Lastebileiere har alltid hatt et stort behov for å spare drivstoff, og slik vil det alltid være. Volvo Trucks er hele tiden fokusert på å gjøre kjøretøyene mer effektive, uansett om lastebilen går på diesel, gass eller elektrisitet. Dette gjelder også i høyeste grad den nyeste serien med tunge lastebiler.
Drivstoff står vanligvis for rundt 20–25 % av driftsutgiftene til en lastebil, så det er ikke rart at drivstoffeffektivitet er viktig for lønnsomheten i bransjen. Med overgangen til elektrisk drift betyr forbedret energieffektivitet lengre rekkevidde og høyere produktivitet. Derfor har dette lenge vært viktig i Volvo Trucks' forskning og utvikling, noe som kan sees i den nyeste serien med tunge lastebiler.
En viktig del av lastebilens energiytelse ligger i aerodynamikken. Volvo Trucks ser på hele kjøretøyet og utvikler flere konsepter samtidig over lang sikt, som deretter kombineres for å skape det beste designet.
Mange av de nye aerodynamiske konseptene – som ekstra pakninger i panelskjøtene foran på førerhuset, deksel foran fottrinnet og en strammere hjulbue – ble lansert i 2022 og har nå blitt utvidet til hele serien i alle markeder.
– Den nye serien med tunge lastebiler er et resultat av kontinuerlig finjustering over mer enn et tiår, som har utviklet seg til kjøretøyene vi ser i dag, sier Anders Tenstam, teknisk spesialist på aerodynamikk i Volvo Trucks.
– Gjennom intens og effektiv virtuell utvikling har vi kunnet gjøre forbedringer i både formen og detaljene i designene. Vi har introdusert disse forbedringene trinnvis, men de er alle en del av en helhetlig plan som stammer fra avansert ingeniørarbeid, som har pågått gjennom mange år med ambisjonen om å skape et mest mulig energieffektivt kjøretøy for kundene våre.
Det nye aerodynamiske designet er et resultat av kontinuerlig finjustering i mer enn ti år.
Aerodynamikken blir enda bedre med det nye kameraspeilet. Ved å erstatte sidespeilene med mindre, vingeformede kameraer, forbedrer kameraspeilet luftstrømmen langs lastebilens sider betraktelig.
– Siden baksiden av et speil må være flatt, er det uunngåelig med dragsug bak det og du vil alltid få mer luftmotstand, sier Mattias Hejdesten, ingeniør i aerodynamikk i Volvo Trucks.
– Ved å fjerne det blir det lettere for luftstrømmen å holde seg nærmere siden på kjøretøyet. Frontarealet blir også mindre, noe som ytterligere reduserer den aerodynamiske luftmotstanden. Dette alene vil bidra til lavere drivstofforbruk, men i tillegg vil det også forsterke effekten av mange av de andre aerodynamiske forbedringene som er gjennomført tidligere.
Her kan du lære mer om forskjellene mellom å kjøre med kameraspeil og konvensjonelle speil, eller den nye Volvo FH Aero-serien, som også har de samme aerodynamiske forbedringene.
Siden kjøreteknikk har stor innvirkning på drivstofforbruket, har Volvo Trucks oppdatert I-See*-funksjonen slik at den nå tar hensyn til både svinger og topografi. Ved hjelp av kartbaserte data kan systemet tilpasse lastebilens gir, hastighet og motorbrems slik at den kjører mest mulig effektivt på både kuperte og svingete veier.
– Den oppdaterte I-See-funksjonen betyr i hovedsak at en sjåfør kan bruke cruisekontrollen nesten hele tiden, sier Tomas Thuresson, sjef for kommersialisering i Volvo Trucks. – Dette vil gjøre det mulig å redusere drivstofforbruket siden cruisekontrollen er designet for å være mer økonomisk enn kjøring med pedaler.
– Den nye serien med tunge lastebiler er resultatet av kontinuerlig finjustering i mer enn ti år. Vi har introdusert forbedringene gradvis, og ambisjonen er å skape et mest mulig energieffektivt kjøretøy for kundene våre.
Blant andre forbedringer i den nye serien med tunge lastebiler finner man ventilerte bremseklosser, som kan spare energi ved å redusere motstanden på skivebremsene ved bremsing. I-Shift-girkassen med overgir har blitt oppdatert med en ny produksjonsteknikk, mens det er gjort materialendringer på akslene – begge deler bidrar til forbedret energieffektivitet.
Det største potensialet for drivstoffbesparelser fra alle disse oppdateringene og funksjonene er imidlertid når de kombineres i én pakke. Det er også viktig å kombinere dem med tradisjonelle drivstoffbesparende tiltak, som spoilere, fendere, tak- og sidevindavvisere, sideskjørt og hjulkapsler, som er spesialdesignet for bruken de er tiltenkt.
I tillegg har Volvo Trucks også en løsning som automatisk reduserer høyden på chassiset ved hastigheter over 60 km/t, for enda bedre aerodynamikk. Hver av disse funksjonene gir ikke bare et bidrag til drivstoffbesparelsene, men bidrar også til å forbedre effekten til de andre funksjonene.
– Det er et tilfelle der 1 + 1 = 3, sier Anders. – Hvis du forbedrer aerodynamikken foran på kjøretøyet, vil du øke de aerodynamiske gevinstene fra forbedringer bak – og omvendt. Og en mer aerodynamisk lastebil har mye bedre frirullingsegenskaper enn en lastebil med høyere luftmotstand, og dermed blir fordelene med et system som I-See mangedoblet.
* I-See er foreløpig kun tilgjengelig for dieseldrevne kjøretøy, men vil bli tilgjengelig for gassdrevne og elektriske drivlinjer på et senere tidspunkt.