Verden beveger seg raskt mot renere energiformer, men samtidig peker prognosene på at den globale produksjonen av LNG (flytende naturgass) vil fortsette å øke i årene fremover. Selv om LNG er et fossilt drivstoff, forventes det å spille en viktig rolle i overgangen til lavere utslipp, særlig i sektorer hvor alternativer fortsatt er begrenset.
Frem mot 2040 anslås det at den globale etterspørselen etter LNG vil stige til mellom 625 og 685 millioner tonn per år, en økning på over 50 prosent sammenlignet med 2023, da forbruket lå på 404 millioner tonn. Denne veksten drives av behovet for mer fleksible og renere energiløsninger i blant annet produksjon, tungindustri, kraftsektoren og transport.
Selv om LNG fortsatt er et fossilt drivstoff, regnes det som et renere alternativ sammenlignet med mange andre fossile energikilder. Utslippene per produsert energienhet er betydelig lavere enn for kull, både i utvinning og ved forbrenning. Dette gjør LNG til en effektiv løsning for å redusere CO₂-utslipp i tungtransport og skipsfart på kort sikt, og bidrar til å gjøre energimiksen mer bærekraftig.
Det globale konsulentselskapet McKinsey & Company peker derfor på at naturgass, og dermed LNG, vil være mer robust enn andre fossile drivstoff i årene som kommer. Ifølge deres analyser vil LNG være blant de siste fossile energikildene som fases ut, nettopp fordi det kan spille en viktig rolle i overgangen til et mer klimavennlig energisystem.
Et godt eksempel på dette ser vi i Kina, som i stor grad driver den globale veksten i LNG-etterspørselen. For å nå sine klimamål og bedre luftkvaliteten i byene, satser landet på å fase ut kull til fordel for LNG.
Flere lastebilprodusenter har beregnet at gassdrevne lastebiler kan redusere CO₂-utslippene med rundt 15–20 prosent sammenlignet med diesel. Selv om dette er mindre enn potensialet for utslippskutt fra batterielektriske lastebiler, er realiteten at begrenset rekkevidde og mangelfull ladeinfrastruktur gjør elektriske lastebiler til et mindre aktuelt alternativ for mange transportører i dag. LNG-lastebiler tilbyr derimot tilsvarende rekkevidde og ytelse som diesel, noe som gjør dem til et praktisk alternativ i mellomfasen.
Som følge av dette vokser LNG-infrastrukturen for lastebiler raskt i Europa, med 786 fyllestasjoner per dags dato. Også i Kina øker salget av LNG-lastebiler, drevet av myndighetenes subsidier for å fase ut diesel. India følger etter og har satt seg et ambisiøst mål om å konvertere en tredjedel av landets tunge lastebiler til LNG innen de neste fem til syv årene.
Selv om LNG representerer et viktig skritt mot lavere utslipp i tungtransport, er det overgangen til biogass som virkelig kan gjøre en forskjell. Biogass, produsert av organisk avfall, kan, avhengig av produksjonsmetode, gi negative CO₂-utslipp på opptil 200 prosent fra brønn til hjul.
Skipsfarten er en annen bransje der LNG vurderes som et viktig overgangsdrivstoff. Et LNG-drevet skip kan redusere utslippene av klimagasser med opptil 23 prosent sammenlignet med tradisjonelle marine drivstoff. Akkurat som for tunge lastebiler, er både LNG-drevne skip og infrastruktur fullt kompatible med biogass og åpner dermed opp en vei til dekarbonisering i sektoren. Derfor blir det sett på som et potensielt overgangsdrivstoff i skipsindustrien også.
Fremtiden til LNG i lastebilbransjen og skipsfarten ligger i å fungere som et overgangsdrivstoff frem til mer bærekraftige løsninger som biogass, elektriske eller hydrogendrevne alternativer blir mer tilgjengelige. På veien dit spiller LNG og biogass en viktig rolle for å redusere utslipp i både tungtransport og skipsfart.
Hvis du ønsker å fordype deg i LNG, biogass og hvordan gassdrevne lastebiler kan bidra til en mer bærekraftig transportnæring, kan du lese disse artiklene: