spot eller sandstrøkasser.

– Belastningsblokker på 1,25 tonn til 2,5 tonn når du går tom til neste lasteplass er det mest lønnsomme vil har på bilen, selv om vi ikke får betalt for det. Vi har ikke brukt bergingsbil siden vi startet med det og vi sparer dekk og kjetting, forklarer Magne.

– Et sikkerhetspoeng er også at vi har Dash-kamera i alle biler, sier Espen.

– Dette har vi ikke for å bevise skyld hos egne sjåfører – men for å dokumentere uskyld. Vi har en del stygge videoer av ulykker der vi kan dokumentere at vår sjåfør ikke gjorde feil, kan Espen fortelle.

Selger Inge Nyberg er imponert over hvor fremoverlent og miljø- og sikkerhetsorientert Magne er i en alder av 76 år. Nå er det fokus på LNG – biler og de skal i en søkeprosess mot Enova for å kunne satse på gass i langtransporten.

Arne Thorsen Transport driver miljøvennlig, med samlasting på distribusjon, men også på langtransport. Det er arbeidskrevende med omlasting, men det er lønnsomt og miljøvennlig.

Vi har stor kapasitet ved vår terminal som har 12 – timers åpningstid, og som kan utvides etter behov, forteller Magne Årvik.

– Vi har også lagt til miljølønn i lønnssystemet som går på utnyttelsesgrad av lastevolum/vekt, og som skal bidra til økt interesse for å få med mer gods på hver tur, forklarer han.

Firmaet satser på lærlinger, men har utfordringer – som andre bransjer – med rekruttering.

– Vi har AFP og aldersbonus for at sjåførene skal bil til pensjonsalder.

– Det har vært flere interessenter inne for å kjøpe dette tradisjonsrike firmaet – men så langt har vi valgt å drive selvstendig.

Arne Thorsen Transport AS og Arne Thorsen Spedisjon AS

  • Antall lastebiler: 29 + 1 terminalbil uregistrert
  • Volvo FM 330:  4 stk - nærdistribusjon
  • Volvo FH 420:  8 stk - langdistribusjon
  • Volvo FH 480:  1 stk trekker
  • Volvo FH 540: 14 stk hvorav 11 trekkere – de siste 3 med tandem akselløft
  • Volvo FH 650: 1 stk   - bil og henger
  • Volvo FH 750: 1 stk   - bil og henger 
  • Hengere: 6 stk skaphengere og 18 stk semihengere, derav 7 uttrekkbare hengere for langt gods, totalt 24 hengere. Påbyggene og skaphengerne er Bussbygg og Ekeri. De åpne hengerne er fra Istrail, mens den nyeste er en MAX Trailer fra Trailerpartner, med styring på alle akslene og EXTE tømmerstaker.
  • Antall varebiler: 2 (bl annet til ekspresskjøring), samt 2 til verkstedbruk.
  • Antall ansatte: 37
  • Hvorav sjåfører: 28 
  • Omsatte i 2018: 69,7 millioner kroner 
  • Kjørte km: 1.833 637 km
  • Innland: 14,5 mill kr
  • Utland: 6,63 mill kr
  • Anlegg: 20 mål tomt
  • Bygg: Lagerterminal/adm : 5.000 m2