Lastebiler

De seks største utfordringene lastebilbransjen står overfor – og hvordan håndtere dem

Anders Petersson
2024-04-21
Drivstoffeffektivitet Sjåførens verden
Author
Anders Petersson
Direktør, Transport Industry Analysis

Det er langt fra enkelt å drive en effektiv og lønnsom lastebilvirksomhet og man må ofte navigere gjennom flere hindre samtidig. Her er de seks største utfordringene fraktselskaper og transportoperatører står overfor i dag. 

1. Tilpasning til en uforutsigbar økonomi

Transport har alltid vært en syklisk bransje og sterkt avhengig av økonomien. De siste årene har mange virksomheter måttet tilpasse seg en global pandemi, en forsyningskjedekrise, en levekostnadskrise, alvorlig inflasjonspress og raskt stigende renter. Det er en konstant utfordring å sikre lønnsom drift til tross for alle disse hindringene – spesielt når det er umulig å forutsi hva som skjer rundt neste hjørne.
 

– I en nedgangstid kan du ikke gjøre så mye med de store tingene som påvirker hele økonomien, sier Michael Browne, professor ved Gøteborgs universitet som har forsket på godstransport og logistikk i over 30 år. – Konsentrer deg i stedet om de mindre tingene du kan kontrollere. Dette er en god mulighet til å finne fram mer informasjon om hvordan bedriften din presterer når det gjelder drivstofforbruk, kjøretider og ruteplanlegging og finne områder der du kan forbedre deg.
 

Det er minst like viktig å forbedre effektivitet i driften når det er oppgangstider, da dette vil bidra til at virksomheten er mer robust og motstandsdyktig mot neste nedgangsperiode.

Siden drivstoff står for en betydelig del av driftsutgiftene i en bilflåte, har varierende priser en enorm innvirkning på selskapets bunnlinje.

2. Minst mulig drivstoffkostnader

Drivstoff kan utgjøre over 40 % av den totale driftsutgiften til lastebilflåten. Derfor kan selv en liten økning i prisen utgjøre en stor forskjell for selskapets bunnlinje.
 

Som resten av økonomien er prisene uforutsigbare og ofte underlagt geopolitiske hendelser utenfor flåteeiers kontroll. Men det er ting du kan gjøre for å holde drivstofforbruket nede på et minimum.
 

Det kan høres opplagt ut å spare drivstoff, men jeg er likevel overrasket over hvor mange transportselskaper som ikke kan gi noen data om drivstofforbruket sitt fordi de ikke måler det, sier Michael.
 

– Uten dette datagrunnlaget, hvordan kan du finne muligheter for å redusere kostnadene? For eksempel vil en godt trent sjåfør bruke mindre drivstoff og planlegge rutene sine bedre. Men du trenger data for å vite hvor og hvordan opplæring skal brukes.
 

Les mer om hvordan du kan oppmuntre til drivstoffeffektiv lastebilkjøring og hvordan teknologi kan bidra til utvikling av sjåfører

3. Kritisk mangel på sjåfører

Den globale mangelen på sjåfør blir verre og de siste prognosene sier at den vil dobles i løpet av de neste fem årene. Dette vil gjøre det stadig vanskeligere for transportselskaper å opprettholde dagens drift, for ikke å nevne vokse og utvikle seg.
 

Dette er ikke en utfordring som kan løses bare ved å øke lønningene, siden balansen mellom arbeid og fritid også er en viktig medvirkende faktor. Dette betyr at balanse mellom arbeid og fritid ikke nødvendigvis handler om lange arbeidsdager, men også det å være borte fra hjemmet i lengre perioder.
 

– Gjennomsnittsalderen på sjåførene er høy, noe som tyder på at det er en lite attraktiv bransje for yngre mennesker, sier Michael. – Timene de forventes å jobbe, stresset de er under mens de jobber, eller det faktum at det er andre, mer tiltalende karriereveier å ta, er bare noen av grunnene.
 

Endring av arbeidsforholdene kan bidra til å endre disse oppfatningene av yrket. En del av problemet, ifølge Michael, er imidlertid at forskere og beslutningstakere ikke engasjerer seg i sjåførene. – Det er ganske overraskende hvor lite akademisk forskning som er gjort på sjåfører. Vi har folk som skriver om alt annet fra aerodynamikk til autonome kjøretøy, men det finnes et stort gap i forståelsen av sjåføren og rollen de spiller.
 

Finn ut mer om hvordan du kan tiltrekke og beholde sjåfører eller måter å møte mangelen på sjåfører på

Mange lastebileiere drøyer med elektriske lastebiler til infrastruktur for lading er mer utbygd, men de som kommer tidlig inn kan potensielt høste fordelene først.

4. Tilpasning til energiomstillingen


Stadig strengere utslippslover og økt etterspørsel etter bærekraftig transport fra kunder, gjør at transportselskaper er under stadig større press for å gå bort fra diesel.

 

En rekke større byer, som Paris, Aten, Madrid og Stockholm, planlegger allerede å forby dieselkjøretøy i bysentrum så tidlig som i 2025. Men det er mindre sikkert hvilke drivstoffkilder som skal brukes i stedet. Derfor har mange bedrifter en holding om å vente og se. Men de risikerer å bli hengende etter ved å gjøre det.
 

– Det er økende interesse for alternative drivstoff, men fortsatt mye usikkerhet om når det vil være et godt tidspunkt å gjøre noe med det, sier Michael. – Akkurat nå er det noen få selskaper som tar det første steget. Etter hvert som markedet fortsetter å utvikle seg, vil vi til slutt nå et vippepunkt der bedrifter plutselig vil se at alle konkurrentene gjør overgangen, slik at de også vil gjøre det.
 

Lær mer om de forskjellige veiene mot en fossilfri fremtid for lastebiler eller les om utvalget av alternative drivstoff.

Det å sikre trygg og sikker parkering over natten vil ikke bare bidra til å beskytte varene, men vil få sjåførene til å føle seg mer verdsatt og støttet.

5. Finne trygge steder å parkere

Det er stadig vanskeligere for sjåfører å finne trygge og sikre parkeringsmuligheter for overnatting, noe som tvinger dem til å parkere på utrygge steder.
 

Det er en økende bekymring over hele EU og situasjonen er spesielt akutt i USA, hvor USAs transportdepartement (USDOT) mener at det bare er én parkeringsplass for hver ellevte lastebil. EU har allerede innført forskrifter for å unngå et lignende scenario på europeiske veier, men tilgang til trygg parkering er fortsatt en utfordring.
 

– På steder som Kent i Storbritannia, hvor mange lastebiler skal krysse kanalen, finner du sjåfører parkert på alle slags rare steder, som smale veier, rett og slett fordi det ikke er nok trygge fasiliteter for dem, sier Michael. 

– Det er merkelig at vi gir sjåfører ansvar for så store og dyre kjøretøy lastet med verdifulle varer, og likevel tar vi ikke velferden deres mer på alvor.

– Noen sjåfører klager også over at de ikke engang har tilgang til grunnleggende fasiliteter som toaletter når de gjør leveranser. Jeg synes det er merkelig at vi gir sjåfører ansvar for så store og dyre kjøretøy lastet med verdifulle varer, og likevel tar vi ikke velferden deres mer på alvor.
 

Noe av problemet er usikkerhet rundt hvem som skal ha ansvaret for å skaffe slike fasiliteter. Og selv om det er urimelig å forvente at transportselskaper skal løse problemet alene, kan de hjelpe sjåførene sine, for eksempel ved å kompensere dem for kostnadene ved å bruke trygge fasiliteter.
 

Dette vil ikke bare sikre bedre beskyttelse av varene deres, men vil også få sjåførene til å føle seg mer verdsatt og dermed bidra til beholde sjåførene.

6. Tilpasse seg til fremtidig byplanlegging

Akkurat nå dreier de store trendene innen byplanlegging seg om å skape mer levelige byer, gjennom konsepter som 15-minutters byer, Healthy Streets og Complete Streets. Men slike konsepter overser ofte rollen frakt og logistikk har, til tross for at de står for en så betydelig del av trafikkflyten i byen.
 

– Det betyr at byplanleggere noen ganger ikke tar hensyn til godstransport og ikke setter av plass til det, sier Michael. – Nye utbygginger bør alltid ha godstransport i tankene – for eksempel ved å sørge for nok lasteområder i store bygninger som får mange leveranser.
 

Michael mener imidlertid at dette er i bedring, og at kommunale myndigheter begynner å ta mer hensyn til varetransport.
 

– Etter pandemien er alle nå blitt klar over forsyningskjeden, og plutselig ser du dette begrepet brukt daglig i media i en grad som var utenkelig for noen år siden. Jeg tror dette reflekterer en bredere forståelse av hvor viktig gods- og logistikkflyt er for samfunnet, og byer samarbeider mer med transportselskapene for å finne løsninger på kompliserte problemer når gods skal leveres i bynære strøk.

Lurer du på noe?

Har du spørsmål om artikkelen eller vil du vite mer om Volvo lastebiler og tjenester?

Din lokale forhandler kan hjelpe deg.